CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

MrAmour
Skapat 2022-11-05 av MrAmour, man, 60 år, Skåne län.
Bibeln med NT före GT
Det borde vara självklart att vår Bibel hade placerat NT före GT, Gud kommer ju före människor. De redan invigda så att säga, alla redan Kristna har ju inga svårigheter att hitta i Bibeln även om NT kommer före GT; men vilken glädje för sökarna de nykristna och andra intresserade att få ta del av Jesus direkt istället för över tusen sidor framåt.
Även om det bara skulle resultera i att en enda skulle komma till tro genom att NT placerades före GT så vore det värt det - det är ju bara en dispostions förändring.
Det är en uppenbar risk att nyfrälsta och andra intresserade av Jesus lägger ifrån sig den heliga skrift när de kommer till tredje mosebok.
Så i sann Kristen anda låt oss göra det enklare för de som söker sig till ordet...

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2022-11-05 av MrAmour
Då följer vi också missionsbefallningens anda när vi enkelt låter var och en läsa om Jesus...
Jesus är vägen, sanningen och livet!
Growitz
#2. Publicerat 2022-11-05 av Growitz
Nej vi ska inte ändra något i bibeln, det finns en anledning varför Gud vill ha sitt ord i denna ordning. Sen kan man ju på annat sätt får nyfrälsta och nyfikna att börja läsa NT före GT, man kan dela ut enbart ny testamentet eller man kan rekommendera dom att börja läsa i NT.
Anonym
#3. Publicerat 2022-11-05 av Anonym
Jag tycker att varje bok skulle ges ut för sig - åtminstone de som har högt läsvärde, såsom Job, Predikaren, Psalmerna, Daniel, med många fler. Då skulle man slippa bära runt på en tegelsten (något jag väljer bort för det mesta). Hans börda är ju lätt.
MrAmour
#4. Publicerat 2022-11-06 av MrAmour
Nej vi ska inte ändra något i bibeln, det finns en anledning varför Gud vill ha sitt ord i denna ordning. Sen kan man ju på annat sätt får nyfrälsta och nyfikna att börja läsa NT före GT, man kan dela ut enbart ny testamentet eller man kan rekommendera dom att börja läsa i NT.
Vad gör dig så övertygad att den bibelkanon som beslutades av människor (även om de var inspirerade av Gud till detta) det var kanske bra då men tiden har förändrats och det är viktigt att vi lyfter fram Jesus eller hur?
MrAmour
#5. Publicerat 2022-11-06 av MrAmour
Jag tycker att varje bok skulle ges ut för sig - åtminstone de som har högt läsvärde, såsom Job, Predikaren, Psalmerna, Daniel, med många fler. Då skulle man slippa bära runt på en tegelsten (något jag väljer bort för det mesta). Hans börda är ju lätt.
Det finns ju författare som läst in sig och skrivit om diverse böcker från Bibeln, vanligt är vid mission att man endast delar ut Markusevangeliet i översatt form, vilket i och för sig är bra; det är det mest lättillgängliga evangeliet.
Nu är det nog många som ändå vill ha den heliga skrift samlad, i den senaste utgåvan har man dessutom lagt till apokryferna från GT så den är lite tyngre.
Men visst är det på sin plats att lyfta fram Jesus och hans bud, befallningar och undervisning... därför NT före GT tycker jag.
MrAmour
#6. Publicerat 2022-11-06 av MrAmour
Det finns inget ställe där det står skrivet att dispositionen av text skall vara heligt förankrad för alltid, tvärtom jag är övertygad om att vi gör Guds vilja genom att placera NT före GT,
må Gud öppna ögonen för de som inte har förstått att Jesus undervisning är det viktigaste i Bibeln!
sestir
#7. Publicerat 2022-11-06 av sestir
Jag tycker att varje bok skulle ges ut för sig - åtminstone de som har högt läsvärde, såsom Job, Predikaren, Psalmerna, Daniel, med många fler. Då skulle man slippa bära runt på en tegelsten (något jag väljer bort för det mesta). Hans börda är ju lätt.

+1

Århundradena runt Nicea (325 AD) var det vanligt att evangelierna bunkades ihop i en kodex, Paulus brev i en kodex och Apostlagärningarna+katolska breven i en volym. I GT kunde Lagen (=Moseböckerna) vara en volym, Psalmerna kunde vara en bok för sig.

Ett annat fenomen är att bibeltexten kan vidarebefordras på två olika sätt:

A. Editorn försöker efterlikna vad hen tror är den ursprungliga texten.
B. Editorn försöker bevara så mycket tradition som möjligt.

De flesta skrivare och översättare i kyrkohistorien har valt B, vilket har lett till att bibeltexten har svällt ut, och det kan vara stor skillnad. T ex Jobs bok i MT vs LXX där LXX är nästan 30% kortare....

Så, välj A, den kortare texten och lägg till det en inte alltför snackesalig översättning, så får du en relativt pålitlig och högkvalitativ bibeltext som är märkbart tunnare än dagens biblar, trots tjockare papper.
MrAmour
#8. Publicerat 2022-11-08 av MrAmour
Om NT placerades före GT skulle vi börja med Matteusevangeliet som idag eller borde det vara det mer lättlästa Markusevangeliet eller kanske Johannesevangeliet som verkligen innehåller en början som heter duga med begynnelsen...?
Anonym
#9. Publicerat 2022-11-08 av Anonym
Om NT placerades före GT skulle vi börja med Matteusevangeliet som idag eller borde det vara det mer lättlästa Markusevangeliet eller kanske Johannesevangeliet som verkligen innehåller en början som heter duga med begynnelsen...?
Bibels böcker kompletterar varandra. Skulle vi sätta Johannes 1 först så skulle vi veta att allt skapades genom Ordet men inte varför fortsättningen blev som den blev.
Nu ser vi NT:s förklaringar på GT. Facit till allt. En underbar övernaturlig harmoni tillsammans. Begynnelsen och änden, den förste Adam och den siste Adam. Fadern, Ordet och Anden på sida 1. Fadern, Ordet och Anden på sista sidan.

Dock tycker jag att alla nyfrälsta ska sikta in sig på att mest läsa NT, och rota sig i en trygg tro i Jesu direkta ord, liv och undervisning. Läsa om den första församlingen och breven till församlingarna.
Sedan kan man lättare förstå GT och Uppenbarelseboken.
MrAmour
#10. Publicerat 2022-11-10 av MrAmour
Bibels böcker kompletterar varandra. Skulle vi sätta Johannes 1 först så skulle vi veta att allt skapades genom Ordet men inte varför fortsättningen blev som den blev.
Nu ser vi NT:s förklaringar på GT. Facit till allt. En underbar övernaturlig harmoni tillsammans. Begynnelsen och änden, den förste Adam och den siste Adam. Fadern, Ordet och Anden på sida 1. Fadern, Ordet och Anden på sista sidan.
Dock tycker jag att alla nyfrälsta ska sikta in sig på att mest läsa NT, och rota sig i en trygg tro i Jesu direkta ord, liv och undervisning. Läsa om den första församlingen och breven till församlingarna.
Sedan kan man lättare förstå GT och Uppenbarelseboken.
Redan i NTundervisas vi med vad apostlarna tyckte var det viktigaste ur GT, genom nt före gt siktar vi in oss på jesus, fortsättningen blir då gt som en fördjupning...
CoolaOK säger: Singelträff i Västergötland våren 2024? Diskutera under forum "Kärlek och relationer" "Singelträff i Västergötland våren 2024?"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen