Vad är det som får dig att tro "nymedia" inte har en aganda?
Att läsa "nymedia" som Samhällsnytt, Motgift, Nordfront, Nya tider med mera som alla är ultrahöger är som att bli förd till 30 talets Tyskland! Är det dom vi ska läsa menar du? Eller är det "Swebbtv" vi ska se på? Det finns flera och de hör alla till högernationalism mer eller mindre.
Problemet med gammelmedia är att det är alldeles för få aktörer. Nymedias problem är att de till största del ensidigt drar åt högernationalism. Det behövs andra mediala krafter som motvikt och de finns inte många av idag.
All media har en agenda. Nämnd medias agenda är att komplettera MSM. Hade MSM gjort sitt jobb och rapporterat sakligt och konsekvensneutralt osv. så hade nämnd media knappast funnits eller blivit spridd. Inget behov eller intresse hade funnits. Motgift, Nordfront och Nya Tider besöker jag inte. Kände knappt till de två första. Samnytt, Nyheter idag och Fria Tider däremot, har jag läst i många år, efter att under några år först mycket kritiskt granskat deras rapportering och vinkling. Mycket bra media, jämfört med traditionell media. Och de vinklar med - men inte lika mycket som svt och Aftonbladet m.fl., och de vinklar oftast från höger. Men ett av dem, glömt vilken sida, har anställt en f.d. aktiv i kommunistpartiet, som är vänsternationalist och som vaknat och konstaterat hur vänstern blir utnyttjad och lurad av de globala företagen, WEF m.fl. För egentligen borde ju vänsterfolket vara nationalister som vill skydda landets arbetarklass/underklass, som som vanligt hamnar i kläm ekonomiskt och socialt med globalismen och internationaliseringen - och högerfolket borde vara de som är internationalister då det ger lägre lönekostnader, högre vinster o.s.v. Men nu har det blivit tvärtom ofta.
Swebbtv är mycket bra med. De kan ta in "tveksamma" gäster - men det är det som är en del av yttrandefriheten. Hur ofta ser vi detta i svt och DN? Mikael Wilgert är mycket försiktig i sin framtoning och med vad han påstår och hur snabbt han hoppar på nya fynd om t.ex. "vaccinen". Mycket omdömesgillt och bra, men har ändå modet att föra fram saklig kritik.
Det finns ju en hel del vänstersidor med. Många fler än jag känner till. Dels många MSM-mediers nätredaktioner, sen finns ju ETC, Proletären och andra. Men då den absoluta majoriteten av all större media är vänsterliberal så tycker jag inte man kan klaga på brist på vänsterperspektiv. Det är bara att sätta på svt, SR, Kunskapskanalen, P1, P3 o.s.v. för att få det flödet in i vardagsrummet, datorn, mobilen osv.
Jag menar att problemet är att det finns för få stora högermedia med solitt rykte, som våra stora tidningar (varav många/de flesta är "liberala" på olika sätt, på papperet, men IRL produceras av vänsterjournalister, varpå innehållet blir vänstertiltat.)
Det allra bästa vore opartisk och saklig media utan vinkling/som täckta de flesta aspekterna. Epoch Times kanske är en sådan tidning? Verkar mycket bra av det lilla jag sett.