Svar #10. Postat 2022-11-25 kl 21:23 av
Love.
Nämen hej cilla tack för svaret käre barn!

Går det byta kvällens höjdpunkt till en predikan eller något uppbyggligt tror du mitt hjärta har lite svårt för tomtar och troll?
Allt gott till er!
Ibland tänker jag såhär:
Tänk om jag vill gå på julfesten med en vän som inte är kristen, någon som är ensam i världen..
och hon frågar: "Är det bara Gud och sånt? Då sitter jag hellre hemma.." (dagens andliga klimat är under all kritik, därför backar världens barn från detta och söker sig till annat)
Finns det då öppningar, förändringar, som kan visa vem Gud egentligen är då måste det finnas en väg in i denna öppning... och den vägen är medkänsla, förståelse och att frångå mig själv för att kunna leda andra...
Jag kan svara,.. tänker jag: "Jo det blir Gud och festens höjdpunkt blir en Gudstjänst med predikan och sång".... eller, jag kan säga: "Julen är byggd på Gud, att Jesus kom till jorden för att rädda oss... så naturligtvis blir det Gud.. men kvällens höjdpunkt för dig blir nog julklapparna och en snäll tomte.. Hänger du med då?"
Svar nummer två ger med all säkerhet ett ja.
Och än en gång får vi se en ofrälst ensam människa kliva in där Gud finns, och där Gud finns är han alltid "kvällens höjdpunkt" oberoende av tomte julklappar eller julmat...eftersom Gud bor i oss som finns på festen, en sanning som vi ska ge vidare var och en, till alla som söker något här i mörkret .................
Tänk va man kan tänka.... men tänket är trots allt förankrat i verkligheten.