smålänning i norr säger: Boktips :Inga andra gudar av PerArne Imsen om katolska kyrkan bra att läsa:https://lausanne.org/sv/statement/manilamanifestet
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-10-15 av Anonym.
Hur viktig är utsidan?
Jag har funderat på hur viktig är vår utsida när vi letar efter en partner? Är vi kristna mindre fixerade vid ytan eller borde vi åtminstånde vara det? I profilen här får vi ju fylla i längd, vilken kroppsform vi anser oss ha: slank, normal (är de andra då onormala?) vältränad, något kilo för mycket eller stor. Det är ju verkligen utsidan. Sedan kan man ju inte filtrera på kroppsbyggnad eller längd men ändå. Sorterar ni bort möjliga personer med "fel" längd eller kroppsform? Eller får de personerna en chans om det är annat som stämmer?
Jag inser att det säkert är väldigt olika vad vi attraheras av och hur viktigt det är. Jag skriver inte detta för att göra någon upprörd eller försöka döma någon utan är nyfiken hur andra tänker.
Visst jag skulle också kunna beskriva att fysiskt utseende som jag tycker är mest tilldragande men ack så mycket mer insidan spelar roll, personligheten. Jag är svag för personer med djup som kan uttrycka sig med ord. Så jag faller lättare för profiler med mycket text och kanske sorterar bort dem som skrivit bara lite.

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2022-10-16 av MrAmour
På något sätt tar jag för givet att man som Kristen sätter stort värde på insidan...
Kroppsform är ju naturligtvis lite upp till var och en; själv uppskattar jag en kvinna som hellre har fem kg för mycket än fem kg för lite på kroppen...
Vissa kanske skulle se mig som lite ytlig då jag tycker att det är viktigt att det finns någon sorts fysisk attraktion, men så känner jag det; det inre är inte allenarådande för mig i alla fall, utan att känna någon sorts attraktion så blir det nog bara vänskap, då fattas väl det där lilla extra som är kemi, det som får det att klicka till...
sestir
#2. Publicerat 2022-10-16 av sestir
Är vi kristna mindre fixerade vid ytan eller borde vi åtminstånde vara det?

I normala fall skulle vi vara något mer intresserade av insidan än genomsnittet, men vi (och alla andra) är helt i händerna på marknadskrafterna, vilket märks extra tydligt när marknaden är manipulerad.

Upp till slutet av könsmogen ålder är det stort underskott av kvinnor, vilket innebär att flickor/kvinnor med nästan alla utseenden har möjlighet att hitta en partner. Efter den gränsen blir det väldigt snabbt utjämnat och incitamenten för en karl att skaffa ett förhållande sjunker. Då spelar en kvinnas utseende plötsligt stor roll.

En bra strategi kan därför vara att en kvinna i 30-årsåldern ser till att skaffa ett seriöst förhållande med en karl som vill ha traditionell familj, skaffar barn ihop, gifter sig, och då har hon en sexkompis för resten av livet.

Att många flickor nöjer sig med tillfälliga förhållanden med diverse bad-boys leder väl rimligen till att exempelvis änkor i medelåldern får svårt att hitta ny partner för att de får konkurrens av en massa singeltanter som bara ville ha kul när de var unga?
AllanE
#3. Publicerat 2022-10-17 av AllanE
Man behöver bara läsa Höga Visan för att se hur mycket utseende betyder.
Inte mycket där handlar om inre egenskaper.
Vi är skapade så att vi fäster avseende vid utseendet när vi söker en partner.

Det betyder inte att alla måste se likadana ut.
När jag talar om oss som Guds avbild, brukar jag uppmana lyssnarna att vända sig och se på varandra.
Att upptäcka det som är vackert hos den som råkar sitta bredvid.

Det finns drag av skönhet i alla människor.
Men alltför många döljer det.
Mer eller mindre avsktligt.

När någon besöker min profil, brukar jag ofta återgälda besöket.
Ibland finner jag att besökaren, avsiktligt eller oavsiktligt, har gjort sin profil dåligt attraktiv.
Då händer det att jag ger litet råd om förbättring.

Själv söker jag inte längre efter partner, utan är här i första hand för att hjälpa andra att finna någon.
Anonym
#4. Publicerat 2022-10-18 av Anonym
Man behöver bara läsa Höga Visan för att se hur mycket utseende betyder.
Inte mycket där handlar om inre egenskaper.
Vi är skapade så att vi fäster avseende vid utseendet när vi söker en partner.


Efter vad jag förstår kan Höga visan tolkas på två sätt. Dels som en beskrivning av kärlek mellan man och kvinna dels som beskrivningen av Jesus kärlek till sin kyrka.
När man tolkar det som en beskrivning av kärlek mellan två männsikor har jag alltid tänkt det som människor som känner varandra och kan se den vackra insidan lysa igenom på utsidan och inte bara är jättesnygga rent fysiskt. Men den tolkningen har jag ju inte något belägg för att det är rätt. Jag har inte studerat omständigheterna kring när det skrevs m m.
Tolkar man det som en beskrivning av Jesus kärlek till sin kyrka, d v s oss, så är jag säker på att Han älskar oss för de personer som vi är på insidan. I Guds ögon är vi vackra bara för att han älskar oss.

Min ursprungliga tanke och fråga var ju om vi missar personer för att vi letar efter "en, mörk lång, atletisk man som gillar idrott" men då kanske missar den person som ser ut på ett annat sätt men har en underbar personlighet om man lär känna honom.
Jag tror att den som man upplever har en tilltalande personlighet "blir" vacker och attraktiv.
MrIroni
#5. Publicerat 2022-10-18 av MrIroni
Min ursprungliga tanke och fråga var ju om vi missar personer för att vi letar efter "en, mörk lång, atletisk man som gillar idrott" men då kanske missar den person som ser ut på ett annat sätt men har en underbar personlighet om man lär känna honom.
Jag tror att den som man upplever har en tilltalande personlighet "blir" vacker och attraktiv.
Vad jag tänker är att den som söker en sådan man, ändå inte skulle passa mig som ser insidan och andra saker som attraktiva. Jag tror att hon skulle vara alldeles för känslokall för mig när de saker som lång, mörk, idrott hade kommit på tal.
AllanE
#6. Publicerat 2022-10-18 av AllanE
Ja, även jag anser att H.V. har den dubbla innebörden. Och mer än så. Där finns inslag som de flesta inte vill veta av i förhållandet mellan Krisus och oss som tror på Honom.

Men där är också den rent världsliga innebörden. Med det verkliga yttre utseendet. Den allra viktigaste delen av en människas utseende är inte kroppsformen. Det är huvudet. Framför allt ansikte, ögon och mun.

Vi har i vår hjärna något som kallas spegelneuroner (Nobelpris i medicin för några år sedan). När någon ler mot oss, triggas en impuls att själva le. Men inte bara det. Vi fylls även med en känsla av sympati mot den människan. Och då förvandlas vår blick, så att vi även ser det vackra i den människan övriga kropp.

Andra ansiktsuttryck triggar andra känslor. Därför är ansiktsbilden så viktig på en website som den här, där man söker någon att dela livet med.
Anonym
#7. Publicerat 2022-10-18 av Anonym
Efter vad jag förstår kan Höga visan tolkas på två sätt. Dels som en beskrivning av kärlek mellan man och kvinna dels som beskrivningen av Jesus kärlek till sin kyrka.
När man tolkar det som en beskrivning av kärlek mellan två männsikor har jag alltid tänkt det som människor som känner varandra och kan se den vackra insidan lysa igenom på utsidan och inte bara är jättesnygga rent fysiskt. Men den tolkningen har jag ju inte något belägg för att det är rätt. Jag har inte studerat omständigheterna kring när det skrevs m m.
Tolkar man det som en beskrivning av Jesus kärlek till sin kyrka, d v s oss, så är jag säker på att Han älskar oss för de personer som vi är på insidan. I Guds ögon är vi vackra bara för att han älskar oss.

Min ursprungliga tanke och fråga var ju om vi missar personer för att vi letar efter "en, mörk lång, atletisk man som gillar idrott" men då kanske missar den person som ser ut på ett annat sätt men har en underbar personlighet om man lär känna honom.
Jag tror att den som man upplever har en tilltalande personlighet "blir" vacker och attraktiv.
Judarna tolkade Höga Visan som en bild av kärleken mellan Brudgummen och Bruden, alltså Gud och Guds församling. Därför är den räknad som helig skrift. Där beskrivs en lust som bygger på djup längtan och intimitet, som är grundad i att hela människan längtar med hela sin varelse. Vi är ju ande, själ och kropp. Gud har också sin lust till oss, står det. Den lust som kommer ur agape-kärleken är något helt annat än "köttets begärelser".
Människan är skapad övermåttan underbar, som Guds avbild. Vi är fantastiska varelser, och vi borde alla vara mer nyfikna på att lära känna varandra med den grundsynen. Att få upptäcka en medmänniskas djup och skatter som Gud har lagt ner i denne borde vara en spännande resa att se fram emot. Tänk att få dela detta med någon som är lika förundrad över den skönhet Gud har skapat, och som vill se och utforska allt som Gud har för både var och en och som par!
Allt yttre är föränderligt, och förgängligt. Det som strålar inifrån och ut blir istället något att bygga någonting hållbart på, som kan både bestå och behaga Gud.

Ja, jag tror att människor här missar fantastiska möjligheter pga ytliga bedömningar och värderingar..tyvärr..
Anonym
#8. Publicerat 2022-10-19 av Anonym
Lady såg igenom Lufsens ruffsiga och långa hår, hon såg hans hjärta. Det gör Gud med, med oss människor. ( 1.Sam.16:7 )

Ove Vovve från Strömstad i Galenskaparnas sketch om hundutställning, hur han lyfter på luggen och hunden tittar vädjande mot domarna. Det vill säga hunden hade långt hår. Och man dömde den utifrån håren.

Men vi människor ser till det yttre, och dömer utifrån vad vi sett och hört, också vad andra människor sagt om dem de dömer, på gott och ont, men mest när det gäller ont. Och det får man erkänna att vi nog kanske alla gör ibland, iallafall jag.

Men de/vi känner inte människan för fem öre...och vill heller oftast inte heller bilda sig en egen uppfattning om dem. På grund av rädsla vad andra ska tycka och säga.

Men jag vet personligen att jag har sett människor jag tyckte såg elaka eller gav ett slarvigt intryck, men de visade sig vara hur snälla som helst och bra på det de gör. Men deras frisyr, klädsel, eller utseende sa nåt annat...sedan har man mött det som ser gott och vårdat ut, men mött motsatsen.

Men självklart vill man ju att kvinnan man kanske träffar en dag om Gud vill, ska attrahera en och se bra ut, någolunda. Och hon vill antagligen att jag också ska det. Men ingen är perfekt och man är inte 25 längre, man har skavanker och letar man fel, lär man hitta dem.

Det finns en scen från filmen "The first knight" men Sean Connery och Richard Gere bland några i filmen. Men där säger Lancelot till Kung Artur att hur kan du vara vän med mig och tycka om mig, så som jag ser ut, med den lantliga enkla bakgrund som jag har och den synd Gud ser att jag har och inte människor säger att jag har. Artur svarar: " Min vän, jag kan inte tycka om människor i bitar, utan jag måste välja att tycka om den människan med deras bra sidor och dåliga. För det finns ingen fullkomlig människa, förutom Jesus. Och vi är inga gudar. Iallafall inte jag, men jag tror på Gud. Och är väldigt beroende av Guds nåd, hjälp, beskydd och vägledning i mitt liv.
Utsidan är viktig...för man vill gärna att hon ska se bra ut. Men en person kan se väldigt bra ut...i "förpackningen... eller till det yttre" men innehållet är inget vidare...det är inte mycket att ha heller. Bättre att leva ensam än att bo tillsammans med en grälsjuk kvinna...som kanske ser bra ut...men man finner ingen frid och har en bra relation i förhållandet. Bara bråk och strid. En man och en kvinna ska om jag förstått det rätt inte tävla mot varandra eller strida mot varandra, de ska istället hålla ihop, hjälpas åt, samarbeta och vårda varandras kärlek. Och ära den.
Men en God hustru är också en gåva från Gud...och det beror på hennes utsida att hon ser bra ut någolunda, men att insidan är vacker, ödmjuk, omstänksam, kärleksfull, hennes personlighet...och mjukhet som kvinna. Hennes leende, skratt, ögon, sätt att vara med mera. George Harrison skrev en låt med the Beatles som heter "Something" som beskriver hur han kunde se hur hon älskade bara honom på hennes sätt att vara.

Utseendet är viktigt, men insidan är ännu viktigare. Att hon har något som
Anonym
#9. Publicerat 2022-10-19 av Anonym
Forts på min text.

Hennes personlighet som berör mig. Ett djup och inte bara yta.

Sedan är man inte 25 längre och man har sina skavanker, men att finna en kvinna som jag tycker ser bra ut och har en fin personlighet, och som tycker om mig tillbaka, men hon växer nog inte på träd. Om hon finns överhuvudtaget är hon nog designad i himlen och mycket är kanske skräddarsytt av Gud...att det bara fungerar som genom ett mirakel från Gud. Men man är ingen som kommer ridandes på en vit häst heller. In shining armour.
Även om man kan drömma att man vore det. Men verkligheten ser annorlunda ut, där syns skavankerna...men kan hon tycka jag ser bra ut ändå, och kan jag tycka att hon ser bra ut fast hon är rädd för sina skavanker. En kvinna som är modig, trygg i sig själv och förståndig och lite allmänbildad, jordnära, ödmjuk, en kvinna som är som Lady som vågade bilda sig en egen uppfattning om vem Lufsen var, som såg igenom hans långa ruffsiga hår och såg hans hjärta. Vem han var på riktigt. Inte vem andra sade att han var på gott och ont. Han försökte bara vara sig själv och man kan inte vara någon annan bara för att det ska passa de som har en förutfattad bild om honom på gott och ont. Han kunde inte vara någon han inte var, bara för att det skulle passa andras uppfattningar om honom, vem han var och inte var.
Anonym
#10. Publicerat 2022-10-19 av Anonym
Vad betyder "se bra ut"?

Om jag frågar så här: Vem ser inte "bra ut"?

Här handlar det i så fall om att bedöma om någon "duger" eller "inte duger", efter utseendet.
Efter kroppen, det yttre.

Är det så vi ska bedöma varandra..?
smålänning i norr säger: Boktips :Inga andra gudar av PerArne Imsen om katolska kyrkan bra att läsa:https://lausanne.org/sv/statement/manilamanifestet
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden