Svar #8. Postat 2022-10-19 kl 20:26 av anonym.
Lady såg igenom Lufsens ruffsiga och långa hår, hon såg hans hjärta. Det gör Gud med, med oss människor. ( 1.Sam.16:7 )
Ove Vovve från Strömstad i Galenskaparnas sketch om hundutställning, hur han lyfter på luggen och hunden tittar vädjande mot domarna. Det vill säga hunden hade långt hår. Och man dömde den utifrån håren.
Men vi människor ser till det yttre, och dömer utifrån vad vi sett och hört, också vad andra människor sagt om dem de dömer, på gott och ont, men mest när det gäller ont. Och det får man erkänna att vi nog kanske alla gör ibland, iallafall jag.
Men de/vi känner inte människan för fem öre...och vill heller oftast inte heller bilda sig en egen uppfattning om dem. På grund av rädsla vad andra ska tycka och säga.
Men jag vet personligen att jag har sett människor jag tyckte såg elaka eller gav ett slarvigt intryck, men de visade sig vara hur snälla som helst och bra på det de gör. Men deras frisyr, klädsel, eller utseende sa nåt annat...sedan har man mött det som ser gott och vårdat ut, men mött motsatsen.
Men självklart vill man ju att kvinnan man kanske träffar en dag om Gud vill, ska attrahera en och se bra ut, någolunda. Och hon vill antagligen att jag också ska det. Men ingen är perfekt och man är inte 25 längre, man har skavanker och letar man fel, lär man hitta dem.
Det finns en scen från filmen "The first knight" men Sean Connery och Richard Gere bland några i filmen. Men där säger Lancelot till Kung Artur att hur kan du vara vän med mig och tycka om mig, så som jag ser ut, med den lantliga enkla bakgrund som jag har och den synd Gud ser att jag har och inte människor säger att jag har. Artur svarar: " Min vän, jag kan inte tycka om människor i bitar, utan jag måste välja att tycka om den människan med deras bra sidor och dåliga. För det finns ingen fullkomlig människa, förutom Jesus. Och vi är inga gudar. Iallafall inte jag, men jag tror på Gud. Och är väldigt beroende av Guds nåd, hjälp, beskydd och vägledning i mitt liv.
Utsidan är viktig...för man vill gärna att hon ska se bra ut. Men en person kan se väldigt bra ut...i "förpackningen... eller till det yttre" men innehållet är inget vidare...det är inte mycket att ha heller. Bättre att leva ensam än att bo tillsammans med en grälsjuk kvinna...som kanske ser bra ut...men man finner ingen frid och har en bra relation i förhållandet. Bara bråk och strid. En man och en kvinna ska om jag förstått det rätt inte tävla mot varandra eller strida mot varandra, de ska istället hålla ihop, hjälpas åt, samarbeta och vårda varandras kärlek. Och ära den.
Men en God hustru är också en gåva från Gud...och det beror på hennes utsida att hon ser bra ut någolunda, men att insidan är vacker, ödmjuk, omstänksam, kärleksfull, hennes personlighet...och mjukhet som kvinna. Hennes leende, skratt, ögon, sätt att vara med mera. George Harrison skrev en låt med the Beatles som heter "Something" som beskriver hur han kunde se hur hon älskade bara honom på hennes sätt att vara.
Utseendet är viktigt, men insidan är ännu viktigare. Att hon har något som