Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Gideon I
Skapat 2022-09-30 av Gideon I, man, 67 år, Örebro län.
Vem tjänar på sprängningarna av Nordstream?

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2022-09-30 av MrAmour
Antagligen Norge
Gideon I
#2. Publicerat 2022-10-01 av Gideon I
@MrAmour. Fel. Försök igen. En ledtråd:

”Svenska staten är inblandade i Nordstreamsabotaget”:

Svenska staten är inblandade i Nordstreamsabotaget - YouTube
HesaFredrik
#3. Publicerat 2022-10-01 av HesaFredrik
Putin tjänar ju inte på det, i alla fall.
Att strypa gasleveranserna var ju hans trumfkort. Och utan möjligheterna att slå på dem igen så har han ju blivit berövad det styrmedlet.

Jag har tidigare varit ganska skeptisk till att detta skulle kunna urarta till ett 3:e världskrig. Men med tanke på hur mycket vapen västvärlden pumpar in i Ukraina (och därmed förlänger konflikten) och denna attacken på gasledningarna så verkar det mer och mer framstå som att någon utanför den öppna konflikten (dvs en 3:e part) verkligen vill ha i gång ett storskaligt krig här i Europa. Så frågan är väl egentligen, VEM skulle tjäna på att så sker?
Gideon I
#4. Publicerat 2022-10-01 av Gideon I
Just det, @Hesa Fredrik. Alla vet vilka galningar som ytterst ligger bakom denna krigshandling, det är helt uppenbart. Samma aktör som tjänar på det också.
Pga sabotagehandlingar som drabbar ett stort NATO-land genom andra NATO-länders inblandning är denna krigsorganisation på väg att upplösas. Frågan är hur en vedergällning av sabotaget kommer att ske och när.

Vi måste snarast förmå våra politiker att ta tillbaka NATO-ansökan och Europa måste sätta ner foten mot den galna makt som på nytt vill förlägga ett storkrig på Europas mark, denna gång med centrum i Östersjöområdet, och som i tidigare storkrig, utan att själva drabbas med gruslagda städer och förstörd industri.
Ferguson
#5. Publicerat 2022-10-02 av Ferguson
Just det, @Hesa Fredrik. Alla vet vilka galningar som ytterst ligger bakom denna krigshandling, det är helt uppenbart. Samma aktör som tjänar på det också.
Pga sabotagehandlingar som drabbar ett stort NATO-land genom andra NATO-länders inblandning är denna krigsorganisation på väg att upplösas. Frågan är hur en vedergällning av sabotaget kommer att ske och när.

Vi måste snarast förmå våra politiker att ta tillbaka NATO-ansökan och Europa måste sätta ner foten mot den galna makt som på nytt vill förlägga ett storkrig på Europas mark, denna gång med centrum i Östersjöområdet, och som i tidigare storkrig, utan att själva drabbas med gruslagda städer och förstörd industri.
Putin bombar Urkainska städer till grus och hotar med kärnvapen och du talar om det galna Nato!
Roffe
#6. Publicerat 2022-10-02 av Roffe
Putin tjänar ju inte på det, i alla fall.
Att strypa gasleveranserna var ju hans trumfkort. Och utan möjligheterna att slå på dem igen så har han ju blivit berövad det styrmedlet.

Jag har tidigare varit ganska skeptisk till att detta skulle kunna urarta till ett 3:e världskrig. Men med tanke på hur mycket vapen västvärlden pumpar in i Ukraina (och därmed förlänger konflikten) och denna attacken på gasledningarna så verkar det mer och mer framstå som att någon utanför den öppna konflikten (dvs en 3:e part) verkligen vill ha i gång ett storskaligt krig här i Europa. Så frågan är väl egentligen, VEM skulle tjäna på att så sker?

Kapitel 38

Gogs fälttåg

? 1 Herrens ord kom till mig:

2 ”Människobarn, vänd ditt ansikte mot Gog i Magogs land, mot storfursten över Meshek och Tubal, och profetera mot honom 3 och säg: Så säger Herren Gud: Se, jag är emot dig Gog, du storfurste över Meshek och Tubal. 4 Jag ska föra dig omkring och sätta krokar i dina käftar. Jag ska föra dig ut med hela din här, hästar och ryttare, alla klädda i full rustning, en enorm skara, beväpnade med stora och små sköldar, och alla med svärd i hand.

SweKiwi
#7. Publicerat 2022-10-02 av SweKiwi
Jag har sedan krigets början (eller snarare dess fortsättning i februari) försökt att se båda sidornas position. Jag läser och tittar regelbundet på Russia Today (RT) och Sputnik News, som båda är Kreml-kontrollerade nyhetsmedier. Men inte ens då kan jag köpa din eller Rysslands argumentation.

Grundproblemet, om vi ska kalla det så, är väl att jag inte köper dina och andras konspirationsteorier. Att det finns stora makter som i århundraden och i bakgrunden har styrt och kontrollerat världen. Inte minst har jag svårt att få ihop denna världsbild med hur dåligt det verkar gå för dessa mäktiga, trots deras påstått enorma makt, inflytande och resurser. Och att de har hållit på så länge.

Nåväl, om jag då fokuserar på detta krig, så är min bild att Ryssland är ett smått uselt land på flera sätt.

Vi kan börja med Putin själv. Om han inte ska benämnas som diktator, så är det i alla fall inte många pusselbitar som saknas för att man ska få den bilden. Han har nu suttit som president nästan oavbrutet sedan sekelskiftet. Grundlagen har ändrats flera gånger för att han ska kunna sitta kvar, år efter år. Även om man skulle säga att »Putin är en populär ledare som folket vill ha«, så är det exakt ett sådant här förfarande som utmärker en stat i förfall, på väg att bli (eller som redan är) en diktatur.
SweKiwi
#8. Publicerat 2022-10-02 av SweKiwi
Den bilden hjälps inte heller av att media gång på gång har fått sin yttrandefrihet beskuren. Som att kriget i Ukraina inte får kallas krig, för då riskeras fängelse och indraget utgivningstillstånd. Tycker du att det mest liknar en demokrati eller en diktatur?

Vad gäller dess militära styrka, så verkar inte Rysslands strategi (eller dess utrustning...) ha ändrat sig sedan andra världskriget: Bara in med massor av trupper och materiel, och så hoppas man vinna på ren numerär.

Fast det funkade inte den här gången. Inte alls. Trots att Ukraina ligger PRECIS BREDVID Ryssland, så har man efter drygt ett halvår bara tagit en mindre del av landet. Flera gånger har de behövt dra sig tillbaka och nu senast har man till och med förlorat landområden som man bara för några dagar sedan sade ha införlivat med Ryssland.

Det är ett misslyckande. Ett gigantiskt misslyckande. Och det ska kallas ett sådant, hur mycket man än vill »skylla« på Nato, nazister eller vem som nu är aktuell för dagen. Det är bara störtlöjligt att påstå att tillbakadragandet är en del av planen eller att man inte vill skada civila.

Och på tal om civila. Det är otroligt hur Ryssland omedelbart kan veta att deras soldater absolut inte har varit involverade i något dumt överhuvudtaget. Uppgifter om våldtäkter? Avrättningar av civila? Massgravar med torterade människor? Lögner och lögner! Bedrägliga påståenden av Nato och dess allierade! Inte ens ett »vi ska se över saken« eller »vi tar uppgifterna på största allvar«, utan bara slå ifrån sig reflexmässigt.

Är det trovärdigt? Låter det som det kommer från en demokrati eller en diktatur?

Gör nu inte misstaget att tro att jag och andra köper allt från den ukrainska sidan eller att vi älskar allt med Nato. Jag gör det i varje fall inte. Misstag och övergrepp har garanterat skett hos båda sidor. Det finns saker som händer som vi inte känner till, inte nu och kanske inte senare heller.

Invasionen av Ukraina var ett strategiskt misstag av kolossala mått. Jag kan bara hoppas att detta är början på slutet för både Putin och den regim som nu härjar i Ryssland.

/ Kiwi
Gideon I
#9. Publicerat 2022-10-02 av Gideon I
@ Kiwi. Ryssland har bara drygt 200 000 man i sin så kallade militära operation och alla är inte vid fronten samtidigt. Ungefär 60 man per kilometer front. Ukraina hade 600 000 man välutbildade och utrustade av NATO. Nu har Kievregimen förlorat en tredjedel av denna styrka och de reserver som tillförs håller inte samma kvalitet. Fördel Ryssland.
Om Ryssland sätter in ytterligare 300 000 man i sin partiella mobilisering är det slut med Ukrainas styrkor.

Vladimir Putin är antagligen den bäst lämpade ledaren Ryssland kan ha nu. Har är mästare i den karaktärsdanande självförsvarssporten Judo.
Anonym
#10. Publicerat 2022-10-02 av Anonym
Kom att tänka på det: Att spränga ett annat lands infrastruktur, dessutom ekonomiskt viktig och svindyr sådan, är en krigsförklaring. Och det är knappast Ukraina som ligger bakom. Biden har gjort det klart att USA kommer sätta stopp för Nord Stream om inte andra gör det. Att Aftonbladet blivit USA-vänner och vill utmåla alla som inte anklagar Ryssland själva för att ha sprängt sina egna ledningar (sic!) som "Putinister", säger det mesta. Som vanligt tenderar Aftonbladet och övrig vänster, som Ann Linde t.ex., som också anklagar Putin, att ha helt fel.
https://samnytt.se/aftonbladet-nonsens-tro-att-usa-saboterat-nord-stream/

Det var tydligen en faslig aktivitet runt ledningarna dagarna före sprängningarna. Amerikanska amfibiefartyget USS Kearsarge låg några mil bort, NÖ om Bornholm. De stängde av sitt positioneringssystem under några timmar eller dagar, och satte sedan på det igen. Och sedan sprängdes ledningarna. Inte alls misstänkt nej.
https://samnytt.se/amerikansk-helikopter-over-ostersjon-natten-till-mandagen/

Det är ytterst allvarligt att ett land - jag misstänker USA - har utfört en militär attack mot Ryssland. Under pågående krig. Det är de facto en krigshandling. Oavsett vad man tycker om Putin. Och Putin skramlar med sina kärnvapen. Få trodde att han verkligen skulle gå in i Ukraina militärt (öppet). Och nu är han trängd. Och har kärnvapen. Ytterst farligt.

Jag tror det är ovist att tro att Ryssland skulle förlora ett krig mot en långt mindre och svagare granne. Ryssland sitter på enorma trupper, materiel, och har kärnvapen. Frågan kanske blir om Ukraina ska förlora litet eller förlora stort. Eller om Europa ska förlora stort. För kärnvapenkrig i Europa behöver nog inte kommenteras...

(Och för den vänstersinnade - NEJ, jag är inte Putinkramare. Det han gör är fruktansvärt. Men man måste kunna ha flera tankar i huvudet åt gången. Att Putin är en tyrann gör inte att allt i hela världen är hans fel o.s.v.)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen