Svar #7. Postat 2022-10-02 kl 11:20 av
SweKiwi.
Jag har sedan krigets början (eller snarare dess fortsättning i februari) försökt att se båda sidornas position. Jag läser och tittar regelbundet på Russia Today (RT) och Sputnik News, som båda är Kreml-kontrollerade nyhetsmedier. Men inte ens då kan jag köpa din eller Rysslands argumentation.
Grundproblemet, om vi ska kalla det så, är väl att jag inte köper dina och andras konspirationsteorier. Att det finns stora makter som i århundraden och i bakgrunden har styrt och kontrollerat världen. Inte minst har jag svårt att få ihop denna världsbild med hur dåligt det verkar gå för dessa mäktiga, trots deras påstått enorma makt, inflytande och resurser. Och att de har hållit på så länge.
Nåväl, om jag då fokuserar på detta krig, så är min bild att Ryssland är ett smått uselt land på flera sätt.
Vi kan börja med Putin själv. Om han inte ska benämnas som diktator, så är det i alla fall inte många pusselbitar som saknas för att man ska få den bilden. Han har nu suttit som president nästan oavbrutet sedan sekelskiftet. Grundlagen har ändrats flera gånger för att han ska kunna sitta kvar, år efter år. Även om man skulle säga att »Putin är en populär ledare som folket vill ha«, så är det exakt ett sådant här förfarande som utmärker en stat i förfall, på väg att bli (eller som redan är) en diktatur.