Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-09-18 av Anonym.
Trötta hjärnor
Tyvärr är det ju som så att jag inte är ensam med att leva med hjärntrötthet. Det är ju så vanligt i dagens samhälle. Vet att det finns fler här inne som också kämpar med det här i vardagen pga olika orsaker. Det är inte så roligt att leva med men det går om man lär sig hantera det.
Tänkte att vi kunde stötta, uppmuntra och ge tips till varandra här om vad man kan göra för att hantera det. Och att få känna att man inte är ensam då omvärlden kan va så oförstående. Berätta om dråpliga och lustiga saker som kan hända i vardagen som vi kan få skratta åt tillsammans. Det händer mig titt som tätt iallafall.
Att få skratta och ta det som är jobbigt lättsamt är något som lättar tycker jag iallafall

Ett försök att kortfattat förklara...
Hjärntrötthet är en åkomma/Ett symptom man lider av om man tex drabbats av en hjärnskada, utbrändhet/utmattningssyndrom och eller psykisk ohälsa som traumatiserar hjärnan.
Hjärntrötthet innebär att man blir fort väldigt trött av ljud, ljus och andra intryck och stimuli. All ansträngning, fysisk, psykisk som mental, även under korta stunder kan vara utmattande och svårt att återhämta sig ifrån. Hjärntrötthet orsakar stresskänslighet, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, huvudvärk mm och en trötthet som inte går att vila eller sova bort.
Är man helt frisk är man inte hjärntrött, då är man bara trött, vad det än beror på.

Svar på inlägg

Gideon I
#1. Publicerat 2022-09-18 av Gideon I
Tänker att syrebrist kan vara en orsak till att uppleva sig som hjärntrött. Testa att gå med i en löparklubb! Det är socialt och ger massor av syre till hjärnan när man väl kommit igång. Startsträckan för nybörjare är ganska lång dock.
Anonym
#2. Publicerat 2022-09-18 av Anonym
Tänker att syrebrist kan vara en orsak till att uppleva sig som hjärntrött. Testa att gå med i en löparklubb! Det är socialt och ger massor av syre till hjärnan när man väl kommit igång. Startsträckan för nybörjare är ganska lång dock.
Ja, frisk luft hjälper tycker jag. Jag vädrar gärna, det gör att hjärnan blir lite klarare en stund. Blir piggare av att vara ute och skönt trött efteråt :)

Ingen ide för mig att gå med i löparklubb, jag kan inte springa då jag har förlamning i halva kroppen.
Anonym
#3. Publicerat 2022-09-18 av Anonym
Tänker att syrebrist kan vara en orsak till att uppleva sig som hjärntrött. Testa att gå med i en löparklubb! Det är socialt och ger massor av syre till hjärnan när man väl kommit igång. Startsträckan för nybörjare är ganska lång dock.
Att gå med i en klubb med för mycket folk kan dock riskera att man får betala med bakslag sen för den påfrestning det blir med för mycket intryck.
HesaFredrik
#4. Publicerat 2022-09-18 av HesaFredrik
Tänker att syrebrist kan vara en orsak till att uppleva sig som hjärntrött. Testa att gå med i en löparklubb! Det är socialt och ger massor av syre till hjärnan när man väl kommit igång. Startsträckan för nybörjare är ganska lång dock.
Hjärntrötthet och trötthet pga syrebrist är två helt olika saker och kan nog inte jämföras. Har en kollega inom åkerinäringen som råkade ut för en arbetsolycka för ca 5 år sedan där hon fick ett järnhandtag från en container i bakhuvudet med fullkraft. Hon är fortfarande inte tillbaka på arbetsmarknaden och kommer nog heller aldrig att ha en möjlighet att komma in heller. Man blir bedrövad av att höra när hon berättar om sina besvär och hur hon upplever det. En trötthet som gör att det inbland t.o.m blir jobbigt att tänka och att agera i vardagliga situationer. Det som vi tar för givet när vi är friska kan helt plötslig bli en utmaning och ett stressmoment om jag har förstått henne rätt. Och precis som med Whiplash så är symptomen och de upplevda besvären väldigt personliga och kan skilja mycket från person till person.

Jag kan inte bidra med någonting till den här tråden för jag har ingen egen erfarenhet i ämnet, tack o lov.
Men en strykekram, som det heter nu för tiden, kan jag ställa upp med till alla er som har haft oturen att drabbas av denna åkomma.
Anonym
#5. Publicerat 2022-09-18 av Anonym
Hjärntrötthet och trötthet pga syrebrist är två helt olika saker och kan nog inte jämföras. Har en kollega inom åkerinäringen som råkade ut för en arbetsolycka för ca 5 år sedan där hon fick ett järnhandtag från en container i bakhuvudet med fullkraft. Hon är fortfarande inte tillbaka på arbetsmarknaden och kommer nog heller aldrig att ha en möjlighet att komma in heller. Man blir bedrövad av att höra när hon berättar om sina besvär och hur hon upplever det. En trötthet som gör att det inbland t.o.m blir jobbigt att tänka och att agera i vardagliga situationer. Det som vi tar för givet när vi är friska kan helt plötslig bli en utmaning och ett stressmoment om jag har förstått henne rätt. Och precis som med Whiplash så är symptomen och de upplevda besvären väldigt personliga och kan skilja mycket från person till person.

Jag kan inte bidra med någonting till den här tråden för jag har ingen egen erfarenhet i ämnet, tack o lov.
Men en strykekram, som det heter nu för tiden, kan jag ställa upp med till alla er som har haft oturen att drabbas av denna åkomma.
Tack för ditt inlägg. Jag har gjort ett försök till förklaring om detta i trådstarten.
Bra att du upplever tacksamhet över att slippa detta. Tacksamhet är sunt. Din kollega verkar ha kunnat förklara för dig på ett bra vis vad detta handlar om, det är inte så lätt. Jag lever med allt det du nämner. Vet att det finns fler här men är man hjärntrött kan det bli rätt jobbigt att vara inne på forumet då det är så mycket här med åsikter, länkar, diskussioner, information mm så en del hjärntrött kanske inte hittar hit.
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen