sanningssökare säger: Det är omöjligt att en globmåne roterar runt en jordglob. Har du tänkt på det ? https://www.youtube.com/watch?v=nvRGz4bMWI8
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-09-16 av Anonym.
Jesu återkomst
Hur tänker ni kring att en del kristna lägger otroligt mycket tid på att försöka tolka bibeln och räkna ut när Jesus ska komma tillbaka? Och varför gör man det?

Det står i bibeln att ingen vet när det ska ske, inte ens Jesus. Varför inbillar sig folk då att de ska kunna få fram ett ungefärligt datum eller år. För att "göra sig märkvärdig" i egna och/eller andras ögon? Vi lever i den yttersta tiden, visst, men Jesu lärjungar trodde också att Jesus skulle komma tillbaka medan de levde.

Dessutom kan det ju vara så att jag dör av en hjärtinfarkt om en minut, i en trafikolycka i morgon när jag ska ut på vägarna, eller när jag börjar närma mig 90 år. Och då kommer Jesus och hämtar mig. Eftersom jag inte vet när Jesus kommer tillbaka eller när jag ska dö, måste jag leva mitt liv som om varje dag vore den sista och göra det Gud satt mig att göra.

Hur tänker ni?

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2022-09-16 av Roffe

Jesus återkomst – när, var, hur?

https://bibelfokus.se/jesu_aterkomst
Ferguson
#2. Publicerat 2022-09-16 av Ferguson
Hur tänker ni kring att en del kristna lägger otroligt mycket tid på att försöka tolka bibeln och räkna ut när Jesus ska komma tillbaka? Och varför gör man det?

Det står i bibeln att ingen vet när det ska ske, inte ens Jesus. Varför inbillar sig folk då att de ska kunna få fram ett ungefärligt datum eller år. För att "göra sig märkvärdig" i egna och/eller andras ögon? Vi lever i den yttersta tiden, visst, men Jesu lärjungar trodde också att Jesus skulle komma tillbaka medan de levde.

Dessutom kan det ju vara så att jag dör av en hjärtinfarkt om en minut, i en trafikolycka i morgon när jag ska ut på vägarna, eller när jag börjar närma mig 90 år. Och då kommer Jesus och hämtar mig. Eftersom jag inte vet när Jesus kommer tillbaka eller när jag ska dö, måste jag leva mitt liv som om varje dag vore den sista och göra det Gud satt mig att göra.

Hur tänker ni?
Det finns en mängd olika tankar om Jesu tillkommelse, kommer han före vedermödan, under den eller efter den samma för sin församling? Eller blir det ingen 7 årig vedermöda och inget tusenårsrike utan allt är "inbakat" i ett pågående och Herren dröjer till dess han ser allt är färdigt för hans jordiska 2a tillkommelse?

Personligen tror jag Jesus kommer i 2 steg ett för sin församling i uppryckandet före vedermödan och att den jordiska återkomsten sker vid dess slut före tusenårsriket. Den läran kallas för pretribulationalism / premillennialism, Jesus kommer före vedermödan och före millenniet / tusenårsriket.

Därför tror jag inte det går att förutse tiden för Jesu tillkommelse utan han kan komma närsomhelst för sin församling, därför det finns inget profetiskt som först måste ske.
KarinW
#3. Publicerat 2022-09-16 av KarinW

Hur tänker ni?

Lyssna inte på ferguson han tror på 2 tillkommelser till trots att Jesus själv säger att han bara kommer 1 gång. Hans lära i den här frågan är uppåt väggarna och ska inte dras några öron till. Se istället länken där har du svaret på dina tankar och funderingar. Hoppas du kan hitta ro i denna fråga. Gud välsigne dig.
Anonym
#4. Publicerat 2022-09-16 av Anonym
KarinW. Fast det är ju just de som har en åsikt om när och hur det blir när Jesus kommer tillbaka som jag är intresserad av. Antingen för att de "läst" sig till det själva eller hört det från nån "expert". Jag vill ju veta vad det spelar för roll. Har den nån betydelse för vårt sätt att vara kristna om det blir en vedermöda eller inte, osv?
Ferguson
#5. Publicerat 2022-09-16 av Ferguson

Lyssna inte på ferguson han tror på 2 tillkommelser till trots att Jesus själv säger att han bara kommer 1 gång. Hans lära i den här frågan är uppåt väggarna och ska inte dras några öron till. Se istället länken där har du svaret på dina tankar och funderingar. Hoppas du kan hitta ro i denna fråga. Gud välsigne dig.
Nix, jag tror inte på två tillkommelser utan jag tror på ett uppryckande och en tillkommelse.

Jareteg tror också på uppryckandet men hans version är den minst troliga av det tre allternativen som jag förstår det, före under och efter vedermödan. Han menar att vi ska gå igenom hela vedermödan för att i dess slut innan Herren stiger ner på jord ryckas upp, förvandlas och ner på jord igen tillsammans med Herren.

Jag för min del tror inte vi ska gå igenom vedermödan alls vilket Paulus skriver om i 1 Tess 5:9 vi inte ska drabbas av vrede vilket är vad i stort kap 6-19 handlar om;

"Fall över oss och göm oss från hans ansikte som sitter på tronen och för Lämmets vrede. 17 För hans stora vredes dag har kommit och vem kan då bestå" Uppb 6:16-17

Jareteg talar om det Guds folk som är närvarande på jord under vedermödan som församlingen men jag tror Guds folk under vedermödan är Israel. Det Israel som Paulus skriver om ska bli frälst när hedningarna är inne i fullt antal Rom 11:25.26b, det Israel Sakarja skriver om som omvänder sig till Gud efter att 2/3 av dem har utrotats;

"Och det ske ske i hela landet, säger HERREN, att två tredjedelar ska utotas och dö, men en tredjedel ska bli kvar där. Och den tredjedelen ska jag låta gå igenom eld och jag ska rena dem som man renar silver, jag ska pröva dem som man renar guld. De ska åkalla mitt namn, och jag ska svara dem. Jag ska säga;Detta är mitt folk, och de ska säga; HERREN är min Gud." Sak 13:8-9

Ferguson
#6. Publicerat 2022-09-16 av Ferguson
KarinW. Fast det är ju just de som har en åsikt om när och hur det blir när Jesus kommer tillbaka som jag är intresserad av. Antingen för att de "läst" sig till det själva eller hört det från nån "expert". Jag vill ju veta vad det spelar för roll. Har den nån betydelse för vårt sätt att vara kristna om det blir en vedermöda eller inte, osv?
Det är klart att vårt ställningstagande till eskatoligin innebär en blandning av vårt eget läsande och studerande av andras tolkningar. Det finns inget som vi gör eller inte gör som kan göra om intet och förhindra vedermödans kommande. Det vi kan göra är att påskynda den genom evangelisation för när den siste hedningen är frälst Rom 11:25 kommer Israel in på banan igen v26 och eskatologin går då in i ett "skarpt läge". Vi kan också påskynda det genom bönen "tillkomme ditt rike".
Huldah
#7. Publicerat 2022-09-16 av Huldah
Jag tänker att Jesus kom tillbaka som smord kung på hösten 1914. Då kastade han ner Satan (Läs Uppenbarelseboken) som starade 1sta världskriget. Jesus härskar nu mitt ibland sina fiender (Psalm).
HesaFredrik
#8. Publicerat 2022-09-16 av HesaFredrik
Jag tänker att Jesus kom tillbaka som smord kung på hösten 1914. Då kastade han ner Satan (Läs Uppenbarelseboken) som starade 1sta världskriget. Jesus härskar nu mitt ibland sina fiender (Psalm).
Whaaat????
HUR fick du ihop det?
Så då komer ju min fråga som ett brev på posten: VAR är Jesus nu och vem är han? Har han en postadress där man kan besöka honom eller finns han på nån chat nån stans, för jag har en hel del frågor.
Huldah
#9. Publicerat 2022-09-16 av Huldah
Whaaat????
HUR fick du ihop det?
Så då komer ju min fråga som ett brev på posten: VAR är Jesus nu och vem är han? Har han en postadress där man kan besöka honom eller finns han på nån chat nån stans, för jag har en hel del frågor.
Svaren hittar du i Bibeln!
Anonym
#10. Publicerat 2022-09-16 av Anonym
Ja, nu var det ju inte meningen att det skulle bli tjafs om vem som har rätt jag ville med den här tråden. Tvärtom. Vad är det som får er att vara så tvärsäkra på att just det ni tror på är det rätta? Att det står i bibeln räcker inte, för det finns så många tolkningar.

Det jag ville veta är varför folk lägger otaliga timmar på att komma fram till vad som ska hända. Finns det inget vettigare att göra?
sanningssökare säger: Det är omöjligt att en globmåne roterar runt en jordglob. Har du tänkt på det ? https://www.youtube.com/watch?v=nvRGz4bMWI8
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden