Hur tänker ni kring att en del kristna lägger otroligt mycket tid på att försöka tolka bibeln och räkna ut när Jesus ska komma tillbaka? Och varför gör man det?
Det står i bibeln att ingen vet när det ska ske, inte ens Jesus. Varför inbillar sig folk då att de ska kunna få fram ett ungefärligt datum eller år. För att "göra sig märkvärdig" i egna och/eller andras ögon? Vi lever i den yttersta tiden, visst, men Jesu lärjungar trodde också att Jesus skulle komma tillbaka medan de levde.
Dessutom kan det ju vara så att jag dör av en hjärtinfarkt om en minut, i en trafikolycka i morgon när jag ska ut på vägarna, eller när jag börjar närma mig 90 år. Och då kommer Jesus och hämtar mig. Eftersom jag inte vet när Jesus kommer tillbaka eller när jag ska dö, måste jag leva mitt liv som om varje dag vore den sista och göra det Gud satt mig att göra.
Hur tänker ni?
Det finns en mängd olika tankar om Jesu tillkommelse, kommer han före vedermödan, under den eller efter den samma för sin församling? Eller blir det ingen 7 årig vedermöda och inget tusenårsrike utan allt är "inbakat" i ett pågående och Herren dröjer till dess han ser allt är färdigt för hans jordiska 2a tillkommelse?
Personligen tror jag Jesus kommer i 2 steg ett för sin församling i uppryckandet före vedermödan och att den jordiska återkomsten sker vid dess slut före tusenårsriket. Den läran kallas för pretribulationalism / premillennialism, Jesus kommer före vedermödan och före millenniet / tusenårsriket.
Därför tror jag inte det går att förutse tiden för Jesu tillkommelse utan han kan komma närsomhelst för sin församling, därför det finns inget profetiskt som först måste ske.