...
Jag efterlyser ett enklare språk så att den som inget vet, som är nyfiken på Jesus, som är nyfrälst, ska förstå. Hur tänker ni andra?
Jag tänker som du, att vi behöver hitta relevanta ord så vi når fram i våra försök att kommunicera. Det är precis vad jag haft som ambition i alla år som jag skrivit om vår tro.
Så här beskriver jag t.ex. synden:
"Vad är synd?Ordet synd har misshandlats och missförståtts så mycket under lång tid att väl knappast någon vet vad det betyder längre. Det används många gånger ironiskt, och det tolkas kanske oftare positivt än negativt. Är något syndigt gott så är det verkligen gott…
Men synd i den ursprungliga, bibliska betydelsen är varken något roligt eller löjligt. Det handlar först och främst om ett tillstånd av upproriskhet mot Gud, där vi själva vill styra våra liv och avgöra vad som är rätt och fel. Ett ifrågasättande av Guds trovärdighet och hans rätt att styra över sin skapelse. (Finns han ens?)
Synden beskrivs nästan som ett eget väsen, som klibbar fast vid oss och snärjer oss. Och den gör oss alltså till rebeller och främlingar som varken kan eller vill umgås med Gud på det sätt vi blev skapade för. Därmed är vi innerst inne aldrig riktigt lyckliga och tillfredsställda, hur vi än kämpar för att bli det. Och vi känner oss – om vi tillhör dem som känner efter – vilsna i en främmande och många gånger hotfull tillvaro.
Så här har vi vant oss vid att livet är, ett ständigt jagande efter lycka. Men det var alltså inte så det var tänkt."
https://www.livetsmening.se/kristen-tro-the-basics/