Svar #6. Postat 2022-08-31 kl 20:27 av
Gideon I.
Tipsa mig och alla oss andra om någon/några bra kristna böcker som du har läst eller lyssnat på!
Tunga som lätta och allt däremellan! :-)
Skriv gärna en kort recension.....
Någon som har appen Keystory?
Jag kan varmt rekommendera "
Spis och Föda - Utdrag ur Luthers skrifter", som innehåller bibliska betraktelser för varje dag på året. Läsbart format där varje betraktelse är på ett helt uppslag. Hela boken är på drygt 800 sidor. 1977 års upplaga tryckt 2002 kostar endast 50 kr på Lutherstiftelsens förlag. Mycket uppbygglig läsning, oerhört prisvärd. För 50 kr får du en bok med ett budskap värt miljoner om det kunde köpas för pengar. Första svenska upplagan kom redan 1849. Jag läser den varje morgon till frukost.
Betraktelserna är hämtade ur Luthers enorma produktion som omfattade 69 volymer. T.ex Stora och lilla Galaterbrevkommentarerna, En kristen människas frihet, Om goda gärningar, Om kyrkans babyloniska fångenskap. Här finner du reformationens grundtankar. Vidare predikningar över kyrkoåret - Huspostillan, Kyrkopostillan och Evangelipostillan. Luthers utläggningar av Psaltaren och Bergspredikan, samt inte minst Stora och Lilla katekesen.
Utgivarens kommentar:
"Det är viktigt att vi alltjämt läser och studerar Luthers skrifter, för att rätt förstå Skriftens lära om människans svåra synd och fördärv, och om frälsningen genom Kristus allena, genom tron allena, av nåden allena. Sann lutherdom lär oss skilja mellan sann kristendom och villfarelsen i de flesta former.
Målet för vårt studium måste vara att finna Kristus och frälsningen genom Honom från synd och död till evigt liv"
Lutherstiftelsen i Göteborg - Skrifter (google.com)