Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-08-30 av Anonym.
Boktips
Tipsa mig och alla oss andra om någon/några bra kristna böcker som du har läst eller lyssnat på!
Tunga som lätta och allt däremellan! :-)
Skriv gärna en kort recension.....
Någon som har appen Keystory?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-08-30 av Anonym
Jag kan varmt rekommendera "Bergmans bryderier" och "Evangelium enligt Bergman".

"Bergmans bryderier" har undertexten; "Om livet, Gud, universum och annat smått och gott".

Det är en samling betraktelser över livet, skrivna på ett härligt sätt där man får ta del av Bergmans livserfarenheter och resa med Gud. Underfundig och intelligent skriven, med både hjärta och hjärna som vill vittna om Gud.

"Evangelium enligt Bergman" med undertexten; "Om meningen med livet och allt det där" är inte något nytt evangelium om Jesus utan istället de ihopsamlade texterna från hemsidan; livetsmening.se. En jättebra grund för evangelisation och uppbyggelse av församlingen.

Böckerna finns i nätbokhandlare och här.
Anonym
#2. Publicerat 2022-08-30 av Anonym
Jag kan varmt rekommendera "Bergmans bryderier" och "Evangelium enligt Bergman".

"Bergmans bryderier" har undertexten; "Om livet, Gud, universum och annat smått och gott".

Det är en samling betraktelser över livet, skrivna på ett härligt sätt där man får ta del av Bergmans livserfarenheter och resa med Gud. Underfundig och intelligent skriven, med både hjärta och hjärna som vill vittna om Gud.

"Evangelium enligt Bergman" med undertexten; "Om meningen med livet och allt det där" är inte något nytt evangelium om Jesus utan istället de ihopsamlade texterna från hemsidan; livetsmening.se. En jättebra grund för evangelisation och uppbyggelse av församlingen.

Böckerna finns i nätbokhandlare och här.

Läser gärna din bok i tryckt format vad kostar den??
Anonym
#3. Publicerat 2022-08-30 av Anonym

Läser gärna din bok i tryckt format vad kostar den??
Det är inte jag som har skrivit böckerna, utan vår broder Flight61. Men kika på länken i sista ordet "här", så kommer du till hans bookshop. (och tryck på gröna knappen och välj tryckt bok)
Anonym
#4. Publicerat 2022-08-30 av Anonym
Det är inte jag som har skrivit böckerna, utan vår broder Flight61. Men kika på länken i sista ordet "här", så kommer du till hans bookshop. (och tryck på gröna knappen och välj tryckt bok)

Det ska jag göra! Tack
Anonym
#5. Publicerat 2022-08-30 av Anonym
Mycket bibliskt och bra, om skilsmässa och om man "får" gifta om sig, vem och när. Massor av kunskap tas upp som gått förlorad eller som vi kristna aldrig känt till, om hur Jesu och Pauli ord i ämnet skulle uppfattas av åhörarna - som var judar. Dessa judar talade i en tid, kultur och sammanhang, till andra judar, som alla kände till vad Skrifterna sade om skilsmässa och omgifte.

Detta är en lättläst sammanfattning av författarens doktorsavhandling i ämnet, och borde ingå i all utbildning av präster, pastorer, diakoner, själavårdare, förebedjare, och alla som undrar kring ämnet borde läsa.

https://www.bokus.com/bok/9789197976503/skilsmassa-och-omgifte-i-kyrkan/
Gideon I
#6. Publicerat 2022-08-31 av Gideon I
Tipsa mig och alla oss andra om någon/några bra kristna böcker som du har läst eller lyssnat på!
Tunga som lätta och allt däremellan! :-)
Skriv gärna en kort recension.....
Någon som har appen Keystory?
Jag kan varmt rekommendera "Spis och Föda - Utdrag ur Luthers skrifter", som innehåller bibliska betraktelser för varje dag på året. Läsbart format där varje betraktelse är på ett helt uppslag. Hela boken är på drygt 800 sidor. 1977 års upplaga tryckt 2002 kostar endast 50 kr på Lutherstiftelsens förlag. Mycket uppbygglig läsning, oerhört prisvärd. För 50 kr får du en bok med ett budskap värt miljoner om det kunde köpas för pengar. Första svenska upplagan kom redan 1849. Jag läser den varje morgon till frukost.

Betraktelserna är hämtade ur Luthers enorma produktion som omfattade 69 volymer. T.ex Stora och lilla Galaterbrevkommentarerna, En kristen människas frihet, Om goda gärningar, Om kyrkans babyloniska fångenskap. Här finner du reformationens grundtankar. Vidare predikningar över kyrkoåret - Huspostillan, Kyrkopostillan och Evangelipostillan. Luthers utläggningar av Psaltaren och Bergspredikan, samt inte minst Stora och Lilla katekesen.

Utgivarens kommentar: "Det är viktigt att vi alltjämt läser och studerar Luthers skrifter, för att rätt förstå Skriftens lära om människans svåra synd och fördärv, och om frälsningen genom Kristus allena, genom tron allena, av nåden allena. Sann lutherdom lär oss skilja mellan sann kristendom och villfarelsen i de flesta former.
Målet för vårt studium måste vara att finna Kristus och frälsningen genom Honom från synd och död till evigt liv"


Lutherstiftelsen i Göteborg - Skrifter (google.com)
BoazNovax
#7. Publicerat 2022-08-31 av BoazNovax
Boken "Synen" av David Wilkerson. Finns på Bokus

David Wilkersons profetia Synen, utgiven första gången 1974, lästes länge med stor skepsis. Är det som beskrivs verkligen möjligt? Men i ljuset av turbulent världsekonomi och ständigt varmare klimat blir Synen mer aktuell än någonsin. David Wilkerson förutsäger inte bara en ekonomisk kris och nya väderfenomen, utan beskriver också jordbävningen i Japan, en allt liberalare syn på samlevnad och sexualitet, katolska kyrkans ökande inflytande bland protestanter och det höjda tonläget mellan Ryssland och västvärlden.
Anonym
#8. Publicerat 2022-09-01 av Anonym
Boken "Synen" av David Wilkerson. Finns på Bokus
David Wilkerson var den första pastor jag föll för. Älskade hans predikningar. Satt och lyssna timmar i sträck (finns på youtube).
Tack för påminnelsen om "The Vision". Ska lyssna igen (finns också som röstbok på youtube)

In this RARE interview with David Wilkerson in the late 1970's, he explains the the vision he saw of coming judgement and what it will look like for America.

Anonym
#9. Publicerat 2022-09-01 av Anonym
För den som vill lära sig att förstå Uppenbarelseboken, så finns det 2 bra böcker:

Lars Borgströms bok "Utläggning av Uppenbarelseboken"

Mikael Tellbes bok "Lammet och odjuret"

I dessa finns mängder av kunskap som kan ge förståelse, och speciellt om man läser båda. För de kompletterar varandra.

Många tycker Uppenbarelseboken är svår, och många tolkar den helt fel och sätter in helt felaktiga saker som förklaringar på symbolerna. Och skapar då en verklighet som inte stämmer.
Anonym
#10. Publicerat 2022-09-01 av Anonym
Boken "Synen" av David Wilkerson. Finns på Bokus

David Wilkersons profetia Synen, utgiven första gången 1974, lästes länge med stor skepsis. Är det som beskrivs verkligen möjligt? Men i ljuset av turbulent världsekonomi och ständigt varmare klimat blir Synen mer aktuell än någonsin. David Wilkerson förutsäger inte bara en ekonomisk kris och nya väderfenomen, utan beskriver också jordbävningen i Japan, en allt liberalare syn på samlevnad och sexualitet, katolska kyrkans ökande inflytande bland protestanter och det höjda tonläget mellan Ryssland och västvärlden.
Den boken är skrämmande, intressant och väldigt aktuell.
Sommarsol säger: "Goda vänner är som solstrålar. Man ser de inte alltid men tanken på att de finns värmer" <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen