Lilla snöflingan säger: Ja, nu firas d centrala i kristendomen: Påsken, högtiden då Jesus dog/uppstod; Från "mörker till ljus" & "död till liv". Tack, JC!!! Bless y'all <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Roffe
Skapat 2022-08-06 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Stockholm Pride: Dags för partierna att bekänna färg

Stockholm Pride: Dags för partierna att bekänna färg

Företag som klär sina loggor i regnbågsfärger och diskriminerande blodgivarlagar. Årets Pridefestival med tema “dags att bekänna färg” vill att företag och partier ska visa om deras engagemang är menar allvar med sitt engagemang inför höstens val.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stockholm-pride-dags-att-bekanna-farg

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2022-08-06 av Roffe
Roffe
#2. Publicerat 2022-08-07 av Roffe
Hej!
Om du var där skriv och berätta för oss andra!
En som var där var vår statsminister som sa"Magdalena Andersson: ”Mörka krafter vill kasta oss tillbaka i tiden”
https://www.expressen.se/nyheter/hundratusentals-besokare-nar-stockholms-prideparad-gor-comeback/
Anonym
#3. Publicerat 2022-08-07 av Anonym
Hej!
Om du var där skriv och berätta för oss andra!
En som var där var vår statsminister som sa"Magdalena Andersson: ”Mörka krafter vill kasta oss tillbaka i tiden”
https://www.expressen.se/nyheter/hundratusentals-besokare-nar-stockholms-prideparad-gor-comeback/

Skulle aldrig komma på tanken att gå på pride.
Varför är du så intresserad av perversiteter, Roffe?

Bara kolla in gammelmedia om du vill veta vad som sker där.
De är alltid pigga gå på pride. Märker att tillkalla mörka krafter är ok numera (aftbl.)


Roffe
#4. Publicerat 2022-08-07 av Roffe

Skulle aldrig komma på tanken att gå på pride.

Varför är du så intresserad av perversiteter, Roffe?

Gardell: ”Kärleken kan inte ha fel”

Jonas Gardell och Mark Levengood glada att vara tillbaka

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gardell-och-levengood-glada-over-att-fa-ga-paraden-igen/

Anonym
#5. Publicerat 2022-08-07 av Anonym
Att kalla pridefestivalen för perversiteter tycker jag är respektlöst. Kanske är det så att den som tror att människor har "valt" att vara HBTQ bara tycker det är konstigt, fult och syndigt. Men är det så? Är det nån som någonsin sagt att det tycker det skulle vara så himla käckt att vara lite homosexuell ett tag? Eller trans, eller bi? Alla de personer som jag träffat säger sig ha vetat det i hela sitt liv. Enligt forskare på Karolinska finns det både likheter och skillnader i mönstren i hjärnan mellan t.ex. heterosexuella och homosexuella. I dag är det inga kristna (förhoppningsvis) som anser att den som är psykiskt sjuk är besatt av demoner.

Det märkligaste man hör från kristna, tycker jag, det är när man säger att det fanns ju inga "såna" förut. Då vet man förmiódligen inte - och har inte brytt sig om att ta reda på mer - att fram till mitten på 1940-talet var det olagligt att vara homosexuell. Du åkte i fängelse. Och fram till 1979 var det klassat som psykisk sjukdom. Jag började jobba inom psykvården år 1974 och har aldrig träffat nån som var intagen på mentalsjukhus pga den diagnosen.

I 1 Mos. 19 säger Lot till männen som vill ligga med hans gäster änglarna att han har två döttrar som är oskulder. Han ska skicka ut dem istället och så får männen i staden göra vad de vill med dem (!!!). Den texten gör att jag tänker att när det i bibeln talas om sex mellan människor av samma kön, så måste det handla om nåt helt annat än det som i dag kallas homosexualitet.
Anonym
#6. Publicerat 2022-08-07 av Anonym
Att kalla pridefestivalen för perversiteter tycker jag är respektlöst. Kanske är det så att den som tror att människor har "valt" att vara HBTQ bara tycker det är konstigt, fult och syndigt. Men är det så? Är det nån som någonsin sagt att det tycker det skulle vara så himla käckt att vara lite homosexuell ett tag? Eller trans, eller bi? Alla de personer som jag träffat säger sig ha vetat det i hela sitt liv. Enligt forskare på Karolinska finns det både likheter och skillnader i mönstren i hjärnan mellan t.ex. heterosexuella och homosexuella. I dag är det inga kristna (förhoppningsvis) som anser att den som är psykiskt sjuk är besatt av demoner.

Det märkligaste man hör från kristna, tycker jag, det är när man säger att det fanns ju inga "såna" förut. Då vet man förmiódligen inte - och har inte brytt sig om att ta reda på mer - att fram till mitten på 1940-talet var det olagligt att vara homosexuell. Du åkte i fängelse. Och fram till 1979 var det klassat som psykisk sjukdom. Jag började jobba inom psykvården år 1974 och har aldrig träffat nån som var intagen på mentalsjukhus pga den diagnosen.

I 1 Mos. 19 säger Lot till männen som vill ligga med hans gäster änglarna att han har två döttrar som är oskulder. Han ska skicka ut dem istället och så får männen i staden göra vad de vill med dem (!!!). Den texten gör att jag tänker att när det i bibeln talas om sex mellan människor av samma kön, så måste det handla om nåt helt annat än det som i dag kallas homosexualitet.
Mycket sant i det du skriver. Men den andra sidan finns tydligen också - personer som väljer. Och det är inget elakt förtal - de säger det själva. För några år sedan kom det ut en bok av, om jag minns rätt, två kvinnor som tog upp just detta att kvinnor kan välja andra kvinnor istället för män. Men bakom ett sådant val finns förstås något, och innan man dömer bör man veta vad det är. Övergrepp? Psykisk misshandel? Jag vet inte, men jag vill minnas att det bland homosexuella män finns en överrepresentation av utsatthet i unga år.

För övrigt annonserade Mark Levengood sitt sommarprogram för några år sedan med att han skulle berätta "hur roligt det är att vara homosexuell". Men det var ju inte för ett tag utan för livet...
sestir
#7. Publicerat 2022-08-07 av sestir
Övergrepp? Psykisk misshandel? Jag vet inte, men jag vill minnas att det bland homosexuella män finns en överrepresentation av utsatthet i unga år.

Det skulle stämma rätt bra med den mosaiska lagen som anger att "det får inte hos er finnas... män som ligger med män". D v s, finns det många homosexuella i ett samhälle så indikerar det att något är fel i det samhället—inte nödvändigtvis hos de individerna. Att döma homosexuella till fägelse är såklart fusk för att slippa åtgärda de riktiga problemen.

À propå "bekänna färg":
Regnbågen symboliserar ju alla världens folk och en önskan att bevara dessa med deras separata kännetecken—olika hudfärg, olika religioner, olika tänkesätt—vet ni vilka nyanser vi svenskar har? De enda jag har hittat färger för var några av Israels stammar, som representerades av vissa ädelstenar i ÖP Arons bröststycke.
Anonym
#8. Publicerat 2022-08-07 av Anonym

Följ Prideparaden

https://www.svt.se/nyheter/prideparaden-1



Jag fattar inte vad är det man ska följa. Ska man sitta i soffan med regnbågsfärgade flaggor och vimplar och heja på en grupp människor som vandrar genom stan? Vad är det jag ska hurra för och vad ska jag följa menar du??
Anonym
#9. Publicerat 2022-08-07 av Anonym



Jag kan inte se Jesus med lärjungar gå i pridetåget. Inte ens om jag anstränger mig.

Den som är lite klurig kan ju själv lista ut vilket budskap Gardells vill skicka med sin t-shirt i årets pridetåg, och mannen till höger har Jesus med sig ipå pride. Respektlöst mot Jesus. Tänk om folk var lika angelägna att följa Jesus som att följa homosexuella, transfolk och hbtq avarter...?
Finns mängder perversa foton att visa från pridetåg men jag avhåller mig. Står för mina åsikter.

Anonym
#10. Publicerat 2022-08-07 av Anonym



Jag kan inte se Jesus med lärjungar gå i pridetåget. Inte ens om jag anstränger mig.

Den som är lite klurig kan ju själv lista ut vilket budskap Gardells vill skicka med sin t-shirt i årets pridetåg, och mannen till höger har Jesus med sig ipå pride. Respektlöst mot Jesus.


Står det Fuckable på hans tshirt?? Är inte han gift men den där killen i rött hur kan han ha en tröja som säger att han är öppen för att bli fucked av penisar har dom öppet förhållande. Det måste kännas konstigt för en man att få penisar i baken. Jag som kvinna hatar penis där. Det finns två hål ett för inkommande och ett för utgående ju. Och Jesus kors på han breve följer kristna sånthär??
Lilla snöflingan säger: Ja, nu firas d centrala i kristendomen: Påsken, högtiden då Jesus dog/uppstod; Från "mörker till ljus" & "död till liv". Tack, JC!!! Bless y'all <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen