Svar #6. Postat 2022-08-07 kl 16:18 av anonym.
Att kalla pridefestivalen för perversiteter tycker jag är respektlöst. Kanske är det så att den som tror att människor har "valt" att vara HBTQ bara tycker det är konstigt, fult och syndigt. Men är det så? Är det nån som någonsin sagt att det tycker det skulle vara så himla käckt att vara lite homosexuell ett tag? Eller trans, eller bi? Alla de personer som jag träffat säger sig ha vetat det i hela sitt liv. Enligt forskare på Karolinska finns det både likheter och skillnader i mönstren i hjärnan mellan t.ex. heterosexuella och homosexuella. I dag är det inga kristna (förhoppningsvis) som anser att den som är psykiskt sjuk är besatt av demoner.
Det märkligaste man hör från kristna, tycker jag, det är när man säger att det fanns ju inga "såna" förut. Då vet man förmiódligen inte - och har inte brytt sig om att ta reda på mer - att fram till mitten på 1940-talet var det olagligt att vara homosexuell. Du åkte i fängelse. Och fram till 1979 var det klassat som psykisk sjukdom. Jag började jobba inom psykvården år 1974 och har aldrig träffat nån som var intagen på mentalsjukhus pga den diagnosen.
I 1 Mos. 19 säger Lot till männen som vill ligga med hans gäster änglarna att han har två döttrar som är oskulder. Han ska skicka ut dem istället och så får männen i staden göra vad de vill med dem (!!!). Den texten gör att jag tänker att när det i bibeln talas om sex mellan människor av samma kön, så måste det handla om nåt helt annat än det som i dag kallas homosexualitet.
Mycket sant i det du skriver. Men den andra sidan finns tydligen också - personer som väljer. Och det är inget elakt förtal - de säger det själva. För några år sedan kom det ut en bok av, om jag minns rätt, två kvinnor som tog upp just detta att kvinnor kan välja andra kvinnor istället för män. Men bakom ett sådant val finns förstås något, och innan man dömer bör man veta vad det är. Övergrepp? Psykisk misshandel? Jag vet inte, men jag vill minnas att det bland homosexuella män finns en överrepresentation av utsatthet i unga år.
För övrigt annonserade Mark Levengood sitt sommarprogram för några år sedan med att han skulle berätta "hur roligt det är att vara homosexuell". Men det var ju inte för ett tag utan för livet...