Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2022-08-01 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Var finns profeterna i vår tid?

Var finns profeterna i vår tid?

”17Tukta din son, så skall han bliva dig till hugnad och giva ljuvlig spis åt din själ. 18Där profetia icke finnes, där bliver folket tygellöst; men säll är den som håller lagen. 19Med ord kan man icke tukta en tjänare ty om han än förstår, så rättar han sig icke därefter.… ”


Hur tänker ni?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-08-01 av Anonym

Var finns profeterna i vår tid?

”17Tukta din son, så skall han bliva dig till hugnad och giva ljuvlig spis åt din själ. 18Där profetia icke finnes, där bliver folket tygellöst; men säll är den som håller lagen. 19Med ord kan man icke tukta en tjänare ty om han än förstår, så rättar han sig icke därefter.… ”


Hur tänker ni?
Profeterna finns där de gör mest nytta. Där de hörs och syns mest, eller där Gud har placerat dem. Men så är det även med de falska profeterna. Låt den vise förstå vilken som hör till endera sidan.
sestir
#2. Publicerat 2022-08-02 av sestir
Bra svar av ArmourOfGod!
Det som översätts "profetia", chazon på hebreiska, översätts till exägätäs i LXX, med betydelser i spannet: 'scholar', 'intellektuel ledarfigur', 'visionär', 'expert'.

Ou mä hyparxäi exägätäs... ˜ Om inte seriösa geeks finns till städes...

I Sverige saknar vi inte ledarskap, och absolut inte akademiker. Vårt problem, vill jag påstå, är att vi har flera nationer med helt olika inställning till Gud. Att översätta en profetia till svenska är kanske inte ens meningsfullt—än mindre att tolka den?
Roffe
#3. Publicerat 2022-08-05 av Roffe
Profet (grekiska profetes, talare, förkunnare) är en person som förutsäger eller förutspår kommande ting eller framträder som religiös förkunnare. En profetia är i regel en gudomlig uppenbarelse eller förutsägelse om vad som skall ske.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Profet
Anonym
#4. Publicerat 2022-08-05 av Anonym
Profet (grekiska profetes, talare, förkunnare) är en person som förutsäger eller förutspår kommande ting eller framträder som religiös förkunnare. En profetia är i regel en gudomlig uppenbarelse eller förutsägelse om vad som skall ske.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Profet
Roffe, wikipedia har inte sanningen även om många tror så... å så lätt falla i den fällan.

Blir väldigt förvånad och lite bekymrad faktiskt, att du väljer hänvisa till wikipedias tolkning av "profet" för det är ju världens syn på en profet, en "världslig profet" så att säga. Istället för att använda Bibeln, Guds Ord, som referens? Gud har en helt annan tanke än världen när han kallar en man för profet, tror jag. Tror int du det?


Roffe
#5. Publicerat 2022-08-05 av Roffe
Roffe, wikipedia har inte sanningen även om många tror så... å så lätt falla i den fällan.

Blir väldigt förvånad och lite bekymrad faktiskt, att du väljer hänvisa till wikipedias tolkning av "profet" för det är ju världens syn på en profet, en "världslig profet" så att säga. Istället för att använda Bibeln, Guds Ord, som referens? Gud har en helt annan tanke än världen när han kallar en man för profet, tror jag. Tror int du det?


Jag fick ju inget bra svar på min fråga bland de Kristna här på KD.

Det är ju cirka 150- 200 inloggade här och när svar uteblev ställde jag frågan till de som inte är inloggade här och där fick jag svar
sestir
#6. Publicerat 2022-08-05 av sestir
Du kanske vill dela med dig av det svaret till oss mindre vetande?
Anonym
#7. Publicerat 2022-08-05 av Anonym
Finns kvinnliga profeter..?
Anonym
#8. Publicerat 2022-08-05 av Anonym
Finns kvinnliga profeter..?

8 Female Prophets Of The Bible And Their Powerful Impact

https://www.womanofnoblecharacter.com/female-prophets-of-the-bible/
Anonym
#9. Publicerat 2022-08-05 av Anonym
Finns kvinnliga profeter..?
Javisst, och det har det alltid gjort.
Anonym
#10. Publicerat 2022-08-05 av Anonym

8 Female Prophets Of The Bible And Their Powerful Impact

https://www.womanofnoblecharacter.com/female-prophets-of-the-bible/
Tack för länken.

Verkar inte finnas så stort behov av profeter nuförtiden. Inte så stor efterfrågan?
Eller var och en är sin egen profet?


Judge Deborah was only one of a few women described as a prophet in the Old Testament (the others are: Miriam (Exodus. 15:20), Huldah (2 Kings 22:14; 2 Chronicles 34:22), Sarah, Hannah, Abigail, Esther, Noadiah - false prophet (Nehemiah 6:14), and “the prophetess” (Isaiah 8:3).
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen