Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Bönegrupp > Diskussion

Growitz
Skapat 2022-07-30 av Growitz, man, 47 år, Skåne län.
Vad har Gud gjort i ditt liv - en tråd med vittnesbörd
Hej
Jag vill med denna tråd uppmuntra dig som läser detta att berätta vad Gud har gjort i ditt liv. Det kan vara allt från ett litet bönesvar till dom stora mirakler.

Jag tänkte börja med att berätta om ett bönesvar som inte alls blev som väntat. Jag hade en bokad läkartid och när jag skulle köra så hittade jag inte nycklarna. Så började leta och jag bad till Gud att han skulle visa mig vad nycklarna är, men jag hittade dom inte. Till slut fick jag ringa till mottagningen för att säga att inte kan komma och receptionisten sa då att det var bra att jag ringde för att läkaren som jag skullle till var sjuk och dom inte hade fått tag på mig för att säga återbud. När jag lättad hade lagt på luren så hittade jag mina nycklar. Så tänk på ibland kann en tystnad blir ett bönesvar.

Jag kommer fylla på med fler stora och små vittnesbörd och jag ser framemot att läsa vad Gud har gjort i ditt liv.

Tillägg

Denna Tråd är tänkt som en tråd där vi med våra vittnesbörd och upplevda bönesvar uppmuntra varandra. Därför våre jag oerhörd tacksam om offtopic diskussioner kunde hållas på en näst intill obefintlig nivå.

Tack i förväg

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-07-30 av Anonym
Härligt, Growitz! Javisst kan ett "uteblivet svar", som det du beskriver, också vara ett svar. :)

Jag kommer att tänka på en grej som hände mig själv, där också en nyckel var inblandad. Jag bodde med min fru i Västerås och mina föräldrar var på besök. Vi hade varit en bit från stan vid ett friluftsområde (Björnön - för er som känner till sta'n) och väl hemma igen skulle jag låsa upp och släppa in oss. Det var bara det att dörrnyckeln inte fanns i fickan längre...

I mitt fall behövde jag inte ens be Gud visa var den var, det kom till mig direkt, nästan som en vision: den låg kvar på Björnön, där vi parkerat! Jag försäkrade de andra att det skulle ordna sig och körde tillbaka till den nu tomma parkeringen. Hittade stället där bilen stått förut och mycket riktigt låg nyckeln där. :)

Nu är inte detta ett "under" som jag skulle använda i en argumentation om Guds existens. Sånt här kan ju hända vem som helst, och det var ju också rätt logiskt att nyckeln hamnade just där när den nödvändigtvis skulle ramla ur fickan. Men jag tyckte det var uppmuntrande att det kom en sådan trons vila över mig i samma ögonblick som nyckelförlusten uppdagades. Det vanliga är annars att det svider till i magen av obehag och blir riktigt oroligt och jobbigt en stund.

Så, du slapp resa till vårdcentralen i onödan, och jag slapp tillkalla låssmed - på OB-tid dessutom. Så gott det är att uppleva Guds omsorg även i det lilla! :)
MrIroni
#2. Publicerat 2022-07-31 av MrIroni
En fin tanke att starta en tråd om detta.

Själv så har jag svårt att berätta bönesvar på detta sätt då jag känner att Gud ändå är med mig och det gör mig trygg för alltid.

Det jag skulle kunna framföra var i ungdomen på kvällsmöte/nattmöte som jag en gång bad om att i ungefärligt sätt "Om du finns, visa det på något sätt, då jag känner mig kluven och ibland ensam i min tro", alltså ibland var jag ensam troende ibland vänner. Det gick då fram en person emellan två lovsånger och sade dessa ord som jag hade bett om.
Anonym
#3. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
Frågade Gud 2020 om det är ok att jag avstår kommande injektionerna, för jag kände det var helt fel väg att gå och bad Gud i så fall lösa min försörjning framöver. För jag kommer bli arbetslös när det införs vaxtvång inom vården. Vilket kom samma vinter.

Olika kortvariga jobb har dykt upp i exakt rätt tid och gett mig en försörjning så jag kunde hålla mig flytande. Fram till idag har jag betalat alla räkning och har allt jag behöver. Har även haft råd köpa mig en beg bil kontant när den förra gav sig. Jobbar inom vården i Norge nu, då det lättat med vaxtvånget även där och Gud har gett mig möjlighet att spara för framtiden igen...

Gud har tagit hand om mig hela vägen och är ok med mig att inte ta injektioner. Kunde inte fått tydligare bönesvar.
Anonym
#4. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
I stort och i smått, Han, vår Gud, finns alltid där som en verklig Fader.

25 Därför säger jag er: Bekymra er inte för ert liv, vad ni ska äta eller dricka, eller för er kropp, vad ni ska klä er med. Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna? 26 Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Far dem. Är inte ni värda mycket mer än de? 27 Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd?
28 Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. 29 Men jag säger er: Inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. 30 Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står på ängen och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer ska han då inte klä er? Så lite tro ni har!
31 Bekymra er därför inte och fråga inte: Vad ska vi äta? eller: Vad ska vi dricka? eller: Vad ska vi klä oss med? 32 Allt detta söker hedningarna efter, men er himmelske Far vet att ni behöver allt detta. 33 Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också. 34 Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.
Anonym
#5. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
Du kan bara inte låta bli va, Love?

Jag litar på Gud tar hand om mig. Alltid.
Därför behöver jag inga injektioner....
Men gillar prata med honom ändå.
Nu delade jag en personlig erfarenhet med Gud, men du måste in och läxa upp. Varför kunde jag inte få ha den kvar?
Anonym
#6. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
Du kan bara inte låta bli va, Love?

Jag litar på Gud tar hand om mig. Alltid.
Därför behöver jag inga injektioner....
Men gillar prata med honom ändå.
Låta bli vad?

Ser du bibeltexten som en anklagelse?
Det var menat som uppmuntran, nu och i framtiden. Gud finns alltid med oss..
Anonym
#7. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
Tråden handlar om att dela personliga vittnesmål....

Du citerar bibelverser som svar på mitt inlägg.
Anonym
#8. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
Tråden handlar om att dela personliga vittnesmål....
ja och mitt personliga vittnesmål innefattas i den texten.. Många ggr har jag inte orkat utföra det jag ändå måste utföra, min styrka har då varit denna text. Många ggr har jag tvivlat på att Gud verkligen kan uppfylla sina löften i texten, men då fått bekräftelse på att det är exakt det han gör.

Gud är med både i stort och smått, han visar var vi har tappat våra nycklar, han ger svar till den som söker svar, han föder, klär, skyddar.. samtidigt som många kanske inte alls kopplar det till vår himmelske Faders omsorg.

Därför är texten tillsammans med de personliga vittnesmålen en påminnelse för alla, något vi kan bära med oss i gemenskapen med Gud.
Anonym
#9. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
ja och mitt personliga vittnesmål innefattas i den texten.. Många ggr har jag inte orkat utföra det jag ändå måste utföra, min styrka har då varit denna text. Många ggr har jag tvivlat på att Gud verkligen kan uppfylla sina löften i texten, men då fått bekräftelse på att det är exakt det han gör.

Gud är med både i stort och smått, han visar var vi har tappat våra nycklar, han ger svar till den som söker svar, han föder, klär, skyddar.. samtidigt som många kanske inte alls kopplar det till vår himmelske Faders omsorg.

Därför är texten tillsammans med de personliga vittnesmålen en påminnelse för alla, något vi kan bära med oss i gemenskapen med Gud.
Japp, du är dina vana trogen att läxa upp.
Hett onödigt och förmätet Jag uppskattar det inte.
Inej alla gör det vet du.
Anonym
#10. Publicerat 2022-07-31 av Anonym
Tråden handlar om att dela personliga vittnesmål....

Du citerar bibelverser som svar på mitt inlägg.
Du är en känslig tös. Inlägget var inte adresserat till dig.
Men känner du att det var det, så ta det som en uppmuntran, en bekräftelse på det du skrev.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden