Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

sanningssökare
Skapat 2022-06-17 av sanningssökare, man, 63 år, Gävleborgs län.
Grovt bedrägeri kopplat till bluffprofiler
Har haft kontakt med en kvinna här inne som just precis har förstått att hon har blivit avlurad en massa pengar. Och för några år sedan hade jag en kontakt med en kvinna som berättade att hon blivit bedragen på 600 000 kronor. Båda personerna var sansade smarta personer, men de blev förälskade. Själv har jag ju fattat som många här att det förekommer bluffporfiler. Men hade inte riktigt tagit ut tankebanorna runt vad en bluffprofils egentliga syfte är. Men det handlar om organiserade ligor som fiskar på denna sida och andra dating sidor. Profilen de lägger ut här, framstår som en drömprins eller drömprinsessa och om en kontakt upprättas så blir förtroligheten djupar och djupare. Känslor uppstår pga att dessa bedragare är så skickliga på att känna in vad deras tilltänkta offer vill höra vad de söker efter. Offret blir mer och mer förälskad av alla ljuva ord som den får höra vilket gör att ordspråket "kärleken är blind" lätt slår in. Innan man vet ordet av så har offret hjälpt sin älskade i en akut situation där det behövdes en liten hjälp till den man nu redan älskar. Men vad gör det vi skall snart leva resten av livet tillsammans och min drömpartner har ju så gott ställt, för det vet jag ju, men har bara hamnat i en mkt tillfällig lite svår situation så en peningförflyttning av "våra" pengar blir behövlig. De blå dunsterna pirret i magen och behovet efter kärlek förhindrar att personen kan se verkligheten!

Jag skulle vilja att detta forum blir ett forum där erfarenheter på detta område delas. Sen så vet jag nu att Kristen Date verkligen inte gör det dom borde måste göra för att dra sitt strå till stacken för att inte låta sidan vara drömplatsen för brottslingar som begår brott som klassificeras som Grovt Bedrägeri. Vi borde kräva genom en namninsamling eller liknande att man inför policys som gör det mkt svårar att härja här på sidan. Jag vet att trots att denna personen som nu uppmärksammade mig på problemet har gjort en polisanmälan, interpol är inkopplat, så har ännu inte Kristen Date stängt profilen. Bedragaren na har kunnat jobba på i skyddet av den uppdiktade identiteten. Polisen har en bestämd uppfattning att Kristen Date måste agera och stänga av sådan här profiler mkt snabbt hela tiden. Poliser som jobbar med sådan här brottslighet säger också att de ser att det är lätt att drabbas, det enda som behövs är att man börjar tycka om en person väldigt mkt. så kan man bli offer för deras skicklighet och sofistikerade metoder.

Vi som är här kärlekskranka och sårbara vi jagas tyvärr inte bara av andra kärlekskranka, som om inte det skulle vara ett tillräckligt stort problem. Utan vi jagas dessutom av andra jägare för att snärjas i deras brottsliga gärning.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-06-17 av Anonym
[Raderat av moderator]
Anonym
#2. Publicerat 2022-06-17 av Anonym
Har också reagerat på att bluffprofiler som jag anmält, fortfarande verkar finnas kvar...
Och, när jag har orkat gå in och gå igenom alla män i lämplig ålder, så har det visat sig ganska tydligt (för mig i alla fall) att ca HÄLFTEN är bluffprofiler. Skrämmande. Och alla verkar inte fatta att de är fejk, heller, eftersom de i vissa fall synligt har en eller flera vänner.
Anonym
#3. Publicerat 2022-06-17 av Anonym
Och sen är ju det läskiga, att det även kan finnas de som är skickligare än så. De som kanske inte avslöjas på en minut.
Anonym
#4. Publicerat 2022-06-17 av Anonym
Var egentligen på väg bort från detta stället men ska ta och lägga min näsa i blöt även här bara för att ämnet har irriterat mig under flera år.

Hade jag blivit utsatt för något bedrägeriförsök så hade jag varit noga med att rikta min anmälan även mot Kristen Dates ledarskap. Detta därför att de har varit väl medvetna om problematiken, vilket har påtalats av oss BETALANDE medlemmar, under flera års tid. Så Kristen Date, kom inte och säg att ni inte visste något!!

Rent juridiskt sett innebär detta att KD´s ledning har underlättat för dessa kriminella element att fortsätta sin verksamhet på siten. Och även om detta kanske inte går igenom i en domstol så kan det vara tillräckligt för att sprida en massivt negativ bild av de som gömmer sig bakom verksamheten. De bedriver en verksamhet som med minsta möjliga besvär drar in pengar varje månad. De skiter fullständigt i de klagomål som framförs om de tekniska problem som vi användare upplever men de kan mycket väl dra 2 månadsavgifter på en gång, vilket vi alla har hört och läst om här på forumet. DET klara de av, men att uppdatera tekniken så att de kommer in på rätt årtusende verkar vara omöjligt. Och att försvåra för alla dessa bluffprofiler som jämt och ständigt härjar här, det ligger ju bevisligen inte i KD´s intresse. Det ser vi klart och tydligt.

Så visst har Kristen Date´s ledning en del av skulden i det som har hänt. Om inte direkt så indirekt eftersom de genom sin ovilja att agera har underlättat för dessa kriminella element att bedriva sin verksamhet här helt ostört.

Däremot kan ledningen hålla på med sådan skit som "Bu huu huuu. Någon har reagerat negativt på dina bilder i din profil!" Fuck OFF, KD!!! Allvarligt!! OM någon inte gillar de bilder som en medlem har i sin profil så är det bättre att den kränkta medlemmen INTE kollar in andra medlemmars bildgalleri så att denne lättkränkte varelse inte riskerar att komma utanför sin "safe zone".
FFS!! Fixa era egna problem först INNAN ni går in och försöker att detaljstyra de enskilda medlemmarna.
För om ni kanske har glömt det så är det vi betalande medlemmar som fyller era fickor.
Anonym
#5. Publicerat 2022-06-17 av Anonym
Sen så vet jag nu att Kristen Date verkligen inte gör det dom borde måste göra för att dra sitt strå till stacken för att inte låta sidan vara drömplatsen för brottslingar som begår brott som klassificeras som Grovt Bedrägeri. Vi borde kräva genom en namninsamling eller liknande att man inför policys som gör det mkt svårar att härja här på sidan. Jag vet att trots att denna personen som nu uppmärksammade mig på problemet har gjort en polisanmälan, interpol är inkopplat, så har ännu inte Kristen Date stängt profilen. Bedragaren na har kunnat jobba på i skyddet av den uppdiktade identiteten. Polisen har en bestämd uppfattning att Kristen Date måste agera och stänga av sådan här profiler mkt snabbt hela tiden. Poliser som jobbar med sådan här brottslighet säger också att de ser att det är lätt att drabbas, det enda som behövs är att man börjar tycka om en person väldigt mkt. så kan man bli offer för deras skicklighet och sofistikerade metoder.
Ja, under många år har mängder av användare påtalat detta för KD. Svaren blir desamma. För att de inte vill. De vill väl maximera intäkterna från nya medlemmar. På hederliga människors bekostnad. Så agerar inte en seriös organisation. Nån slags namninsamling i en tråd borde vi ha. Men om KD inte ens lyssnar på Interpol så lär de inte lyssna på oss...

Om ni på KD inte förstått det så fungerar det alldeles utmärkt att göra som på andra sidor, som Happy Pancake: Manuell granskning innan profilen aktiveras. En kvalitetskontroll. Ett skydd för användarna.
Anonym
#6. Publicerat 2022-06-18 av Anonym
Är Gud skyldig till att ha skapat en värld där bedrägerier är möjliga? Nej det hör den fria viljan till. Allt annat leder till tyranni.

Guds utvalda förväntas dock kunna gallra själv, för har vi inte fått ett intellekt som är fullt kapabelt att skilja sanning ifrån lögn med hjälp av observationer och logik? Medans djävulens anhängare på samma sätt utrustats med motsvarande kompetens i att luras och bedra. Det är detta som är det eviga kriget mellan ljus och mörker.

Det är alltså upp till varje medlem att försäkra sig om att det är en verklig person man fått kontakt med, den som misslyckas med detta måste betala ett pris, det är så det odugliga livet gallrats bort sedan tidernas begynnelse genom den lag som många förknippar med evolutionen men som är instiftad av Gud, "Survival of the fittest" som belönar det som fungerar, och den som hinner anpassa sig i tid.

Det är så det alltid varit och alltid kommer vara, för utan belöning för högre förmåga så kommer den högre förmågan "evolvera bort". Men för varje nederlag så växer du och kommer ha större insikt nästa gång.

Nu ett praktiskt råd: Se till att träffas eller tala i telefonen tidigt med personen så du får höra rösten och kolla upp så att denna existerar innan du slösar alltför mycket tid eller pengar på denna. Var inte en naiv/lättlurad gnällspik, som förväntar dig att andra ska göra ditt jobb åt dig när det gäller att välja partner... känn till hur slagfältet ser ut och i vilken tid vi befinner oss. Därför är det direkt en "röd flagga" om den du chattar med inte vill tala i telefon, oavsett ursäkt. Det signalerar nämligen potentiellt att personen inte är seriös.

Kvinnan som beskrivs i TS misslyckades med sin plikt att granska och fick betala ett pris, nästa gång kommer hon vara mer försiktig och misstänksam, vilket försvårar för motståndarna "ha satan".

Människorna som fostras i dagens Sverige eller västvärlden i övrigt lär sig sällan att tänka eller källgranska tillräckligt bra själva tyvärr. I en värld av naivitet och bortskämdhet ifrån statliga vänster-institutioner så kommer denna svaghet vara lätt för satans anhängare att exploatera.
sanningssökare
#7. Publicerat 2022-06-18 av sanningssökare
Är Gud skyldig till att ha skapat en värld där bedrägerier är möjliga? Nej det hör den fria viljan till. Allt annat vore tyranni.

Guds utvalda förväntas dock kunna gallra själv, för har vi inte fått ett intellekt som är fullt kapabelt att skilja sanning ifrån lögn med hjälp av observationer och logik? Medans djävulens anhängare på samma sätt utrustats med motsvarande kompetens i att luras och bedra. Det är detta som är det eviga kriget mellan ljus och mörker.

Det är alltså upp till varje medlem att försäkra sig om att det är en verklig person man fått kontakt med, den som misslyckas med detta måste betala ett pris, det är så det odugliga livet gallrats bort sedan tidernas begynnelse genom den lag som många förknippar med evolutionen men som är instiftad av Gud, "Survival of the fittest" som belönar det som fungerar, och den som hinner anpassa sig i tid.

Det är så det alltid varit och alltid kommer vara, för utan belöning för högre förmåga så kommer den högre förmågan "evolvera bort". Men för varje nederlag så växer du och kommer ha större insikt nästa gång.

Nu ett praktiskt råd: Se till att träffas eller tala i telefonen tidigt med personen så du får höra rösten och kolla upp så att denna existerar innan du slösar alltför mycket tid eller pengar på denna. Var inte en naiv/lättlurad gnällspik, som förväntar dig att andra ska göra ditt jobb åt dig när det gäller att välja partner... känn till hur slagfältet ser ut och i vilken tid vi befinner oss.

Kvinnan i TS misslyckades och fick betala ett pris, nästa gång kommer hon vara mer försiktig och misstänksam, vilket försvårar för motståndarna "ha satan". I en värld av naivitet och bortskämdhet ifrån statliga vänster-institutioner så kommer denna svaghet vara lätt för satans anhängare att exploatera. Människorna som fostras i dagens Sverige eller västvärlden i övrigt lär sig sällan att tänka eller källgranska tillräckligt bra själva tyvärr.
Ja så tycker du ja. Men tror inte att din uppfatning stöds av vad Guds ord säger. Ska inte skriva långt som jag så ofta gör. Men det vore intressant att höra vad andra säger om ditt inlägg. Jag vet ju vad jag ser i det du säger.
Anonym
#8. Publicerat 2022-06-18 av Anonym
Ja så tycker du ja. Men tror inte att din uppfatning stöds av vad Guds ord säger. Ska inte skriva långt som jag så ofta gör. Men det vore intressant att höra vad andra säger om ditt inlägg. Jag vet ju vad jag ser i det du säger.
Inlägget var menat som svar på "InteLängreKristen":s inlägg tidigare i tråden där han skyller det mesta på KD, men blev för långt så jag fick lov att klippa bort dennes citat. Jag håller med honom i det mesta dock inte om att det skulle vara KD:s ansvar, det kostar för mycket att gå igenom varje profil manuellt för att det då ska vara möjligt att driva en sida som denna. Det skulle ändå vara intressant att höra vad du menar med att det inte stöds av Gud?

Det leder dessutom bara till tyranni att försöka censurera saker på förhand, för det slutar aldrig nånstans bra. Då är det bättre att själv välja vad man vill lyssna på, ocensurerat.
Anonym
#9. Publicerat 2022-06-18 av Anonym
Inlägget var menat som svar på "InteLängreKristen":s inlägg tidigare i tråden där han skyller det mesta på KD, men blev för långt så jag fick lov att klippa bort dennes citat. Jag håller med honom i det mesta dock inte om att det skulle vara KD:s ansvar, det kostar för mycket att gå igenom varje profil manuellt för att det då ska vara möjligt att driva en sida som denna. Det skulle ändå vara intressant att höra vad du menar med att det inte stöds av Gud?

Det leder dessutom bara till tyranni att försöka censurera saker på förhand, för det slutar aldrig nånstans bra. Då är det bättre att själv välja vad man vill lyssna på, ocensurerat.
Oj oj oj. Var ska jag börja? Så du tror på allvar att bara för att du är kristen så är du skyddad eller tom bättre utrustad än andra i att avslöja lögner och bedrägeri!??

Guds utvalda förväntas dock kunna gallra själv, för har vi inte fått ett intellekt som är fullt kapabelt att skilja sanning ifrån lögn med hjälp av observationer och logik?

Så "Guds utvalda" har denna förmåga, tycker du? Jag skrattar så jag knappt kan skriva. Jo men visst. Det har ju verkligen bevisats inom kristendomen genom drygt 2000år att ni kristna verkligen besitter denna förmåga. Eller INTE!! Hur många trosbaserade konflikter inom kristendomen ska vi dra upp, tycker du?
Ska vi ta den gamla "Jehovas Vittnen VS resten av kyrkan"? Om nu båda grupperingarna hade förmågan att urskilja sanning från lögn då skulle det aldrig finnas någon konflikt. För alla hade ju trott på samma tes, och det vet vi ju att så INTE är fallet. Alltså faller ditt resonemang redan där.

Sen vad du tror och vad juridiken säger är två vitt skilda saker. Bedriver du en verksamhet så har du ett ansvar. Punkt. Och det ansvaret kan du aldrig friskriva dig från. Jag jobbar så mycket med Arbetsmiljöfrågor så jag är inte helt lost inom juridiken. Och KD´s ledning har ett ansvar att se till att bedrägeriförsök stoppas och att sådan verksamhet försvåras. Så sker inte nu. De bara skiter i det, rätt ut sagt. För de är så sugna på pengarna. Deras pengahunger övertrumfar de enskilda medlemmarnas säkerhet. Ledningens brist på åtgärder kan inte tolkas på annat sätt.
Om sedan KD´s ledning har stake nog att komma med svar här i tråden så är det välkommet.
Men jag håller inte andan i förväntan.



Anonym
#10. Publicerat 2022-06-18 av Anonym
....en stilla undran; varför lämnar inte missnöjda sajten?
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen