Forum > Fritid > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-05-31 av Anonym.
Top Gun Maverick (spoiler alert)
Såg Top Gun Maverick. Fantastisk. Kan vara en av de bästa filmer jag sett. Gillar du action och flygplan så måste du se den. Liten recension nedan (läs inte om du vill se den):

Vi som sett första Top Gun oräkneligt antal gånger och kan de flesta replikerna och scenerna, känner igen mycket: repliker, scener/situationer och musik. Men - det var så otroligt fint, diskret och respektfullt gjort mot första filmen. Och ibland väldigt tydligt, för att vara slående. Jag fascineras över hur detta kan vara den enda film jag sett där uppföljaren bygger på föregångaren på ett respektfullt och tydligt sätt, utan att vara tjatig och repetetiv. Här berikade det istället och gav mer djup till filmen. Denna film blir ännu bättre om man sett första filmen, men det är inget måste. Det är redan en toppfilm för sig själv bara. Terminator 2 har varit en av de bästa jag sett förut, dels pga bra handling, dels pga CGI:n som var ny, häpnadsväckande och revolutionerande. Denna filmen snarare för att handlingen är bra, det är mycket action och det är gjort med ett minimum av CGI. Det allra mesta är riktiga flygscener. Old school. Jag hörde en Top Gun-instruktör säga att 97% av scenerna är sådant han gjort med F-18. Jag lyfter på hatten.

Jag är rätt säker på att landet vars urananrikningsanläggning de bombade var Iran. Dels gör Iran sådant. Dels har de ett gäng gamla F-14-plan som de köpte före revolutionen 1979. Efter revolutionen så slutade USA leverera delar, så planen är sannolikt inte flygbara nu. Man vet inte. Men de har F-14-plan. Så den delen är faktiskt realistisk. Och så terrängen med bergen: Iran. Och deras stealthplan var ryska PAK-FA/SU-57 för den som vill veta. Det var dock CGI – men bra gjort.

En sak jag tyckte var väldigt fin var att de hade med Iceman. Hans sjukdom är på riktigt. Val Kilmer har haft cancer i strupen och fått operera bort delar av strupen, så han kan knappt prata (tror det blivit sämre efter filmen där han ju pratar lite). Och han kan inte äta fast mat utan får flytande föda via slang. Så tragiskt. Så jag tror att Mavericks tårar när de möttes i filmen, var äkta tårar från Tom Cruise. Han och Kilmer var med om mycket tillsammans i första filmen.

En annan sak som verkligen var fin och som gjorde filmen rikare, var att vi – till skillnad från första filmens 100%-iga testosteronhalt, här fick se hjältarna i slutet av sina karriärer, med den ödmjukhet livet och dess prövningar gett dem. Maverick har gått från ungtupp till mer ödmjuk, och till och med ibland tafatt, person, som ännu sörjer sin bäste vän och RIO (Radar Intercept Officer) Goose.

Superplanet Maverick flyger i början kan bara vara det förnekade, men spekulerade, Aurora. Dock har jag för mig att den spekulativa maxhastigheten skulle ligga på mach 6-7 och inte 10. Men Maverick kanske provflög en vidareutvecklad variant…

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-05-31 av Anonym
Det var lite reflektioner. Jag vill verkligen se filmen en gång till. Trots att den just haft premiär var vi bara 5 personer i lokalen! Så tyvärr kanske den inte kommer ge några större intäkter. Eller gå så länge. Så passa på att se den. För den som gillar action, och i synnerhet flygplan, är detta ett mästerverk.

Se den.
Tillit
#3. Publicerat 2022-06-01 av Tillit
Håller med dig Sola Gratia. Såg den igår på IMAX. Riktigt, riktigt bra faktiskt. Kultursnobbar och andra får kalla det "töntigt" mm, men de får säga vad de vill.
Anonym
#4. Publicerat 2022-06-02 av Anonym
Håller med dig Sola Gratia. Såg den igår på IMAX. Riktigt, riktigt bra faktiskt. Kultursnobbar och andra får kalla det "töntigt" mm, men de får säga vad de vill.
Nej, kultursnobbar och "recensenter" som sågar filmen vet inget om stridsflygplan och vad som krävs, eller hur svårt det varit att göra denna film. Heller inte att Tom Cruise är en hängiven pilot som vet vad han sysslar med och hur hans erfarenhet hjälpt till att göra skådespelarna förberedda för att kunna klara av krävande pass i F-18 OCH själva sköta filmningen i cockpit, med utseende, dialog, omgivning, ljus, vinklar, samarbete med piloterna etc.

Tom Cruise har kommersiell flyglicens, flyger aerobatics, bl.a. med sin P-51 Mustang, tror jag, som är den som är med i filmen, och flyger även helikopter. Därtill extremt skicklig skådespelare med erfarenheter från både Top Gun-filmen 1985/-86 och Mission impossible-filmerna som varit värdefulla här. Och filmen American made. Det vet inte kulturskribenterna.

Denna film måste upplevas på bio. Den stora duken. Basljudet som vibrerar i hela kroppen när F-18-planens General Electricmotorer drar på - det måste upplevas på bio.