Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-05-14 av Anonym.
Känn igen bluffarna - liten guide
På förfrågan återpublicerar jag mina tidigare tips för att känna igen de bluffare som låtsas vara kristna singelkvinnor som söker män:

1. Namnet. T.ex. "kuality16", är ett nonsensnamn. (Fel)stavningen av "kuality" vittnar om bedragare från gissningsvis Afrika av språkfelet att döma. (Visade sig att han var från Ghana när en man skrev till honom.) Nonsensnumret efteråt vittnar också om bluff.

2. Ifyllda intressen och personlighet är ofta ifyllda som tipsbingo. Eftersom bedragaren är utländsk, inte förstår svenska, och inte orkar sitta och översätta alla ord, så fyller han (säkerligen) i lite hur som helst, ofta motsägelsefulla intressen, eller sätter allt på en egenskap. Eller lyfter han fram ord han känner igen från engelskan, t.ex. "sport", "motor" och "media".

3. Texten. 100% googleöversättning med kass ordföljd som, om man gör en idiotöversättning till(baka) till engelska (för texterna använder de säkert på många olika datingsidor) ser har engelsk ordföljd. Dessutom massa fel på genus (neutrum och reale: det/den - ett/en) samt numerus (singular - plural). Ofta handlar det om att man är kvinnan som inte bryr sig om ålder, utan att passion och insidan är viktigast. (Och det är ju "passande" tillsammans med en porrig bild på en sida med många ensamma yngre och äldre män...) Man skriver att ärlighet(!) och trohet är viktigt. Ofta felöversatta ord/synonymer, då Googles programvara inte har en aning om vilket sammanhang texten är avsedd för. Här t.ex.: "Men naturligtvis kan jag vara allvarliga och även stränga." "Sträng" istället för t.ex. "strikt". Plus numerusfel ("stränga").

4. Fejkbild. Ofta "för bra"/"för läcker" bild. Ett tag var Miss India profilbild på en profil här (vet inte om det var fejkprofil dock, men 100% fejkbild = borde tas bort). En annan gång en porrstjärna. Googlesökning på bilden ledde till porrsida. Lite för mycket bröst för kristna sammanhang är en klar indikator som man kan gå på direkt. Ju högre "tuttfaktor", desto högre sannolikhet för bluff.

5. Massmail skrivna på ett sätt som passar alla mottagare, d.v.s. utan referens till just din profiltext. Samma kassa googlesvengelska som i presentationen. De tycker det "är obekvämt" att skriva på KD och vill att man skriver till deras bluffmail så att de "kan skicka foton" och "berätta mer om sig själva".

Man blir trött på det och lär sig känna igen bedragarna. Och KD har sedan start(?) låtit bli att sålla bort dessa bedragare genom att manuellt kontrollera alla nya profiler, utan låter oss betalande medlemmar sköta deras jobb genom att utsättas för, och anmäla, profilerna.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-05-15 av Anonym
På förfrågan återpublicerar jag mina tidigare tips för att känna igen de bluffare som låtsas vara kristna singelkvinnor som söker män:

1. Namnet. T.ex. "kuality16", är ett nonsensnamn. (Fel)stavningen av "kuality" vittnar om bedragare från gissningsvis Afrika av språkfelet att döma. (Visade sig att han var från Ghana när en man skrev till honom.) Nonsensnumret efteråt vittnar också om bluff.

2. Ifyllda intressen och personlighet är ofta ifyllda som tipsbingo. Eftersom bedragaren är utländsk, inte förstår svenska, och inte orkar sitta och översätta alla ord, så fyller han (säkerligen) i lite hur som helst, ofta motsägelsefulla intressen, eller sätter allt på en egenskap. Eller lyfter han fram ord han känner igen från engelskan, t.ex. "sport", "motor" och "media".

3. Texten. 100% googleöversättning med kass ordföljd som, om man gör en idiotöversättning till(baka) till engelska (för texterna använder de säkert på många olika datingsidor) ser har engelsk ordföljd. Dessutom massa fel på genus (neutrum och reale: det/den - ett/en) samt numerus (singular - plural). Ofta handlar det om att man är kvinnan som inte bryr sig om ålder, utan att passion och insidan är viktigast. (Och det är ju "passande" tillsammans med en porrig bild på en sida med många ensamma yngre och äldre män...) Man skriver att ärlighet(!) och trohet är viktigt. Ofta felöversatta ord/synonymer, då Googles programvara inte har en aning om vilket sammanhang texten är avsedd för. Här t.ex.: "Men naturligtvis kan jag vara allvarliga och även stränga." "Sträng" istället för t.ex. "strikt". Plus numerusfel ("stränga").

4. Fejkbild. Ofta "för bra"/"för läcker" bild. Ett tag var Miss India profilbild på en profil här (vet inte om det var fejkprofil dock, men 100% fejkbild = borde tas bort). En annan gång en porrstjärna. Googlesökning på bilden ledde till porrsida. Lite för mycket bröst för kristna sammanhang är en klar indikator som man kan gå på direkt. Ju högre "tuttfaktor", desto högre sannolikhet för bluff.

5. Massmail skrivna på ett sätt som passar alla mottagare, d.v.s. utan referens till just din profiltext. Samma kassa googlesvengelska som i presentationen. De tycker det "är obekvämt" att skriva på KD och vill att man skriver till deras bluffmail så att de "kan skicka foton" och "berätta mer om sig själva".

Man blir trött på det och lär sig känna igen bedragarna. Och KD har sedan start
?) låtit bli att sålla bort dessa bedragare genom att manuellt kontrollera alla nya profiler, utan låter oss betalande medlemmar sköta deras jobb genom att utsättas för, och anmäla, profilerna.
Har fått från någon som kallar sig,, pat 55 år
obs vill ha din mailadr redan efter första brevet
Anonym
#2. Publicerat 2022-05-15 av Anonym
Nummer 5 i listan ja...

Jag skall tillägga att det som gör det lite svårt ibland är, att det finns många invandrare i Sverige, som är här med lika uppriktiga intentioner som vi andra, men som inte behärskar svenska helt, varför man inte enbart kan gå på språket. Och bluffarna verkar ha lärt sig lite av sina dåliga försök - efter 10 år... Ofta kopierar de nog nån profil på en riktig datingsida, t.ex. för slavisk dating (Ryssland, Ukraina...) och därför kan innehållet i texten verka genuint. Men googleöversättningen och just innehållet kan visa att det inte stämmer med sådant vi brukar skriva här. Ukrainska kvinnor söker inte, och beter sig inte, likadant, som svenska kvinnor. Kulturskillnad.

Man får se upp helt enkelt.
Annelie47
#3. Publicerat 2022-05-16 av Annelie47
Finns även såna manliga profiler här. Nästan hundra jag fick en förfrågan på engelska att förflytta mig till mail för vidare konversation. Jag svarar inte på såna konton där det är som du beskriver
Anonym
#4. Publicerat 2022-05-17 av Anonym
Bra att du har publicerat denna beskrivning på nytt.
Förutom e-post vill vissa bluffmakare även använda WhatsApp för att enkelt kunna skicka många bilder. Att be om ett nytaget foto sätter bluffmakarna på prov. I regel kan de inte fixa det eftersom allt utgår från i förväg preparerade foton. Ytterligare en detalj som är motsägelsefull kan vara att det i texten står Alkohol: Nej och bilden visar en kvinna med ett vinglas. Det är ett observandum, men det kan vara läsk i glaset.

Var på er vakt!
Anonym
#5. Publicerat 2022-05-17 av Anonym
Om det rör sig om bedragare i exempelvis Ghana - jag har blivit uppringd därifrån - och de begär pengar för exempelvis flygbiljett och mobiltelefonkort, så överför inga pengar. Det kan handla om fyr- och femsiffriga belopp som ska gå till den fabulerade personen, men i stället kommer att gå rakt ned i bluffmakarnas fickor. SVT har i reportage påvisat nätbedrägerier utförda av unga män i Ghana. Jag har ingen erfarenhet av Ghana i övrigt, så det råkar vara Ghana i mitt exempel. Bluffare kan även ha ett svenskt mobilnummer för att överföra bilder via WhatsApp.

Mer finns att säga i ämnet. Glöm inte att använda rapportfunktionen för den personprofil som utsatt dig för bluffen!!! Om du är det minsta osäker på hur du ska hantera bedrägeriförsök: Undvik att kommunicera med dem som vill ha kontakt vid sidan om Kristen Date ifall du inte är säker på att du kommunicerar med ärliga medlemmar och inte bluffkonton.
Anonym
#6. Publicerat 2022-05-21 av Anonym
De
6. tar alltid kontakt med dig.
7.är oftast 10-30 år yngre.
8. uppger alltid en mejladress i mejlet
9. som oftast lika märkligt som de nick de valt.
10. vill alltid föra över kommunikationen dit, genast.
11. har sällan eller aldrig egna barn.
Anonym
#7. Publicerat 2022-05-22 av Anonym
De
6. tar alltid kontakt med dig.
7.är oftast 10-30 år yngre.
8. uppger alltid en mejladress i mejlet
9. som oftast lika märkligt som de nick de valt.
10. vill alltid föra över kommunikationen dit, genast.
11. har sällan eller aldrig egna barn.
Bra komplettering, Ragnar!
Anonym
#8. Publicerat 2022-05-23 av Anonym
12. Och när du inte svarar på mail utan som en respons på KD så svarar de inte tillbaka. De är inte ens intresserade av att fortsätta konversationen på KD.
Anonym
#9. Publicerat 2022-05-28 av Anonym
Jag har även fått ett meddelande från samma.
Kändes fejk.
Anonym
#10. Publicerat 2022-06-01 av Anonym
Maria 11 skrev till mej..ville övergå till mail direkt..bluff
Mondeo säger: ”Så skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara edra hjärtan och edra tankar, i Kristus Jesus.”
Skriv Skriv här Skriv i megafonen