Sommarsol säger: "Till allt finns en bestämd tidpunkt (avtalad tid), och en lämplig tid (säsong), till allt behagligt (allt glädjefyllt) under himlarna"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Retromannen
Skapat 2022-05-13 av Retromannen, man, 27 år, Skåne län.
Simon Sorgenfrei hävdar att framtida kunksap får oss att överge skapelseberättelserna
Hej det är så att jag lyssnade igår på radio p1 efter 14 tiden där det pratades och frågades kring religion. Simon Sorgenfrei som är religionsvetare fick frågan om religion kommer försvinna när vi vet mycket mer om världen och hävdar att många kommer lämna skapelse berättelserna. Undrar hur uppfattar och tänker ni kring hans resonemang? Syftar han liksom på de litterära tron kring skapelseberättelserna? Jag vet inte hur mycket ni känner till honom men det känns som att han försöker framstå religion som vetenskaps fientlig eller så är det jag som missuppfattat poängen, jag håller dock inte riktigt med honom. Sen tänker jag att det beror också på vad de framtida kunskapen är och om de krockar med religiöst syn eller ej.

Här är länken till avsnitten. 16.00 börjar samtalet kring detta
https://sverigesradio.se/avsnitt/ring-religionsradion--2

Svar på inlägg

Inget svar för ögonblicket.
Sommarsol säger: "Till allt finns en bestämd tidpunkt (avtalad tid), och en lämplig tid (säsong), till allt behagligt (allt glädjefyllt) under himlarna"
Skriv Skriv här Skriv i megafonen