Forum > Politik och samfund > Diskussion

MrAmour
Skapat 2022-03-16 av MrAmour, man, 60 år, Skåne län.
Står Taiwan på tur att bli invaderad?
Bör Sverige erkänna Taiwan som självständig republik och bör vi öppna upp ett konsulat (på ön) i landet?

Svar på inlägg

sanningssökare
#1. Publicerat 2022-04-23 av sanningssökare
Har sverige inte gjort det? Trodde Taiwan var liksom accepterat, så lite visste jag. Ja China gör ju mkt. dåligt mkt för att öka sin makt och sitt inflytande nu. Vad man gör med sin egen befolkning visar ju hur hänsynslös regimen är. Stor väckelse för övrigt i China.

Tycker dock att det är mycket stor skillnad på problemen i Ukraina och Chinas förhållande till Taiwan.
Anonym
#2. Publicerat 2022-08-04 av Anonym

Idag på nätet: Vet inte sanningshalten dock. Men det verkar dra ihop sig...


Anonym
#3. Publicerat 2022-08-04 av Anonym
Från samma källa idag: Dags bunkra halvledare?
Artikeln är låst så måste betala för att få veta vad som sker när det blir brist på halvledare.
Nån som vet?


Anonym
#4. Publicerat 2022-08-04 av Anonym
Sverige är ett av många länder som inte erkänt Taiwan som självständig stat. Kanske inte så konstigt. Mer info i artikeln och intervjun nedan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-tidigare-asienkorrespondent-om-relationen-mellan-sverige-och-taiwan
Anonym
#5. Publicerat 2022-08-04 av Anonym
Från samma källa idag: Dags bunkra halvledare?
Artikeln är låst så måste betala för att få veta vad som sker när det blir brist på halvledare.
Nån som vet?


Bygger du också elektronikprylar, liksom jag? (Jag har inte bunkrat just för detta men har byggt upp ett visst lager, av andra skäl.)
Bristen slår brett eftersom i princip allt som drivs med elektricitet (utom de allra enklaste brödrostarna m.m.) har någon form av elektronisk styrning inbyggd. Bilindustrins problem har vi länge hört om. Personligen märker jag av det på att elektroniska musikinstrument och moduler har leveranstid på upp till x antal månader.

Både EU och USA bygger bort beroendet av Asien, men det tar några år innan fabrikerna står färdiga.
Anonym
#6. Publicerat 2022-08-04 av Anonym
Har sverige inte gjort det? Trodde Taiwan var liksom accepterat, så lite visste jag. Ja China gör ju mkt. dåligt mkt för att öka sin makt och sitt inflytande nu. Vad man gör med sin egen befolkning visar ju hur hänsynslös regimen är. Stor väckelse för övrigt i China.

Tycker dock att det är mycket stor skillnad på problemen i Ukraina och Chinas förhållande till Taiwan.
Skillnader finns förstås, men den stora likheten är ju att liksom Kreml anser att Ukraina alltid hört till Ryssland och ska så återgå till att göra, så tycker ledningen i Kina att Taiwan rätteligen hör dit, som en provins.
Anonym
#7. Publicerat 2022-08-04 av Anonym
Har sverige inte gjort det? Trodde Taiwan var liksom accepterat, så lite visste jag. Ja China gör ju mkt. dåligt mkt för att öka sin makt och sitt inflytande nu. Vad man gör med sin egen befolkning visar ju hur hänsynslös regimen är. Stor väckelse för övrigt i China.

Tycker dock att det är mycket stor skillnad på problemen i Ukraina och Chinas förhållande till Taiwan.
Den gemensamma nämnaren är USA. Det är också USA som nu bryter mot "One china policy" som de flesta av världens länder respekterat fram tills nu, inklusive USA. Detta var en förutsättning för att få bedriva handel med Kina. Det är alltså inte så konstigt att Kina nu är upprörda.

USA gör detta för att jävlas helt enkelt, för att Kina stödjer Ryssland mot USA:s insisteranden.

USA spelar ett farligt spel, för nu driver de Kina ännu närmare Ryssland och detta kan vara upprinnelsen på den atomvinter som jag tror Bibeln talar om med "Abomination of desolation" som börjar i Israel.
Huldah
#8. Publicerat 2022-08-04 av Huldah
Den gemensamma nämnaren är USA. Det är också USA som nu bryter mot "One china policy" som de flesta av världens länder respekterat fram tills nu, inklusive USA. Detta var en förutsättning för att få bedriva handel med Kina. Det är alltså inte så konstigt att Kina nu är upprörda.

USA gör detta för att jävlas helt enkelt, för att Kina stödjer Ryssland mot USA:s insisteranden.

USA spelar ett farligt spel, för nu driver de Kina ännu närmare Ryssland och detta kan vara upprinnelsen på den atomvinter som jag tror Bibeln talar om med "Abomination of desolation" som börjar i Israel.
USA är det 7e världsherraväldet enl Daniels profetia. Snart tar Guds rike över!
Anonym
#9. Publicerat 2022-08-04 av Anonym
USA är det 7e världsherraväldet enl Daniels profetia. Snart tar Guds rike över!
Vilka tror du åsyftas med "The first beast", "The second beast" och "The dragon" i uppenbarelseboken?

Här finns en ledtråd, om du kan hitta den (7 heads)
https://twitter.com/i/status/1546003810253803521