Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-03-09 av Anonym.
Krig i Ukraina - detta kommer härnäst
Jag kommer med ett poddtips om kriget. Jag tänker inte delta i följande diskussion eller tjafs. Tror att många, med olika åsikter, kommer finna detta samtal mycket intressant. Det är en podd där komikerna och kommentatorerna Konstantin Kisin och Francis Foster pratar om kriget i Ukraina. Det som gör det så intressant är att Konstantin är rysktalande ukrainier, mot kriget, men så tydligt berättar hur den ryska mentaliteten fungerar och vad/hur Putin tänker. Den andre mannen har delvis venezuelanskt ursprung, och detta gör att de kan se saker och konflikter ur ett annat perspektiv än vi i väst gör. De befinner sig i London och spelar in programmen där.

Jag tror att alla som vill veta mer om bakgrunden till kriget, hur Putin tänker, och vad som kan hända nu, kommer tycka samtalet är mycket intressant. Konstantin är krass och rak.

Samtalet börjar 20 minuter in:
https://odysee.com/@triggernometry:b/live-war-in-ukraine-here's-what's:9

Cirkahållpunkter:
35:00 "NATO is over". Väst är svagt. Vi har levt i en drömvärld och nu är kalla kriget 2 här.
36:00 Detta är en följd av USA:s katastrofala reträtt från Afghanistan
38:35 Detta hade inte skett med Trump som president. (Han är inte pro-Trump dock, uppfattar jag det som.) Nu ser vi "absence of leadership".
43:00 Irakkriget och västs moraliska fall
1:13 Wokeness är ett virus som spritt sig i väst i decennier och gjort oss svaga och att vi förlorat fokus på det som är viktigt, vilket nu Putin drar nytta av.

Jag rekommenderar hela samtalet.

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2022-03-09 av Huldah
Jag kommer inte att kolla då jag är övertygad om att varken Putin eller Nato kommer att vinna... mot Guds rike!
Ingedera kommer att ge upp frivilligt!
Utgången är ohyggligt besluten. Dan 2:44
Anonym
#2. Publicerat 2022-03-09 av Anonym
c
Anonym
#3. Publicerat 2022-03-11 av Anonym
I krig och kärlek är allt tillåtet…?
Vad vill man uppnå genom att uppmuntra till hot och aggressiv provokation mot Ryssland på sociala media? Varför vill man pressa och provocera Putin? (obs! retoriska frågor) Man behöver inte vara en proffessor för att räkna ut att det kommer leda till en upptrappning från Putins sida inom kort. Inte så svårt att förutse motdraget.

EXCLUSIVE
Facebook allows Ukraine war posts urging violence against invading Russians, Putin


Anonym
#4. Publicerat 2022-03-11 av Anonym
Det är en podd där komikerna och kommentatorerna Konstantin Kisin och Francis Foster pratar om kriget i Ukraina. Det som gör det så intressant är att Konstantin är rysktalande ukrainier, mot kriget, men så tydligt berättar hur den ryska mentaliteten fungerar och vad/hur Putin tänker. Den andre mannen har delvis venezuelanskt ursprung, och detta gör att de kan se saker och konflikter ur ett annat perspektiv än vi i väst gör. De befinner sig i London och spelar in programmen där.
Anonym
#5. Publicerat 2022-03-11 av Anonym
Tack för inlägget! Intressant att få lite djupare perspektiv på saker. Min syn på världspolitik ändrades när jag läste Zbigniew Brzezinskis bok The Grand Chessboard (1997). Boken handlar om hur NATO/Pentagon och väst ska ta över och kontrollera hela Euroasien. Här ett klipp med senator Joe Biden från 1997 där han i NATO cirklar berättar vad som hönder när man börjar trampa Ryssarna på tårna i deras gränsområden. Precis det som händer i dag i Ukrainakonflikten. Bara en av många konflikter på samma schackbräde. Att påstå att NATO/Pentagon väst är svagare militärt, tekniskt eller strategiskt idag vet jag inte. Men folken i väst är till stor del dekadenta. Och det är en svaghet och osäkerhet försvarsmässigt, tro det eller ej.

https://www.bitchute.com/video/oVX5cicdhNzi/
Anonym
#6. Publicerat 2022-03-11 av Anonym
Tack för olika länkar och tips. Det är svårt att veta vad som kommer att ske. Men för att få lite mera grepp om konfliktens uppkomst och historiska faktorer skulle jag rekommendera en film gjord av Oliver Stone.
Jag skulle lägga upp länken här,men filmen heter "Ukraine on fire" och finns bl a på www.brighteon.com

Generellt så skulle jag säga att man skall aldrig nöja sig med den första eller vanligast förekommande versionen och narrativet i en konflikt. Man behöver lite mera än så eftersom vi ju alla påverkas praktiskt och känslomässigt

En annan film som också rekommederas har titeln "The rise of neo-nazism in Ukraine" också den på Brighteon.com
Anonym
#7. Publicerat 2022-03-11 av Anonym
Tack för olika länkar och tips. Det är svårt att veta vad som kommer att ske. Men för att få lite mera grepp om konfliktens uppkomst och historiska faktorer skulle jag rekommendera en film gjord av Oliver Stone.
Jag skulle lägga upp länken här,men filmen heter "Ukraine on fire" och finns bl a på www.brighteon.com

Generellt så skulle jag säga att man skall aldrig nöja sig med den första eller vanligast förekommande versionen och narrativet i en konflikt. Man behöver lite mera än så eftersom vi ju alla påverkas praktiskt och känslomässigt

En annan film som också rekommederas har titeln "The rise of neo-nazism in Ukraine" också den på Brighteon.com
Tack själv! Intressant.
Anonym
#8. Publicerat 2022-03-11 av Anonym
Den andra sidan av myntet i fallet Ukraina. Oligarkerna har spelat en avgörande roll i dramat

"Minskavtalet 2015, vars viktigaste innehåll berörde separatistprovinserna Donetsk och Lugansk.

De utlovades självstyre och fria val för att kunna forma sin egen framtid, allt baserat på den stora rysktalande befolkningens önskemål. Ingenting av detta har dock genomförts, istället har den militära aggressionen från Zelenskij-regimen mot dessa regioner ökat genom beskjutning och motsatta krav på införlivande i Ukraina. Detta är orsaken till att Putin erkänt regionernas självständighet i syfte att få avtalet genomfört genom militära påtryckningar.

Det förekommer uppgifter om att Zelenskij istället beordrat en invasion från Ukraina i syfte att inkorporera regionerna i moderlandet. Detta skall ha skett INNAN Ryssland i förebyggande syfte gick in i Ukraina.

Vi får utvärdera dessa dokument när de finns ute för allmän kännedom. Tilläggas kan att inte heller Poroshenko gjorde något för att genomföra Minsk-avtalet, så hela skulden ligger i detta fall inte på Zelenskij. Även Poroshenko avslöjades för att ha fört ut stora belopp i Panama-cirkusen, kanske betalning för att låta Minsk-avtalet ligga i skrivbordslådan".

Ukraina, sett från öster. Del 1. | Peter Krabbe (wordpress.com)

Amerikanska Biolaboratorier i Ukraina ska vara bekräftade från amerikanskt håll:

Fox News: USA erkänner existensen av "hemliga" biolab
Anonym
#9. Publicerat 2022-03-11 av Anonym

Medan världens ögon är fixerade på Putin…


SweKiwi
#10. Publicerat 2022-03-11 av SweKiwi
Eller detta.........

Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen