Rosie säger: Hej! Den vise kapitulerar inför Herren, den förståndige vet att endast Herren ger sann godhet, kraft och vishet. Häls Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Popah
Skapat 2022-03-09 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Är kristna kallade till pacifism?
Samtalet går nu att se på följande länk: https://youtu.be/6didpQCkIyU

Vilka kristna perspektiv finns på pacifism, försvarsmakten och kriget i Ukraina?

Inom väckelsekristendomen har detta varit en fråga som genom hela 1900-talet skar rakt igenom samfunden. Hur ser argumenten för de båda linjerna ut i 2020-talets början där vi nu möter en allt oroligare omvärld i vårt eget närområde?

I panelen möter ni Micael Grenholm, Micah Fryxelius, Erik Svanberg, Daniel Forslund, Lotta Sjöström Becker och Olof Edsinger.

Samtalet leds av veckotidningen Sändarens chefredaktör Robban Tjernberg, medan jag lyfter in era frågor från chatten och kommentatorsfältet.

Varmt välkomna!
https://www.facebook.com/events/339575644772457



Arrangemanget genomförs i samverkan med det kristna Studieförbundet Bilda Mitt

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2022-03-09 av Huldah
Kristus kristendomens grundare sade bl a att den som tar till svärd kommer att förgöras genom svärd. Som jag förstår kan ingen sann kristen döda varken sin medtroende eller medmänniska även om "kejsaren" beordrar. Jehovas vittnen går hellre i döden än dödar sin medmänniska. Alla Jehovas vittnen i Ukraina vet att inget ryskt Jehovas vittne i Ryssland är något hot mot deras liv (många ryska vittnen sitter dessutom i fängelse pga av Putin o ryskortodoxa kyrkan)
Anonym
#2. Publicerat 2022-03-09 av Anonym
Svar: Ja. Vi är kallade till frid. Du ska inte döda. Men kristna ser inte pennfäktning som krig. Krig med ord. Så pennfäktas får kristna göra. :) :) Frid i sinnet har inte behov av att vinna debatt. Så lyssna efter det i den här kommande debatten ovan. Stater har rätt att försvara sig. Och man har rätt att försvara sig mot någon som inkräktar, våldtar, hotar hem och hus. Enligt de flesta länders lagar. Ser inget problem med det. Kristna lägger sig inte bara för att någon är våldsam eller hotar någon annan. Alltså behövs inget Stockholmssyndrom för att vi ska utöva vår tro som Jesus vill.
Huldah
#3. Publicerat 2022-03-09 av Huldah
Svar: Ja. Vi är kallade till frid. Du ska inte döda. Men kristna ser inte pennfäktning som krig. Krig med ord. Så pennfäktas får kristna göra. :) :) Frid i sinnet har inte behov av att vinna debatt. Så lyssna efter det i den här kommande debatten ovan. Stater har rätt att försvara sig. Och man har rätt att försvara sig mot någon som inkräktar, våldtar, hotar hem och hus. Enligt de flesta länders lagar. Ser inget problem med det. Kristna lägger sig inte bara för att någon är våldsam eller hotar någon annan. Alltså behövs inget Stockholmssyndrom för att vi ska utöva vår tro som Jesus vill.
Var det Kristus syn?
Anonym
#4. Publicerat 2022-03-09 av Anonym
Vad menar du?
Tillit
#5. Publicerat 2022-03-09 av Tillit
Anser ni att kristna inte kan vara poliser heller i så fall?
Huldah
#6. Publicerat 2022-03-09 av Huldah
Anser ni att kristna inte kan vara poliser heller i så fall?
Personligen nej ifall man måste bära pistol. Annars ja.
Anonym
#7. Publicerat 2022-03-09 av Anonym
En militär tränas mentalt och fysiskt att döda en fiende i strid. Det ingår i militärutbildningen.

En polis utbildas inte i syfte att döda även om det kan ske i tjänsten då de hanterar vapen.
Men det är ju inte avsikten med polisutbildningen. Hoppas jag.

Så en viss skillnad på rollerna som polis och militär har.

Jesus uppmanar...att älska era fiender, och be för dem som förföljer er...
Matt 5:44, Luk 6:27

Känner man ett starkt inre behov att döda andra människor ska man bli muslim istället.
I koranen uppmuntras muslimer att döda alla som inte är muslimer (fiender).

Så tänker jag.
Anonym
#8. Publicerat 2022-03-09 av Anonym
En militär tränas mentalt och fysiskt att döda en fiende i strid. Det ingår i militärutbildningen.

En polis utbildas inte i syfte att döda även om det kan ske i tjänsten då de hanterar vapen.
Men det är ju inte avsikten med polisutbildningen. Hoppas jag.

Jesus uppmanar...att älska era fiender, och be för dem som förföljer er...
Matt 5:44, Luk 6:27

Känner man ett starkt inre behov att döda andra människor ska man bli muslim istället.
I koranen uppmuntras muslimer att döda alla som inte är muslimer (fiender).

Så tänker jag.
MrAmour
#9. Publicerat 2022-03-09 av MrAmour
Hej
jag har faktiskt int läst koranen men vad jag sett och hört så ska det tydligen finna texter som åberopar ett fridsamt liv i harmoni med sina medmänniskor men så har vi ju detta med jihad (det heliga kriget) vilket motsäger detta.
Anonym
#10. Publicerat 2022-03-09 av Anonym
Hej
jag har faktiskt int läst koranen men vad jag sett och hört så ska det tydligen finna texter som åberopar ett fridsamt liv i harmoni med sina medmänniskor men så har vi ju detta med jihad (det heliga kriget) vilket motsäger detta.
Står beskrivet i koranen i detalj hur muslimska män ska misshandla sina fruar så att de hålls nedtryckta, utan att de får synliga blåmärken. Finns instruktionsvideor på nätet cokså. Har du missat det? Jag skulle kunna posta tio texter och videor direkt som bevis. Men vill inte kapa tråden. Uppmanar dig och andra att söka info själv. Du kommer bli chockerad över allt våld som är lagligt enligt islam. Speciellt mot kvinnor och "otrogna". Läste senast idag om en kvinna som blev dömd till 100 piskrapp som straff - mannen höll i piskan. Du kan börja med sharialagarna. Man stenar kvinnor som är "otrogna" - fortfarande.

Men kristna har väl också varit ganska våldsamma genom historien. Så är väl inga helgon heller...
Rosie säger: Hej! Den vise kapitulerar inför Herren, den förståndige vet att endast Herren ger sann godhet, kraft och vishet. Häls Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen