Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2022-01-06 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Jag fattig, syndig människa
Som karismatisk kristen uppväxt inom pingst har jag nästan alltid haft problem med syndabekännelsen inom svenska kyrkan. Att varje söndag ständigt proklamera sin syndfullhet när Jesus en gång för alla renat oss från våra synder.

"Jag fattig, syndig människa bekänner inför dig, helige och rättfärdige Gud, att jag, som är född med synd, på många sätt har brutit mot dig."

Samtidigt tänker jag nu, med perspektivet jag har på olika områden att det var lätt för mig att säga då. Nu har jag skilt mig (till exempel). En i unga år fullständigt orimlig tanke och det är förstås inget jag är stolt över och tycker var rätt. Men jag vet förstås att jag är förlåten av Gud trots att jag, mina barn och min exfru resten av livet får leva med konsekvenserna av den synden (eller synderna som ledde till den). Samtidigt så ser jag ju i evangelierna flera gånger på personer som i mötet med Jesus får den upplevelsen som finns i syndabekännelsen. Till exempel:

"När Simon Petrus såg detta, föll han ner vid Jesu knän och sade: "Gå bort från mig, Herre! Jag är en syndig människa." Han och alla som var med honom hade gripits av bävan inför fångsten de hade fått, även Jakob och Johannes, Sebedeus söner som fiskade i lag med Simon. Men Jesus sade till Simon: "Var inte rädd. Från och med nu ska du fånga människor." Då drog de upp båtarna på land, lämnade allt och följde honom."
Lukasevangeliet 5:8-11

Hur ser ni på detta. Ska vi ständigt älta våra tillkortakommanden eller på vilket sätt går vi vidare i förvissningen över hur stor och genomgripande försoningen verkligen är?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-01-07 av Anonym
Vi skall bära vårt kors dagligen,men inte de tunga bördorna av synd och skam,för de skall vi lämna till Jesus och vi skall ta på Hans ok som är milt i jämförelse.
Vad det betyder i klarspråk kan jag nog inte riktigt sätta ord på.
Eftersom vi dagligen bekänner våra synder inför Gud,så vet vi ju att det är en realitet
Men jag tycker det blir fel att identifera sig som syndare. Snarare som friköpt,rättfärdiggjord och ett Guds barn,värdig att representera,tjäna och ha gemenskap med Gud.
Kanske kom vissa av de här inslagen med reformationen Luther och Calvin,det tror jag iallafall. De tog några av profeternas och psaltarens hårdaste självkritiska texter med sig i begreppen "total depravity" och lite annat
Utan att riktigt förstå att författattarna vänder sig emot självrättfärdiggörelse inför Gud
Där har vi en fiende än idag. Inför Gud behöver man ibland vara förkrossad,men inför människor är vi mera fria
Och är vår relation med Gud endast fylld av skuld,så är det nog lite fel. Det finns så mycket mera av frihet och glädje hos Gud.
Vår fiende är oftast den som kommer med skuld och skam,för att anklaga oss
Roffe
#2. Publicerat 2022-01-07 av Roffe

6 När han kom till Simon Petrus, sade denne till honom: "Herre, ska du tvätta mina fötter?" 7 Jesus svarade: "Vad jag gör förstår du inte nu, men längre fram kommer du att förstå det." 8 Petrus sade: "Aldrig någonsin ska du tvätta mina fötter!" Jesus svarade: "Om jag inte får tvätta dig har du ingen del i mig." 9 Simon Petrus sade: "Herre – inte bara mina fötter, utan också händerna och huvudet!" 10 Jesus svarade: "Den som har badat behöver sedan bara tvätta fötterna. Han är helt och hållet ren. Och ni är rena, fast inte alla." 11 Han visste vem som skulle förråda honom. Därför sade han att inte alla var rena.

12 När han sedan hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: "Förstår ni vad jag har gjort med er? 13 Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, för det är jag. 14 Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, så är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. 15 Jag har gett er ett exempel för att ni ska göra som jag har gjort mot er. 16 Jag säger er sanningen: Tjänaren är inte större än sin herre, och budbäraren är inte större än den som har sänt honom. 17 När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det. Joh.13:

Anonym
#3. Publicerat 2022-01-07 av Anonym
Tillit...
Så här är min tro, och det här ser jag genom Ordet och livet i Kristus:

Nej, vi behöver inte be om syndernas förlåtelse varje dag, på ett "tvångsmässigt" sätt, och om vi glömmer det eller inte kan det så riskerar vi att gå förlorade.

Jesus bön "Fader vår".var och är en förebild för oss, ett ledljus i hur vi ska be, tänka och sträva.
Det är alltid rätt att börja dagen med bön, likt "Fader vår", men vi går inte förlorade om vi inte gör det.
Att börja dagen med rätt fokus är alltid rätt och blir aldrig fel.

Vi lever Livet i Kristus, och har redan övergått från död till liv, från en "död" ande till barnaskapets ande.
Vi har gått från syndare till rättfärdiga. Men i vår fallna natur är syndaren kvar. Den har vi dock dött bort ifrån, eftersom vi lever andligen i gemenskap och ett med Kristus, Gud själv. Och vi är nya skapelser, heliga och rena I anden.
Gör vi någonting gott, så är det Kristus I oss som verkar.
Gör vi något fel, så har vi följt köttet istället för anden. Då ödmjukar vi oss, och "vänder om" och vänder oss bort från synden. Och går med det till Gud, som var den som visade oss att det var fel. Och det kan vara befriande och viktigt att säga:
Förlåt Far, jag gjorde fel. Jag syndade. Men jag älskar dig, och vill följa Dig. Hjälp mig att följa Din vilja.

Vi kan frimodig komma inför vår Far. Inte som syndare, utan som barn till världens bästa Far. Han är dock den allra heligaste, så tillåten synd "finns inte med på kartan"..trots att Gud är Kärleken själv.
Tillit
#4. Publicerat 2022-01-07 av Tillit
Ja. Tack alla tre, för det är även min förståelse och erfarenhet. Det är helt enkelt fantastiskt.

Men jag tycker det blir fel att identifera sig som syndare. Snarare som friköpt,rättfärdiggjord och ett Guds barn,värdig att representera,tjäna och ha gemenskap med Gud.

Jesus svarade: "Den som har badat behöver sedan bara tvätta fötterna. Han är helt och hållet ren. Och ni är rena"

Vi kan frimodig komma inför vår Far. Inte som syndare, utan som barn till världens bästa Far. Han är dock den allra heligaste, så tillåten synd "finns inte med på kartan"..trots att Gud är Kärleken själv.

Och det är inte ett "se genom fingrarna" det handlar om, som är så vanligt i världens sätt att hantera synd.

"Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars. När vi nu har en stor överstepräst som har stigit upp genom himlarna, Jesus, Guds Son, låt oss då hålla fast vid vår bekännelse. Vi har inte en överstepräst som inte kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allt liksom vi fast utan synd. Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid."
Hebreerbrevet 4:12-16
Anonym
#5. Publicerat 2022-01-07 av Anonym
Och det är inte ett "se genom fingrarna" det handlar om, som är så vanligt i världens sätt att hantera synd.

"Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars. När vi nu har en stor överstepräst som har stigit upp genom himlarna, Jesus, Guds Son, låt oss då hålla fast vid vår bekännelse. Vi har inte en överstepräst som inte kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allt liksom vi fast utan synd. Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid."
Hebreerbrevet 4:12-16
Amen!
Anonym
#6. Publicerat 2022-01-07 av Anonym
Hej och Guds Frid till Tillit. Guds, Yahves nåd och barmhärtighet, förbarmande över oss är så mycket större vi får tacka för varje dag än vår synd, synden. Och Han tar emot oss med Stora famnen, att vända om komma till Honom varje dag. Det står ju han förlåter 7*77 alltså alltid. Och inte tala om hans breda höga djupa kärlek som Han offrade sin enfödde son Jesus för dig, oss, Så God! för oss så vi ska leva försöka leva i den varje dag. Jag tackar varje dag för nåden som är mer värt än livet. Det är ju det bästa av allt att gå med treenigheten i sig i Hans kärlek och djuphet. Guds ord, Med Evig kärlek har jag älska dig därför låter jag min nåd förbliva över dig! Den kom Herren talande rakt in i mitt hjärta när jag kände mig syndig och hade nöd, kände mig inte värdig, Då kom Fadern och helige ande och talade rakt in mitt hjärta och sa de orden och hur mycket han älskade mig. Det är klart man inte ska försöka synda på nåden. Utan be Fader vår när vi gjort fel i tankar ord el gärningar. Har man dåligt samvete så humant känner man ju det och ber om förlåtelse. Om det är ngt svårt att förändra får man be Jesus om hjälp tala med honom om det i en relation att få hjälp att förändra eller själavård eller hjälp av syskon med erfarenhet. Men vi är ju en gång på Golgata fri köpta genom Jesus offrande för oss Genom att han dog för oss så vi kan leva för honom! Genom honom... Friköpta i hans dyrbara blod och alla. Tror d är 3700 löften Att få att ge..
Vi är förlåtna förlossade i Kristus. HAN TOG ALLT! Alla bojor är brutna! Så vi är fria! Jag tar alltid en timme eller mer för Bön och bli smörjd i den helige ande försöker ta ner himmelen i hjärta och själ och ber för andra för dagen, rustningen! Och Herren kom för flera år sen och sa att jag skulle hänga mig på Korset framför Jesus, dö bort ifrån mig själv, bli mindre Han störst. Större. Så han kan ta sin boning i mig och jag Förtröstar och rota mig i honom. Och be och tacka för Helande kärleken djupare, glädjen gåvorna att bli smord! Bli Använd... Gå vilande i Gud. Och då ber jag även för andra, alla i hans kropp, alla i hans kropp och hänger dem där för Frälsningen förlåtelse helande beskydd gåvorna kallet ska bli till verksamhet. överflöd..! För vi är ju alla delar i hans Jesus kropp och en enda Helig Ande som Gud vill ska samverka. Amen. Och vid nattvarden ber jag även ibland om det för allas förlåtelse blodet i Jesu kropp och för Helande i själ och kropp. Allt det bästa Gud vill ge sina barn och sen en dag i TRO OCH I KÄRLEKEN OCH NÅDEN FÅ MÖTAS I DEN RIKTIGA FRIHETEN FRIDEN EVIGHETENS KÄRLEK I EN NY HIMMEL OCH EN NY JORD. AMEN The best is yet to Come.!
HALLELUJA?? tack att jag fick tala lite om hur jag tror och gör, och Guds Välsignelser! Vänligen Anne-Li eller Eli
Tillit
#7. Publicerat 2022-01-07 av Tillit
.. hoppar fram för att reparera sidan...
Tillit
#8. Publicerat 2022-01-07 av Tillit
...
Tillit
#9. Publicerat 2022-01-07 av Tillit
...
Tillit
#10. Publicerat 2022-01-07 av Tillit
...
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen