Svar #9. Postat 2022-01-03 kl 13:11 av anonym.
Vad hjärtat och huvdet är fullt av är alltid starkast! Om jag lyssnar på ett Bibelord som läses upp eller ber till Gud (vilket är två saker man gör hela tiden under kristen yoga) samtidigt som jag stretchar ut en värkande kroppsdel och andas lugnt kommer jag inte "lockas in i ockultism" för att hinduer valt att ge den stretchen ett namn som passar deras tro!
Så fult det vore om det fick vara så! Just de stretchningarna och andningsteknikerna är så effektiva, Gud har lagt ner verktyg i vår kropp! Eller tror ni på allvar att de inte fanns före hinduismen?
Bara för att någon Sterner skriver något som spelar på folks rädslor för det de inte provat eller upplevt så blir det inte automatiskt sanning.
Jag förstår att folk mått grymt dåligt för att de utövat Transcendental Meditation eller sugits in i självförverkligande och ockultism, men blanda inte ihop äpplen och päron.
Jag kan delvis hålla med dig här. Det är skillnad på stretching och aktiv meditation. Inom Karaten hade vi också avslappning innann träningspassen, och det handlade inte om någon meditation och jag misstänker att det är detta som du syftar på. Och det är i sig helt ofarligt.
MEN, yoga är, som så mycket annat, inkörsporten till vidare sk "Själslig utveckling" vilket ofta slutar i att utövaren ska lära sig att "öppna upp sina chakkra", "släppa lös Kundalini anden/ormen" vilket i sin tur brukar sluta i att utövaren börjar "Kanalisera andeguider eller uppstigna mästare" som det så fint kallas.
Dessa andeväsen är från den mörka sidan oavsett vad de kallar sig för och ALL kontakt med sådana väsen är destruktiva. End off story!!
Och VAD har det då kommit för gott utav att utöva Yoga för den utövaren!? Ingenting! Tvärt om så är utövaren helt plötsligt i en betyligt värre sitts än när denne påbörjade sin "andliga resa".
Därav risken och faran med Yoga.