Dafred säger: Ha en välsignad helg, alla ni på KD :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

MrAmour
Skapat 2022-01-03 av MrAmour, man, 60 år, Skåne län.
Kristen Yoga
Hej
är det någon som provat kristen yoga? Eller yogainsperierad kristen träningsform? Erfarenheter och reflektioner emotages tacksamt.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
De som lär ut yoga vet att yoga inte kan separeras från andlighet.
Ordet "yoga" betyder sammansmälta. Och målet är att sammansmälta med världsaltet Brahman.
Man ska tömma sig på sig själv och "andas in" annan andlighet.
Mantran man repeterar är namn på hinduistiska gudar.
Rörelserna är hyllningar till gudar, som solguden t.ex.

Varför ska vi hålla på med sådant?
Gör vanlig träning istället.
Yoga har nu anammats av hela samhället, allt från skolor, vården, företag till kyrkorna.
Det följer verkligen den sista tidens andliga avfall.
Att släppa in österländska religioner kan leda till att man öppnar upp sig för kundahliniandar istället.
Vänd er bort från allt ockult, från all New Age. Vi ska inte blanda in sådant in i kristendomen, och kalla det för "kristet". Man leder in människor in i österländsk mystik.
MrAmour
#2. Publicerat 2022-01-03 av MrAmour
Ja men andlighet är ju bra och att bli mindre stel eller vigare är ju nyttigt, det är därför det hade varit så intressant att få ta del om någon varit på en yogainspirerad kristen träningsform. Sedan känner jag att jag kan hålla min tro på Jesus Kristus och Gud intakt även om jag praktiserar yoga.
Anonym
#3. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Ja men andlighet är ju bra och att bli mindre stel eller vigare är ju nyttigt, det är därför det hade varit så intressant att få ta del om någon varit på en yogainspirerad kristen träningsform. Sedan känner jag att jag kan hålla min tro på Jesus Kristus och Gud intakt även om jag praktiserar yoga.
Är all andlighet bra?
Nu sväljer du all andlighet med hull och hår, när du resonerar så. Att yoga är bra andlighet betyder bara att du inte har satt dig in i dess bakgrund och andlighet tillräckligt. Och jag blir rädd att du uppmuntrar andra kristna att ge sig in i den andliga världen, som bottnar I österländska religioner och ockultism. Ja, New Age är ockultism.
Bara för att det kommit in även i kyrkorna så tvättar det inte bort andlighetens grunder. Det är istället kyrkorna som är bedragna och lättlurade, och inte har andlig urskiljningsförmåga. En sovande kyrka..

Det finns massor av annan bra träning mot stelhet.
Anonym
#4. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
MrAmour,
hittade en artikel kring Yoga och mindfullness.. ganska upplysande och kanske till viss del vägledande för den som står och väger mellan yoga/icke yoga...

Det står bl.a.
Sterner: yoga till sitt väsen – även om vi talar om enkel yoga-gympa – är just yoga. Det vill säga i grund och botten religion.

– De olika kroppsställningarna i yogan har olika namn, och en hindu betraktar dem som en slags offergåva till sina olika gudar, hävdar Sterner.

– Även om vi i Sverige säger att yoga handlar om att jag ska bli lugn och fridfull, så kommer en hindu att säga: ”Ja det är bra, men det är yoga i alla fall, och du tillber en av våra gudar genom att göra på det här sättet.”



Anonym
#5. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Jag praktiserar kristen yoga och mindfulness, även den svenskgrundade varianten Tikva.

Jag gör det själv eller med min yngsta son. Jag upplever att det hjälper mot värk, oro, ger lugnare andning, bättre rörlighet och för en närmare Gud. Det för även mig och mitt barn närmare varandra och är ett bra tillfälle att be tillsammans. Jag upplever absolut inget annat än fördelar av detta, både för mig och för mitt barn.
Det vore synd och skam att låta djävulen ta patent på ett så fantastiskt verktyg!

Tyvärr finns det inte så mycket Tikva på Youtube, och inte så många ställen där det hålls klasser, men jag funderar på att utbilda mig till instruktör.
Ni kan läsa om Tikva på www.tikva.se

Kristen yoga finns på Youtube och jag har några favoriter:

CarolineWilliamsYoga

AdorationYoga

ChristiansDoYoga
Anonym
#6. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Jag praktiserar kristen yoga och mindfulness, även den svenskgrundade varianten Tikva.

Jag gör det själv eller med min yngsta son. Jag upplever att det hjälper mot värk, oro, ger lugnare andning, bättre rörlighet och för en närmare Gud. Det för även mig och mitt barn närmare varandra och är ett bra tillfälle att be tillsammans. Jag upplever absolut inget annat än fördelar av detta, både för mig och för mitt barn.
Det vore synd och skam att låta djävulen ta patent på ett så fantastiskt verktyg!

Tyvärr finns det inte så mycket Tikva på Youtube, och inte så många ställen där det hålls klasser, men jag funderar på att utbilda mig till instruktör.
Ni kan läsa om Tikva på www.tikva.se

Kristen yoga finns på Youtube och jag har några favoriter:

CarolineWilliamsYoga

AdorationYoga

ChristiansDoYoga
Satan behöver inte ta patent på sin egen uppfinning. Det engelska uttrycket "You can polish a turd, but it is still a turd" passar in förträffligt här. Bara för att man sätter epitetet "kristet" på någonting gör inte det att dess ursprung helt plötsligt blir ok. På -80 och -90talet använde vi vår typ av Yoga och "mindfullness" inom den aktiva Satanismen. Same shit, different name. Er kristna tro är redan så full av ockullta tecken och traditioner att ni inte behöver denna skiten också. Ni ligger redan pyrt på det.
Anonym
#7. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
MrAmour,
hittade en artikel kring Yoga och mindfullness.. ganska upplysande och kanske till viss del vägledande för den som står och väger mellan yoga/icke yoga...

Det står bl.a.
Sterner: yoga till sitt väsen – även om vi talar om enkel yoga-gympa – är just yoga. Det vill säga i grund och botten religion.

– De olika kroppsställningarna i yogan har olika namn, och en hindu betraktar dem som en slags offergåva till sina olika gudar, hävdar Sterner.

– Även om vi i Sverige säger att yoga handlar om att jag ska bli lugn och fridfull, så kommer en hindu att säga: ”Ja det är bra, men det är yoga i alla fall, och du tillber en av våra gudar genom att göra på det här sättet.”



Vilken jättebra artikel! Tack, den ska jag spara.
Anonym
#8. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Vad hjärtat och huvdet är fullt av är alltid starkast! Om jag lyssnar på ett Bibelord som läses upp eller ber till Gud (vilket är två saker man gör hela tiden under kristen yoga) samtidigt som jag stretchar ut en värkande kroppsdel och andas lugnt kommer jag inte "lockas in i ockultism" för att hinduer valt att ge den stretchen ett namn som passar deras tro!

Så fult det vore om det fick vara så! Just de stretchningarna och andningsteknikerna är så effektiva, Gud har lagt ner verktyg i vår kropp! Eller tror ni på allvar att de inte fanns före hinduismen?

Bara för att någon Sterner skriver något som spelar på folks rädslor för det de inte provat eller upplevt så blir det inte automatiskt sanning.

Jag förstår att folk mått grymt dåligt för att de utövat Transcendental Meditation eller sugits in i självförverkligande och ockultism, men blanda inte ihop äpplen och päron.
Anonym
#9. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
Vad hjärtat och huvdet är fullt av är alltid starkast! Om jag lyssnar på ett Bibelord som läses upp eller ber till Gud (vilket är två saker man gör hela tiden under kristen yoga) samtidigt som jag stretchar ut en värkande kroppsdel och andas lugnt kommer jag inte "lockas in i ockultism" för att hinduer valt att ge den stretchen ett namn som passar deras tro!

Så fult det vore om det fick vara så! Just de stretchningarna och andningsteknikerna är så effektiva, Gud har lagt ner verktyg i vår kropp! Eller tror ni på allvar att de inte fanns före hinduismen?

Bara för att någon Sterner skriver något som spelar på folks rädslor för det de inte provat eller upplevt så blir det inte automatiskt sanning.

Jag förstår att folk mått grymt dåligt för att de utövat Transcendental Meditation eller sugits in i självförverkligande och ockultism, men blanda inte ihop äpplen och päron.
Jag kan delvis hålla med dig här. Det är skillnad på stretching och aktiv meditation. Inom Karaten hade vi också avslappning innann träningspassen, och det handlade inte om någon meditation och jag misstänker att det är detta som du syftar på. Och det är i sig helt ofarligt.

MEN, yoga är, som så mycket annat, inkörsporten till vidare sk "Själslig utveckling" vilket ofta slutar i att utövaren ska lära sig att "öppna upp sina chakkra", "släppa lös Kundalini anden/ormen" vilket i sin tur brukar sluta i att utövaren börjar "Kanalisera andeguider eller uppstigna mästare" som det så fint kallas.
Dessa andeväsen är från den mörka sidan oavsett vad de kallar sig för och ALL kontakt med sådana väsen är destruktiva. End off story!!

Och VAD har det då kommit för gott utav att utöva Yoga för den utövaren!? Ingenting! Tvärt om så är utövaren helt plötsligt i en betyligt värre sitts än när denne påbörjade sin "andliga resa".
Därav risken och faran med Yoga.
Anonym
#10. Publicerat 2022-01-03 av Anonym
"Yoga is a method to become nothing, so that everything can flow through you.”

"Yoga är en metod för att bli ingenting, så att allt kan flöda genom dig."

Yoga-definition enligt länkens beskrivning,
..finns det många olika definitioner??

https://www.yoganu.nu/index.php/om-yoga
Dafred säger: Ha en välsignad helg, alla ni på KD :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen