Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå den som hänger sig åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Bönegrupp > Diskussion

MrAmour
Skapat 2022-01-03 av MrAmour, man, 60 år, Skåne län.
Sveriges första Taizé församling
Böneämne: Sveriges första Taizé församling

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2022-01-14 av MrAmour
Taizé - ordet kommer från en ort i Frankrike, där ett broder Roger startade ett ekumensikt brödraskap där både protestanter och romerska katoliker lever i ett slags klosterliv, bröderna får resa och varje år (ej covid år)tar de emot intresserade besökare från hela världne även om de flesta framför allt kommer från Europa, de som besöker är framför allt ungdomar som deltar i mässa och bön. Taizémässor brukar hållas i många kyrkor, men det är en så härlig form av liturgi; där bönen blir lovsång, i meditativ form upprepas sångerna ett flertal gånger. Skulle gärna vara med starta upp Sveriges första Taizé församling här i Sverige.
Anonym
#2. Publicerat 2022-01-15 av Anonym
Taizé - ordet kommer från en ort i Frankrike, där ett broder Roger startade ett ekumensikt brödraskap där både protestanter och romerska katoliker lever i ett slags klosterliv, bröderna får resa och varje år (ej covid år)tar de emot intresserade besökare från hela världne även om de flesta framför allt kommer från Europa, de som besöker är framför allt ungdomar som deltar i mässa och bön. Taizémässor brukar hållas i många kyrkor, men det är en så härlig form av liturgi; där bönen blir lovsång, i meditativ form upprepas sångerna ett flertal gånger. Skulle gärna vara med starta upp Sveriges första Taizé församling här i Sverige.
Men allvarligt!? Ska du fortsätta att försöka sälja in den där meditationsskiten!?

Matteus 6:7
Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna. De tänker att de ska bli bönhörda för sina många ords skull. 8 Var inte som de, för er Far vet vad ni behöver innan ni ber honom om det.

Hur svårt kan det va? Det är som att läsa en manual. Gör detta, gör INTE detta!
MrAmour
#3. Publicerat 2022-01-15 av MrAmour
Svar till: Inte längre Kristen
Det är därför det är så fint med Taizemässor, har du själv varit på någon? Det är inte tomma ord som rabblas!
Det är bön och lovsång i ett.
Du är ändå med här på forumet på Kristendate och ditt användarprofilnamn Inte längre Kristen gör ju att man undrar vilken religion tillhör du då om någon, tror du på Gud? Läs Bergspredikan och gå på en Taizémässa och lyssna...
MrAmour
#4. Publicerat 2022-01-21 av MrAmour
Vi ska göra detta... Taizémässa är nog den renaste formen av tillbedjan. Kommuniteten bildades av Broder Roger. "Broder Roger skrev dessa rader av vördnad för moder Teresa vid tiden för hennes saligförklaring 2003."

"Vi lever i en värld där ljus och mörker finns sida vid sida. Genom det liv moder Teresa levde, inbjöd hon människor att välja ljuset. På detta sätt öppnade hon vägen till helighet för många andra. ST Augustinus levde på 400-talet e.Kr. Moder Teresa gjorde hans ord begripliga för oss: “Älska och säg det med ditt liv.” Att tro på Gud blir trovärdigt och gudomligt när tron levs ut..." "Jag hade många tillfällen att samtala med moder Teresa. Ofta fick jag höra hennes tankar om Kristi helighet. Sommaren 1976 kom hon till Taizé. Vår kulle var full av unga människor från många olika länder. En dag skrev vi en bön tillsammans: “O, Gud, alla människors Fader, du vill att vi alla ska ge kärlek där fattiga blir förödmjukade, försoning där människor splittras, glädje där kyrkan skakas. Du öppnar väg för oss så att vi kan hjälpa till att ständigt öka gemenskapens genomströmning i den mänskliga familjen.”

Samma år åkte några av bröderna och jag för att en tid bo med de mycket fattiga i Calcutta..." "Hon var särskilt uppmärksam mot barn. Hon föreslog att jag och en av mina bröder, som var läkare, skulle gå till hemmet för döende barn varje morgon, för att ta hand om de sjukaste. Första dagen lade jag märke till en liten flicka, fyra månader gammal. Jag fick höra att hon inte var stark nog att stå emot vinterns virussjukdomar. Och moder Teresa föreslog: ”Ta henne med dig till Taizé; där kan du ta hand om henne.”I flygplanet på återresan till Frankrike, mådde den lilla flickan, Marie, inte bra. När vi anlände till Taizé, började hon för första gången gurgla, som ett lyckligt småbarn. Under de första veckorna sov hon ofta i mina armar när jag arbetade. Långsamt återvände hennes krafter. Sedan flyttade hon till byn, till ett hus nära vårt. Min syster Geneviève, som åratal tidigare i Taizé hade tagit emot barn och uppfostrat dem som sina egna, välkomnade henne i sitt hem. När hon döptes blev jag hennes gudfar och jag älskar henne som en far."

Taizé förknippar många kanske med ordet bön eller meditativsång eller kommuniteten i Taizé men för mig betyder Taizé = den rena formen av religiöst liv, det anspråkslösa, det harmoniska, ärligaste och vackraste sättet att utrycka sin Gudstro. Vidare är det att utan stora åthävor och i samförstånd medverka till enheten i Jesus Kristus.

Anonym
#5. Publicerat 2022-01-21 av Anonym
Men allvarligt!? Ska du fortsätta att försöka sälja in den där meditationsskiten!?

Matteus 6:7
Och när ni ber ska ni inte rabbla tomma ord som hedningarna. De tänker att de ska bli bönhörda för sina många ords skull. 8 Var inte som de, för er Far vet vad ni behöver innan ni ber honom om det.

Hur svårt kan det va? Det är som att läsa en manual. Gör detta, gör INTE detta!
Hm... Du är ju pissed på mig för att du tycker att jag ägnar mig åt personangrepp. Vad är det för skillnad jämfört med detta? Du säger visserligen inte att MrAmour är en skit, men det han delar tycker du är skit och ifrågasätter att han fortsätter orda om det. För mig är det samma sak. Du har inte sopat rent framför din egen dörr!

Men ändå, jag tar det du skrev förut på allvar. Jag vet att jag kan vara skarp, men jag vill alltid hålla mig saklig. I den mån jag misslyckats med det och faktiskt gått till personangrepp på någon ber jag uppriktigt om förlåtelse nu. Den som känner sig adresserad får ta till sig. Själv vet jag nu bara med mig att jag kan ha gått för långt mot Närking, pga den ur mitt perspektiv "alternativa" syn på 1900-talshistoria som han står för. I sak har inget förändrats, jag tycker fortfarande mycket där är upprörande, men jag ber alltså om förlåtelse för det som kan ha gått för långt i argumentationerna. (Ser du detta, Närking?)

För övrigt gissar jag att du mest är arg på mig för att jag sågade din långa video där du i din tur sågar Paulus och i princip hela den kristna kyrkans fundament. Och det efter bara några minuters tittande. Jag förstår att det var irriterande, men det behövdes faktiskt inte mer. Är grunden fel så blir bygget inte bra, det gäller husbyggen och kunskapsbyggen lika. Och det tog alltså bara de minuterna att se att den grund du byggde allt på var fel. Detta kan jag inte ta tillbaka, men jag ber också dig om förlåtelse om jag någonstans i vår argumentation gått över gränsen.
Anonym
#6. Publicerat 2022-01-21 av Anonym
Y
Svar till: Inte längre Kristen
Det är därför det är så fint med Taizemässor, har du själv varit på någon? Det är inte tomma ord som rabblas!
Det är bön och lovsång i ett.
Du är ändå med här på forumet på Kristendate och ditt användarprofilnamn Inte längre Kristen gör ju att man undrar vilken religion tillhör du då om någon, tror du på Gud? Läs Bergspredikan och gå på en Taizémässa och lyssna...
Mr Amour,

versen Inte längre kristen citerar säger Jesus att han inte vill att de troende ska använda meningslösa upprepningar i sina böner - som hedningar gör. Det gäller också upprepningar av Fader Vår och Psaltarverser. Det finns en gräns där upprepningen i sig verkar hypnotiserande. Katoliker sysslar med bönetekniker där upprepning är ett bärande element. Tror du att Gud gillar när vi upprepar våra böner till honom? Hör han inte redan första gången, och redan innan det?

"7 But when ye pray, use not vain repetitions, as the heathen [do]: for they think that they shall be heard for their much speaking. 8 Be not ye therefore like unto them: for your Father knoweth what things ye have need of, before ye ask him. 9 After this manner therefore pray ye: Our Father which art in heaven, Hallowed be thy name. 10 Thy kingdom come. Thy will be done in earth, as [it is] in heaven. 11 Give us this day our daily bread. 12 And forgive us our debts, as we forgive our debtors. 13 And lead us not into temptation, but deliver us from evil: For thine is the kingdom, and the power, and the glory, for ever. Amen."
— Matthew 6:7-13 (KJV)

Anonym
#7. Publicerat 2022-01-21 av Anonym
Vi ska göra detta... Taizémässa är nog den renaste formen av tillbedjan. Kommuniteten bildades av Broder Roger. "Broder Roger skrev dessa rader av vördnad för moder Teresa vid tiden för hennes saligförklaring 2003."

Moder Teresa och broder Roger är alltså romerska katoliker med påven som sitt överhuvud? Då är det inte längre frälsning av nåd som lärs ut utan påvens gärningslära, som heligförklarade moder Teresa på grund av hennes gärningar och som av dessa skäl vördades av broder Roger. I så fall knappast något för protestanter att se upp till, eller att ägna sig åt Taizemässa med denna romersk katolska gärningsläran som grund.

Anonym
#8. Publicerat 2022-01-21 av Anonym
Vi ska göra detta... Taizémässa är nog den renaste formen av tillbedjan. Kommuniteten bildades av Broder Roger. "Broder Roger skrev dessa rader av vördnad för moder Teresa vid tiden för hennes saligförklaring 2003."

Moder Teresa och broder Roger är alltså romerska katoliker med påven som sitt överhuvud? Då är det inte längre frälsning av nåd som lärs ut utan påvens gärningslära, som heligförklarade moder Teresa på grund av hennes gärningar och som av dessa skäl vördades av broder Roger. I så fall knappast något för protestanter att se upp till, eller att ägna sig åt Taizemässa med denna romersk katolska gärningsläran som grund.



Håller med dig. Behöver vi införa Romersk katolicism i Protestantiska kyrkor? Det verkar som pastorer är historielösa.
MrAmour
#9. Publicerat 2022-01-21 av MrAmour
Hejsan
Jag hade kanske i första hand hoppasts att hitta andra som älskar Taizémässor, men väldigt intressant att få reda på att det finns ett sådant hat mot liturgiformen; och vad bra om jag då kan räta ut och rätta till förutfattade åsikter och uppfattningar.
Alltså det är ett ekumeniskt brödraskap som består av både protestander och romerska katoliker. Broder Roger som trots sin inställning " Gud kan bara älska " blev mördad. Han var inte romersk katolik men på slutet av sin levnad och efter att ha träffat dåvarande Påven kom han fram till att Påven ändå borde accepteras som något slags överhuvud för kristendomen.
Han säger något slags och eftersom det är det största kristna samfundet kan man ju hålla med av den anledningen eller fokusera på något slags; alltså inte det enda överhuvudet för kristendomen.
Tycker det är lite roligt när vissa är så livrädda för romersk-katolicism vilket Taizé verkligen inte är!
Måste berätta en kort historia: Jag var och besökte en baptistförsamling där en av mina vänner är aktiv, vid fikabordet efter gudstjänsten pratade vi musik och jag nämnde att jag tycker mycket om Ave Maria (Josh Groban) och hoppades kanske att man kunde sjunga den här vid juletid. - Ni skulle sett den gamla kvinnans ansikte (de säger ju att en bild säger mer än ord) förskräckt stammade hon fram - här, och jag svarade; ja varför inte och hon replikerade - men vi är ju en frikyrka; vi är inte katoliker (hon menade romersk-katolisism), trodde hon verklien att vi skulle bli romerska katoliker för att vi sjöng Ave Maria!
Gud vet vad vi behöver inna vi ber om det. Jag praktiserar även tyst bön; alltså inte ljudlig.
Att man sjunger sin bön och använder repetetion är inte för att man inte tror att Gud har svårt att uppfatta, det gör man för den troendes egen skull. Många av Taizémelodierna är skapade av Jacques Berhier, bönen Ubi Caritas använder man sig endast av refrängens ord med verser hämtade från 1 Korinthierbrevet 13:2-8 - Gud är där kärlek är...
Anonym
#10. Publicerat 2022-01-21 av Anonym
Håller med dig. Behöver vi införa Romersk katolicism i Protestantiska kyrkor? Det verkar som pastorer är historielösa.
Många svenska kristna ser påvekyrkan som stabil när Svenska kyrkan och frikyrkor anpassar sig till det sekulära samhället. RKK är teologisk konservativa när det gäller t.ex. äktenskapssyn och manliga förkunnare. Men att konvertera till Rom är alltså ingen lösning på t. ex Svenska kyrkans förfall eller frikyrkors vacklande teologi.
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå den som hänger sig åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen