Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2021-10-21 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Leva enligt Guds vilja?
Fråga: Hur ska en människa kunna leva på det utgivande, osjälviska sätt som Jesus uppmanar till, främst i Bergspredikan? Står inte det helt i strid mot hela vår mänskliga natur?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-10-21 av Anonym
Och det är väl den mänskliga naturen som vi inte ska följa?

Vi uppmanas genom hela NT att följa den pånyttfödda anden och Guds Ande istället. Det är enbart genom Kristi Ande i oss som vi kan leva enligt Guds vilja.

Striden står just mellan den mänskliga naturen, som är köttet, och anden.
Vi är nya skapelser genom frälsningen, och då ska vi sträva efter den fullkomlighet som Jesus talar om.
Sedan är vi frälsta av nåden genom Jesu Kristi offer, och hans blod tvättar oss rena när vi felar. Om vi lever i viljan att följa Guds Ande.
Alla frälsta brister, för alla har denna brottningsmatch och strid med och mot köttet, tills Jesus återkommer och allt blir upprättat till fullkomlighet.
Anonym
#2. Publicerat 2021-10-22 av Anonym
Roffe, även Paulus ställer sig denna fråga.. och i Rom 7 utvecklar han den vidare.
Lagen blir ond när den bevisar att "Vi gör det vi hatar men det goda vi vill gör vi inte" men så säger han liksom att på så sätt blir lagen god.. det är ju synden i oss (och inte våra sinnen) som gör det onda och då uppdagas det goda i våra sinnen eftersom vi i sinnet inte vill leva onda.

Nu kanske jag krånglar till det men Paulus går in i detta dilemma så väldans bra och förklaringen ger han genom att "det är synden i oss som bryter mot bl.a. Bergspredikan, men sinnet (min inre människa) vill leva efter Guds vilja... så söker han då räddningen och finner den i Vår Herre, Jesus Kristus.

Människan vore ohjälpligt förlorad utan Jesus.. som i allt uppfyllt lagen.
Roffe
#3. Publicerat 2021-10-23 av Roffe
Roffe, även Paulus ställer sig denna fråga.. och i Rom 7 utvecklar han den vidare.
Lagen blir ond när den bevisar att "Vi gör det vi hatar men det goda vi vill gör vi inte" men så säger han liksom att på så sätt blir lagen god.. det är ju synden i oss (och inte våra sinnen) som gör det onda och då uppdagas det goda i våra sinnen eftersom vi i sinnet inte vill leva onda.

Nu kanske jag krånglar till det men Paulus går in i detta dilemma så väldans bra och förklaringen ger han genom att "det är synden i oss som bryter mot bl.a. Bergspredikan, men sinnet (min inre människa) vill leva efter Guds vilja... så söker han då räddningen och finner den i Vår Herre, Jesus Kristus.

Människan vore ohjälpligt förlorad utan Jesus.. som i allt uppfyllt lagen.


Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst.2 Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: Rom.12.
Anonym
#4. Publicerat 2021-10-24 av Anonym


Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst.2 Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: Rom.12.
Förstår.. jag såg din TS och tänkte: Här behövs tröst, :-) för hur i hela fridens namn ska jag som ofullkomlig människa leva upp till allt detta...så kom då Paulus ord för mig, även han gick med liknande funderingar, en apostel.. otroligt men sant.
Och han kom fram till att räddningen finns i Jesus Kristus.. Det är väl tröst om något, i denna ofullkomlighetens värld finns trots allt den fullkomlige.

Så kommer vi då till uppmaningen, Rom 12, efter Paulus tröstande ord går vi dit och finner räddningen.
Skriften är ju liksom både tröst och förmaning/uppmaning... det vet vi..

Så ungefär tänkte jag..
Roffe
#5. Publicerat 2021-11-01 av Roffe
Förstår.. jag såg din TS och tänkte: Här behövs tröst, :-) för hur i hela fridens namn ska jag som ofullkomlig människa leva upp till allt detta...så kom då Paulus ord för mig, även han gick med liknande funderingar, en apostel.. otroligt men sant.
Och han kom fram till att räddningen finns i Jesus Kristus.. Det är väl tröst om något, i denna ofullkomlighetens värld finns trots allt den fullkomlige.

Så kommer vi då till uppmaningen, Rom 12, efter Paulus tröstande ord går vi dit och finner räddningen.
Skriften är ju liksom både tröst och förmaning/uppmaning... det vet vi..

Så ungefär tänkte jag..

Ett liv efter Guds vilja

1 När nu Kristus har fått lida till kroppen ska också ni beväpna er med samma sinne. Den som fått lida till kroppen har slutat med att synda, 2 så att han resten av tiden här i sin kropp inte längre lever efter människors begär utan efter Guds vilja.

Så ungefär tänker Petrus..
https://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Petrusbrevet%204&version=SFB15


Roffe
#6. Publicerat 2021-11-09 av Roffe
Förstår.. jag såg din TS och tänkte: Här behövs tröst, :-) för hur i hela fridens namn ska jag som ofullkomlig människa leva upp till allt detta...så kom då Paulus ord för mig, även han gick med liknande funderingar, en apostel.. otroligt men sant.
Och han kom fram till att räddningen finns i Jesus Kristus.. Det är väl tröst om något, i denna ofullkomlighetens värld finns trots allt den fullkomlige.

Så kommer vi då till uppmaningen, Rom 12, efter Paulus tröstande ord går vi dit och finner räddningen.
Skriften är ju liksom både tröst och förmaning/uppmaning... det vet vi..

Så ungefär tänkte jag..
21 Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med ditt namn och drivit ut onda andar med ditt namn och gjort många kraftgärningar med ditt namn? 23 Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni förbrytare.

Så ungefär tänker Matteus...


Tillit
#7. Publicerat 2021-11-09 av Tillit
21 Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med ditt namn och drivit ut onda andar med ditt namn och gjort många kraftgärningar med ditt namn? 23 Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni förbrytare.

Så ungefär tänker Matteus...


Tror att Vingen tänker mer som Matteus än vad du tycks göra i dina lösryckta bibelord med fetmarkeringar på det som DU vill ha fram.

Vad innebär det att göra Guds vilja? Vilka kommer Jesus att säga "Jag känner er" till?

Vilka är troshjältarna som Hebreerbrevet radar upp? Gjorde de ständigt Jesu "himmelske Faders vilja" i alla stycken av deras liv utifrån definitionen som ditt svar andas? Eller vilken röd tråd är det som finns genom hela bibeln och blir så fantastiskt väl uppenbarad i Jesus? Läs igen det som Vingen skrev och du svarade på (och även det Believer svarade i första inlägget) och tänk en stund till innan du säger vad "Matteus tänker".... (för det är stora ord att hävda)
Tillit
#8. Publicerat 2021-11-09 av Tillit
Vill tillägga ett bibelord:

Varför vill ni då utmana Gud och lägga ett ok på lärjungarnas axlar som varken våra fäder eller vi själva har kunnat bära? Nej, vi tror att det är genom Herren Jesu nåd vi blir frälsta, vi på samma sätt som de."
Apostlagärningarna 15:10-11

Så tänkte Petrus (åtminstone enligt Apostlagärningarna)
Roffe
#9. Publicerat 2021-11-10 av Roffe
Tror att Vingen tänker mer som Matteus än vad du tycks göra i dina lösryckta bibelord med fetmarkeringar på det som DU vill ha fram.

Vad innebär det att göra Guds vilja? Vilka kommer Jesus att säga "Jag känner er" till?

Vilka är troshjältarna som Hebreerbrevet radar upp? Gjorde de ständigt Jesu "himmelske Faders vilja" i alla stycken av deras liv utifrån definitionen som ditt svar andas? Eller vilken röd tråd är det som finns genom hela bibeln och blir så fantastiskt väl uppenbarad i Jesus? Läs igen det som Vingen skrev och du svarade på (och även det Believer svarade i första inlägget) och tänk en stund till innan du säger vad "Matteus tänker".... (för det är stora ord att hävda)
Ja,att "göra Guds vilja" det är det jag skulle vilja att vi belyser för det är väl något som Gud uppskattar.
Kom med förslag!
I Hebreerbrevet kap. 11 står det om trons människor i kap.12 står det om maning till uthållighet
och i kap. 13 står det om förmaningar.
Det måste väl vara av största vikt att veta vad som är Guds vilja så vi kan leva efter den viljan.
Tillit
#10. Publicerat 2021-11-10 av Tillit
Några förslag från Jesaja:

Nej, detta är den fasta jag vill ha:

Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok!

Dela ditt bröd med den hungrige, ge de fattiga och hemlösa en boning, klä den nakne när du ser honom och dra dig inte undan för den som är ditt kött och blod.

Då ska ditt ljus bryta fram som gryningen och ditt helande växa fram med hast. Din rättfärdighet ska gå framför dig och Herrens härlighet följa i dina spår.

Då ska Herren svara när du åkallar honom. När du ropar, ska han säga: "Här är jag."

Om du gör dig av med alla ok, om du slutar att peka finger och tala onda ord, om du delar med dig av vad du har åt den hungrige och mättar den som lider nöd, då ska ditt ljus gå upp i mörkret och din natt bli som middagens ljus.

Och Herren ska alltid leda dig, han ska mätta dig i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp. Du ska vara som en vattenrik trädgård och likna en källa vars vatten aldrig sinar.

Dina avkomlingar ska bygga upp de gamla ruinerna, du ska återställa grundvalar från forna generationer. Du ska kallas "den som murar igen sprickor", "den som återställer stigar så att man kan bo i landet".

Jesaja 58:6-12
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen