Forum > Politik och samfund > Diskussion

sailias2
Skapat 2021-10-21 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Globala problem kräver globala lösningar..

Nationer lobbar för att påverka rapport inför FNs klimatkonferens: Länk

Hur länge tror ni det dröjer det innan någon tydligt träder fram och säger att vi behöver en världsregering?

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2021-10-21 av Roffe

Agenda 2030 kan vara inledningen på en ny antikristlig världsordning. Det menar två kristna profiler. – Man försöker åstadkomma det som Gud har lovat oss genom Jesus, säger Per-Arne Imsen. Kristne statsvetaren Stefan Swärd oroas dock inte över FN-resolutionen. – Jag har väldigt svårt att förstå att det skulle vara något galet med de här målen, säger han.

https://www.varldenidag.se/nyheter/agenda-2030-banar-vag-for-antikristlig-varldsordning/reprkB!U55hZfbMWsQ24nMIuw9ew/
Tillit
#2. Publicerat 2021-10-21 av Tillit
Ja, det är för väl att en sådan som Stefan Swärd även tillfrågas i sådana här diskussioner.
MrAmour
#3. Publicerat 2022-01-14 av MrAmour
Sammarbete inom FN och även EU är bra; globala problem kräver globala lösningar. Jag hade bara hoppast på att fler kristna skulle stödja utvecklingsmålen (vissa är ju naturligtvis bättre än andra) och att kristna var de som tog täten och höll i taktpinnen eftersom de har Jesus som vägleder dem. Istället för att fokusera på de riktigt stora utmaningarna som exempelvis svält och fattigdom är det många som kallar sig kristna som borrar ner sig i moraliska frågeställningar. Det är verkligen hög tid för alla oss kristna att sätta gärningar bakom tron och stödja utvecklingsmålen antagna av FN. Missionen är naturligtvi en viktig del i detta arbete. Att det skulle vara något annat än ett sammarbete mellan olika länder är bara löjligt när det faktiskt gäller att hitta lösningar på globala problem.
Anonym
#4. Publicerat 2022-01-15 av Anonym
... Det är verkligen hög tid för alla oss kristna att sätta gärningar bakom tron och stödja utvecklingsmålen antagna av FN. Missionen är naturligtvi en viktig del i detta arbete. Att det skulle vara något annat än ett sammarbete mellan olika länder är bara löjligt när det faktiskt gäller att hitta lösningar på globala problem.
"Mänskligheten genomlever för närvarande en mycket svår kris... t.ex. miljöförstöring, resursförödelse, kulturell och religiös separatism, globala ekonomiska orättvisor och rasmotsättningar. Denna utmaning mot mänskligheten erbjuder samtidigt... tillfälle till andligt genombrott. Nyckeln till problemets lösning är nämligen att mänskligheten överbryggar klyftan mellan den andliga och den ekonomiska-politiska världen.
Enligt denna bok kan detta överbryggande endast ske genom att människorna tillämpar den goda viljan på sina problem, ty den goda viljan är den lägsta aspekten av Guds kärlek. Så genom att människorna uttrycker god vilja mot varandra inom alla olika områden av livet återupprättas det gudomliga... och kärleken blir en konkret verkande kraft även i den ekonomiskt-politiska verkligheten."

Lite avkortat för att få plats. Visst låter det bra, MrAmour! Från en bok jag har, utgiven 1947. Redan då såg någon problemen och deras lösning.
Anonym
#5. Publicerat 2022-01-15 av Anonym
Jag tänkte fortsätta på ovanstående kommentar när jag fått svar...
sestir
#6. Publicerat 2022-01-15 av sestir
Hur länge tror ni det dröjer det innan någon tydligt träder fram och säger att vi behöver en världsregering?

Idén om världsregering är mycket ålderstigen. Den förknippas en del med sufiska och ahmadiya sekter av islam. Islam förutsätter existensen av diverse goda krafter som dyker upp när man minst anar det och gör bra saker för de rättrogna. Var kommer dessa från? Om vi får en världsregering kommer islam efter ett tag visa sig inte fungera och det sker då en revolution så att någon annan livsideologi bildar grunden för en ett nytt kosmos, men i det läget kommer mänskligheten, efter stor vedermöda och mycket blodsspillan, vara i ett sämre läge eftersom mycket av vår kultur kommer att vara utraderad. Idén är otroligt kass.

Den globala uppvärmningen är ett väldigt litet problem jämfört med idén om världsregering. Även fossilberoendet skulle kunna lösas snabbt och enkelt med hjälp av den godvilja Flight61s bok nämner, i kombination med traditionell nationalekonomi av den typ som lärdes ut vid universitet och högskolor för 20 år sen. T ex kunde vi redan idag haft breedreaktorer som använder elöverskottet vid lagom vind till att producera vätgas till bilar, fartyg och flygplan, om inte just härskar-wannabies som behöver kriser för att få igenom sin agenda hade saboterat Sveriges marknader.

@Flight61 Mycket fint citat!
Anonym
#7. Publicerat 2022-01-15 av Anonym

Idén om världsregering är mycket ålderstigen. Den förknippas en del med sufiska och ahmadiya sekter av islam. Islam förutsätter existensen av diverse goda krafter som dyker upp när man minst anar det och gör bra saker för de rättrogna. Var kommer dessa från? Om vi får en världsregering kommer islam efter ett tag visa sig inte fungera och det sker då en revolution så att någon annan livsideologi bildar grunden för en ett nytt kosmos, men i det läget kommer mänskligheten, efter stor vedermöda och mycket blodsspillan, vara i ett sämre läge eftersom mycket av vår kultur kommer att vara utraderad. Idén är otroligt kass.

Den globala uppvärmningen är ett väldigt litet problem jämfört med idén om världsregering. Även fossilberoendet skulle kunna lösas snabbt och enkelt med hjälp av den godvilja Flight61s bok nämner, i kombination med traditionell nationalekonomi av den typ som lärdes ut vid universitet och högskolor för 20 år sen. T ex kunde vi redan idag haft breedreaktorer som använder elöverskottet vid lagom vind till att producera vätgas till bilar, fartyg och flygplan, om inte just härskar-wannabies som behöver kriser för att få igenom sin agenda hade saboterat Sveriges marknader.

@Flight61 Mycket fint citat!
Ja, visst låter det fint. Men det var citerat från baksidan av Alice Baileys bok "Mänsklighetens problem", som jag köpte en gång för att forska lite mer i New Age. (Jag skrev om det på min sajt livetsmening.se då.)

Det låter fint ja, men en huvudpoäng i boken är att en världsregering ska klara mänskligheten ur dess problem. Och, inte minst viktigt, en enhetlig RELIGION, där "den inneboende gudomligheten" i alla människor står i fokus (oavsett religion) och där alla "extremister" som hävdar annat (t.ex. kristna som menar att vi behöver bli frälsta genom Jesu blod) ska utrotas.

Så lurigt är det. Nu har vi en organisation, FN med alla sina undergrupper, som tveklöst arbetar för allt mer av globalt samarbete samt en katolsk påve som verkar för att sammanföra religioner. Det är inte underligt att kopplingar görs av kristna som fått syn på New Age-agendan. Det blir inte alltid rätt slutsatser, men jag vänder mig mot MrAmours, som jag uppfattar det, öppna famn mot detta i kärlekens namn. Det finns anledning att avvakta och vara skeptisk tills vi ser tydligare vem som står för vad.
Huldah
#9. Publicerat 2022-03-01 av Huldah

Nationer lobbar för att påverka rapport inför FNs klimatkonferens: Länk

Hur länge tror ni det dröjer det innan någon tydligt träder fram och säger att vi behöver en världsregering?

Det har redan sagts: Guds rike! Daniel 2:44!
Anonym
#10. Publicerat 2022-03-01 av Anonym
Det har redan sagts: Guds rike! Daniel 2:44!
Visst, men nu är det ju inte det som Antikrist har tänkt sig.