smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-07-19 av Anonym.
Finns det jämlikhet mellan män och kvinnor idag?
Ja, säger en del män.

Nej, säger en del kvinnor.

En utredning från Arbetsdepartimentet visar på stora strukturella skillnader mellan män och kvinnor.

Det ser man tydligt i undersökningar.

Därför är det också mest kvinnor som får utmattningssyndrom och blir sjukskrivna.

De här orättvisorna finns fortfarande i samhället och i relationerna. Varför har vi inte kommit längre..?

Föreläsningen är bara 19 minuter kort, och vid 3 minuter visas listan som visar orättvisorna mellan män och kvinnor.

(Från 2017)

https://urplay.se/program/204586-ur-samtiden-konsten-att-hantera-en-foranderlig-framtid-vad-far-oss-att-krascha-och-sedan-resa-oss-igen

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-07-19 av Anonym
Har inte sett, vill bara ge en kort reflektion från dagens upprörande nyhet om norska beachvolleyspelare i EM. Tydligen måste tjejer ha bikiniunderdel på sig - de FÅR INTE ha shorts! Nu blir norskorna straffade för att de bröt mot denna regel. Helt otroligt! Jag undrar vilka dregglande gubbar det sitter i toppen på de idrottsförbund som skapar såna regler. Jag trodde faktiskt att vi hade kommit lite längre än så.

Uppdatering:
Ok, sett. Det var ju inte så mycket om just kvinnor och män men intressant ämne ändå. Och att ojämlikheten finns står väl rätt klart. Det är ju vad undersökningarna visar. Men vad gör vi åt det..?
Alice
#2. Publicerat 2021-07-20 av Alice
...
En utredning från Arbetsdepartimentet visar på stora strukturella skillnader mellan män och kvinnor.

Det ser man tydligt i undersökningar.

Därför är det också mest kvinnor som får utmattningssyndrom och blir sjukskrivna.

De här orättvisorna finns fortfarande i samhället och i relationerna. Varför har vi inte kommit längre..?
...

(Från 2017)

https://urplay.se/program/204586-ur-samtiden-konsten-att-hantera-en-foranderlig-framtid-vad-far-oss-att-krascha-och-sedan-resa-oss-igen
Ett bra ämne att ta upp och prata om.
Det som stressar är inte att lära sig nya saker och utvecklas och komma framåt, det är bra att dosera sig själv på gränsen, nyttigt för hjärnan, alltså utmana sina förmågor (säger Walter Osika i klippet).

Många är idag lite rädda för att utmana sig själva, de är rädda för att bli övertränade om de tränar ofta, eller utbrända om de studerar eller Jobbar hårt, är mina erfarenheter.
Men det handlar inte om det.

Walter säger att det som stressar är att inte räcka till, att misslyckas, och att mentalt överdosera sig själv.
Det sker främst för kvinnor för att kvinnor förväntas vara empatiska och ständigt finnas till för andra.
Då misslyckas man med mycket, för det går inte att bara finnas för andra utan att själv få planera och dosera sin tid. Man hinner helt enkelt inte!

De utbrända hade i experiment svårare att stänga av empatin även då de blev tillsagda att göra det.
Andra som inte var utbrända hade lättare att stänga av.
Att kunna stänga av empatin ibland är en överlevnadsinstinkt som kvinnor uppmuntras att sluta med, att skämmas för.
Det leder till att man ständigt ska ta hand om alla andra som behöver hjälp, och misslyckas med att ta hand om sig själv.

Jag känner även män som hamnat i den här fällan.
Bara för att kvinnorna är fler betyder det inte att utbrända män är irrelevanta.
Hjärnan blir förändrad efter en utbrändhet (sagt av Walter) vilket jag också märkt i mitt möte med utbrända människor.
Anonym
#3. Publicerat 2021-07-21 av Anonym
Syftet med att sträva efter "jäm(n)likhet" är att dels försvaga samhället och dels de vita folken, vars kvinnor då föder för få barn. I samma anda uppmuntras aborter, fostermord. Rasism mot vita med andra ord. Kulturmarxismen och Frankfurtskolan, varifrån dessa ideér kommer, grundades av en grupp kazarjudar, förmodligen sabbateister, efter Sabbatai Zevi. Från samma håll kommer även de så kallade sions vises protokoll.

"För att nå ytterligare framgång i sin tysta kulturella revolution – utan att för den skull berätta om sina framtidsplaner – rekommenderade skolan bland annat följande tillväga gångsätt:

Beskriva sina motståndare som rasister.

Kontinuerlig förändring för att skapa förvirring.

Utbilda barn om sex och homosexualitet.

Underminera skolans och lärares auktoritet.

Stor immigration för att förstöra identiteten hos människor.

Befrämja omåttligt drickande.

Tömma kyrkorna.

Ett opålitligt rättssystem med partiskhet mot brottsoffer.

Ett beroende av staten eller statliga förmåner.

Kontroll av media.

Uppmuntra nedbrytningen av familjen.

En av de huvudsakliga idéerna var att utnyttja Freuds idé om ”pansexualism”, sökande efter njutning, utnyttjande av skillnaderna mellan kön och störtande av traditionella relationer mellan man och kvinna. För att ytterligare främja sina syften ville de följande: angripa faderns auktoritet, förneka de olika rollerna hos fäder och m&l

Anonym
#4. Publicerat 2021-07-21 av Anonym


..utnyttjande av skillnaderna mellan kön och störtande av traditionella relationer mellan man och kvinna. För att ytterligare främja sina syften ville de följande: angripa faderns auktoritet, förneka de olika rollerna hos fäder och mödrar samt ta ifrån föräldrarna möjligheter att själva forma och fostra sina barn.”
MrAmour
#5. Publicerat 2022-01-15 av MrAmour
Hej
Vi har idag i Sverige samma rättigheter för män som för kvinnor. Det finns inga lagar som gynnar män mer än kvinnor. Sedan och kanske med visst fog så anser ju vissa kvinnor att det finns ett partriakalt samhälle som ändå gynnar män; att det finns normer och värderingar som lever kvar som missgynnar kvinnor.
Det är kvinnor som söker mest för utmattningssyndrom och som är sjukskrivna för detta.
Det är flest män som blir mest allvarligt sjuka i utmattningssyndrom och sjukskrivna för detta.
Kvinnor söker generellt sett tidigare vård medan män i större utsträckning väntar och försöker reda ut det på egen hand eller härda ut.
I grund och botten handlar det naturligtvis om prioriteringar på politisk nivå men även att det handlar om att svaga grupper som inte kan eller orkar stå upp för sina egna rättigheter åsidosätts.
Jag kallar mig själv inte feminist men jag sa till en av mina döttra att jag tror på alla likas värde, jämlikhet, jämdställdhet samt en utjämning mellan rika och fattiga länder. Då svarade min dotter att då är jag feminist så kanske är jag en feminist utan att tänka på att jag är en feminist
smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen