Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Synpunkter > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-06-01 av Anonym.
Tips till alla forumskribenter
Att det system som kristendate bygger på är uråldrigt och fungerar dåligt har nog inte undgått någon. Här på forumet märks det bl.a. på att inlägg man med möda knåpat ihop blir avkapade eftersom maxgränsen för antalet tecken överskridits. Det kan förstås också bli så att man förlorar det man skrivit när systemet kraschar. Irriterande, minst sagt!

Så här gör jag för att hantera detta:

Ett längre inlägg skriver jag i en extern textredigerare och klistrar in texten här när den är färdig. Observera ordvalet: textredigerare! Inte en ordbehandlare typ Word eller Pages. Varför? För att den inklistrade texten då kommer att innehålla massor av dolda formateringstecken, vilka adderas till det du faktiskt skrivit.

Vill jag inte gå via textredigeraren ser jag till att markera och kopiera texten då och då samt innan jag trycker på Posta inlägg. Då finns texten kvar och kan klistras in om något går snett. Det är då också lätt att skapa två nya inlägg och dela upp texten - om den blev avklippt efter postandet.

När jag citerar ett inlägg som är lite längre och dessutom ser ut att vara annorlunda formaterat, börjar jag med att kolla efter dolda tecken, för att veta om det är någon idé att skriva ett långt svar. I skrivfönstrets nedre vänstra hörn finns knappar för att växla läge: Pennan är normalt skrivläge, klamrarna <> är html-läge där alla tecken visas.

Frågor på detta?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-06-07 av Anonym
Hej - Popah, Flight61,...,... mfl - se BankID för jämförelse Word och OpenXML-format.
Fråga/Flight61 - ref "textredigerare!" - arbetar du med någon slags "web-redigerare" eller vad?
Vänligen,
Peter
Anonym
#2. Publicerat 2021-06-07 av Anonym
Hej - Popah, Flight61,...,... mfl - se BankID för jämförelse Word och OpenXML-format.
Fråga/Flight61 - ref "textredigerare!" - arbetar du med någon slags "web-redigerare" eller vad?
Vänligen,
Peter
Anonym
#3. Publicerat 2021-06-07 av Anonym
Hej - Popah, Flight61... alltså ej för website. Popah, prata med Oyvind att byta till modern website - numera "problemfria" därför billigare... dito OpenXML-format...
googla - textredigerare
En textredigerare eller editor är ett datorprogram för att redigera oformaterad text, i den meningen att filen inte innehåller dolda koder för textstorlek, typsnitt och liknande.
Textredigerare används ofta vid programmering, konfiguration av datorsystem, vid författande av e-brev och inlägg i diskussionsfora (såsom usenet)... m/ä...
Vänligen,
Peter
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen