Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-04-27 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP Ep 41: Andlig klarsyn och DHA som wingman
Idag hängde jag och Cilla med the Glorious Christer Roshamn för att snacka om andlig urskiljning, om varför Kristna Dejtingpoddens poddpastor Andréas Skogholm har rätt om att aldrig lita på en självutnämnd profet och att springa åt andra hållet när någon hävdar att "så säger Herren"!

Självklart snackar vi även om relationer, dejting och hur vi kan bjuda in den helige ande som wingman, samt inte minst om hur vi kan tro på en allt igenom kärleksfull Gud som önskar helande, utan att vi förnekar lidande!

Ett samtal #Glorious #ExtraAllt helt enkelt!!

#viiefk #GloriousLiving #LivetExtraAllt
#kristnadejtingpodden #kristendate #kdp #thebestisyet2come

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2021-04-27 av Alice
Äsch varför springa åt andra hållet?
Vad är det för feghet?
Det är väl fantastiskt om någon vidarebefordrar ett tilltal från Gud. Sen ska det prövas. Det kanske råkade överdrivas hos den som fick höra tilltalet, lätt hänt att det då kommer ut fel. Eller råkade vidarebefordras till fel person.
Eller kanske budskapet råkade dränkas i den enskildes starka vilja att hjälpa en medmänniska. Gud kanske bara sa "det ordnar sig" inte "du ska bli miljonär" liksom
Popah
#2. Publicerat 2021-04-29 av Popah
Äsch varför springa åt andra hållet?
Vad är det för feghet?
Det är väl fantastiskt om någon vidarebefordrar ett tilltal från Gud. Sen ska det prövas. Det kanske råkade överdrivas hos den som fick höra tilltalet, lätt hänt att det då kommer ut fel. Eller råkade vidarebefordras till fel person.
Eller kanske budskapet råkade dränkas i den enskildes starka vilja att hjälpa en medmänniska. Gud kanske bara sa "det ordnar sig" inte "du ska bli miljonär" liksom
Det är väl lite av en hyperbol, poängen är att inte lita på människor bara för att de pekar med hela handen och påstår sig komma med gudomliga tilltal - utan förhålla sig ytterst kritisk mot sådana människor och som Christer säger i det kommande avsnittet "göra en allmän bedömning av hur personens liv och relationer ser ut". :-)
Alice
#3. Publicerat 2021-04-29 av Alice
Det är väl lite av en hyperbol, poängen är att inte lita på människor bara för att de pekar med hela handen och påstår sig komma med gudomliga tilltal - utan förhålla sig ytterst kritisk mot sådana människor och som Christer säger i det kommande avsnittet "göra en allmän bedömning av hur personens liv och relationer ser ut". :-)
Ja att sätta sig i nån slags chefsposition över nån annans liv och peka med hela handen, är sällan ett trevligt beteende.
Men det gäller oavsett om man tycker sig ha tolkningsföreträde på Bibelns ord eller om man tycker sig fått tilltal.
Att göra en allmän bedömning av personens liv och relationer, ojojoj det var inga dåliga tankar om sin egen förmåga att korrekt kunna bedöma en annan människas hela liv och relationer
Den människa som tror sig kunna göra detta korrekt skulle jag iallafall inte lita på, då skulle jag springa åt andra hållet
Popah
#4. Publicerat 2021-04-29 av Popah
Ja att sätta sig i nån slags chefsposition över nån annans liv och peka med hela handen, är sällan ett trevligt beteende.
Men det gäller oavsett om man tycker sig ha tolkningsföreträde på Bibelns ord eller om man tycker sig fått tilltal.
Att göra en allmän bedömning av personens liv och relationer, ojojoj det var inga dåliga tankar om sin egen förmåga att korrekt kunna bedöma en annan människas hela liv och relationer
Den människa som tror sig kunna göra detta korrekt skulle jag iallafall inte lita på, då skulle jag springa åt andra hållet
Det tror jag du gör rätt i. :-)
Popah
#5. Publicerat 2021-04-30 av Popah
Här är i varje fall veckans avsnitt där vi pratar om saken med Christer Roshamn på Folkungakyrkan! :-)
Popah
#6. Publicerat 2021-05-03 av Popah
Veckans avsnitt! :-)

https://www.podbean.com/ew/pb-ekesq-1022080
Skogsvandraren säger: Solen skiner, himmelen är blå.. Fikaryggsäcken är packad.. Skogen ligger redo, sjöarna väntar.. Bara Din hand i min saknas. Men kanske nästa tur? Kram
Skriv Skriv här Skriv i megafonen