Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-04-16 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP EP 40: Tillit och kommunikation
Cilla85 gillar ju det här med terapi, så ikväll ska vi träffa familjeterapeuten Ulrika Genås, uppvuxen inom pingströrelsen för att snacka lite om det här med kärlek, romantik och dejting i församlingsmiljö.

Har ni några frågor som ni tycker vi ska ställa till henne?

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2021-04-16 av Alice
Jag undrar helt ärligt om det finns hopplösa relationer?
Om det funnits fall där Ulrika känt att hon ingenting mer kan göra för relationen är tvärkörd och det enda som kan rekommenderas är skilsmässa.
Det finns ju många lagiskt troende kristna som ändå anser att just deras skilsmässa var absolut nödvändig.
Är det sant från en terapeuts synvinkel?

Jag har blivit mer och mer fundersam med åren på om skilsmässa ens någonsin är nödvändigt.
Jag tänker som så att två personer som en gång fungerat ihop och levt ihop, alltid har förutsättningarna för att kunna göra det igen. I teorin åtminstone.
Och varför är det i så fall omöjligt i praktiken?
Ferguson
#2. Publicerat 2021-04-17 av Ferguson
En fråga jag undrar över är vad man menar när man säger "kärleken tog slut"? Vi kristna vet ju att kärleken aldrig tar slut, att den tror allt, hoppas allt och det andra fina Paulus skriver om kärlek. Intressant att höra vad Ulrika säger om det och vad hon, utifrån sin erfarenhet, tror det är som egentligen tar slut i ett äktenskap?

Min tes är att man säger "kärleken tog slut" för att skyla över att det i allt för många fall helt enkelt är viljan att älska som tog slut. Och att kärlek inte i första hand är en känsla utan ett viljebeslut. Därför lutar jag mot det Alice kommit fram till om "skilsmässa ens någonsin är nödvändigt".
Tillit
#3. Publicerat 2021-04-17 av Tillit
Nej, hur skulle den kunna göra det innerst inne om den verkligen funnits där? Nu har väl alla sina olika preferenser och erfarenheter och jag vet inte om jag vare sig har tid eller kan (eftersom det i så fall inte går att hålla samtalet på ett allmänt plan utan blir alltför personligt på ett offentligt forum) uttrycka mina, men efter 32 år med samma kvinna i vått och torrt så kan jag åtminstone säga att det inte var för att kärleken tog slut som äktenskapet tog slut. Om jag jämför mig själv med de jag känner som tog sig igenom en liknande kris i livet och fick förmånen att åldras tillsammans istället, så vet jag ju nu vad jag borde ha valt.
Tillit
#4. Publicerat 2021-04-17 av Tillit
Sen tror jag att det finns ett "krav" på den som är skild att både för sig själv och inför en eventuell ny relation uttrycka just det där att "kärleken tog slut" för att kunna gå vidare. Ett krav som definitivt inte finns för den som är änka eller änkling inför sin tidigare stora kärlek (tror jag åtminstone). För där finns en acceptans att det går att älska ändå precis som man kan älska mer än ett barn utan jämförelser.

Men nu börjar jag prata om mina funderingar på ett sätt som jag sa att jag skulle undvika i ett offentligt forum, eftersom det oundvikligt blir alltför personligt...
Ferguson
#5. Publicerat 2021-04-17 av Ferguson
Nej, hur skulle den kunna göra det innerst inne om den verkligen funnits där? Nu har väl alla sina olika preferenser och erfarenheter och jag vet inte om jag vare sig har tid eller kan (eftersom det i så fall inte går att hålla samtalet på ett allmänt plan utan blir alltför personligt på ett offentligt forum) uttrycka mina, men efter 32 år med samma kvinna i vått och torrt så kan jag åtminstone säga att det inte var för att kärleken tog slut som äktenskapet tog slut. Om jag jämför mig själv med de jag känner som tog sig igenom en liknande kris i livet och fick förmånen att åldras tillsammans istället, så vet jag ju nu vad jag borde ha valt.
Tack för vittnes bördet. Att senare i livet veta vad man borde gjort i ett tidigare skeende kan vara smärtsamt men Gud vare lov och pris, om inte vi är kärlek så är Gud det och förlåter oss våra tillkortakommanden. Så tänker jag när minnen kommer över mig.
Tillit
#6. Publicerat 2021-04-17 av Tillit
Tack för vittnes bördet. Att senare i livet veta vad man borde gjort i ett tidigare skeende kan vara smärtsamt men Gud vare lov och pris, om inte vi är kärlek så är Gud det och förlåter oss våra tillkortakommanden. Så tänker jag när minnen kommer över mig.
Ja visst är det fantastiskt. Nåden gäller förstås även andra områden där våra tillkortakommanden och felsteg får stora konsekvenser som ibland inte går att reparera.

Den här här sången om Adam och Eva lyfter mig. Snacka om konsekvenser.

Good (Adam & Eve)
Tillit
#7. Publicerat 2021-04-17 av Tillit
Sångtexten:

If I could, I'd rewrite history
I'd choose differently
If I could, I would
I'd leave out the part where I broke Your heart
In the garden's shade
Fix the mess I made
If I could, I would

If I could, close my eyes and then
Dance around again
If I could, I would
Be who You adored
Why did I need more?
When beauty was not trained
To hide behind my shame
If I could, I would

Can You hear us cry?
Wishing we could turn back time
To feel Your breath when branches move
Take one more sunset walk with You
Must each tomorrow hold
Such brokenness untold?
Can't imagine how You could
See all of me and say it's good

If I could hold one memory
It would surely be how You walked with us
I'd go back in time, un-tell my first lie
And let Love's injury heal in spite of me

Can You hear us cry?
Wishing we could turn back time
To feel Your breath when branches move
Take one more sunset walk with You
Must each tomorrow hold
Such brokenness untold?
Can't imagine how You could
See all of me and say it's good

It is good
It is good
You still love us more than we believed You could
Could there be something more?
Will it ever be the way it was before?


Alice
#8. Publicerat 2021-04-17 av Alice
Tack Tillit, jag tror jag förstår.
När man älskar någon med en kärlek stark som döden, är man sårbar och hudlös som en tunn bräcklig blomma på backen.

Det går kanske aldrig att släcka sådan kärlek som en gång brann.
Men det går att råka trampa på blomman. Det går alltför lätt, och då är allt oåterkalleligt förstört. En nedtrampad blomma blir aldrig sig själv igen. Att stanna kvar i smärtan är att kräva något omänskligt.

Det är ju därför Jesus ger rätt till skilsmässa vid otrohet, men det finns såklart flera sätt att krossa en människa och vara otrogen på än det sexuella.
Popah
#9. Publicerat 2021-04-19 av Popah
Vilka bra, konkreta och intressanta frågor ni ställer Tillit, Ferguesson och Alice!!
Ska bli spännande att ställa dom till Ulrika ikväll!! :-)
Alice
#10. Publicerat 2021-04-19 av Alice
Vilka bra, konkreta och intressanta frågor ni ställer Tillit, Ferguesson och Alice!!
Ska bli spännande att ställa dom till Ulrika ikväll!! :-)
När kommer avsnittet? Måste ju lyssna :)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen