Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-04-12 av Anonym.
Nationen Israel
Fikonträdet är en bild på nationen Israel

https://www.karnbibeln.se/sok/?text=+Johannes+1%3A47-51x

-Är det ett påstående som sagts så ofta och därför blivit en allmänn sanning?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-04-13 av Anonym
Matteus 24:32, Luk 21:29, Mark 13:28 nämner liknelsen om Fikonträdet,i Lukas står det Fikonträdet och alla andra träd. Nu är det så här att flera sk Israel-kännera påstår att texten handlar om Israel som nation,
men om det skulle vara så är det väl ingen liknelse?
Någon som vill hugga i?
Anonym
#2. Publicerat 2021-04-13 av Anonym
Matteus 24:32, Luk 21:29, Mark 13:28 nämner liknelsen om Fikonträdet,i Lukas står det Fikonträdet och alla andra träd. Nu är det så här att flera sk Israel-kännera påstår att texten handlar om Israel som nation,
Någon som vill hugga i?
Ingen som vill föra denna diskussion vidare?
Jag tänker på Olivträdet som en bild av Israels folk...
Roffe
#3. Publicerat 2021-04-13 av Roffe

Se på fikonträdet
Hur funkar då det här? Jo, vi måste ställa in skärpan rätt först. Ett fel vi gör när vi läser Bibeln, är att vi har på oss "kristendomsglasögon", trots att kristendom inte är ett bibliskt begrepp. Jesus startade ju ingen ny religion. Och det gör att vi kanske missförstår många texter i Bibeln, inte minst texter om yttersta tiden. Vi får i sådana fall fel utgångspunkt och fel perspektiv!

Som jag visade i mitt förra program så är det judarna som är Guds förbundsfolk. Hela Bibeln är centrerad kring det judiska folket. Det finns ingen övergång till kristendom i Bibeln, utan den talar om en inympning av hednafolken – genom Jesus - in i det äkta trädet som är Israel. Men hednafolket behöver dosk inte göra som judarna och följa deras Lag/Torah. Och som jag försökt visa i det här programmet är Israel judarnas nation. Vi bör alltså bli mer fokuserade på judarna och Israel. Läser vi Bibeln med de glasögonen, då tolkar vi både Bibeln och det profetiska skeendet mycket bättre.

På flera ställen i Bibeln används "fikonträdet" som en bild av Israel. Vi kan bl.a. se detta i profeten Hoseas bok i GT, kap 9:10 där Gud säger så här:

• "Jag såg era fäder som förstlingsfrukter på ett fikonträd"

Och i profeten Joels bok i GT, kap 1:6-7 säger Gud så här:

• "Ty ett hednafolk har dragit upp över mitt land, ett mäktigt folk som ingen kan räkna, med tänder som ett lejon och kindtänder som en lejoninna. De har ödelagt min vinstock och förstört mitt fikonträd..."

https://media.bibelfokus.se/docs/israel_judarna_2.html#Anchor-30408
Anonym
#4. Publicerat 2021-04-13 av Anonym

Se på fikonträdet
Hur funkar då det här? Jo, vi måste ställa in skärpan rätt först. Ett fel vi gör när vi läser Bibeln, är att vi har på oss "kristendomsglasögon", trots att kristendom inte är ett bibliskt begrepp. Jesus startade ju ingen ny religion. Och det gör att vi kanske missförstår många texter i Bibeln, inte minst texter om yttersta tiden. Vi får i sådana fall fel utgångspunkt och fel perspektiv!

Som jag visade i mitt förra program så är det judarna som är Guds förbundsfolk. Hela Bibeln är centrerad kring det judiska folket. Det finns ingen övergång till kristendom i Bibeln, utan den talar om en inympning av hednafolken – genom Jesus - in i det äkta trädet som är Israel. Men hednafolket behöver dosk inte göra som judarna och följa deras Lag/Torah. Och som jag försökt visa i det här programmet är Israel judarnas nation. Vi bör alltså bli mer fokuserade på judarna och Israel. Läser vi Bibeln med de glasögonen, då tolkar vi både Bibeln och det profetiska skeendet mycket bättre.

På flera ställen i Bibeln används "fikonträdet" som en bild av Israel. Vi kan bl.a. se detta i profeten Hoseas bok i GT, kap 9:10 där Gud säger så här:

• "Ty ett hednafolk har dragit upp över mitt land, ett mäktigt folk som ingen kan räkna, med tänder som ett lejon och kindtänder som en lejoninna. De har ödelagt min vinstock och förstört mitt fikonträd..."

Jag undrar, vad innebär detta: Under ett helt år var de tillsammans med församlingen och undervisade en stor skara. Och det var i Antiokia som lärjungarna först började kallas kristna. Apg 11
Anonym
#5. Publicerat 2021-04-13 av Anonym
Försöker man få bort kristendomen från Bibeln? Utan kristendomen finns det ingen kristen församling. Vad har vi då?
Anonym
#6. Publicerat 2021-04-13 av Anonym

Det beror mycket på vad man vill se, jag har kollat nästan alla ställen i GT och det står vinträdet först på så gott som alla ställen.
Hosea 9:
  • 10 Som druvor i öknen fann jag Israel,
  • som förstlingsfrukter på fikonträdet
  • när det börjar bära frukt
  • såg jag era fäder.

• Joel 1:
  • Anonym
    #7. Publicerat 2021-04-13 av Anonym
  • Joel 1:
  • 7 De har ödelagt min vinstock
  • och förstört mitt fikonträd,
  • skalat dem nakna
  • och kastat bort barken,
  • lämnat grenarna vita.
  • Anonym
    #8. Publicerat 2021-04-13 av Anonym
    Ingen som vill föra denna diskussion vidare?
    Jag tänker på Olivträdet som en bild av Israels folk...
    ja, det är väl Paulus som nämner det i Romarbrevet.
    Ferguson
    #9. Publicerat 2021-04-13 av Ferguson
    Någon som vill hugga i?
    Varför skulle inte det vara en liknelse för att det är Israel som avses? Alla liknelsers syften är inte dölja nått utan det är ett sätt att säga en sanning som var uppenbar för alla som lyssnade då. Och även för oss, vilket vi kan se av skriften;

"Såsom druvor i öknen fann jag Israel; jag såg edra fäder såsom förstlingsfrukter på ett fikonträd, då det begynner bära frukt." Hos 9:10

Jag tror att Israel som nation, än fast den idag är en sekulär nation, går mot att bära god frukt, för en dag kommer hela Israel blir frälst enligt Paulus i Rom 11. Med hela Israel tror jag Jesus avser de av Israel som överlever vedermödan tillsammans med överlevarna av de hedningar som inte tog emot Antikrists märke. I Luk 21:29 talas det även om knoppar på alla andra träd. Frågan är vilken frukt dessa träd bär, antagligen bitter frukt. Med alla träd avser Jesus alla andra nationer, de som kommer att följa Antikrist i upplägget att utrota Israel.
    Tillit
    #10. Publicerat 2021-04-14 av Tillit
    Jag tror att Israel som nation, än fast den idag är en sekulär nation, går mot att bära god frukt
    Min bror som bor där säger att det finns många som tror under ytan. Men har kristna (eller så kallade kristna) gjort det så lätt för dem att hitta Kristus genom historien?
    Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
    Skriv Skriv här Skriv i megafonen
    annonsKristna Dejtingpodden