Se på fikonträdet
Hur funkar då det här? Jo, vi måste ställa in skärpan rätt först. Ett fel vi gör när vi läser Bibeln, är att vi har på oss "kristendomsglasögon", trots att kristendom inte är ett bibliskt begrepp. Jesus startade ju ingen ny religion. Och det gör att vi kanske missförstår många texter i Bibeln, inte minst texter om yttersta tiden. Vi får i sådana fall fel utgångspunkt och fel perspektiv!
Som jag visade i mitt förra program så är det judarna som är Guds förbundsfolk. Hela Bibeln är centrerad kring det judiska folket. Det finns ingen övergång till kristendom i Bibeln, utan den talar om en inympning av hednafolken – genom Jesus - in i det äkta trädet som är Israel. Men hednafolket behöver dosk inte göra som judarna och följa deras Lag/Torah. Och som jag försökt visa i det här programmet är Israel judarnas nation. Vi bör alltså bli mer fokuserade på judarna och Israel. Läser vi Bibeln med de glasögonen, då tolkar vi både Bibeln och det profetiska skeendet mycket bättre.
På flera ställen i Bibeln används "fikonträdet" som en bild av Israel. Vi kan bl.a. se detta i profeten Hoseas bok i GT, kap 9:10 där Gud säger så här:
Och i profeten Joels bok i GT, kap 1:6-7 säger Gud så här:
-
"Ty ett hednafolk har dragit upp över mitt land, ett mäktigt folk som ingen kan räkna, med tänder som ett lejon och kindtänder som en lejoninna. De har ödelagt min vinstock och förstört mitt fikonträd..."
https://media.bibelfokus.se/docs/israel_judarna_2.html#Anchor-30408