Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-03-15 av Anonym.
Klimathot och bot på hot
Ungdomarna idag har rädslor för framtiden. En del vill inte skaffa barn på grund av klimathoten.
Vad kan vi göra för att stoppa klimatförändringarna, och vad gör ni?

Visst ska vi väl kämpa, på de sätt vi kan och orkar?
Tänker på vardagens alla bestyr. På handlingar och shopping. På vad vi äter. man menar att våra plånböcker (eller bankkort) har makten att förändra företagen och då även klimathot.

Går det överhuvudtaget att stoppa hoten och råda bot på dem? Kan vi stoppa och till och med backa?
Tänker på mina barn och barnbarn och alla andra barn och ungdomar som oroar sig och har framtiden inför sig.
Jag vet att det står om naturkatastrofer i Bibeln, men visst måste vi väl kunna göra det så bra vi kan i den tid vi har? Vara rädda om både naturen och djuren och levnadsvillkoren för kommande generationer. Vi vet ju inte exakt när Jesus kommer. Det kan ta många år till.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-03-15 av Anonym
Det här försöker jag göra:
Sopsortera precis allt jag kan. Använda tygkassar om jag handlar. Gå eller cykla istället för bil. Annars buss eller tåg. Äta mer grönsaker och inte kött. Äta mer av baljväxter, som man tror är framtidens mat. Köpa KRAV och närodlat. Städa med miljövänliga medel. Tvätta likaså. Köpa mindre kläder och kolla märkningen och försöka att hitta till exempel concious-märkning eller ekologisk bomull. Köpa second hand. Laga och lappa kläder. Sy om. Använda mobilen tills den kraschar istället för att byta och kassera snabbt. Snåla på el och vatten. Byta till till exempel God El som ger allt överskott till hjälporganisationer och är de enda som har miljöcertifierad el. Välja att handla av företag som inte utnyttjar billig arbetskraft i länder där företagen förstör miljön.

Tips på vad man kan göra mer mottages tacksamt! :)
Anonym
#2. Publicerat 2021-03-15 av Anonym
Det här försöker jag göra:
Sopsortera precis allt jag kan. Använda tygkassar om jag handlar. Gå eller cykla istället för bil. Annars buss eller tåg. Äta mer grönsaker och inte kött. Äta mer av baljväxter, som man tror är framtidens mat. Köpa KRAV och närodlat. Städa med miljövänliga medel. Tvätta likaså. Köpa mindre kläder och kolla märkningen och försöka att hitta till exempel concious-märkning eller ekologisk bomull. Köpa second hand. Laga och lappa kläder. Sy om. Använda mobilen tills den kraschar istället för att byta och kassera snabbt. Snåla på el och vatten. Byta till till exempel God El som ger allt överskott till hjälporganisationer och är de enda som har miljöcertifierad el. Välja att handla av företag som inte utnyttjar billig arbetskraft i länder där företagen förstör miljön.

Tips på vad man kan göra mer mottages tacksamt! :)
Du har ju redan massor med toppentips här, och det är svårt att komma på något mer, men även jag tar gärna emot fler tips om det finns
smålänning i norr
#3. Publicerat 2021-03-15 av smålänning i norr
Att tänka utifrån Bibliskt förvaltarskap
Anonym
#4. Publicerat 2021-03-15 av Anonym
Menar du det som står i 1 Moseboken, om att människorna ska råda över jorden och allt som finns och vara rädd om allt gott som Gud skapat åt dem?

Har du några bra tips som du vill sprida, smålänning i norr? :)

Tack båda, för era svar!
smålänning i norr
#5. Publicerat 2021-03-15 av smålänning i norr
När det gäller odling så odla utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel och används de gör det mycket restriktivt Och Observera sambandet mellan att att Utföra kemisk bekämpning och Cancer.
När det gäller förvaltarskap och djurhållning att sköta djur väl.
Naturbeteskött är bra, kolla hur djur är uppfött/utfodrat Sverige o Norge använder Mindre Antibiotika även i konventionell mjölk/kött produktion (detta är viktigt bla med hot om Antibiotika resistens behöver en person få Antibiotika ska den Ta! )
Ytterst sett är överkonsumtion och rovdrift konsekvens av synden.

Överkonsumption kan ge sig uttryck på olika områden både privat och om man har företag dessutom bör man va mycket restriktiv med lån helst köpa kontant.
Det finns befogade och onödiga tex: husrenoveringar kökbyten,resor,bilbyten klädköp.Mycket av detta kan i olika situationer vara befogat men... tänka kvalitativt och tänka är det ett Verkligt behov eller Begär?Tänka även lite långsiktigt ett tips är att handla på ett sådant ställe som Ullaredslantmän(de är seriösa och säljer ofta till reducerade priser de säljer mycket som är bra men en del är inte så hållbart men då brukar de va mycket bra när det gäller hur de hanterar befogade klagomål)
Förlänga en varas användnings tid genom underhåll och laga sedan finns det en brytpunkt då det är befogat att göra sig av med den.

Ibland kan även en resa va en investering tex att få kunskaper i något även avkoppling och det finns så mycket vackert i både Sverige o Norge.
MrIroni
#6. Publicerat 2021-03-15 av MrIroni
En sak som inte tagits upp.
Bil.
Jag äger ingen bil. I vissa städer kan man ha bilpool, men jag som bor på landet finns inte den servicen. De gånger jag behöver bil så lånar jag från någon vän i närheten. Betalar alltid 5:- extra per mil så är både jag och de nöjda.

När barnen var mindre så cykelcampade vi. Hade tält, gasolkök, och sov på mina föräldrars trädgård. Innan Coronan så tågluffade vi, och börjar nog igen efter alla restrektioner.
AllanE
#7. Publicerat 2021-03-15 av AllanE
Det finns bara en bot mot klimatångest, och det är att sluta dyrka avgudar, och istället vända sig till Jesus, vår Herre. Klimatångesten är ett medel som avguden Gaia använder för att göra människor till slavar, och få dem att dyrka henne istället för Gud. Gaia är en Gud i grekiska mytologin. Hon ansågs vara mor till de mera kända avgudarna, Zeus m.fl. I Aten, fanns en staty och en bild av henne. Hon var en av dessa avgudar som Paulus upprördes över när han kom till Aten. Hon kallades Moder Jord.

Själv trodde jag på det där med CO2-hot och global uppvärmning ända tills jag började forska inom geokemi.
Det som styr klimatet är inget som har med mänsklig aktivitet att göra.

IPCC och andra klimataktivister har kommit med det ena felaktiga skräckscenariot efter det andra.
2006 sa' meteorologen Pär Holmgren Att det inte kommer att vara något vasalopp 2020 eftersom det inte kommer att finnas någon snö och inga svenskar längre vet hur man åker skidor. Verkligheten är att norra halvklotet i år har 400 milliarder ton mer snö än genomsnittet för 1982-2012.
2007 förutspådde IPCC att Maldiverna skulle ha försvunnit år 2014 pga stigande hav. Verkligheten är att strandlinjen inte ens har flyttat sig märkbart.
2009 meddelade IPCC att det inte kommer att finnas någon is kvar på nordpolen år 2013.
Jag har följt ismängden sedan 2012. Verkligheten är att bara har ändrats marginellt. Och den här vintern är det 870 kubikkilometer (4%) mer is än förra vintern.
Den globala teperaturen har inte ädrats påtagligt de senaste 25 åren. Fram till 1998 var det en snabb temperaturökning.
Under 2020 hade minskade utsläppen av växthusgaser dramatiskt. Från industi, flyg, bilar, bussar och lastbilar. Ökningen av CO2 i luften har fortsatt som om inget alls hade hänt.
Anonym
#8. Publicerat 2021-03-15 av Anonym
Ungdomarna idag har rädslor för framtiden. En del vill inte skaffa barn på grund av klimathoten.
Vad kan vi göra för att stoppa klimatförändringarna, och vad gör ni?

Visst ska vi väl kämpa, på de sätt vi kan och orkar?
Tänker på vardagens alla bestyr. På handlingar och shopping. På vad vi äter. man menar att våra plånböcker (eller bankkort) har makten att förändra företagen och då även klimathot.

Går det överhuvudtaget att stoppa hoten och råda bot på dem? Kan vi stoppa och till och med backa?
Tänker på mina barn och barnbarn och alla andra barn och ungdomar som oroar sig och har framtiden inför sig.
Jag vet att det står om naturkatastrofer i Bibeln, men visst måste vi väl kunna göra det så bra vi kan i den tid vi har? Vara rädda om både naturen och djuren och levnadsvillkoren för kommande generationer. Vi vet ju inte exakt när Jesus kommer. Det kan ta många år till.

Satsa på utbildning mot vilseledande information om klimatet i massmedia. Den viktigaste faktorn som styr vårt klimat är solen. Vi har haft högre temperaturer och koldioxidhalt förr i tiden. Grönland var en gång en grön ö med behagligare klimat än idag. Koldioxid gynnar också växtligheten och kan få öknar att blomma.

Börja här:

https://klimatsans.com/


MrIroni
#9. Publicerat 2021-03-15 av MrIroni

Satsa på utbildning mot vilseledande information om klimatet i massmedia. Den viktigaste faktorn som styr vårt klimat är solen. Vi har haft högre temperaturer och koldioxidhalt förr i tiden. Grönland var en gång en grön ö med behagligare klimat än idag. Koldioxid gynnar också växtligheten och kan få öknar att blomma.

Börja här:

https://klimatsans.com/


Gäsp.
Allt annat då? Kväveoxider? Kolmonoxid? försurningar? giftiga områden där det legat impregneringsfabriker? mm.

Varför bara försöka med om att miljö enbart handlar om koldioxid?
AllanE
#10. Publicerat 2021-03-15 av AllanE
Gäsp.
Allt annat då? Kväveoxider? Kolmonoxid? försurningar? giftiga områden där det legat impregneringsfabriker? mm.

Varför bara försöka med om att miljö enbart handlar om koldioxid?

Eftersom den här tråden handlar om klimat är det rimligt att fokusera på sådant. Men för att ta dina exempel. Kolmonoxid är inget egentligt problem längre. Bilar med katalysatorer släpper ut så litet att det knappt märks. Likaså dieselmotorer. Även halten av kväveoxider har minsak dramatiskt sedan 1980-talet. Vår strostäder har fått allt renare luft. Dock inte över hela världen. I många länder kör man fortfarande bussar med ruskigt orena avgaser.

Försurning är inte heller något problem längre - åtminstone inte på land. Däremot kan den ökande halten av CO2 göra havet mindre basiskt. Det är dock något som vi inte kan påverka.

Lokala föroreningar, kan ställa till problem just där de finns, men det är små problem i sammanhanget. Det handlar mest om vem som skall betala för saneringen.

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen