Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2021-02-19 av sailias2, man, 60 år, Västra Götalands län.
Forum Religion och tro - Någon som väsentligt ändrat uppfattning?
Har en tanke att forum/debatt kring tro inte särskilt ofta leder till någon väsentligt förändrad uppfattning för någon.

Att det kanske leder till mer genomtänkta uppfattningar.
Att det ibland leder till aversion mot någon annan person, eller sympati för någon.

Med denna tråd vill jag inte debattera debatt! :)

Utan - alltså:

(1) Har någon av er som skriver här, väsentligt ändrat uppfattning i någon fråga som du varit aktiv i?

(2) Har du som mest läser utan att delta, väsentligt ändrat uppfattning i något?

(jag bara öppnar tråden, om det nu blir någon tråd)

- - - - - - - - - - - - - -

(som kompletterande frågor, mer viktiga, i annan tråd helst (om någon känner sig manad..) "Någon som lärt känna Gud mer pga forumtrådar? Lärt känna sig själv mer?" )

- - - - - - - - - - - - - -

Svar på inlägg

KarinW
#1. Publicerat 2021-02-19 av KarinW
WOW!! Förmodligen forumets bästa fråga. Helt klart värt att ställa!

För min egen del så har inget förändrats eller ändrats på något sätt. Dock har jag blivit snopen och tappat hakan ett antal gånger över folks ideologier och trosuppfattningar. Några gånger har jag skrattat andra gånger gråtit. Många gånger kliat mig i huvudet och undrat om det är troll eller inte.

Sen en annan grej som jag själv upplever. Det är att jag har väldigt svårt att tro att man kan lära känna Gud bättre genom detta forum snarare tvärtom. Det enda sättet att lära känna Gud är genom bibeln så i kontrast till forumet och bibeln är de två helt skilda. Men och andra sidan forumet finns ju till att ställa frågor kring Gud och tron. På den punkten, syftet med forumet isäg är ju bra men tack vare alla troll, osunda läror, trosuppfattningar, hat etc så leder innehållet bort från den sunda läran. Dont get me wrong, det finns många intressanta trådar och frågeställningar som kan läsas för nöjes skull när man har tråkigt men att det skulle leda till att en troende får stärkt tro eller komma närmare Gud så tror jag tyvärr inte det.
Anonym
#2. Publicerat 2021-02-19 av Anonym
Ja, absolut.
Under de 3 till 4 år som jag har hängt här på KD (senast som DenSmalaVägen) så har jag kommit till den punkt när jag helt och hållit har avsagt mig den kristna läran. Jag har fått en förståelse för varför jag möttes av så negativ respons när jag i början av min karriär inom kristendomen, då jag var en hård förespråkare utav Paulus (tro det eller ej), ibland möttes utav både ilska och förakt när jag på olika krogar i Göteborg försökte finna någon som var i andlig nöd och kanske var villig till att lyssna på det jag hade att berätta.

Genom forumet här på KD har jag fått en obehaglig insikt i hur oerhört smal åsiktskorridoren är inom kristendomen. Du får tycka vad du vill, bara du tycker ungefär som oss. Ni kan inte ens hålla sams inom gruppen! För vissa har mer rätt än andra och vet bäst! Ni kan peka ut vissa deltagare i andra grupperingar och kalla dem för sekt och deras tro för irrlära, när ni själva tillber samma avgud, firar samma hedniska högtider, går till samma kyrkor med sina ockulta symboler! Bjälken i ögat, någon!? Jag har fått en ordentlig lektion i vad ordet "hyckleri" innebär och betyder. Hur kluvna de kristna är i sin moral och etik. "Älska din nästa", ja, visst. Så länge som du är en av oss. Om inte. Då kommer snart personangreppen och lynchmobben. Jag förstår nu hur miljontals oliktänkande kunde torteras på de mest fruktansvärda sätt och brännas på bål utav kristna för några hundra år sedan. Allt i Guds namn. "För vi kristna har ju alltid rätt och aldrig fel! Så det så!!"

Ni är, har alltid varit och kommer alltid att förbli en sekt med allt vad det innebär. "Vi och dom" tänkande. Utfrysning utav oliktänkande och ren och skär mobbing. Jag har genom åren fått en del mail i min inkorg här på KD där folk har gett mig stöd när det har gått hett till i olika trådar. Personer som har erkännt att de också har en del att framföra men att de aldrig skulle orka eller våga att göra så för de ser vad som händer med de som går emot strömmen. Och det är inte bara här på KD. Jag har läst i kommentarsfälten på en del YouTubefilmer, och på andra ställen på nätet, där personer presenterar avvikande åsikter vilken respons de har fått utav "kärleksfulla kristna". Så ni här inne är inget unikum. Djupt troende människor som tillber Fadern och inte sonen, som har blivit utfrysta utav sina församlingar och förklarade som "förlorade, för de har inte Jesus". Man har slutat att hälsa på dem när men ser dem i affären. De blir behandlade som luft av tidigare trosbröder och trossystrar mm. Snacka om sektbeteende!

En väninna i Alingsås, som till och från finns här inne, brukar titulera sig som messiansk och har råkat ut för samma sak. Hon är förklarad som förlorad utav tidigare församlingsvänner och man försöker till och med att "återfrälsa" henne eftersom hon "inte längre har Jesus" som de säger. Att hon firar Sabbat, håller vissa högtider, har lärt sig att läsa Hebreeiska och är mer kunnig i Toran än d
Anonym
#3. Publicerat 2021-02-19 av Anonym


Forts.

Att hon firar Sabbat, håller vissa högtider, har lärt sig att läsa Hebreeiska och är mer kunnig i Toran än de flesta hon möter, har givetvis ingen betydelse. Det är en kvinna som har en närmare relation med Gud än någon annan jag har träffat under mina år som troende!


Har jag då förlorat min tro efter som jag nu kallar mig "InteLängreKristen"!?
Nej. Absolut inte! Tvärt om, faktiskt. Men jag kommer aldrig någonsin att titulera mig som kristen i något sammanhang.

Så, ja. Jag har ändrat åsikt och det har varit till mångt och mycket pga detta forumet.
Men det har varit en välsignelse och en erfarenhet som jag inte hade kunnat få på något annat sätt.

Så..... Tack, allihopa!
Ferguson
#4. Publicerat 2021-02-19 av Ferguson
Har en tanke att forum/debatt kring tro inte särskilt ofta leder till någon väsentligt förändrad uppfattning för någon.

Att det kanske leder till mer genomtänkta uppfattningar.
Att det ibland leder till aversion mot någon annan person, eller sympati för någon.

Med denna tråd vill jag inte debattera debatt! :)

Utan - alltså:

(1) Har någon av er som skriver här, väsentligt ändrat uppfattning i någon fråga som du varit aktiv i?

(2) Har du som mest läser utan att delta, väsentligt ändrat uppfattning i något?

(jag bara öppnar tråden, om det nu blir någon tråd)

- - - - - - - - - - - - - -

(som kompletterande frågor, mer viktiga, i annan tråd helst (om någon känner sig manad..) "Någon som lärt känna Gud mer pga forumtrådar? Lärt känna sig själv mer?" )

- - - - - - - - - - - - - -
Intressanta frågor du ställer. Personligen har forumet fått mig att, i en mängd frågor som jag aldrig tänkt på eller varit intresserad av, söka svar i bibeln. Det har gett mig en djupare insikt än vad jag skulle haft annars. Vet inte om jag ändrat uppfattning i nått ämne jag har samtalat om men samma här, det har lett till fördjupad kunskap även i de frågorna. Därför har åren här varit till välsignelse.
Anonym
#5. Publicerat 2021-02-19 av Anonym
(1) Har någon av er som skriver här, väsentligt ändrat uppfattning i någon fråga som du varit aktiv i?

(2) Har du som mest läser utan att delta, väsentligt ändrat uppfattning i något?

- - - - - - - - - - - - - -
Kallar mig inte längre kristen. Det är väsentlig förändring.

Sen jag kom in på KD som en naiv nykristen har jag helt reviderat min uppfattning om kristna i allmänhet och om kristendomen i synnerhet. Ser numera kristendomen som en subtil sektkultur, som hjärntvättat och vilselett miljoner människor.

Blev uppriktigt chockad över jargongen på forumet, att kristna kan vara så nedlåtande och otrevliga mot varandra och mot oliktänkande. En tydlig översittarattityd och besserwissertyper dominerade trådarna. Det mobbades ohämmat och ingen ser sin egen del. När någon utomstående vågar säga ifrån går man till samlad attack och försvarar sig istället för att reflektera över sin egen roll. Inga man vill bjuda hem på en fika...

Jag har kommit närmare Gud genom frigörelseprocessen från kristendomen via KD. Gud är verklig i mitt liv nu.

Tack för att du ställde frågan. Det var min signal. Det är tid att gå vidare. Shalom!
___ ___ ___ ___ ___ ___ ___

Godta inte andras hemmagjorda sanningar. Sök aktivt själv svaren. Lita på att Gud leder dig rätt!

För den som önskar vidga sitt perspektiv på kristendomen och på väsentliga motsägelser/lögner i NT,
och om hur Paulus blev en apostel rekommenderar jag att lyssna till Rabbi Tovia Singer.
Roffe
#6. Publicerat 2021-02-20 av Roffe
WOW!! Förmodligen forumets bästa fråga. Helt klart värt att ställa!

För min egen del så har inget förändrats eller ändrats på något sätt. Dock har jag blivit snopen och tappat hakan ett antal gånger över folks ideologier och trosuppfattningar. Några gånger har jag skrattat andra gånger gråtit. Många gånger kliat mig i huvudet och undrat om det är troll eller inte.

Sen en annan grej som jag själv upplever. Det är att jag har väldigt svårt att tro att man kan lära känna Gud bättre genom detta forum snarare tvärtom. Det enda sättet att lära känna Gud är genom bibeln så i kontrast till forumet och bibeln är de två helt skilda. Men och andra sidan forumet finns ju till att ställa frågor kring Gud och tron. På den punkten, syftet med forumet isäg är ju bra men tack vare alla troll, osunda läror, trosuppfattningar, hat etc så leder innehållet bort från den sunda läran. Dont get me wrong, det finns många intressanta trådar och frågeställningar som kan läsas för nöjes skull när man har tråkigt men att det skulle leda till att en troende får stärkt tro eller komma närmare Gud så tror jag tyvärr inte det.

1 Om ni nu har tröst hos Kristus, om ni får uppmuntran av hans kärlek, gemenskap i Anden och medkänsla och barmhärtighet, 2 gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och vara ett i själ och sinne. 3 Sök inte konflikt eller tom ära. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. 4 Se inte till ert eget bästa utan också till andras. 5 Var så till sinnes som Kristus Jesus var:....

12 Därför, mina älskade, ni som alltid varit lydiga, inte bara när jag var hos er utan ännu mer nu när jag inte är hos er: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, 13 för det är Gud som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja ska ske. 14 Gör allt utan att klaga och tveka 15 så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt i ett falskt och fördärvat släkte, där ni lyser som stjärnor i världen 16 när ni håller fast vid livets ord. (Fil.2:)

17 Tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad blir då slutet för dem som inte lyder Guds evangelium? 18 Och om den rättfärdige knappt blir frälst, hur går det då för den gudlöse och syndaren? 19 Därför ska de som får lida efter Guds vilja anförtro sina själar åt sin trofaste Skapare och göra det som är gott. (1Pe.4:)
KarinW
#7. Publicerat 2021-02-20 av KarinW

1 Om ni nu har tröst hos Kristus, om ni får uppmuntran av hans kärlek, gemenskap i Anden och medkänsla och barmhärtighet, 2 gör då min glädje fullkomlig genom att ha samma sinnelag och samma kärlek och vara ett i själ och sinne. 3 Sök inte konflikt eller tom ära. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. 4 Se inte till ert eget bästa utan också till andras. 5 Var så till sinnes som Kristus Jesus var:....

12 Därför, mina älskade, ni som alltid varit lydiga, inte bara när jag var hos er utan ännu mer nu när jag inte är hos er: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, 13 för det är Gud som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja ska ske. 14 Gör allt utan att klaga och tveka 15 så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt i ett falskt och fördärvat släkte, där ni lyser som stjärnor i världen 16 när ni håller fast vid livets ord. (Fil.2:)

17 Tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad blir då slutet för dem som inte lyder Guds evangelium? 18 Och om den rättfärdige knappt blir frälst, hur går det då för den gudlöse och syndaren? 19 Därför ska de som får lida efter Guds vilja anförtro sina själar åt sin trofaste Skapare och göra det som är gott. (1Pe.4:)



Roffe snälla, vad försöker du säga mig?
Anonym
#8. Publicerat 2021-02-20 av Anonym
Gud kan använda en åsna som redskap... Förunderligt.

KD:s kristna forum har särskiljt troende från troende på ett märkligt sätt. Resultatet blir synligt här i inläggen.
Två personer lämnar den kristna världen pga att kristendomen krockar med personernas övertygelse. (Bl.a. lögner i NT och Paulus som ond ")

Och denna urskiljning sker här, på Kristen dates kristna forum. Ja Gud verkar sannerligen överallt när han vill sålla sin hjord. Och han verkar i sin kärlek, den kärlek vi får som gåva och som alltjämt ÄR Jesu offerdöd på korset.
Roffe
#9. Publicerat 2021-02-20 av Roffe

Roffe snälla, vad försöker du säga mig?
Hej!
Det här var inte tänkt som något personlgt till dig. Det var mera tänkt till oss alla som vandrar med Jesus.
Du skrev ju:
"För min egen del så har inget förändrats eller ändrats på något sätt. Dock har jag blivit snopen och tappat hakan ett antal gånger över folks ideologier och trosuppfattningar. Några gånger har jag skrattat andra gånger gråtit. Många gånger kliat mig i huvudet och undrat om det är troll eller inte.

Sen en annan grej som jag själv upplever. Det är att jag har väldigt svårt att tro att man kan lära känna Gud bättre genom detta forum snarare tvärtom. Det enda sättet att lära känna Gud är genom bibeln så i kontrast till forumet och bibeln är de två helt skilda. Men och andra sidan forumet finns ju till att ställa frågor kring Gud och tron. På den punkten, syftet med forumet isäg är ju bra men tack vare alla troll, osunda läror, trosuppfattningar, hat etc så leder innehållet bort från den sunda läran."

Vad jag syftade på var ju att lära känna Gud genom Bibeln!

KarinW
#10. Publicerat 2021-02-20 av KarinW
Hej!
Det här var inte tänkt som något personlgt till dig. Det var mera tänkt till oss alla som vandrar med Jesus.
Du skrev ju:
"För min egen del så har inget förändrats eller ändrats på något sätt. Dock har jag blivit snopen och tappat hakan ett antal gånger över folks ideologier och trosuppfattningar. Några gånger har jag skrattat andra gånger gråtit. Många gånger kliat mig i huvudet och undrat om det är troll eller inte.

Sen en annan grej som jag själv upplever. Det är att jag har väldigt svårt att tro att man kan lära känna Gud bättre genom detta forum snarare tvärtom. Det enda sättet att lära känna Gud är genom bibeln så i kontrast till forumet och bibeln är de två helt skilda. Men och andra sidan forumet finns ju till att ställa frågor kring Gud och tron. På den punkten, syftet med forumet isäg är ju bra men tack vare alla troll, osunda läror, trosuppfattningar, hat etc så leder innehållet bort från den sunda läran."

Vad jag syftade på var ju att lära känna Gud genom Bibeln!


Du citerade och svarade specifikt till mig iaf så jag blev lite fundersam.
Sommarsol säger: " Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft ska bistå dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom "
Skriv Skriv här Skriv i megafonen