Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

DavidP
Skapat 2021-02-18 av DavidP, man, 39 år, Stockholms län.
Extrainsatt KDP! Ep34: "En ursäkt till alla kvinnor jag träffat."
Du där!

David här, gäst i dagens extrainsatta avsnitt med kristna dejtingpodden. Jag känner för många kristna, attaktraktiva män som fortfarande är singlar. Därför har jag jobbat med frågan om manlighet och kvinnlighet, dejting och attraktion från flera synvinklar under mitt liv. Nyligen fann jag mig en kväll ståendes på trappan till PO - en man som jag aldrig träffat eller pratat med tidigare. Syftet var att anmäla mitt intresse för att vara med i podden. I kyrkan finns det flera utmaningar kring hur vi relaterar till varandra som män och kvinnor och de har jag tänkt att vi ska behandla.

Eftersom jag vill vinna ditt förtroende är det inte mer än rätt att börja med en beskrivning om mina egna svårigheter och utmaningar på området. Har även vävt in 12 tydliga lärdomar som jag tror gäller alla.

Hoppas du vill lyssna på avsnittet! :) Tar även tacksamt emot respons.

Svar på inlägg

HerrF75
#1. Publicerat 2021-02-18 av HerrF75
Bra och intressant! Ser fram emot fortsättningen.

Har liiiiite svårt med Peos och Cillas "barnsliga"/tramsiga och högljudda aproach men det ligger antagligen mer hos mig. Kommer garanterat lyssna vidare för att ta del av Davids erfarenheter och råd.

Viktigt och bra ämne!

Tack igen!
Popah
#2. Publicerat 2021-02-19 av Popah
Bra och intressant! Ser fram emot fortsättningen.

Har liiiiite svårt med Peos och Cillas "barnsliga"/tramsiga och högljudda aproach men det ligger antagligen mer hos mig. Kommer garanterat lyssna vidare för att ta del av Davids erfarenheter och råd.

Viktigt och bra ämne!

Tack igen!
Gött att du kan vara så överseende med att podden riktar sig till en bred publik där olika inslag tilltalar olika typer av människor, att du ändå fortsätter att lyssna.
Alice
#3. Publicerat 2021-02-19 av Alice
DavidP, när kommer biten om att du hade svårt att samtala med kvinnor?
Vad har din fru för egenskaper förutom att hon var feminin (snygg) och played Hard to get? Till skillnad från alla de andra kvinnorna som föll som käglor omkring dig.
Du är helt enkelt en alldeles för populär snygg man som blev rädd när kvinnorna blev kära så snabbt. Det har ingenting med Jesus, Bibeln eller anknytning att göra. Du behövde en kvinna att kämpa för.
Vi är alla olika, den senaste som blev kär i mig föll för att jag var den drivande som kämpade för honom.
Han hade lackat ur rejält om någon sa att det var obibliskt omanligt.

När ska vi kristna få vara som vi är utan denna pådyvling av "du gör fel/är fel, såhär ska en riktig man/kvinna vara blablabla"?

Dessutom du hjälper säkert vissa, det är bra det du gör och det vet du redan.
MEN kan lova dig att du retar precis lika många som fattar att du egentligen aldrig haft några problem med att få tjejer.
Ditt problem har snarare varit att du behövde en Hard to get-kvinna. Men det är fel att ingjuta hopp i andra män om att de ska kunna jaga någon och fånga intresset genom att vara manligt på.
Senast i förrgår fick jag mail från en manlig vän som misslyckats.
DavidP
#4. Publicerat 2021-02-19 av DavidP
Tack så mycket HerrF75 för att du tog dig tid att ge respons. Uppskattade det både i den första tråden på ämnet och här. :) Var lite orolig att avsnittet skulle bli för brett och därmed inte tillräckligt intresseväckande för fortsättningen, där vi kommer gå igenom koncepten djupare. Men nu känns det som att vi har en start i alla fall!
DavidP
#5. Publicerat 2021-02-19 av DavidP
Alice, tack så mycket för dina raka frågor! Jag håller med om att det inte framkommer tillräckligt tydligt i det här avsnittet men mina problem på området har varit vida och breda:

- Det tog länge innan jag ens vågade se tjejer i ögonen som jag gillade.
- Jag har aldrig förstått när någon varit intresserad av mig, förmodligen för att det kan ha suttit djupt inom mig att jag kanske inte är intressant?
- När jag väl var intresserad hade jag ingen aning om hur jag skulle ta det framåt.

jag tror att vi alla har haft olika utmaningar på området. Jag har hjälpt män tidigare och kommer att fortsätta män att komma över trösklar på det här området. Vi alla kan behöva en varm och tydlig hjälpande hand på vägen. Speciellt män som i högre grad saknar människor att anförtro sig åt.

När det gäller min fru så spelade hon inte alls ”hard to get”, hon trodde inte alls att vi passade för varandra efter att jag hade gått igenom alla djupa frågor jag hade om livet. Det var också därför jag räknande bort henne och tänkte på annat. Hoppas kunna berätta om varför det blev vi längre fram, om det kan skapa mer trovärdighet på området. Fortsätt gärna med fler frågor och kritiska synpunkter. ”Som järn slipar järn, slipar den ena människan den andre.”

Vill du berätta mer om din vän? Vill gärna förstå utmaningen bättre.
Alice
#6. Publicerat 2021-02-19 av Alice
Alice, tack så mycket för dina raka frågor! Jag håller med om att det inte framkommer tillräckligt tydligt i det här avsnittet men mina problem på området har varit vida och breda:

- Det tog länge innan jag ens vågade se tjejer i ögonen som jag gillade.
- Jag har aldrig förstått när någon varit intresserad av mig, förmodligen för att det kan ha suttit djupt inom mig att jag kanske inte är intressant?
- När jag väl var intresserad hade jag ingen aning om hur jag skulle ta det framåt.

jag tror att vi alla har haft olika utmaningar på området. Jag har hjälpt män tidigare och kommer att fortsätta män att komma över trösklar på det här området. Vi alla kan behöva en varm och tydlig hjälpande hand på vägen. Speciellt män som i högre grad saknar människor att anförtro sig åt.

När det gäller min fru så spelade hon inte alls ”hard to get”, hon trodde inte alls att vi passade för varandra efter att jag hade gått igenom alla djupa frågor jag hade om livet. Det var också därför jag räknande bort henne och tänkte på annat. Hoppas kunna berätta om varför det blev vi längre fram, om det kan skapa mer trovärdighet på området. Fortsätt gärna med fler frågor och kritiska synpunkter. ”Som järn slipar järn, slipar den ena människan den andre.”

Vill du berätta mer om din vän? Vill gärna förstå utmaningen bättre.
Hon var attraherad av dig från första början.
Då fanns det en chans. Jo hon tyckte inte ni passade ihop, men något fick henne uppenbarligen att ändra sig, du fortsatte ju att jaga henne, bjuda in henne till samlingar.
De flesta män därute kommer aldrig ens så långt.
De har inga samlingar eller spännande människor att bjuda in till.
De har inget vackert ansikte som gör kvinnor intresserade från första ögonkastet som din fru blev.

Dina problem har varit lyxproblem, att inte våga se när kvinnor är intresserade, grattis dig att de är det typ hela tiden.
Det är ganska sällsynt.

Jag tror säkert du hjälpt många män som jag också skrev.
Men samtidigt blir det ett större glapp mellan de snygga och de som har det allra svårast.
Jag tror inte du kan hjälpa dem.
Älskar för övrigt Popahs känga till Hillsongs och framgångsteologin. Men din berättelse påminner starkt om framgångsteologi när du värvar alla tips med tips om att läsa Bibeln
Ferguson
#7. Publicerat 2021-02-19 av Ferguson
DavidP, när kommer biten om att du hade svårt att samtala med kvinnor?
Vad har din fru för egenskaper förutom att hon var feminin (snygg) och played Hard to get? Till skillnad från alla de andra kvinnorna som föll som käglor omkring dig.
Du är helt enkelt en alldeles för populär snygg man som blev rädd när kvinnorna blev kära så snabbt. Det har ingenting med Jesus, Bibeln eller anknytning att göra. Du behövde en kvinna att kämpa för.
Vi är alla olika, den senaste som blev kär i mig föll för att jag var den drivande som kämpade för honom.
Han hade lackat ur rejält om någon sa att det var obibliskt omanligt.

När ska vi kristna få vara som vi är utan denna pådyvling av "du gör fel/är fel, såhär ska en riktig man/kvinna vara blablabla"?

Dessutom du hjälper säkert vissa, det är bra det du gör och det vet du redan.
MEN kan lova dig att du retar precis lika många som fattar att du egentligen aldrig haft några problem med att få tjejer.
Ditt problem har snarare varit att du behövde en Hard to get-kvinna. Men det är fel att ingjuta hopp i andra män om att de ska kunna jaga någon och fånga intresset genom att vara manligt på.
Senast i förrgår fick jag mail från en manlig vän som misslyckats.
Alice, apropå "obibliskt omanligt" vad tror du biblisk manlighet är?

När de två kommit så långt att de ingått äktenskap är rollen ganska klar enligt Paulus; "Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen, och utgivit sig själv för henne" Ef 5.

Klart, men svårt att omsätta i praktiken för hur älskar man sin hustru som Jesus älskade församlingen? Och hur vara bibliskt manlig framtill dess?
Alice
#8. Publicerat 2021-02-19 av Alice
Men med det sagt, hur går man då vidare?
Jag måste ju komma med något positivt också

Ett tips för vanliga dödliga är att dra ner på kraven. Måste man just ha den där fotomodellen?
Är det ok att kärlek kan få växa fram eller måste det blixrta till vid första ögonkastet?
Vad är det för inre kvalitéer man tror man skulle passa bäst ihop med, som man tror man behöver i sitt liv? Det är ofta skillnad mot vad man längtar efter.
Jag tror det är viktigt att noga begrunda sånt och låta det ta tid.

DavidP tycker du har rätt i att det krävs aktivitet, att aktivt våga möta blickar, fråga en annan människa om dennes åsikter och liv, leva sig in känslomässigt i andras känslor och erfarenheter även om åsikterna går isär. Det är något att öva på också.
Vi är ganska dåliga på att uttrycka vad vi känner och vilka vi är, och samtidigt ta in varann.
Alice
#9. Publicerat 2021-02-19 av Alice
Alice, apropå "obibliskt omanligt" vad tror du biblisk manlighet är?

När de två kommit så långt att de ingått äktenskap är rollen ganska klar enligt Paulus; "Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen, och utgivit sig själv för henne" Ef 5.

Klart, men svårt att omsätta i praktiken för hur älskar man sin hustru som Jesus älskade församlingen? Och hur vara bibliskt manlig framtill dess?
Jag lutar mer till att det menas att ha sitt största intresse i kvinnan, sin största investering i henne, Jesu enda intresse är församlingen. Så vitt jag vet lämnar Jesus inte församlingen ensam särskilt ofta för att jobba över, göra karriär eller gå på fotboll varje kväll.
Att dö för sin fru är i det fallet att dö bort från sitt ungkarlsliv.
Konkret dör gör ju ingen man för sin hustru, det är mera en känsla och när det sätts på sin spets sker det nästan aldrig.
Likaså är ingen kvinna konkret underordnad sin man.
Ferguson
#10. Publicerat 2021-02-19 av Ferguson
Jag lutar mer till att det menas att ha sitt största intresse i kvinnan, sin största investering i henne, Jesu enda intresse är församlingen. Så vitt jag vet lämnar Jesus inte församlingen ensam särskilt ofta för att jobba över, göra karriär eller gå på fotboll varje kväll.
Att dö för sin fru är i det fallet att dö bort från sitt ungkarlsliv.
Konkret dör gör ju ingen man för sin hustru, det är mera en känsla och när det sätts på sin spets sker det nästan aldrig.
Likaså är ingen kvinna konkret underordnad sin man.
Att kvinnan, läs hustrun ska var mannens största intresse delar jag men det på ett sätt "som inte märks"! I den meningen att det inte görs för att få "plus poäng" utan det görs därför att mannen vill det.

Jag brukar tänka på Josef, Marias man, som ett föredömme för oss kristna män att följa. En tystlåten troende trofast man som satte sin hustru och familj först. Guido Reni målade en tavla 1640 med Josef hållande lilla Jesusbarnet i sin famn. Jag hade inte sett den förrän nyligen och det känns som den tavlan kan ge den moderna kristnemannen ett exempel att följa. Josefs kärlek till Maria visar sig bland annat i kärleken till hennes son Jesus, Josefs fosterson. Josef var Marias huvud och den kvinna som har en make som Josef har förmodligen inget svårt att underordna sig honom. Josef och Maria är min förebild för relationen mellan makar, de visar det som Paulus senare skrev om till Efesierna, de underordnade sig varandra.

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen