Skogsvandraren säger: Nu är det Helg! Önskar Er alla en välsignad helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Tillit
Skapat 2021-02-15 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Blockerad!
Lägger det här inlägget under "kärlek och relationer" då det trots allt handlar om relationer i form av bemötande människor emellan.

Det har hänt ett par gånger att jag blivit blockerad, till synes helt utan anledning till exempel bara genom att någon varit inne och tittat på min profil. Är den SÅ anstötlig och opassande, undrar jag för mig själv? Nu har det hänt igen och jag skulle vilja veta hur ni andra använder den funktionen (som jag trodde var mot spam eller otrevliga personer)?

Kan säga att jag i första hand är kvar här för forumet och ibland tycker jag att det är intressant att "se" den person som jag samtalar med här. Sen skriver jag ibland även PM med både kvinnor och män, men ingen har blockerat mig för något jag skrivit privat till dem.

Jag tycker bara att det är så märkligt och jag blev så förvånad (men försöker att inte ta det personligt).

Svar på inlägg

snömannen
#1. Publicerat 2021-02-15 av snömannen
Hej Tilit!

Jag reagerar precis som dig, de är då trist o dålig stil. Man ska väl bara blockera om någon är otrevlig, eller allt för påträngande. Själv blivit blockad bara för att man tittat in i profilen, och då har vi vart i samma ålder.. Konstigt!
MrIroni
#2. Publicerat 2021-02-15 av MrIroni
Har ingen koll riktigt hur sidan fungerar ännu. Är inte så aktiv, men när jag sökte tidigare på mötesplatsen så blockade jag några personer för de inte hela tiden skulle komma upp som förslag som datasystemet tyckte var passande personer till mig.
Inget illa menat, mest att det var enklast att söka vidare då. Hade inget att göra med personer, för är det spam eller något internettroll så anmäler man istället.
Tillit
#3. Publicerat 2021-02-15 av Tillit
Jag ser det annorlunda än du och tycker det inte går att jämföra. Vi är här även på ett forum och samtalar med varandra. "Profilen" är därmed en form av presentation och vill man sticka ut huvudet i det öppna samtalet här så är det väl rimligt att man även låter dem man samtalar med titta in litegrann och se vem man pratar med? Jag går ju även in på mäns profiler som pratar här (så akta er om jag snokar ), på samma sätt som vissa män kollar min profil eftersom jag skriver en del här.

Jo, jag tycker nog att blockera någon som inte på något vis betett sig illa är granska okänsligt.
MrIroni
#4. Publicerat 2021-02-15 av MrIroni
Ja det var ju bara en förklaring, och jag tycker inte det stör att någon blockar mig. Det får ju då stå för den personen som gör så. Ville ju komma fram till att det inte behöver vara något personligt.

Om någon har kort minne och går in på min profil några hundra gånger så bryr jag mig inte om det heller.
Tillit
#5. Publicerat 2021-02-15 av Tillit
Nej det är förstås inget som stör mig mer än att jag lyfte upp det här som en fundering och en betraktelse. För mig är det en människa bakom varje profil och "allt vad ni vill..." gäller ju lika mycket här som om man stöter på människor man inte känner på stan. Sitter man dessutom runt ett bord och samtalar som vi gör här virtuellt, så är det väl ok att man presenterar sig, vilket man ju gör i sin profil, så mycket som var och en vill. Vad är då syftet att stänga någon ute från den presentationen?
Tillit
#6. Publicerat 2021-02-15 av Tillit
Jag har även stött på fenomenet att någon som varit inne och kollat på min profil direkt efteråt sedan blockerar mig. Man kan ju se vilka som kollat och när och då brukar jag tycka att det är lite kul att se vilka som besökt mig (återigen både kvinnor och män). Att då vara blockerad bara för att någon har sett min profil tycker jag är lite "kul" och intressant... Det gäller att inte ha alltför dåligt självförtroende

Som sagt, så kan man ju undra varför.
Anonym
#7. Publicerat 2021-02-15 av Anonym
Jag tror nog att det generellt uppfattas som stötande att bli blockerad utan synbar anledning. Det är ett otrevligt sätt att bemöta en medmänniska. Men alla kan inte detta med etikett på nätet, det är uppenbart. Man får lyfta på hatten...
Alice
#8. Publicerat 2021-02-15 av Alice
Jo folk använder ibland blockering för att slippa få notiser om att någon ointressant besökt deras sida. Eller för att undvika mail från dem och slippa säga ett jobbigt "nej tack" över mail.
En blockering går snabbare och är enklare.
Jag kan faktiskt förstå det på sätt och vis, om man är mycket aktiv i sitt letande efter den rätta och målinriktad. Då måste energin läggas där man tror det finns potential.
Det är svårare idag än någonsin förr att träffa någon, det gäller att konkurrera ut det oändliga utbud eller illusionen därav.
Och vissa vill göra det så effektivt som möjligt.
Jag önskar ärligt talat jag själv var så målinriktad. Men jag är den jag är och snor in mig på diskussioner och debatter istället
Sen har jag redan några fina jag vill lära känna ordentligt innan nästa ploppar upp, och då vore det skönt att bara kunna blockera.
Tillit
#9. Publicerat 2021-02-15 av Tillit
Är det inte extremt egocentrerat att tänka så? Bortom all vanlig artighet och hyfs människor emellan. Att utgå från min perfekta match och blockera alla andra för att slippa besvär i mitt eget rationella effektiva sökande. Fast ni kvinnor kanske har så många som ligger på att det kanske "behövs"? I det aktuella fallet så var det ju personen som blockade som var inne på min sida, sen när jag skulle titta tillbaka så var jag redan blockad. Jag hade sannolikt inte "stört" annars. Eller var det något som jag skrivit här på forumet som föranledde blockeringen. Det får jag ju aldrig veta nu.
Tillit
#10. Publicerat 2021-02-16 av Tillit
Lite statistik:
På de tre senaste månaderna har jag haft fyrtio besökare på min profil. Tjugo kvinnor i åldrarna 26-77 år och tjugo män i åldrarna 20-72 år. Två stycken har blockerat mig utan synbar orsak. En kvinna och en man (!). Det är som sagt inget att hänga upp sig på, men jag tyckte bara att fenomenet var lite intressant.

Att jag har en så stor andel män och personer I så varierande åldrar kan troligen förklaras med att jag har en neutral profilbild som inte säger något om kön och ålder, så när jag dyker upp bland "senaste besökare" så kan ju en del kolla in mig av misstag. Då kanske en blockering är användbar för att slippa se mig där igen. Praktiskt
Skogsvandraren säger: Nu är det Helg! Önskar Er alla en välsignad helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen