TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-02-12 av Anonym.
Stoppa alkohola
Bra att Regeringn har satt stopp för alkohol efter Åtta på kvälen. Det kommer göra att problemen blir mindre till vis del. Man bor börja arbeta för alko frit inom Kyrkan bland medlämar.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-02-14 av Anonym
Viktigt att vi bekämpar alkohol bland kristna dom måste sluta använda alkohol i form öl vin mm
Alice
#2. Publicerat 2021-02-14 av Alice
Viktigt att vi bekämpar alkohol bland kristna dom måste sluta använda alkohol i form öl vin mm
Jag har personligen inga problem med att vara helnykterist.
Men så känner jag också nyktra alkoholister och då blir det lättare. Vem som helst kan halka dit och få ett osunt hälsovådligt drickande i olika grader.
Men å andra sidan är jag vegan också för miljöns skull.

Så det ligger i min natur att kunna leva så.
Men det gör det inte för alla.
För en del blir förbud mot alkohol eller kött eller vad det än är en destruktiv grej som förstör livskvaliteten.
Och med påtvingad sämre livskvalitet blir vi tråkigare medmänniskor mot varandra och sämre kristna.
Så det måste få vara upp till individen vad man klarar av.
Och jag skulle därför aldrig säga att alkohol borde vara förbjudet.
AllanE
#3. Publicerat 2021-02-16 av AllanE
Jag dricker ett glas vin till maten varje dag utom torsdagar.
Bibeln varnar för omåttligt drickande, men den framhåller också vinets goda egenskaper.
När Jesus gjorde sitt första mirakel var det just fråga om att göra om vatten till vin.
600 liter!
Jesu motståndare kallade honom frossare och vindrinkare.
Själv är jag inte heligare än Jesus själv.
I Hans fotspår vill jag vandra.

Därmed inte sagt att det är fel att vara absolutist (om nu någon kan vara det, vilket jag tvivlar på).
Johannes döparen drack inte vin, och om honaom sa' Jesus att han var den störste som fötts av kvinna.
KarinW
#4. Publicerat 2021-02-16 av KarinW
Jag förstår vad du menar men det gör inte drickandet ("problemet") mindre. Systembolaget finns ju tillgängligt och de hade ju rekordår 2020 i försäljningsiffror. Folk söker sig dit istället så någon "problemlösning" av drickandet från regeringen är det inte.
Anonym
#5. Publicerat 2021-02-18 av Anonym
Kom ihåg att alkohol är det största hotet mot familjer.
Polisen måste varje dag ingripa varje dag mot dessa droger.
Wilson
#6. Publicerat 2021-02-25 av Wilson
Finns en namninsamling för detta på skrivunder. Stäng Systembolaget tillfälligt för att minska smittspridning
Wilson
#7. Publicerat 2021-02-25 av Wilson
Kan inte länka via mobilen men sök på namnet jag på in
Anonym
#8. Publicerat 2021-02-28 av Anonym
Kom ihåg att alkohol är det största hotet mot familjer.
Polisen måste varje dag ingripa varje dag mot dessa droger.
Kan inget annat göra än att hålla med. Jag har sett det hända på nära håll. Samt sett eftermatchen på vad som kan hända med barn som växer upp med en alkoholiserad förälder
Growitz
#9. Publicerat 2021-02-28 av Growitz
Det Bästa sättet att stoppa alkoholism är att leda vartenda alkohollist till Jesus Kristus. Alkohol problemet löser man inte med att stoppa tillgången utan genom att stoppa begäret och ett liv med Jesus är en grant för att begäret försvinner.
Anonym
#10. Publicerat 2021-03-02 av Anonym
Kampen mot alkohol är ständigt kamp. Frikyrkor rörelsen Arbetarrörelsen Nykterhetsrörelsen var och skall vara samma.
TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen