Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Kristna Dejtingpodden
smålänning i norr
smålänning i norr säger: www.varldenidag.se/ledare/samhallet-begar-overgrepp-mot-vara-barn-och-unga/repuef!FGUi9IKzgYhGgdKi33pSxQ/
Skriv i megafonen

Forum >> Politik och samfund >> Debatt

Öppna profilen till Kusten

Stoppa alkohola

Bra att Regeringn har satt stopp för alkohol efter Åtta på kvälen . Det kommer göra att problemen blir mindre till vis del. Man bor börja arbeta för alko frit inom Kyrkan bland medlämar.
Visar sida 1 av 2 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Viktigt att vi bekämpar alkohol bland kristna dom måste sluta använda alkohol i form öl vin mm
Öppna profilen till Alice
Viktigt att vi bekämpar alkohol bland kristna dom måste sluta använda alkohol i form öl vin mm

Jag har personligen inga problem med att vara helnykterist.
Men så känner jag också nyktra alkoholister och då blir det lättare. Vem som helst kan halka dit och få ett osunt hälsovådligt drickande i olika grader.
Men å andra sidan är jag vegan också för miljöns skull.

Så det ligger i min natur att kunna leva så.
Men det gör det inte för alla.
För en del blir förbud mot alkohol eller kött eller vad det än är en destruktiv grej som förstör livskvaliteten.
Och med påtvingad sämre livskvalitet blir vi tråkigare medmänniskor mot varandra och sämre kristna.
Så det måste få vara upp till individen vad man klarar av.
Och jag skulle därför aldrig säga att alkohol borde vara förbjudet.
Öppna profilen till AllanE
Jag dricker ett glas vin till maten varje dag utom torsdagar.
Bibeln varnar för omåttligt drickande, men den framhåller också vinets goda egenskaper.
När Jesus gjorde sitt första mirakel var det just fråga om att göra om vatten till vin.
600 liter!
Jesu motståndare kallade honom frossare och vindrinkare.
Själv är jag inte heligare än Jesus själv.
I Hans fotspår vill jag vandra.

Därmed inte sagt att det är fel att vara absolutist (om nu någon kan vara det, vilket jag tvivlar på).
Johannes döparen drack inte vin, och om honaom sa' Jesus att han var den störste som fötts av kvinna.
Öppna profilen till KarinW
Jag förstår vad du menar men det gör inte drickandet ("problemet") mindre. Systembolaget finns ju tillgängligt och de hade ju rekordår 2020 i försäljningsiffror. Folk söker sig dit istället så någon "problemlösning" av drickandet från regeringen är det inte.
Kom ihåg att alkohol är det största hotet mot familjer.
Polisen måste varje dag ingripa varje dag mot dessa droger.
Öppna profilen till Wilson
Finns en namninsamling för detta på skrivunder. Stäng Systembolaget tillfälligt för att minska smittspridning 
Öppna profilen till Wilson
Kan inte länka via mobilen men sök på namnet jag på in
Anonym
Kom ihåg att alkohol är det största hotet mot familjer.
Polisen måste varje dag ingripa varje dag mot dessa droger.

Kan inget annat göra än att hålla med. Jag har sett det hända på nära håll. Samt sett eftermatchen på vad som kan hända med barn som växer upp med en alkoholiserad förälder
Öppna profilen till Growitz
Det Bästa sättet att stoppa alkoholism är att leda vartenda alkohollist till Jesus Kristus. Alkohol problemet löser man inte med att stoppa tillgången utan genom att stoppa begäret och ett liv med Jesus är en grant för att begäret försvinner. 
Kampen mot alkohol är ständigt kamp. Frikyrkor rörelsen Arbetarrörelsen Nykterhetsrörelsen var och skall vara samma.
Visar sida 1 av 2 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista