Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Roliga saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-02-10 av Anonym.
Snabba svar på frågor om vaccination

Snabba svar på frågor och om vaccination, en minut

Bojo answers vaccination questions - YouTube

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-02-10 av Anonym

Snabba svar på frågor och om vaccination, en minut

Bojo answers vaccination questions - YouTube
Tänk lite längre.
Anonym
#2. Publicerat 2021-02-11 av Anonym

Risk att du behöver vaccineras vartannat år

SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 11 feb 2021 kl 11.30
Richard Bergström:
”Till det kommer risken att du behöver uppdatera vaccin”
Enligt Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström
så kommer man troligtvis behöva ta coronavaccin
vartannat eller var tredje år i framtiden.

Det räcker alltså inte med två doser nu? Man ska ta "coronavaccin" resten av livet...?
"Troligtvis" tolkar jag som ganska säkert. Eller..?
Det är väl helt ny information som ingen nämnde när vaccinkarusellen startade...? Visste man inte då?

Hur blir det då med vaccin för alla muterade varianter av viruset? Flera doser av detta också?
Och sen ska vi väl "troligtvis" också ta vaccin mot mutationer av de muterade virus?

Blir det helt nya vacciner som ska tas fram då eller går det lika bra med "snabbvaccinet"...?

Tar galenskapen aldrig slut...?
Ett snabbt svar: Troligtvis inte


Alice
#3. Publicerat 2021-02-11 av Alice

Risk att du behöver vaccineras vartannat år

SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSETPublicerad 11 feb 2021 kl 11.30
Richard Bergström:
”Till det kommer risken att du behöver uppdatera vaccin”
Enligt Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström
så kommer man troligtvis behöva ta coronavaccin
vartannat eller var tredje år i framtiden.

Det räcker alltså inte med två doser nu? Man ska ta "coronavaccin" resten av livet...?
"Troligtvis" tolkar jag som ganska säkert. Eller..?
Det är väl helt ny information som ingen nämnde när vaccinkarusellen startade...? Visste man inte då?

Hur blir det då med vaccin för alla muterade varianter av viruset? Flera doser av detta också?
Och sen ska vi väl "troligtvis" också ta vaccin mot mutationer av de muterade virus?

Blir det helt nya vacciner som ska tas fram då eller går det lika bra med "snabbvaccinet"...?

Tar galenskapen aldrig slut...?
Ett snabbt svar: Troligtvis inte


Ja det är rimligt att vaccinera sig kanske årligen precis som vi gjort mot den årliga influensan.
Ett vaccin kan inte göra antikroppar utan bara trigga vårt immunförsvar att skapa antikroppar.
Mot exempelvis influensa, Corona, magsjuka och förkylningar bildar kroppen bara antikroppar för en period, inte för alltid.
Vi kan ju inte genmanipulera våra kroppar att skapa evig immunitet mot sånt vi rent naturligt inte skapar evig immunitet.
Anonym
#4. Publicerat 2021-02-11 av Anonym
Ja det är rimligt att vaccinera sig kanske årligen precis som vi gjort mot den årliga influensan.
Ett vaccin kan inte göra antikroppar utan bara trigga vårt immunförsvar att skapa antikroppar.
Mot exempelvis influensa, Corona, magsjuka och förkylningar bildar kroppen bara antikroppar för en period, inte för alltid.
Vi kan ju inte genmanipulera våra kroppar att skapa evig immunitet mot sånt vi rent naturligt inte skapar evig immunitet.
Håller inte alls med dig där. Kroppen kan visst skapa egen immunitet utan genmanipulation.
Men vill du vaccinera dig resten av livet är det ju ditt eget val. Du gör som du vill. Jag gör som jag känner är rätt.

Och vi kan hjälpa till och stärka det egna immunförsvaret genom att tillåta oss få influensa då och då.
Det boostar immunförsvaret. Gör det starkare och motståndskraftigare. Det är helt normalt att bli sjuk.

Kroppen är fantastisk och har en egen inneboende läkningskraft vi inte ska underskatta. Eller glömma bort.
När du får ett litet skärsår reagerar kroppen automatiskt och startar direkt en läkningsprocess. Det är naturligt.
Läkning är en naturlig del av livet...

Men...andemeningen i mitt inlägg är en reaktion på vaccinationshysterin. Kanske bara jag som ser den...
Alice
#5. Publicerat 2021-02-11 av Alice
Håller inte alls med dig där. Kroppen kan visst skapa egen immunitet utan genmanipulation.
Men vill du vaccinera dig resten av livet är det ju ditt eget val. Du gör som du vill. Jag gör som jag känner är rätt.

Och vi kan hjälpa till och stärka det egna immunförsvaret genom att tillåta oss få influensa då och då.
Det boostar immunförsvaret. Gör det starkare och motståndskraftigare. Det är helt normalt att bli sjuk.

Kroppen är fantastisk och har en egen inneboende läkningskraft vi inte ska underskatta. Eller glömma bort.
När du får ett litet skärsår reagerar kroppen automatiskt och startar direkt en läkningsprocess. Det är naturligt.
Läkning är en naturlig del av livet...

Men...andemeningen i mitt inlägg är en reaktion på vaccinationshysterin. Kanske bara jag som ser den...
Jag menade att kroppen inte kan skapa "evig immunitet" mot just corona och influensa. Den är inte konstruerad så. Den skapar tillfällig immunitet efter att man blivit smittad och tillfrisknat eller efter att man blivit vaccinerad.
Ja läkning är naturligt.
Vaccin använder kroppens egen läkning. Den tillför bara proteiner som kroppen sen reagerar på genom att kroppen själv tillverkar antikroppar. Samma process som när man blir smittad, då tillverkar kroppen antikroppar.
Enda skillnaden är att vaccin inte innehåller gener eller proteiner som kan replikeras eller skada.
Det är åtminstone tanken bakom vaccin.

Jo jag tror att jag kommer låta vaccinera mig vartannat år.
Men vi får se, beror ju på vilka vaccinerna är. Jag föredrar generellt mRNA framför AstraZenecas DNA.
SweKiwi
#6. Publicerat 2021-02-11 av SweKiwi
Men...andemeningen i mitt inlägg är en reaktion på vaccinationshysterin. Kanske bara jag som ser den...
Du är en av många som (naturligt nog) blir oroad av vad som sägs.

Men faktum är att ingen säkert vet. Det bästa vi har är kvalificerade gissningar. Vi kanske får en ny sorts säsongsinfluensa, vi kanske inte får det. Vi kanske behöver vaccinera oss regelbundet mot covid-19 och dess muteringar, vi kanske inte behöver det.

Vi behöver inte måla f-n på väggen redan nu.

/ Kiwi
Anonym
#7. Publicerat 2021-02-11 av Anonym
Vi behöver inte måla f-n på väggen redan nu.

/ Kiwi
Det var inte min avsikt heller... då har du läst in något som inte finns i mitt inlägg.

Man har väl rätt att ifrågasätta eller..? Ställa de obekväma frågorna?
Eller kallas det att måla f-n på väggen då..?
SweKiwi
#8. Publicerat 2021-02-12 av SweKiwi
Det var inte min avsikt heller... då har du läst in något som inte finns i mitt inlägg.

Man har väl rätt att ifrågasätta eller..? Ställa de obekväma frågorna?
Eller kallas det att måla f-n på väggen då..?
Jag kan bara gå på vad du skriver. Och då pratar du om »vaccinkarusellen«, »galenskapen«, »genmanipulation«, »vaccinationshysterin«...

Hade man inte vetat bättre, så hade man kunnat ana att du är liiite avogt inställd till vaccinationer. Nej, det är du förstås inte. Du »ställer bara frågor«, men ordvalen indikerar något annat...

När du så »ställer dina frågor« så frågar du retoriskt »tar galenskapen aldrig slut?«, men svarar själv direkt: »Troligtvis inte.«

Det tycker jag är att utgå ifrån värstascenariot.

/ Kiwi
Anonym
#9. Publicerat 2021-02-12 av Anonym
Jag kan bara gå på vad du skriver. Och då pratar du om »vaccinkarusellen«, »galenskapen«, »genmanipulation«, »vaccinationshysterin«...

Hade man inte vetat bättre, så hade man kunnat ana att du är liiite avogt inställd till vaccinationer. Nej, det är du förstås inte. Du »ställer bara frågor«, men ordvalen indikerar något annat...

När du så »ställer dina frågor« så frågar du retoriskt »tar galenskapen aldrig slut?«, men svarar själv direkt: »Troligtvis inte.«

Det tycker jag är att utgå ifrån värstascenariot.

/ Kiwi
Har någon lyckats missa pågående vaccinationskarusell och -hysteri i media?

Du verkar haka upp dig på ord som du finner negativt laddade och tar fram pekpinnen "Måla inte f-n på väggen!"
Det är din tolkning, inte min avsikt att måla f-n på väggen. Om du inte ser det jag ser är helt ok.

Det är min reflektion jag delar och jag gör det på mitt sätt. Jag ser galenskapen. Jag befarar att det kommer eskalera.
Nej, det är inte alls retoriska frågor även om jag svarar på den sista själv. Du generaliserar för att..? Det var bara ett stilistiskt grepp som du väljer att feltolka eller kanske inte förstår. Inget jag kan påverka heller.

Jag gjorde ett snabbt inhopp i tråden och delade en artikel från Expressen om vaccin och bifogade mina funderingar runt den, men inser mitt misstag. Här får man fortfarande inte vara sig själv och dela egna synpunkter om man inte gör det på "rätt sätt" och de kan tolkas gå emot rådande åsiktsschema och ordningar. Eller bara en antydan till fel åsikt rätt och slätt (i detta fall i vaccinfrågan) då kommer personangreppen direkt och tråden vänds plötsligt till att handla om mig och hur jag uttrycker mig och vilka ord jag använder, istället för sakfrågan. Jag har varken tid eller lust att försvara mig mot meningslösa och småaktiga personangrepp eller huka mig för pekpinnar som far kors och tvärs.

Jag är inte en sån person som ställer in sig i ledet frivilligt, vilket jag tror man behöver vara för att åtnjuta forumsamvaron och sen säga de rätta sakerna för få "tummen upp" på sina inlägg. Eller en röd ros. Jag och mina åsikter passar helt enkelt inte in, hur mycket jag än tror på Gud. Kommer bara bli så fel.

Ber om ursäkt om jag under min blixtvisit lyckats provocera till negativa tankar och känslor om vaccin och "målat f-n på väggen". Eller skapat rum för feltolkning. Det var givetvis inte min avsikt iallafall. *Drar mig tyst tillbaka via nödutgången*
Alice
#10. Publicerat 2021-02-12 av Alice
Har någon lyckats missa pågående vaccinationskarusell och -hysteri i media?

Du verkar haka upp dig på ord som du finner negativt laddade och tar fram pekpinnen "Måla inte f-n på väggen!"
Det är din tolkning, inte min avsikt att måla f-n på väggen. Om du inte ser det jag ser är helt ok.

Det är min reflektion jag delar och jag gör det på mitt sätt. Jag ser galenskapen. Jag befarar att det kommer eskalera.
Nej, det är inte alls retoriska frågor även om jag svarar på den sista själv. Du generaliserar för att..? Det var bara ett stilistiskt grepp som du väljer att feltolka eller kanske inte förstår. Inget jag kan påverka heller.

Jag gjorde ett snabbt inhopp i tråden och delade en artikel från Expressen om vaccin och bifogade mina funderingar runt den, men inser mitt misstag. Här får man fortfarande inte vara sig själv och dela egna synpunkter om man inte gör det på "rätt sätt" och de kan tolkas gå emot rådande åsiktsschema och ordningar. Eller bara en antydan till fel åsikt rätt och slätt (i detta fall i vaccinfrågan) då kommer personangreppen direkt och tråden vänds plötsligt till att handla om mig och hur jag uttrycker mig och vilka ord jag använder, istället för sakfrågan. Jag har varken tid eller lust att försvara mig mot meningslösa och småaktiga personangrepp eller huka mig för pekpinnar som far kors och tvärs.

Jag är inte en sån person som ställer in sig i ledet frivilligt, vilket jag tror man behöver vara för att åtnjuta forumsamvaron och sen säga de rätta sakerna för få "tummen upp" på sina inlägg. Eller en röd ros. Jag och mina åsikter passar helt enkelt inte in, hur mycket jag än tror på Gud. Kommer bara bli så fel.

Ber om ursäkt om jag under min blixtvisit lyckats provocera till negativa tankar och känslor om vaccin och "målat f-n på väggen". Eller skapat rum för feltolkning. Det var givetvis inte min avsikt iallafall. *Drar mig tyst tillbaka via nödutgången*
Det är ju jättemånga härinne som ifrågasätter vaccinerna. Även utanför kristna kretsar finns inom vissa vårdgivarföretag uppåt 80% som är rädda för att ta sprutan.
Så du har inga speciellt anmärkningsvärt udda åsikter tycker jag.

Men om jag får fråga mer specifikt.
Kan du rent teoretiskt se att det skulle kunna vara bättre med en syntetisk oskadliggjord viruskopia som triggar immunförsvaret, eller måste det vara ett riktigt virus?
Precis som syntetiskt tillverkad D-vitamin kan vara bättre än att sola sig för mycket.
I praktiken är det ju mera tveksamheter än i teorin, eftersom de syntetiska kopiorna måste insemineras i musklerna och förvaras och bäras i olika ämnen. Men kan du liksom se att själva teorin/tanken bakom vaccinationer är bra eller menar du att det bästa är att smittas av riktiga virus? Kan du motivera varför i så fall?
Hello säger: Livet går framåt och inte bakåt. Så ser framåt nu och lämna gårdagen! Forma framtiden som ligger framför dig Jesus Kristus är vårt enda hopp!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen