Rosie säger: Hej! Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. Joh 17. Helgelse finns bara i sanningen, sök HAN som är Sanningen och hans heliga ord! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

KarinW
Skapat 2021-02-09 av KarinW, kvinna, 39 år, Stockholms län.
Begäret efter ”hemlig” kunskap
Det är många på den här sidan som sitter med "kunskap" och förbittrar, förvirrar, splittrar och skapar elände. Till er säger jag läs detta och rannsaka er själva.

"Vi skall inte tro att det är Gud som drar iväg med oss ut på Internet i sökande efter sådant här. Och om du drar med vänner och bekanta ut i sådan här kunskap, då tror jag inte heller det är från Gud."

https://bibelfokus.se/irrbloss

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2021-02-09 av Tillit
Det är många på den här sidan som sitter med "kunskap" och förbittrar, förvirrar, splittrar och skapar elände. Till er säger jag läs detta och rannsaka er själva.

"Vi skall inte tro att det är Gud som drar iväg med oss ut på Internet i sökande efter sådant här. Och om du drar med vänner och bekanta ut i sådan här kunskap, då tror jag inte heller det är från Gud."

https://bibelfokus.se/irrbloss
Tack så bra!

Lite intressant är det att det var just Kjell Sjöberg (som var med i samma församling som jag efter att han blivit pensionär) som när jag höll på att köra fast i allt detta i början på nittiotalet sa till mig att lägga det åt sidan och söka vilan i Gud istället.
Anonym
#2. Publicerat 2021-02-09 av Anonym
Viktigt, Tack!
Sedan delar jag inte den svartvita bilden av att allt är osunt i trosrörelsen. Många som själavårdat personer som krashat i den teologin tycks tro att allt är svart. Visst, det finns djupa diken och många bedrägliga förkunnare. Vissa märkligheter såsom JDS. Men också en del bra input.
Roffe
#3. Publicerat 2021-02-09 av Roffe
Jag har nu kommit dit hän att jag inte kan se någon som helst mening med att sitta inne med djupa kunskaper på det området. Vi måste alltså våga ställa oss frågan vad det tillför vår tro och vårt förhållande till Jesus att veta allt om frimurare, kabbala, Illuminati, New World Order och all skit som man menar att dessa grupperingar sysslar med. På vilket sätt är jag bättre beredd för evigheten om jag kan allt om alla konspirationsteorier som florerar? Tillför det ens något till min beredskap inför den annalkande yttersta tiden? Måste jag känna till jesuiternas invigningsritual för att kunna förstå vem som är Antikrist – den dag han kliver fram på världsarenan? Måste jag anamma idéerna om att månlandningar aldrig skett och att jorden är platt för att vara beredd inför Jesu återkomst? Måste jag veta vad World Economic Forum och andra elitgrupperingar håller på med för att bli frälst till evigheten? Måste jag kunna allt om RFID-chip och streckkoder för att Gud skall kunna hindra mig från att ta emot vilddjurets märke? Måste jag veta vad alla vacciner innehåller och deras biverkningar för att vara ett vaket Guds barn? NEJ, jag tror allt detta är överflödig information som inte tillför något till en sund kristen tro där vi är kallade till att vara barn inför Gud! Sådana kunskaper kan också äventyra min andliga hälsa. Detta är nog många gånger Satans irrbloss för att locka oss bort från det som är väsentligt. Jag är övertygad om att Gud kommer att förse oss med den information vi måste ha i den yttersta tiden! Och personligen tror jag att det är förhållandevis lite kunskap vi behöver för att som Guds barn vara väl förberedda på det som skall komma, det tycker jag att jag har Bibelns till stöd för när jag skriver detta.
Detta är ett utdrag ur texten / irrbloss
Ferguson
#4. Publicerat 2021-02-09 av Ferguson
Viktigt, Tack!
Sedan delar jag inte den svartvita bilden av att allt är osunt i trosrörelsen. Många som själavårdat personer som krashat i den teologin tycks tro att allt är svart. Visst, det finns djupa diken och många bedrägliga förkunnare. Vissa märkligheter såsom JDS. Men också en del bra input.
Problemet med all villfarelse, oavsett i vilken skrud den kommer, är att det är sanning blandad med osanning. Vad gäller trosrörelsen är det inte endast JDS som är galet utan det finns mer;

"The Word of Faith movement is deceiving countless people, causing them to grasp after a way of life and faith that is not biblical. At its core is the same lie Satan has been telling since the Garden: “You shall be as God” (Genesis 3:5). Sadly, those who buy into the Word of Faith movement are still listening to him. Our hope is in the Lord, not in our own words, not even in our own faith (Psalm 33:20-22). Our faith comes from God in the first place (Ephesians 2:8; Hebrews 12:2) and is not something we create for ourselves. So, be wary of the Word of Faith movement and any church that aligns itself with Word of Faith teachings"

https://www.gotquestions.org/Word-Faith.htmlx
Anonym
#5. Publicerat 2021-02-09 av Anonym
Åh, men vad underbart, äntligen!! Har själv tänkt så mycket på det här. Har mått närmast fysiskt illa av att se alla dessa snurriga debatter, ändlösa diskussioner och hårklyverier. Har nästan varit på väg att lämna KD på grund av det. Vi behöver fokusera på Jesus, och bara på Jesus! Han som korsfäst. Han som uppstånden. Och leva ett praktiskt och enkelt liv, ledda av den helige Ande i förutberedda gärningar, förväntande oss små och stora mirakel varje dag!
Tack snälla ni för detta!
Anonym
#6. Publicerat 2021-02-09 av Anonym
Åh, men vad underbart, äntligen!! Har själv tänkt så mycket på det här. Har mått närmast fysiskt illa av att se alla dessa snurriga debatter, ändlösa diskussioner och hårklyverier. Har nästan varit på väg att lämna KD på grund av det. Vi behöver fokusera på Jesus, och bara på Jesus! Han som korsfäst. Han som uppstånden. Och leva ett praktiskt och enkelt liv, ledda av den helige Ande i förutberedda gärningar, förväntande oss små och stora mirakel varje dag!
Tack snälla ni för detta!
Jag håller med, detta var bra!
Anonym
#7. Publicerat 2021-02-09 av Anonym
Problemet med all villfarelse, oavsett i vilken skrud den kommer, är att det är sanning blandad med osanning. Vad gäller trosrörelsen är det inte endast JDS som är galet utan det finns mer;
Ja, men villfarelse finns i alla delar av Kristi kropp. Och alla av oss har delar i vår tro som inte är helt sunda. Mycket av tradition, uppfostran och saker man inte tänker på osv. Ta bara som exempel hur vi ber Gud att komma och närvara vid våra möten. Men Gud är redan där! Massor med människor lever i den villäran att Gud är långt borta och inte nära förrän vi upplever känslan av hans närvaro. Helt obibliskt och ändå så vanligt förekommande.

Var vi än befinner oss behöver vi urskillning. Och genom åren ändrar vi oss mycket. Jag tror inte alls så lagiskt som jag trodde för 10 år sedan. Just nu tycker jag att jag tagit stora steg framåt i min tro. Men kanske har jag också förlorat något viktigt någonstans som jag kommer återupptäcka en dag.

Skillnaden med trosrörelsen och de flesta andra strömningar är att det är så uppenbart hur fel flera saker är. Och det är uppenbart hur skadade en många människor blivit samt att flera församlingar blir sektlika. Men det finns bra saker också. Urskiljning som sagt.
Ferguson
#8. Publicerat 2021-02-10 av Ferguson
Ja, men villfarelse finns i alla delar av Kristi kropp. Och alla av oss har delar i vår tro som inte är helt sunda. Mycket av tradition, uppfostran och saker man inte tänker på osv. Ta bara som exempel hur vi ber Gud att komma och närvara vid våra möten. Men Gud är redan där! Massor med människor lever i den villäran att Gud är långt borta och inte nära förrän vi upplever känslan av hans närvaro. Helt obibliskt och ändå så vanligt förekommande.

Var vi än befinner oss behöver vi urskillning. Och genom åren ändrar vi oss mycket. Jag tror inte alls så lagiskt som jag trodde för 10 år sedan. Just nu tycker jag att jag tagit stora steg framåt i min tro. Men kanske har jag också förlorat något viktigt någonstans som jag kommer återupptäcka en dag.

Skillnaden med trosrörelsen och de flesta andra strömningar är att det är så uppenbart hur fel flera saker är. Och det är uppenbart hur skadade en många människor blivit samt att flera församlingar blir sektlika. Men det finns bra saker också. Urskiljning som sagt.
Naturligtvis finns det villfarelser på annat håll men trosrörelsen aka Kenyon, Hagin med flera måste avvisas som ett helt därför att de predikar ett på många sätt radikalt obibliskt budskap. Att de gör saker som är rätt är ju själva problemet och är det som gör villfarelsen så farlig.

Att villfarelse finns på annat håll gör ju inte trosrörelsen sannare utan visar bara hur svårt det är att ha alla rätt. Det du beskriver om att vi ber Gud närvara än fast han är överallt alltid är ju inget konstigt. Läser vi GT ser vi hur profeterna ropar efter Gud än fast han är nära och även Jesus ropar i nöd "Min Gud varför har du övergivit mig" Gud hade inte övergivet Jesus men Jesus upplevde det så. Ps 22 beskriver skeendet väl hur det vänder och blir till slut en lovsång. Trosrörelsen förkunnar att Gud övergav Jesus nilket är själva kärnan i deras villfarelse. Nu har inte jag koll på trosrörelsen i Sverige efter att Ekman lämnade rörelsen, förhoppningsvis har de övergett trosrörelsen aka Kenyon/Hagin. Men det finns andra församlingar än Livets Ord, för nått år sen sprang en dansk omkring och skrek "fire" och folk föll, vilket tydligen var budskapet!

Jag delar verkligen dina tankar om urskiljning och det är nått som vi behöver och utvecklar tillsammans med Herren i livet med Gud i bön och bibelläsning. Även min tro är annorlunda än för tio år sen och jag tror vi alla tar små steg i tro vartefter vi går med Herren Jesus Kristus. Tio år senare märker vi det som ett större steg på olika sätt. Personligen har jag blivit känsligare vilket kanske mest märks att samvetet reagerar långt tidigare för vad som är rätt och fel.
Anonym
#9. Publicerat 2021-02-10 av Anonym
Hoppsan hoppsan!! Blanda inte ihop trosrörelsen med framgångsteologin!!
Och det var väl inte det den här tråden handlade om egentligen, va? Utan om att undvika snurriga resonemang på bekostnad av evangelium. Eller? Rätta mig om jag har fel!
Tillit
#10. Publicerat 2021-02-10 av Tillit
Hoppsan hoppsan!! Blanda inte ihop trosrörelsen med framgångsteologin!!
Och det var väl inte det den här tråden handlade om egentligen, va? Utan om att undvika snurriga resonemang på bekostnad av evangelium. Eller? Rätta mig om jag har fel!
Ja, vi var likasom tillbaka i det redan på första sidan...
Rosie säger: Hej! Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. Joh 17. Helgelse finns bara i sanningen, sök HAN som är Sanningen och hans heliga ord! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen