Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

KristenDate
Skapat 2020-12-21 av KristenDate, man, 49 år, Stockholms län.
En varm julhälsning vill vi på KristenDate.se och Kristna Dejtingpodden sända er
En varm julhälsning vill vi på Kristendate.se och Kristna Dejtingpodden sända er

Årets Julhelg förespås bli den ensammaste någonsin för alla singlar med anledning av Coronarestriktionerna. Kyrkorna gör sitt bästa för att inom myndigheternas givna ramar agera som ett ljus i mörkret. Men vi kommer ändå inte ifrån verkligheten. Ensamhet är tufft och Julen är för de flesta den allra tuffaste högtiden där den känslan blir extra närvarande.

Evangelisten Cilla85 och Apologeten Popah kommer därför tillsammans med sina båda vänner Covid19-sköterskan MsNojd och hamnarbetaren Fritjof bjuda in samfunds-sverige till en gemensam Julstream via deras plattform kristendate.podbean.com som i dagsläget omsätter ca 5000 lyssnare i veckan enligt Spotifys statistik.

Både jag och Cilla har egna erfarenheter av hur ensamheten blir extra ensam just under Jul och vi ville därför göra någonting för att om möjligt vara ett virtuellt sällskap i etern, säger P-O Flodström.

Vi kan reda nu även avslöja att det blir en strid ström av helt fantastiska gäster. Vi inleder sändningen med att intervjua Anders Wisth på TBN Nordic om deras parallella satsning på sin plattform. Sen direkt efter Kalle har Sten-Gunnar Hedin lovat att gästa oss för att berätta om sin Julafton 2017, då hans älskade hustru Ellen precis hade gått hem. Senare på kvällen dyker missionsdirektor Linalie Newman upp med en liten Julhälsning, men först kommer ni få lyssna till pionjärpastorn Josefin Lennartsson 5 Bästa Tips att överleva Julen. För att hålla humöret på topp har även Göteborgaren Robban Tjernberg lovat att titta in med något uppmuntrande och dessutom kommer ju ingen mindre än Jeanette Ingemarson ge er sina mest #Glorious tankar för Julhelgen samt mycket mer/många flera! (Se Forum för komplett lista)

Se ochså:
Tips och råd för de ensamma vid jul från Öyvind Isaksen

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2020-12-21 av Alice
Jag förstår inte.

Den hungrige vill väl ha mat att äta och ingen podd med mätta lyckliga personer som lär ut att behärska hungern? Eller pratar om gamla minnen hur det var en gång för längesen då de fick behärska sina hungerkänslor.

På samma sätt vill väl den som känner ensamhet ha sällskap?
Och inte att "elit-kändis-kristna" som själva har tusen vänner ska svamla om att behärska ensamheten i en podd.

Det är ju nästan som en svart komedi detta.
KarinW
#2. Publicerat 2020-12-21 av KarinW
Jag förstår inte.

Den hungrige vill väl ha mat att äta och ingen podd med mätta lyckliga personer som lär ut att behärska hungern? Eller pratar om gamla minnen hur det var en gång för längesen då de fick behärska sina hungerkänslor.

På samma sätt vill väl den som känner ensamhet ha sällskap?
Och inte att "elit-kändis-kristna" som själva har tusen vänner ska svamla om att behärska ensamheten i en podd.

Det är ju nästan som en svart komedi detta.

Du är inte ensam om att inte förstå dessa två tomtar som kapat forumet med sina okristliga "låtsatspodd" där de pratar med varandra i ett röstläge för femåringar *kräks*. Vi är alla trötta på dessa två individer som ständigt tror sig komma med något men i själva verket bara vill bli sedda och hörda. De för bara oväsen och pratar strunt! Deras "15 minutes of fame" borde vara över nu (tittar på klockan).

En annan rolig lek är man har tio personer i ett rum. Om en går ut så är det nio kvar. Det är också en väldigt rolig lek. Nej men skämt&sido jag skrattade lite åt detta: "TIPS Bestäm att julen är en tid att ha kul. Lyssna på julmusik, häng julbelysning, dekorera en julgran. Gör din favorit julmiddag och roa dig även om du är ensam. Gå en promenad, titta på julfilmer eller julprogram på TV. Läs en bra bok. Köp en present till dig själv och öppna de du har fått från familj och vänner. Då ska du se att julen finns där för alla, även om du är ensam." Här tänker man inte på att när man är ensam orkar man inte pyssla med ditten eller datten. Ingen ork eller lust att läsa en bok eller ställa sig i köket och laga mat etc. Det där är ju som att idiotförklara personen som känner sig ensam och ÄR ensama! Dessutom de som är ensamma har förmodligen ingen familj eller vänner så hur kan de då öppna packet som de ska "ha fått från sin familj vänner"? *FACEPALM* DOHH!
Alice
#3. Publicerat 2020-12-22 av Alice

Nej men skämt&sido jag skrattade lite åt detta: "TIPS Bestäm att julen är en tid att ha kul. Lyssna på julmusik, häng julbelysning, dekorera en julgran. Gör din favorit julmiddag och roa dig även om du är ensam. Gå en promenad, titta på julfilmer eller julprogram på TV. Läs en bra bok. Köp en present till dig själv och öppna de du har fått från familj och vänner. Då ska du se att julen finns där för alla, även om du är ensam." Här tänker man inte på att när man är ensam orkar man inte pyssla med ditten eller datten. Ingen ork eller lust att läsa en bok eller ställa sig i köket och laga mat etc. Det där är ju som att idiotförklara personen som känner sig ensam och ÄR ensama! Dessutom de som är ensamma har förmodligen ingen familj eller vänner så hur kan de då öppna packet som de ska "ha fått från sin familj vänner"? *FACEPALM* DOHH!
Precis det här jag menade.
Annars tycker jag tvärtom de är himla charmiga Popah och Cilla

Men det där var ett hån mot de verkligt ensamma, ja!

Såklart roligare att göra en podd än att försöka fånga upp ensamma människor. Det krävs jobb och du får inget rampljus.
Tidigare fanns julbord anordnat för hemlösa eller ensamma, men i år vet jag inte om att det anordnas några möten över videolänk.
Jag ska försöka ta reda på mer.
Anonym
#4. Publicerat 2020-12-22 av Anonym
En fin julklapp som kanske kan lindra ensamheten denna jul skulle kunna vara några dagar där alla medlemmar här får gratis tillgång till alla funktioner, och kan skriva, läsa och svara vem man vill.

Ett väntande brev i datorn kan höja spänningen flera snäpp.
Popah
#5. Publicerat 2020-12-22 av Popah
Precis det här jag menade.
Annars tycker jag tvärtom de är himla charmiga Popah och Cilla

Men det där var ett hån mot de verkligt ensamma, ja!

Såklart roligare att göra en podd än att försöka fånga upp ensamma människor. Det krävs jobb och du får inget rampljus.
Tidigare fanns julbord anordnat för hemlösa eller ensamma, men i år vet jag inte om att det anordnas några möten över videolänk.
Jag ska försöka ta reda på mer.
Problemet är att vi inte FÅR annordna dessa event i år. I vanliga fall brukar vi göra det, men restrektionerna har satt stopp - så utifrån de förutsättningar vi har försöker vi göra det bästa vi kan. Din idé om Zoom-häng, kommer vi dock ta med oss till nästa år då den nya KristenDate-plattformen är på plats. :-)
Popah
#6. Publicerat 2020-12-22 av Popah

Du är inte ensam om att inte förstå dessa två tomtar som kapat forumet med sina okristliga "låtsatspodd" där de pratar med varandra i ett röstläge för femåringar *kräks*. Vi är alla trötta på dessa två individer som ständigt tror sig komma med något men i själva verket bara vill bli sedda och hörda. De för bara oväsen och pratar strunt! Deras "15 minutes of fame" borde vara över nu (tittar på klockan).

En annan rolig lek är man har tio personer i ett rum. Om en går ut så är det nio kvar. Det är också en väldigt rolig lek. Nej men skämt&sido jag skrattade lite åt detta: "TIPS Bestäm att julen är en tid att ha kul. Lyssna på julmusik, häng julbelysning, dekorera en julgran. Gör din favorit julmiddag och roa dig även om du är ensam. Gå en promenad, titta på julfilmer eller julprogram på TV. Läs en bra bok. Köp en present till dig själv och öppna de du har fått från familj och vänner. Då ska du se att julen finns där för alla, även om du är ensam." Här tänker man inte på att när man är ensam orkar man inte pyssla med ditten eller datten. Ingen ork eller lust att läsa en bok eller ställa sig i köket och laga mat etc. Det där är ju som att idiotförklara personen som känner sig ensam och ÄR ensama! Dessutom de som är ensamma har förmodligen ingen familj eller vänner så hur kan de då öppna packet som de ska "ha fått från sin familj vänner"? *FACEPALM* DOHH!
Du kan ju alltid roa dig med att sitta och vara bitter på Kristendates Forum från ditt anonymakonto. If that makes you happy. ;-)

Men ett gott råd. Det du sänder ut i världen tenderar du att få tillbaka. Men det är ditt liv, så du gör vad du vill med det. :-)
Popah
#7. Publicerat 2020-12-22 av Popah
En fin julklapp som kanske kan lindra ensamheten denna jul skulle kunna vara några dagar där alla medlemmar här får gratis tillgång till alla funktioner, och kan skriva, läsa och svara vem man vill.

Ett väntande brev i datorn kan höja spänningen flera snäpp.
Bra idé!!
KristenDate - du kan väl kolla upp den möjligheten? :-)
Alice
#8. Publicerat 2020-12-22 av Alice
Problemet är att vi inte FÅR annordna dessa event i år. I vanliga fall brukar vi göra det, men restrektionerna har satt stopp - så utifrån de förutsättningar vi har försöker vi göra det bästa vi kan. Din idé om Zoom-häng, kommer vi dock ta med oss till nästa år då den nya KristenDate-plattformen är på plats. :-)
Just möjlighet till mingel och umgänge över zoom eller annan videolänk exempelvis för "gemensam julfika" efter en streamad julgudstjänst till exempel, verkar inte finnas.
Jag har verkligen sökt runt.
Ska höra mig för med min kyrka, men tror inte heller de har något.
Ingen har tänkt så långt!

Och själv måste jag jobba och senare provocera min familj med veganskt julbord
Alice
#9. Publicerat 2020-12-22 av Alice
Jag hittar inget i kristen regi.

Men jag hittade singelmingelträffar digitalt på julafton genom "singel i Sverige". De har möten på morgonen och eftermiddagen.

www.singelisverige.se

Även dessa ser ut att anordna digitala träffar, men bara för medlemmar. En del här på kristendate passar nog in i målgruppen och kan bli medlemmar:

vitjul.se
neuro.se
www.seniorerna.se


KarinW
#10. Publicerat 2020-12-22 av KarinW
Men ett gott råd. Det du sänder ut i världen tenderar du att få tillbaka.
Titta på dig själv först. Börja här - För att ta några exempel:
"Tungotal och raggningstips från Moses, Jesus och Mohammed" (FLIRTAR MED ISLAM)
"Analsex, oralsex och 187 andra Glorious Sexpositions?" (RUBRIK HELT OANSTÄNDIG) för att bara nämna några ganska otäcka rubriker från er och innehållet och utgångspunkterna i text och tal är helt okristligt och ska därför förkastas.

Vad ger du? Låt oss se - Oänständiga rubriker som leder till oänständigt och barnsligt innehåll i text och ännu värre i tal podd vilket lyssnaren i slutändan inte får ut någonting vettigt. Ingen målgrupp nådd då inget egentligt innehåll finnes att greppa och ta del av. Ni vill tala om det sexuella men når aldrig fram till något resultat det är ju ofta bara tomma ord och flirtar med utomkristliga världen för att vinna lyssnare och anhängare.

Ni bidrar inte med något bibliskt överhuvudtaget. Ni predikar inte evangeliet eller pratar om något som har med bibliskt förankrad tro att göra. Ni pratar från er själva! Och resultatet blir inget annat än.

Det NI ger ut till världen är av världen och till för världen. Inte för oss kristna. Gör något gott istället. Använd bibeln och sunt förnuft. Jag är hellre bitter (som du påstår) och troende än en amerika-mega-church-toronto-trosrörelse-influerad egocentrisk femåring som sitter och skriker rappakalja och sprider osund "kristenhet" (när ni väl talar något kristet vilket inte är ofta) till de stackars lyssnarna.

Nä du, ska du ha någonting tillbaka så får du allt se till dig själv först. Börja med att rensa bort dina villoläror sen kan du göra en podd om något som faktiskt är uppbyggligt och sunt för en kristen åhörare.

Så min fråga till dig är: Tycker du verkligen att du sänder ut något bra till världen? Om du svarar ja så har du Failat Totalt! Om du svarar nej så önskar jag att Herren visar dig in på rätt väg & en God Jul :-)
Till sist. Jag finns. Anonym är jag inte.
&l
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen