Svar #7. Postat 2020-12-15 kl 09:46 av
Tillit.
Man berättade nyligen på TV att man beräknat att man räddade livet på 60 personer i Sverige genom svininfluensavaccinet.
Men 400 ungdomar fick livet förstört av narkolepsi. Ett ämne i vaccinet var så likt det kroppsegna ämnet så att kroppen angrep sig själv. Och det blev hjärnskador. Om jag förstod det rätt..
I det här ämnet har jag egentligen väldigt mycket att säga, men idag har jag nog inte tid att ge mig in i samtalet. Jag tog själv inte svininfluensavaccinet men resten av familjen gjorde det. Covid 19 kommer jag troligen att ta. Inte för att jag själv är rädd för att bli smittad utan för att bidra till att minska smittspridningen även om inte hela befolkningen behöver vaccineras för att det ska ske. Vi får se hur strategin kommer att se ut.
Däremot är väl en sådan beräkning intressant då vi vet att covid-19 skördar och högst sannolikt kommer att skörda långt fler liv än dessa sextio (huruvida den undersökningen stämmer) som räddades mot svininfluensan. Här är det ju inte tiotal eller hundratal, utan tusental bara i Sverige och det är inte en spekulation utan faktiska siffror hittills. Hur snabbt vi utvecklar naturlig immunitet (som grupp) och hur snabbt viruset blir mer harmlöst (vilket är mer troligt än att det blir värre) är förstås en parameter att ta med i riskbedömningen, så veta säkert om framtiden kan vi ju aldrig göra. Vi har ju inte ens förmågan att fullt ut veta vad som skulle ha hänt om vi inte gjorde det eller det "misstaget" tidigare.
Att vaccin generellt skulle ha gjort mer skada än nytta historiskt, det är det inte alls svårt att motbevisa.
Men som sagt, har inte tid att ge mig in djupare i diskussionen idag. Kanske en annan dag....
Vi har dock en tendens att se betydligt värre på skador som blir på grund av åtgärder som sätts in för att minska skador än på skadorna vi vill stoppa. Om vi skulle införa självkörande bilar och får ner antalet döda i trafiken till fyrtio per år istället för de dryga två hundra som sker på grund av den mänskliga faktorn, så skulle vi inte fokusera på vinsten av 160 människoliv utan bli upprörda över de fyrtio som tekniken dödar och aldrig acceptera det. Det är möjligt att en orsak till att vi är så irrationella är att när det gäller de två hundra så tror jag mig själv åtminstone ha kontroll över min egen bilkörning så då är det andra som drabbas, men överlåter jag det åt tekniken så kan ju jag vara en av de fyrtio.