Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Growitz
Skapat 2020-11-21 av Growitz, man, 47 år, Skåne län.
Uppryckningen av församlingen
Jag har en fråga till alla er som inte tro på någon uppryckelse alternativt tro på en uppryckelse efter vedermördan.

Varför ska Guds församling gå igenom verdermördan?

Svara gärna kortfattat eftersom jag har svårt att läsa längre texter pga. ADD.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-11-21 av Anonym
Jag har en fråga till alla er som inte tro på någon uppryckelse alternativt tro på en uppryckelse efter vedermördan.

Varför ska Guds församling gå igenom verdermördan?

Svara gärna kortfattat eftersom jag har svårt att läsa längre texter pga. ADD.
Vi diskuterar detta precis just nu, i andra tråden. Det handlar om eskatologin och detta. Varför diskutera samma sak i 2 trådar samtidigt..?
Anonym
#2. Publicerat 2020-11-21 av Anonym
Det är oftast långa textsvar i den andra tråden, en tråd där kortfattade svar dominerar är nog efterlängtad av många.. av olika orsaker, så kör hårt nu.. :-) Passion, du får första tjing..
Anonym
#3. Publicerat 2020-11-21 av Anonym
Det har du rätt i, Vingen.

Jag har några bibelord som Growitz gärna får fundera på och svara på.

Varför säger Jesus detta? :

"Detta har jag talat till er för att ni ska ha frid i mig.
I världen kommer ni att lida, men var vid gott mod.
Jag har övervunnit världen."
(Joh. 16:33)

Samt Luk. 21:

"Men innan allt detta ska de gripa er och förfölja er och utlämna er till synagogor och fängelser och dra er inför kungar och härskare för mitt namns skull."

"Ni ska bli förleda också av föräldrar och bröder och släktingar och vänner, och en del av er ska man döda.
Och ni ska bli hatade av alla för mitt namns skull."

"Men inte ett hår på ert huvud ska gå förlorat.
Genom er uthållighet ska ni vinna era själar."

Och så Matt. 10:28:

"Och frukta inte för dem som dödar kroppen, men inte har makt att döda själen, utan frukta mer honom som kan fördärva både själ och kropp i helvetet."

Var de som Jesus pratade med församlingen?
Tillhörde de församlingen?
På vilket sätt var de skyddade av Jesus?
Anonym
#4. Publicerat 2020-11-21 av Anonym
Jag har en fråga till alla er som inte tro på någon uppryckelse alternativt tro på en uppryckelse efter vedermördan.

Varför ska Guds församling gå igenom verdermördan?

Svara gärna kortfattat eftersom jag har svårt att läsa längre texter pga. ADD.
Ja varför, det är frågan. Bibeln ger svar: För mitt namn skull.
Vi får bära vårt kors på jorden, som Jesus bar sitt kors på Golgata. Men utgången är seger.

Vi lever alla på en syndig jord,( tänk dig att jorden är ett hus som ständigt brinner,) alla är samlade här, troende som ej troende. Guds barn står där "i branden" beskyddade av Guds Ande tills Herren kommer och hämtar de sina till evigt liv. Resten lämnas kvar "i elden" till evig dom.

Jesus säger att lidandets tid på jorden skall förkortas för de utvaldas skull.
Anonym
#5. Publicerat 2020-11-21 av Anonym
Vi får inte heller glömma det att vi måste lida för vår fostrans skull. Hebreerbrevet 12:1-13.

Vers 7:

Det är för er fostran som ni får utstå lidande. Gud behandlar er som sina söner. Vilken son blir inte fostrad av sin far?

Och Apostlagärningarna 14:21-22.

De förkunnade evangeliet i staden och vann många lärjungar. Sedan återvände de till Lystra, Ikonium och Antiokia och styrkte lärjungarnas själar och uppmanade dem att stå fasta i tron. De sade: "Vi måste gå igenom många lidanden för att komma in i Guds rike."
Ferguson
#6. Publicerat 2020-11-21 av Ferguson
Growitz, fint att veta det finns fler dårar än jag på forumet som tror på ett uppryckande före vedermödan??

Såg att det talas om lidande för församlingen här av några. I tråden om Uppb skrev jag nyss att församlingen är bestämd att drabbas av lidande och att vi samtigt inte är bestämda att drabbas av vrede. Den som vill kolla där hur jag tänker mig det.
AllanE
#7. Publicerat 2020-11-22 av AllanE
Jag skall komplettera de tidigare svaren med Matt. kap 24. Där säger Jesus:
"Be att ni slipper fly under vintern."
Sedan berättar Han om vedermödan.
Därefter säger han vidare: "För de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas."

Om de utvalda redan hade blivit uppryckta, skulle tiden inte behöva förkortas för vår skull.
Ferguson
#8. Publicerat 2020-11-23 av Ferguson
Jag skall komplettera de tidigare svaren med Matt. kap 24. Där säger Jesus:
"Be att ni slipper fly under vintern."
Sedan berättar Han om vedermödan.
..........................

Frågan att ställa sig är vilka dessa är utvalda är? För de flesta av oss är svaret, församlingen, men är det vad Jesus menar?

Jesus kom till och för judarna i första hand. Vilket han själv säger;Jag har inte kommit för andra än de förlorade fåren av Israels hus; Därför tror jag de utvalda under den stora vedermödan är judar.

Tiden förkortas därför att om den inte gjorde det skulle ingen människa bli frälst Matt 24:22a Vilket ger en hint om hur svår vedermödan ändå kommer att bli. Därför förkortar Gud tiden för de heliga, judarna, så att de kan fortsätta och föra Guds plan för världen fram.
Som du skriver tror jag uppryckandet av församlingen sker innan dess
Anonym
#9. Publicerat 2020-11-23 av Anonym
..........................

Frågan att ställa sig är vilka dessa är utvalda är? För de flesta av oss är svaret, församlingen, men är det vad Jesus menar?

Jesus kom till och för judarna i första hand. Vilket han själv säger;Jag har inte kommit för andra än de förlorade fåren av Israels hus; Därför tror jag de utvalda under den stora vedermödan är judar.

Tiden förkortas därför att om den inte gjorde det skulle ingen människa bli frälst Matt 24:22a Vilket ger en hint om hur svår vedermödan ändå kommer att bli. Därför förkortar Gud tiden för de heliga, judarna, så att de kan fortsätta och föra Guds plan för världen fram.
Som du skriver tror jag uppryckandet av församlingen sker innan dess
Menar du att lärjungarna och apostlarna inte hörde till församlingen och var födda på nytt av den Helige Ande?

Var står det?

Jag läser i Bibeln att de är frälsta. Apostlagärningarna handlar om dem.
Ferguson
#10. Publicerat 2020-11-23 av Ferguson
Menar du att lärjungarna och apostlarna inte hörde till församlingen och var födda på nytt av den Helige Ande?

Var står det?

Jag läser i Bibeln att de är frälsta. Apostlagärningarna handlar om dem.
Lärjungarna hörde inte till församlingen de tre åren de vandrade med Herren, då var de troende judar men utvalda. Jesus hade inte dött och uppstått därför blev de inte lemmar i Kristi kropp förrän dHA föll över dem på övre sal Apg 2

Varför nämner du att du läser i Bibeln de är frälsta och Apg handlar om dem?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen