Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-11-16 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep.24: the Return of the Cillanator i SVT
I morgondagens avsnitt av SVT-serien "Första Dejten" är det dags för yrvädret från Övfre Östermalm att med sin rosa pinky preachy Bible dejta i TV igen! ????????
Cilla Eriksson är entreprenören och evangelisten som 2016 tog svensk frikyrklighet med storm då hon i SVT's Tro, Hopp och Kärlek vann våra hjärtan! Nu är hon tillbaka igen, redo och laddad till tänderna!

Klockan 22.30 imorgon dejtar hon porrnovellsförfattaren Tomas.

I veckans avsnitt av Kristna Dejtingpodden berättar Cilla85 för MsNojd om vad som hände bakom kulisserna i Första Dejten!! ??????

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2020-11-16 av Alice
Självklart, jag kan knappt vänta med att kolla, äntligen får man se någon härifrån i rörlig bild och Cilla dessutom och på dejt, asspännande ju!
Anonym
#2. Publicerat 2020-11-16 av Anonym
Porrnovellsförfattare, var det den ende som vågade ställa upp?
Popah
#3. Publicerat 2020-11-17 av Popah
Haha, kanske det!!
Blev en helt #Glorious #missionarydating i varje fall!!

https://www.svtplay.se/video/29113966/forsta-dejten/forsta-dejten-sasong-4-forsta-gangen-jag-dejtar-nagon-med-en-bibel-i-handvaskan?start=auto

Kolla gärna in det, Cilla85 går "all out" med bön, Bibelläsning och vittnesbörd - hur awesome som helst!!
Popah
#4. Publicerat 2020-11-17 av Popah
Självklart, jag kan knappt vänta med att kolla, äntligen får man se någon härifrån i rörlig bild och Cilla dessutom och på dejt, asspännande ju!
Haha, hoppas du tyckte det var lika kul att titta på som vi gjorde!!

Vad är dina tankar kring #missionarydating i annars - något du provat?
Alice
#5. Publicerat 2020-11-17 av Alice
Haha, hoppas du tyckte det var lika kul att titta på som vi gjorde!!

Vad är dina tankar kring #missionarydating i annars - något du provat?
Nytt ord där, blev tvungen att googla
Att dejta någon bara för att försöka frälsa dem låter taskigt, som att luras. Man ska inte luras och låtsas intresserad av någon man inte är intresserad av.
Om det handlar om att man är intresserad av en ateist och vill frälsa henne eller honom samtidigt, så kör hårt, varför inte?
Men var beredd på att behöva acceptera vederbörande som han eller hon är, om han eller hon inte blir frälst och ni får känslor.
Det går att överlämna sånt i Guds händer och vila i att man gjort vad man kan, och ändå få en fungerande relation.
Popah
#6. Publicerat 2020-11-17 av Popah
Nytt ord där, blev tvungen att googla
Att dejta någon bara för att försöka frälsa dem låter taskigt, som att luras. Man ska inte luras och låtsas intresserad av någon man inte är intresserad av.
Om det handlar om att man är intresserad av en ateist och vill frälsa henne eller honom samtidigt, så kör hårt, varför inte?
Men var beredd på att behöva acceptera vederbörande som han eller hon är, om han eller hon inte blir frälst och ni får känslor.
Det går att överlämna sånt i Guds händer och vila i att man gjort vad man kan, och ändå få en fungerande relation.
Haha, ja - nej nej. Handlar inte om att luras utan om att dejta människor utanför Kyrkan med förhoppningen om att de blir troende. :-)
Anonym
#7. Publicerat 2020-11-17 av Anonym
Haha, ja - nej nej. Handlar inte om att luras utan om att dejta människor utanför Kyrkan med förhoppningen om att de blir troende. :-)
Det här är ju en stor fråga i sig. Är det verkligen en bra strategi? Visst, en och annan har det funkat för, men generellt så tycks det inte vara så lyckat. Jag känner flera kvinnor som parat ihop sig med icke troende män och blivit mer eller mindre olyckliga.

Det luriga tycks vara att den icke troende parten, om denne blivit kär, kan verka intresserad av den andres tro. Intresset kan säkert vara genuint - det hör väl liksom till förälskelsen att intressera sig för den andre. Men hur djupt går det? Tyvärr verkar det vara rätt vanligt att intresset falnar när det gått en tid efter att relationen etablerats.

Så, kan detta vara Guds vilja? Jag personligen tror inte det.
Anonym
#8. Publicerat 2020-11-17 av Anonym
Det finns stora risker med att dejta ickekristna människor och försöka att omvända dem. För om det handlar om dejting så blir det med intentionen att även känslor och attraktion eventuellt kommer att bli inblandade.

Jag har sett ett antal tragiska fall genom åren, där människor har verkat intresserade av den kristna tron och Bibeln, för att de ganska snabbt har förstått att om de ska ha en chans på den människan som de vill ha så måste de bli intresserade av det som hör till det kristna livet. Tron blir ett slags "lockbete".
Det har gått så långt att de velat be frälsningsböner och döpa sig..men med ett resultat att när de inte senare fått det de önskat rent relationsmässigt så har den "tro" de visat upp inte funnits eller inte hållit, utan runnit ut i sanden.
Den var inte byggd på deras egen inre längtan efter Gud, utan längtan efter att få en viss människa "genom Gud".
Det blir en ljummen och spontan "låtsasfrälsning" med siktet på en partner. Inte på Jesus Kristus. Hjärtat kan vara på annat håll, än hos Honom.

Så att dejta ickekristna, och inte vara beredd på att inleda en relation om den andre inte blir kristen, kan vara att spela ett högt spel med dyra insatser.
Många är också de, som pga känslor de inte alls hade räknat med, ingår relationer med ickekristna de inte alls planerat att göra..för att de blivit attraherade och förälskade i någon de känner att de inte kan stå emot.
Och den egna tron, och det livet man hade tänkt att följa, kan bli det som får "stryka på foten" och ta de stora törnarna.
Så lek inte med elden. Var klok, och gå inte för nära istället.
Anonym
#9. Publicerat 2020-11-17 av Anonym
Det här är ju en stor fråga i sig. Är det verkligen en bra strategi? Visst, en och annan har det funkat för, men generellt så tycks det inte vara så lyckat. Jag känner flera kvinnor som parat ihop sig med icke troende män och blivit mer eller mindre olyckliga.

Det luriga tycks vara att den icke troende parten, om denne blivit kär, kan verka intresserad av den andres tro. Intresset kan säkert vara genuint - det hör väl liksom till förälskelsen att intressera sig för den andre. Men hur djupt går det? Tyvärr verkar det vara rätt vanligt att intresset falnar när det gått en tid efter att relationen etablerats.

Så, kan detta vara Guds vilja? Jag personligen tror inte det.
Fick se nu vad du skrivit, och har skrivit nästan detsamma.
Detta är viktigt, och kanske något som "vi äldre" med lång erfarenhet har sett mycket mer än de yngre har hunnit se.
Kanske dags att lyssna på gamlingarna snart..

Och kan tillägga att jag inte har sett ett enda lyckligt par där den ena är kristen och den andra inte. Tvärtom så har det fört med sig olyckliga äktenskap, på bekostnad av den troende. Inte av den icketroende.
Alice
#10. Publicerat 2020-11-17 av Alice
Fick se nu vad du skrivit, och har skrivit nästan detsamma.
Detta är viktigt, och kanske något som "vi äldre" med lång erfarenhet har sett mycket mer än de yngre har hunnit se.
Kanske dags att lyssna på gamlingarna snart..

Och kan tillägga att jag inte har sett ett enda lyckligt par där den ena är kristen och den andra inte. Tvärtom så har det fört med sig olyckliga äktenskap, på bekostnad av den troende. Inte av den icketroende.
Finns det någon statistik på detta eller är det bara egna erfarenheter?
De flesta skilda kristna har ju skilt sig från en troende man eller kvinna. Vilket inte är särskilt konstigt då de flesta av oss människor gifter sig med någon som hänger inom samma intressesfär.
Människor kan väl tänka efter själva.
Känns rent allmänt tanken på en partner med annan tro obehaglig, då är det inget snack. Annars är det inga problem.
Men det gäller att tänka dessa tankar före man blivit kär såklart.
Och ja jag känner till förhållanden som håller där den ena är troende och den andre inte.
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen