Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2020-11-10 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Domedagen!

Domedagen
Det känns som att domedagen är nära.


Pandemier, krig och accelererande klimatförändringar hotar mänskligheten. Det är lätt att bli nedslagen av alla dåliga nyheter och känna vånda inför framtiden. SVT:s Anna Lindman möter framtidsforskare, klimataktivister, preppers, teologer och troende för att tala om farhågor, förhoppningar och fakta inför en hotfull framtid.
eller?
https://www.svtplay.se/video/28937430/domedagen/domedagen-sasong-1-det-kanns-som-att-domedagen-ar-nara?start=auto

Svar på inlägg

Ferguson
#1. Publicerat 2020-11-10 av Ferguson

Domedagen
Det känns som att domedagen är nära.


Pandemier, krig och accelererande klimatförändringar hotar mänskligheten. Det är lätt att bli nedslagen av alla dåliga nyheter och känna vånda inför framtiden. SVT:s Anna Lindman möter framtidsforskare, klimataktivister, preppers, teologer och troende för att tala om farhågor, förhoppningar och fakta inför en hotfull framtid.
eller?
https://www.svtplay.se/video/28937430/domedagen/domedagen-sasong-1-det-kanns-som-att-domedagen-ar-nara?start=auto

Well, vi närmar oss domedagen men innan den blir av ska all eskatologi, bibelns undervisning om framtiden, först ske. Det är en hel del, vilket forumet har olika tankar och tolkningar om. Det sagt jag väntar varken på vedermödan tusenårsriket eller domedagen utan jag väntar på att Jesus tar mig hem i uppryckandet. Vilket jag tror är nästa profetiska skeende och när den har skett kommer allt det andra att börja uppfyllas allt eftersom det beskrivs i bibeln.
KarinW
#2. Publicerat 2020-11-10 av KarinW
Well, vi närmar oss domedagen men innan den blir av ska all eskatologi, bibelns undervisning om framtiden, först ske. Det är en hel del, vilket forumet har olika tankar och tolkningar om. Det sagt jag väntar varken på vedermödan tusenårsriket eller domedagen utan jag väntar på att Jesus tar mig hem i uppryckandet. Vilket jag tror är nästa profetiska skeende och när den har skett kommer allt det andra att börja uppfyllas allt eftersom det beskrivs i bibeln.

Förstår jag dig rätt när du säger att Jesus ska komma tillbaka med ett uppryckande och sedan skall det bli sju år med antikrist och allt elände?
Anonym
#3. Publicerat 2020-11-10 av Anonym

Domedagen
Det känns som att domedagen är nära.


Pandemier, krig och accelererande klimatförändringar hotar mänskligheten. Det är lätt att bli nedslagen av alla dåliga nyheter och känna vånda inför framtiden. SVT:s Anna Lindman möter framtidsforskare, klimataktivister, preppers, teologer och troende för att tala om farhågor, förhoppningar och fakta inför en hotfull framtid.
eller?
Jag har tittat på programmet.
Holger Nilsson var med och pratade. I programmet intervjuas också en kvinna som har sin bakgrund i trosrörelsen, Kristet Center. Hon berättar om hur det är som barn och ungdom att ständigt leva med skräcken att kanske inte få följa med vid "uppryckelsen", när föräldrarna och andra försvinner..bli lämnad kvar och att kanske få hamna i helvetet. Detta har framkommit tidigare i forumdiskussionerna här, där personer har delat sina upplevelser om att leva med en ständig rädsla och skräck för detta. Det sätter spår. Och det har sitt ursprung i en felaktig teologisk lära och predikan. (Tror jag och många med mig.)
Den här kvinnan hade tagit avstånd från hela det kristna livet.
Holger nekar till att själv vara en domedagspredikant, som inte alls står och förmedlar detta med uppryckelsen och vad som händer de som inte blir uppryckta..utan enbart lyfter upp "glädjebudskapet om Jesus". Och det kan jag säga är inte sanningen.
Jag prenumererade ett tag på hans tidning "Flammor", och det är nog svårt att hitta en kristen tidning som predikar mer varningar, skrämselbudskap och har mer fokus på mörker och domedagsprofetior än den. Den lyfter alltid fram det otäcka, allt vad mörkret gör, att nu kommer Antikrist snart osv. Varningar och idel varningar. Jag upplevde att det bara förmedlades destruktiva saker..och jag fick ångest och fruktan av att läsa hans tidning. Och slutade givetvis att läsa tidningen. Fler med mig upplevde samma sak.

Holger Nilsson, och många andra som är "poppis" idag, på kristna TV-kanaler och webben m.m., är verkligen domedagspredikanter på ett sätt som skapar rädslor och ångest. Och de förmedlar just det som tas upp i programmet: en fixering vid den bedrägliga dispensationalistiska lärans domedagsbudskap..med Antikrist, totalmörker, historiens värsta vedermöda och en uppryckelse man kanske inte får följa med på, fast man är kristen.

Åh, vad jag önskar att det fanns väckelsepredikanter fixerade vid allt som Jesus gör och är istället, vid friden, tryggheten, friheten och befrielsen, och vid kärleken som fördriver all fruktan!
Ferguson
#4. Publicerat 2020-11-10 av Ferguson

Förstår jag dig rätt när du säger att Jesus ska komma tillbaka med ett uppryckande och sedan skall det bli sju år med antikrist och allt elände?
Ja, jag tror Jesus kommer snart för att möta sin församling på skyn i uppryckandet. Efter en tid, som ingen vet längden på, bryter sen vedermödan ut vilken Jesus kommer att avsluta i och med sin 2a tillkommelse på jord. Sen blir det ett milennium och efter det domens dag och evigheten. Det är min tolkning av skriften vad gäller framtiden, nått som alla kan läsa sig till.
KarinW
#5. Publicerat 2020-11-10 av KarinW
Ja, jag tror Jesus kommer snart för att möta sin församling på skyn i uppryckandet. Efter en tid, som ingen vet längden på, bryter sen vedermödan ut vilken Jesus kommer att avsluta i och med sin 2a tillkommelse på jord. Sen blir det ett milennium och efter det domens dag och evigheten. Det är min tolkning av skriften vad gäller framtiden, nått som alla kan läsa sig till.

Så Jesus kommer två gånger till? Trots att han sagt att han kommer 1 gång. Hur får du ihop det?
Vart i skriften läser du att han kommer två gånger? Uppryckandet sker vid samma tillfälle vid Jesu återkomst då de levande rycks upp och möter Herren bland molnen och detta är ju efter de 7 åren inte före. Sedan kommer tusenårsriket och efter det väcks alla döda inför domen och sedan är det slut.

Tänkte lite på att om man tänker på ett uppryckande före allt detta så finns det stor risk att man tar emot vilddjurets märke utan att veta om det eftersom man inte är vaksam. Man går ju och tror att man ska bli uppryckt innan allt det sker. Det finns inget stöd för pre-trib läran i bibeln. Vi kommer ALLA som lever den tiden att få gå igenom de 7 åren, både kristna och ickekristna något uppryckande innan det kommer inte att ske.

Påståendet om ett uppryckande före antikrist kommer från utomstående okristna kretsar och har på senare tid snappats upp av stora amerikanska falska predikanter.

KarinW
#6. Publicerat 2020-11-10 av KarinW

Några bibelord som styrker att Jesus kommer 1 gång och det är EFTER antikrist och vedermödan:

"När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son (antikrist), öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud."

"Strax efter de dagarnas nöd [1917: vedermöda] skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra."

Efter den tidens nöd och när alla människor på jorden ser Jesus komma skall vi samlas till honom. Så står det ju faktiskt rakt upp och ner här. Det här är alltså också ett bibelord som talar starkt mot pre-trib-läran.

Ferguson
#7. Publicerat 2020-11-10 av Ferguson

Så Jesus kommer två gånger till? Trots att han sagt att han kommer 1 gång. Hur får du ihop det?
Vart i skriften läser du att han kommer två gånger? Uppryckandet sker vid samma tillfälle vid Jesu återkomst då de levande rycks upp och möter Herren bland molnen och detta är ju efter de 7 åren inte före. Sedan kommer tusenårsriket och efter det väcks alla döda inför domen och sedan är det slut.

Tänkte lite på att om man tänker på ett uppryckande före allt detta så finns det stor risk att man tar emot vilddjurets märke utan att veta om det eftersom man inte är vaksam. Man går ju och tror att man ska bli uppryckt innan allt det sker. Det finns inget stöd för pre-trib läran i bibeln. Vi kommer ALLA som lever den tiden att få gå igenom de 7 åren, både kristna och ickekristna något uppryckande innan det kommer inte att ske.

Påståendet om ett uppryckande före antikrist kommer från utomstående okristna kretsar och har på senare tid snappats upp av stora amerikanska falska predikanter.

Svaret finner du i 1 Tess 4 där Paulus talar om ett uppryckande från jorden Herren till mötes på skyn. Den 2a tillkommelsen till jorden sker när Herren sätter sina fötter på Oljeberget, ungefär 7 år senare, i samband med dödandet av antikrist och fängslandet av Satan för de tusenårs rike.

Uppryckandet är biblisk undervisning! Det finns där av en orsak och det är tröstens, enlig Paulus. Läs 1 Tess 4:15-17 så ser du själv vad det står;

"Såsom ett ord från Herren säga vi eder nämligen detta, att vi som leva och lämnas kvar till Herrens tillkommelse ingalunda skola komma före dem som äro avsomnade. 16Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; 17sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren. 18Så trösten nu varandra med dessa ord.

Att predikanter har förvandlat detta budskap till skrämsel är för mig obegripligt, klarare än så här blir inte det kristna hoppet. Det
KarinW
#8. Publicerat 2020-11-10 av KarinW
Svaret finner du i 1 Tess 4 där Paulus talar om ett uppryckande från jorden Herren till mötes på skyn. Den 2a tillkommelsen till jorden sker när Herren sätter sina fötter på Oljeberget, ungefär 7 år senare, i samband med dödandet av antikrist och fängslandet av Satan för de tusenårs rike.

Uppryckandet är biblisk undervisning! Det finns där av en orsak och det är tröstens, enlig Paulus. Läs 1 Tess 4:15-17 så ser du själv vad det står;

"Såsom ett ord från Herren säga vi eder nämligen detta, att vi som leva och lämnas kvar till Herrens tillkommelse ingalunda skola komma före dem som äro avsomnade. 16Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; 17sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren. 18Så trösten nu varandra med dessa ord.

Att predikanter har förvandlat detta budskap till skrämsel är för mig obegripligt, klarare än så här blir inte det kristna hoppet. Det

Det där är ju från Herrens dag då han återkommer och sätter fötterna på oljeberget. Herren själv stiger ner från himmelen och syns bland molnen där de kvarlevande kristna rycks upp till honom och de okristna jämrar sig inför honom. Det talas om en och samma händelse - HERRENS DAG / HERRENS ENDA ÅTERKOMST.
Ferguson
#9. Publicerat 2020-11-11 av Ferguson

Några bibelord som styrker att Jesus kommer 1 gång och det är EFTER antikrist och vedermödan:

"När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son (antikrist), öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud."

"Strax efter de dagarnas nöd [1917: vedermöda] skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra."

Efter den tidens nöd och när alla människor på jorden ser Jesus komma skall vi samlas till honom. Så står det ju faktiskt rakt upp och ner här. Det här är alltså också ett bibelord som talar starkt mot pre-trib-läran.

Det Paulus talar om i 2 Tess 2 handlar om "Herrens Dag" som är ett annat namn för hela den period som "Jakobs nöd" läs "vedermödan" handlar om. 2 Tess 2 är Paulus försäkran till Tessalonikerna, de inte har blivit kvarlämnde, för han talar inte om uppryckandet där. Det hoppet innebär att Jesus kan komma när som helst det finns inget profetiskt som först ska ske.

Läs ditt citat igen ser du att Paulus säger att vedermödan inte har skett för först måste en rad saker ske, avfallet och laglöshetens man ska ha trätt fram osv. Ditt citat från Matt 24 rör inte församlingen utan det handlar om Israel och överlevarna från vedermödan. Och beskriver Herrens 2a tillkommelse efter vedermödan.

Om man som du gör ovan med att tro 2 Tess 2 och Matt 24 är skrivna till församlingen är det som skapar den förvirring som "Passion" skrev om! Predikanter som skrämmer folk på s
KarinW
#10. Publicerat 2020-11-11 av KarinW
6.0 Den stora vedermödan, vreden och vredesskålarna.

Tiden före Jesu ankomst beskrivs ibland som "den stora vedermödan". Ordet vedermöda kommer från 1917-års översättning av NT. I våra nyare översättningar står lidande eller nöd istället för vedermöda. Många förkunnare delar upp denna period i två delar om vardera 3,5 år: vedermödan och vreden. Den första delen är då den nöd som Jesus talar om i Matteusevangeliets kapitel 24. Den andra delen utgör då de sju vredesskålarna i Uppenbarelsebokens kapitel 16. Man menar att detta är en tid av dom över världen, och därför skall inte de kristna vara kvar under denna tid; de skall vara uppryckta till Herren och slippa allt det elände som vedermödan och vreden innebär. De som tror på ett uppryckande mitt i Antikrists period (efter 3,5 år), menar att de kristna måste uppleva vedermödan de första 3,5 åren men att vi inte skall behöva uppleva vredens 3,5 år, som då skulle utgöra en dom över världen (de flesta är överens om att Antikrist regerar i 7 år och att vedermödan och vreden är rum under denna tid).

Andra säger rent känslomässigt: "inte vill väl Gud att hans barn skall genomgå detta lidande". Men känslor får ju inte styra vår Bibeltolkning. I Uppenbarelseboken 16:2 framgår att endast de som valt att följa Antikrist och tagit emot hans märke och tillber hans bild är de som drabbas av vredesskålarnas plågor. Underförstått finns det människor kvar på jorden som är trogna Jesus, och dessa drabbas inte. Alltså krävs inget uppryckande för att undgå det lidande som de sju vredesskålarna innebär, det finns istället ett särskilt beskydd från Gud.

Jesus talade till sina lärjungar om den sista tiden före hans ankomst som en tid av stort lidande. Han kallade denna nöd för födslovärkar, födslovåndor. Vi läser i Matteusevangeliet 24:7-8:

"Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på ’födslovåndorna’."
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen