Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-10-26 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP. Ep21: 3-dagars regeln och att splitta på notan


Asså...
...är det bara jag och Cilla85 som tycker att alla dom här reglerna som finns kring dejting är sjuuukt dryga?!!

När vi tycker att någon verkar helt #Glorious och #Amazing så vill vi båda visa det och låter alla våra 5 Kärleksspråk löpa amok!!

Som tur var har vi MsNojd vid vår sida som hjälper oss bolla kring "does and dont's" och kanske framförallt "why"?

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2020-10-26 av Alice
Den enda viktiga regeln är att fråga, alternativt närma sig lite försiktigt bit för bit trevande, och lyssna noga på den andres signaler.
Vill man betala notan, fråga "får jag bjuda dig?" Vill man höra av sig inom 3 dagar, säg "jag hör av mig ikväll, svara om du vill, när du har tid". Lyssna på den andre!
Anteckna hellre än glöm om din dejt uttryckt en specifik önskan exempelvis "jag önskar någon kunde vänta in mig och mitt initiativ någon gång" eller "jag saknar nu för tiden att ingen vågar ge mig blommor" osv.
Popah
#2. Publicerat 2020-10-27 av Popah
Mycket bra grundregel det du skriver om kommunikation och att vara inlyssnande Alice!!
Det vi tänker här är nog kanske mer så där i början. Hur gör vi för att visa "lagom" mycket intresse, tex. och vad anser män och kvinnor i olika åldrar och livssituationer är kotym?
Anonym
#3. Publicerat 2020-10-27 av Anonym
Va? Finns det regler?

Kanske därför man blivit överliggare här då - man borde ha läst instruktionsboken först...

Men helt seriöst alltså, vilken regelsamling är det ni avser? Är det något som ska vara allmänkunskap i samhället, de sociala spelreglerna i vår kultur? Eller mer specifikt något man som kristen får lära sig när man växer upp i frikyrkokulturen? Eller vad?

Kanske vet alla i målgruppen 20-40 år...
Alice
#4. Publicerat 2020-10-28 av Alice
Mycket bra grundregel det du skriver om kommunikation och att vara inlyssnande Alice!!
Det vi tänker här är nog kanske mer så där i början. Hur gör vi för att visa "lagom" mycket intresse, tex. och vad anser män och kvinnor i olika åldrar och livssituationer är kotym?
Jag tror inte heller jag är målgrupp, för jag vet inte om några regler?? vad är tredagars regeln?
Problemet idag är att vi har för många bollar i luften samtidigt, dejtingsidor ger illusionen av oändligt stort utbud, så visar du inte intresse snabbt nog är du snart ute ur leken och nästa står på tur.
Men få vågar vara för på i början, vilket leder till att ingenting händer alls. Jag har sett oerhört många exempel på hur människor förstört sina chanser genom att inte våga visa nånting alls. Eller att de trott de visat intresse när de inte alls gjort det.
Visst kan man skrämmas genom att vara för på, men hellre det. Som det blivit nu tassar alla omkring och låtsas oberörda och svårflirtade??
Popah
#5. Publicerat 2020-10-29 av Popah
MsNojd och Cilla85 håller med dig! :-)

Veckans avsnitt blev lite mer fokuserat på våra egna personliga berättelser än vad vi från början planerat, men förhoppningsvis kan det ändå bidra till ett fortsatt samtal om "dejtinglivets regler". :-)

https://www.podbean.com/eu/pb-x2x4h-f0bc73
Anonym
#6. Publicerat 2020-10-29 av Anonym
Jag tror inte heller jag är målgrupp, för jag vet inte om några regler?? vad är tredagars regeln?
Problemet idag är att vi har för många bollar i luften samtidigt, dejtingsidor ger illusionen av oändligt stort utbud, så visar du inte intresse snabbt nog är du snart ute ur leken och nästa står på tur.
Men få vågar vara för på i början, vilket leder till att ingenting händer alls. Jag har sett oerhört många exempel på hur människor förstört sina chanser genom att inte våga visa nånting alls. Eller att de trott de visat intresse när de inte alls gjort det.
Visst kan man skrämmas genom att vara för på, men hellre det. Som det blivit nu tassar alla omkring och låtsas oberörda och svårflirtade??
Det finns t.o.m. studier som visar just detta. Tänker då särskilt på illusionen (!) av att man har ett stort utbud av presumtiva intressenter och att det snarare är till skada.
Popah
#7. Publicerat 2020-10-30 av Popah
Det finns t.o.m. studier som visar just detta. Tänker då särskilt på illusionen (!) av att man har ett stort utbud av presumtiva intressenter och att det snarare är till skada.
Konceptet med Hypergami kanske kan vara ett ämne för ett kommande avsnitt?
Vore det intressant?
Alice
#8. Publicerat 2020-10-30 av Alice
Konceptet med Hypergami kanske kan vara ett ämne för ett kommande avsnitt?
Vore det intressant?
Det låter intressant.
Människans strävan att få det bättre, snarare än en jämlik relation är intressant. Många försöker hitta en smartare, eller snyggare eller framgångsrikare partner jämfört med sig själv och verkar inte ens medvetna om detta.
Popah
#9. Publicerat 2020-10-30 av Popah
...ja, och hur samspelar det med den ojämna fördelningen mellan könen som råder inom frikyrkan?
Alice
#10. Publicerat 2020-10-31 av Alice
...ja, och hur samspelar det med den ojämna fördelningen mellan könen som råder inom frikyrkan?
Det sparar jag att prata om tills jag deltar i er podd
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen