Forum > Synpunkter > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-10-09 av Anonym.
Slopa "kroppsbyggnad"
Hej,

Jag skulle uppskatta om ni slopade att man måste ange "kroppbyggnad". Tycker inte att det är relevant plus att om ni nu måste ha med det så kan ni säkert hitta bättre val av ord som inte är så värdeladdade. Att tvingas klicka i "Några kilon för mycket" även om man är näjd med sin kropp är rent av nedvärderande och ja, väldigt oproffsigt om man vill vara en kristen sida. Lite medvetenhet om hur svårt folk har det med kroppsideal och självkänsla skulle inte skada.

Eftersom jag antar att ni inte gett det många minuter att formulera valen, så tror jag kanske inte att ni kommer ge det många minuter till, om inte jag får lite medhåll här från andra medlemmar :) Så jag tänker lite högt på alternativa ordval så ni kan fundera vidare och hitta något som inte pressar på folk en önskan att ha den idealkropp media ständigt uppmanar till.

ehh, svårare sagt än gjort kanske... men.

liten
medium
stor?

eller skoja till det lite och säg avlång, oval, rund?

Nä, det är svårt. Jag skulle helst se att ni inte ens har kravet att försöka förklara hur mycket underhudsfett man har och låt det visas på eventuella bilder om man vill lägga upp bilder. Det känns helt onödvändigt att ha med enligt mig.

Sen kan jag förstå att det finns folk som tycker om möjligheten att söka på den kroppsform som de tycker är attraktiv, men är det verkligen så svårt för dem att bara se bilderna och bedöma om de är attraherade av individen istället?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Då ska jag vara först med att ge dig medhåll. Visst är kroppsbyggnaden för många en viktig detalj, men det finns så mycket mer som avgör om en person är attraktiv i en annans ögon, så om detta är den enda information som ges kan det lika gärna kvitta. Ta bort helt! Det borde vara det enklaste. Det finns ju inte ens med i den "avancerade" användarsökningen som det är nu...
snömannen
#2. Publicerat 2020-10-09 av snömannen
Tycker oxå alternativet "Oskyldig flirt" ska tas bort!! Tycker de känns oseriöst..
KarinW
#3. Publicerat 2020-10-09 av KarinW
[Inlägg raderat av moderator]
Anonym
#4. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Det där håller jag med om. Jag hade önskat att just kroppsbyggnad skulle tas bort eller vara valbart att fylla i.
Just formuleringen "några kilo för mycket" är ju en värdering/åsikt och inte objektiv information. Normal likaså, normal för vem liksom?
Jag har fyllt i "normal" för det är så min kropp brukar vara byggd. Vad andra tycker får de avgöra genom att titta på mina bilder.
Anonym
#5. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Jag har inte tänkt på just "några kilon för mycket" som en problematisk formulering, men när du nu tar upp det kan jag förstå att kategorin "kroppsbyggnad" egentligen är ganska olämplig och bör tas bort. Nu tror inte jag heller, som någon längre upp skrev, att admin bryr sig. Det känns som att den här sidan är övergiven åt användarna, och jag brukar undvika forumet för man blir bara deprimerad.

För egen del tyckte jag det var svårt att fylla i kroppsbyggnad eftersom "några kilo för mycket" i min värld låter som att man ligger 5 kg över normalt bmi för ens längd. "Stor" däremot låter för mig som att man väger 120+. Jag gör varken eller, men satte ändå "stor", vilket visserligen känns mer korrekt än "några kilo" men samtidigt 20-25 kg åt fel håll. Det borde kanske motivera mig till ett par helkroppsbilder iofs. ;)
Tillit
#6. Publicerat 2020-10-09 av Tillit
[Inlägg raderat av moderator]
Det här var ju intressant i så fall om admin inte bryr sig. Har aldrig sett det hända förr...
Anonym
#7. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Det där håller jag med om. Jag hade önskat att just kroppsbyggnad skulle tas bort eller vara valbart att fylla i.
Just formuleringen "några kilo för mycket" är ju en värdering/åsikt och inte objektiv information. Normal likaså, normal för vem liksom?
Jag har fyllt i "normal" för det är så min kropp brukar vara byggd. Vad andra tycker får de avgöra genom att titta på mina bilder.
Ja men precis! "Normal" är ju ett väldigt tänjbart begrepp. Jag tänkte men skrev det inte - du formulerade det desto bättre. :)
Själv är jag "slank", vilket väl åtminstone när det gäller kvinnor är ett positivt laddat ord. Men somliga skulle nog snarast kalla mig mager!
Anonym
#8. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
[Inlägg raderat av moderator]
Det måste vara en intern moderator, hos inläggsskrivaren. För inte har väl kristendate plötsligt börjat moderera forumet? Nä...
Anonym
#9. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Varför inte en tabell där vi markerar vårt BMI-tal, då visar vi ju "svar på vitt" hur det ligger till.... v

Nej, skämt o sido, dom där fasta uppgifterna vi ska ange är inte lätt att svara rätt på. Det blir ju en typ av bedömning man gör själv, medan andra skulle göra en helt annan bedömning.
Det man skrivit i fritexten och bilder säger mer om personen bakom profilen, än uppdelning och värdering av intressen och personliga egenskaper.

Nu måste jag nog erkänna att jag själv är ingen bra förebild på det, i varjefall inte mitt galleri.
Anonym
#10. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Det här var ju intressant i så fall om admin inte bryr sig. Har aldrig sett det hända förr...
Hon skrev att KDs ledning och moderatorer inte bryr sig och plötsligt får de för sig att moderera. Blir rätt besviken med tanke på hur många gånger man själv fått be om moderering.