smålänning i norr säger: När man läser historia ser man att syndanaturen ställer till problem men också att Evangelium förändrar och ger Väldoft
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-09-13 av Anonym.
ANDAKT - Guds uppbyggande ord för varje dag
Välkommen till en underbar tråd om samlade andaktsord - vår andliga mat på vägen!

Välkommen att dela! - Bibelord, tänkvärda ord, böner =..det du får på hjärtat.

Vi kan både följa vår kalender, kyrkokalendern eller någon boks datumkalender och blanda allt till välsignelse för alla.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-09-13 av Anonym
"Var redo tidigt i morgon. Du ska då på morgonen stiga upp på Sinai berg och ställa dig på bergets topp för att möta mig där."
2 Mos. 34:2

"Min Far, jag kommer! Inget på slätten ska hålla mig borta från de heliga höjderna. På din inbjudan kommer jag för att möta dig. En morgon på berget ska göra mig stark och glad under resten av dagen, som börjat så väl."

"När om morgonen andra sova
o min Fader, väck mig då,
att mitt hjärta dig till gåva
jag på nytt uppoffra må!
På den nya vägen för mig
i det heligaste in,
där du, Herre, helt tillhör mig,
och jag helt får vara din!"

(Källor i öknen, C.E. Cowman)

(Min bön blir: "Ge mig kraften att orka gå upp tidigt.. Ta över makten över min motsträviga lekamen i arla morgonstund.." ;-))
Anonym
#2. Publicerat 2020-09-13 av Anonym
Jesus jag vill att du är min herre och ljus i denna mörka värld. Vägled mig framåt och visa mig att inget ont finns hos dig Gud. Min bön är att kunna låta dig ännu mer få komma nära mitt hjärta. Bara du Jesus kan lyfta mig upp och fylla mig med hopp. Tack för att vi får formas utav dig Jesus. Hjälp oss tro på att du vill ge alla människor välsignelse. I din närhet Gud, känns det som man får vingar likt örnen. Tack att du finns Jesus! Hjälp oss ta emot sanningens ande som vår hjälpare här på jorden. Jag önskar att vi lättare kunde formas av dig Jesus, vår dyrbare Herre och Gud! Amen
Anonym
#3. Publicerat 2020-09-14 av Anonym
(Max Lucado, "Varje dag förtjänar en chans - Varje dag är en sällsam gåva, en skimrande möjlighet")

Gud kan göra det du inte kan. Så överlämna dina bekymmer till Jesus.

Överlämna allt

Jag hade mitt bröd, jag hade min fisk,
Att inte bli mätt var ingen risk,
Men då såg Mästaren åt mitt håll
Och jag visste genast vad som var min roll, att

Överlämna allt...
Överlämna allt...

Känner du rädsla, oroar du dig?
Ge mig ditt öra, lyssna på mig.
Har du en fråga men inte nåt svar?
Gör vad jag gjorde med den mat jag hade kvar -

Överlämna allt...
Överlämna allt...

Jesus har makt, mer makt än du tror.
Hans kärlek till dig är som kärleken från en mor.
Han matade femtusen pers med vad som var över.
Han kan fylla dig, ge dig det du behöver

Överlämna allt...
Överlämna allt...

Nästa gång livets bekymmer överhopar dig, kom ihåg detta råd som Petrus ger:

"Kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er." (1 Petr. 5:7)

"Lasta av all din oro på honom eftersom han tar hand om dig." (fritt översatt)

"Kasta hela tyngden av din ängslan på honom för han bryr sig om dig." (fritt översatt)

Översätt budskapet hur du vill, poängen blir densamma:
Guds lösning är en bön bort!
Anonym
#4. Publicerat 2020-09-15 av Anonym
Det står så här i Bibeln:

Låt oss därför med frimodighet gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid." Hebr. 4:16

"Så kan vi då, bröder, med frimodighet gå in i det heligaste genom Jesu blod, genom en ny och levande väg som han har öppnat åt oss genom förlåten, det vill säga sitt kött.."
Hebr. 10:16

Lite längre fram beskrivs bön så här:

"Nej, ni har kommit till Sions berg och till den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, och till en oräknelig skara av änglar, och till en högtidsskara och församling av förstfödda, som är uppskrivna i himlen, och till Gud, allas domare, och till de rättfärdigas andar som har fullkomnats, och till det nya förbundets medlare, Jesus, och till det renande blodet* som talar bättre än Abels blod."
Hebr. 12:22-24

Det är som om man har slagit ett nummer och frågar: "Vart har jag kommit?" och får till svar: "Du har kommit direkt fram till Guds tronsal."

Jesaja, Hesekiel, Daniel och Johannes på Patmos såg rakt in i Guds härlighet. De var inte där i fysisk mening, men det var så tydligt att när Paulus upplevde samma sak sa han att "som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen, om det var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det". (2 Kor. 12:2)
Då var han i paradiset.
När du ber ska du för ditt medvetande göra klart för dig att du är sedd av Gud och att himlen lyssnar till dig. Gud har "uppväckt och satt oss tillsammans i det himmelska, i Kristus Jesus", står det i Ef. 2:6. Du kommer inte med din bön som en främling utan "genom honom har vi båda i en och samme Ande tillträde till Fadern" (Ef. 2:18). Genom Jesu försoning har vi tillträde till Gud.

(Bönens hemlighet, Stanley Sjöberg)
snömannen
#5. Publicerat 2020-09-15 av snömannen
Va fint o dra igång en sånn här tråd om bön. :-)

Jag längtar själv efter Guds närhet i mitt liv, verkligen få leva nära helige Ande och få hjälp och vägledning.
Har flera böneämnen.

Första nämde jag precis! :-)
Andra att hitta likasinnade som känner samma längtan om bön.
Ett akut böneämne, sagt upp min tjänst, har nytt på G, men önskar att de får gå i lås de Herren har tänkt.

Sedan en bön för oss alla här, att söka Jesus först, de är nr 1 i livet, att vi alla fick den längtan. Nu är de alvarliga tider, och tuffare kommer de bli, nu gäller de att vi håller oss nära Jesus.
Anonym
#6. Publicerat 2020-09-15 av Anonym
Va fint o dra igång en sånn här tråd om bön. :-)

Jag längtar själv efter Guds närhet i mitt liv, verkligen få leva nära helige Ande och få hjälp och vägledning.
Har flera böneämnen.

Första nämde jag precis! :-)
Andra att hitta likasinnade som känner samma längtan om bön.
Ett akut böneämne, sagt upp min tjänst, har nytt på G, men önskar att de får gå i lås de Herren har tänkt.

Sedan en bön för oss alla här, att söka Jesus först, de är nr 1 i livet, att vi alla fick den längtan. Nu är de alvarliga tider, och tuffare kommer de bli, nu gäller de att vi håller oss nära Jesus.
Vi kan lämna över allt till Herren.

Jag delar en bön som jag skrivit:

Jag älskar Dig Gud
för den Du är
inte för att det skulle löna sig,
ge utdelning
Om du vill välsigna..
låt det i så fall
bli rubinen
i den redan fulländade kronan

Det finns bara en enda,
Du Gud!
Jag kan lita på Dig,
vad Du än gör
så är det det rätta för;
- bara Du håller...
- bara Du vet...
- bara Du Är...
det älskar jag Dig för!

Anonym
#7. Publicerat 2020-09-15 av Anonym
Jesus jag vill att du är min herre och ljus i denna mörka värld. Vägled mig framåt och visa mig att inget ont finns hos dig Gud. Min bön är att kunna låta dig ännu mer få komma nära mitt hjärta. Bara du Jesus kan lyfta mig upp och fylla mig med hopp. Tack för att vi får formas utav dig Jesus. Hjälp oss tro på att du vill ge alla människor välsignelse. I din närhet Gud, känns det som man får vingar likt örnen. Tack att du finns Jesus! Hjälp oss ta emot sanningens ande som vår hjälpare här på jorden. Jag önskar att vi lättare kunde formas av dig Jesus, vår dyrbare Herre och Gud! Amen

Ja, endast du Herre kan lyfta upp oss och fylla oss med det vi behöver; hopp, styrka, kraft, mod, frid mitt i stormarna, nya vingfjädrar när någon brutits i storm..
Tack för att Du är sanningen och att du lovat att hjälpa, vägleda och beskydda oss.
Vad vore vi utan Dig? Vad gjorde vi..? Till vem skulle vi gå..? Det finns ingen annan som är som Du! Så full av nåd, barmhärtighet, kärlek och omsorg om oss. Låt oss förvandlas i allt det som Du är, låt oss smältas ner i din degel, formas av dina händer till att bli lika Sonen i beredvillighet, ödmjukhet och överlåtelse till Din vilja. Allt till Din ära!
Anonym
#8. Publicerat 2020-09-15 av Anonym
Jag önskar mig en bättre värld Gud! Jag trode att när vi människor fick helig ande som gåva, så kan du vägleda oss så vi är rädda om varandra. Varför är det inte så Gud? Finns det äkta kärlek här på jorden mellan människor? Det känns som jag inte överlever fler fall till marken. Vänner vänder en ryggen om är svag och inte orkar resa sig upp. Jag vill tro på kärlek som kan vara hela livet! Jag vill leva efter din vilja Jesus! Jag känner att du stannar kvar hos mig när alla andra går. Hur mycket ilska och tårar som än rinner så säger du Gud till mig att vi människor är värdefull. Jag känner att du älskar mig och alla människor här på jorden. Ber att du låter ditt rike komma snart. Ber att du fyller vår tomhet med ditt ljus och kärlek! Amen

Anonym
#9. Publicerat 2020-09-15 av Anonym
Jag önskar mig en bättre värld Gud! Jag trode att när vi människor fick helig ande som gåva, så kan du vägleda oss så vi är rädda om varandra. Varför är det inte så Gud? Finns det äkta kärlek här på jorden mellan människor? Det känns som jag inte överlever fler fall till marken. Vänner vänder en ryggen om är svag och inte orkar resa sig upp. Jag vill tro på kärlek som kan vara hela livet! Jag vill leva efter din vilja Jesus! Jag känner att du stannar kvar hos mig när alla andra går. Hur mycket ilska och tårar som än rinner så säger du Gud till mig att vi människor är värdefull. Jag känner att du älskar mig och alla människor här på jorden. Ber att du låter ditt rike komma snart. Ber att du fyller vår tomhet med ditt ljus och kärlek! Amen

Amen!
snömannen
#10. Publicerat 2020-09-16 av snömannen
Frid vänner! :-)

Gott med en tråd där vi får uppmuntra varandra med Guds ord, och alla löften och den hjälp vi får genom Jesus. Tänk vilket hopp vi har som tror på Jesus, en dag ska vi få möta honom, och alltid få vara tillsammans med honom. Underbart!

Skrev ngr böneämnen igår, idag upplever jag bönesvar väldigt nära angående nytt arbete. Pratade med arbetsgivaren på morgonen här, de känns väldigt hoppfullt. Vill förstås lägga allt detta i Guds hand, sedan att allt praktiskt löser sig med dubbelbostad som jag har ska bli så lindrigt som möjligt, de är en stor kostnad.

Gud Välsigne er alla!
Snömannen som håller på regna bort idag! ;-)
smålänning i norr säger: När man läser historia ser man att syndanaturen ställer till problem men också att Evangelium förändrar och ger Väldoft
Skriv Skriv här Skriv i megafonen