Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-08-04 av Anonym.
Jonas Gardell kräver Kulturminister Amanda Linds avgång
Jonas Gardell kräver på Expressen debatt att Kulturminister Amanda Lind (mp) avgår:

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/-avga-vi-maste-fa-en-riktig-kulturminister/

"Varför är det okej med ett öppet Ullared men inte ett öppet Gröna Lund? Varför är det okej med ett fullpackat flygplan men inte med en fullsatt teater?"

Gardell efterlyser en förklaring till inkonsekvenser som sätter stopp för endel näringsidkare medan andra får fortsätta som vanligt, trots att risken för smittspridning är jämförbar, och kräver som sagt Amanda Linds avgång:

"Amanda Lind, du måste avgå. Nu. Vi måste få en riktig kulturminister. En som kan något, det allra minsta, om branschen."

Gardell kritiserar även inrikesminister Mikael Damberg.

Dela med dig av din åsikt här!

Är kultur viktigt? Är nedstängningarna motiverade? Borde fler saker underkastas restriktioner? Vad tycker du om Jonas Gardells argument? Regeringens politik? Varför är det så lite debatt? Saknar du något som har stängts ned på grund av corona, och skulle du i så fall hellre se att det fick hållas?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-08-04 av Anonym
Barbro Hedvall har på ledarplats i DN skrivit "Tänk om vi hade en riktig kulturminister". Den här tonen är knappast vardagsmat i svensk press, även om den kanske borde vara det. Jag är i alla fall trött på att medierna går maktens ärenden, men det kanske är just vad de gör i det här fallet också.

https://www.svt.se/kultur/kritiken-mot-kulturminister-amand-linda-mp-vaxer

Hur som helst så lät sig Amanda Lind intervjuas av Tidningarnas Telegrambyrå (TT) igår, och hon sade då att hon inte tänker avgå.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amanda-lind-jag-kommer-inte-att-avga

Jag är van vid att granska allting kritiskt, och bland det första som jag lägger märke till i artikeln är att bilden sticker ut och anslår en ton som är allt annat än objektiv. Det framgår vidare att det är en arkivbild som alltså inte har något med texten att göra. Det är i sig inte onormalt på något sätt. Men bildens komposition ter sig inte lämplig för objektiv nyhetsrapportering. Varför har SVT valt en bild där Lind ser oengagerad och passiv ut, där hon sitter och håller en kopp i knäet med bägge händerna och har huvudet och överkroppen på sned, samtidigt som hon kisar upp mot något som vi inte ser i bild? Dessutom är bilden tagen på avstånd och ur grodperspektiv, som om fotografen är i färd med att avslöja något hemligt. Framför kameran och ur fokus ser vi något som förmodligen är gröna blad. Fotografen har alltså gömt sig i buskarna, kan man säga. Hur den här bilden har tillkommit vet jag inte, men det är märkligt att man har valt just den här bilden när det fanns så många andra att välja mellan. Det underliggande budskapet som jag tror att SVT vill förmedla är att de nu avslöjar hur liten och tafatt personen på bilden är.

Med andra ord tycker jag att det här börjar se ut som ett mediedrev. Jag är en varm vän av yttrandefrihet och tycker att Jonas Gardell och andra har all rätt att yttra sig och säga vad de vill. Men den här bilden gör att jag inte kan se det som något annat än ett så kallat drev. Den första artikelns rubrik har samma tendens: "Kritiken mot kulturminister Amanda Lind (mp) växer". En mer objektiv rubrik hade varit "Jonas Gardell: du måste avgå", "Jonas Gardell kritiserad coronarestriktioner", eller "Amanda Lind får coronakritik". Istället hävdar den rubrik som SVT valde att det finns en betydande och förmodligen omfattande kritik mot Lind, och dessutom påstår man att den kritiken tornar upp sig mer och mer.

Förmodligen har Amanda Lind inte lika mycket att säga till om som Stefan Löfvén har. Det är ju inte en gissning, utan jag kan ju till och med vara säker på det, eftersom det är Stefan Löfvéns regering. Men i Sverige går det ofta till så när missnöje uppstår att kritiken riktas mot någon som står snäppet under den högsta makten i frågan. (Fortsättning i nästa inlägg!)
Anonym
#2. Publicerat 2020-08-04 av Anonym
När man läser svensk media så får man ofta intrycket av att Stefan Löfvén är en maktlös tjänsteman som hela tiden måste böja sig för det stora och mäktiga Miljöpartiet. Media hävdar också gång på gång att Socialdemokraterna och Miljöpartiet är oense i frågor där de är helt ense, bara för att kunna utmåla Miljöpartiet som boven i dramat, så att Socialdemokraterna kan undslippa all kritik.