snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-07-30 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep.11: Let's talk about sex (again)!
Let's talk about sex!
https://www.podbean.com/eu/pb-zifyj-e55fb2

Vi var tre vänner från Pingst, EFK och Equmenia som tyckte att våra sammanhang saknade ett adekvat språk för att tala kärlek, sex och relationer. Därför startade vi en "Kristendejtingpodd" för att skapa en plattform för just den typen av samtal. Under den gångna veckan har vi därför i goda vänners lag på Dagens Opinionssidan närmat oss frågan från lite olika perspektiv.

Nu i helgen så kommer vi sammanfatta veckans "debatt" inför nästa avsnitt av kristendate.podbean.com och tänkte kolla lite med er här om ni har några tankar och erfarenheter kring hur ungdomsledare och pastorer snackat om sex i era sammanhang. Känner ni igen er i de inlägg som gjorts i frågan under den gångna veckan, eller finns det fortfarande perspektiv som behöver lyftas?

Jag lägger alla artiklarna här under! :-)

Mattias Sennehed:
https://www.dagen.se/nyheter/vi-pratar-for-lite-om-det-lustfyllda-i-sex-1.1750095

Cilla Eriksson (Cilla85):
https://www.dagen.se/debatt/cilla-eriksson-kyrkan-har-gjort-sex-fore-aktenskapet-till-den-storsta-synden-1.1747164

Anton Johnsson:
https://www.dagen.se/debatt/anton-johnsson-avhallsamhet-ar-bra-traning-i-att-inte-ge-efter-for-sitt-habegar-1.1749345

Micah Fryxelius:
https://www.dagen.se/debatt/micah-fryxelius-stora-problemet-ar-att-nygifta-skiljer-sig-nar-det-inte-kanns-ratt-1.1749352

Micke Gunnardo:
https://www.dagen.se/debatt/micke-gunnardo-sta-upp-for-bibelns-budskap-om-sex-1.1749354

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-07-30 av Anonym
Snyft! Jag har blivit "gammal"?

Är jag den ända som tycker att det idag ligger :) för mycket fokus just på sex?

Är det tvunget att fokusera just på sex tack vare att kyrkan genom alla tider haft ett big no no innan giftet? Rekylen slår då tillbaka på just det som är "förbjudet"?

Eller är jag "lastgammal" i tanken? Eller bara erfaren i ämnet?
Popah
#2. Publicerat 2020-07-30 av Popah
Svårt för mig att svara på, men den bild som framträtt från flera av varandra oberoende källor visar på att vårt sätt att prata om dessa frågor i församlingsmiljön slagit fel och inneburit att även äkta makar fått problem i sina sexliv pga. denna undervisning. Därför vill vi nu vända och vrida på stenarna för att se hur vi kan hitta ett annorlunda sätt att tala om detta i framtiden. :-)
Anonym
#3. Publicerat 2020-07-30 av Anonym
Svårt för mig att svara på, men den bild som framträtt från flera av varandra oberoende källor visar på att vårt sätt att prata om dessa frågor i församlingsmiljön slagit fel och inneburit att även äkta makar fått problem i sina sexliv pga. denna undervisning. Därför vill vi nu vända och vrida på stenarna för att se hur vi kan hitta ett annorlunda sätt att tala om detta i framtiden. :-)
Även jag är antagligen lastgammal :-) men jag undrar ändå vad undervisningen säger, och hur den påverkar ända in i sängkammaren..
Vilka stenar vill ni vrida på?

Undrar bara..
Anonym
#4. Publicerat 2020-07-30 av Anonym
Om man tänker sig att det bibliska synsättet är att när man har sex med en person så har man ingått äktenskap med denne, så faller ju hela teorin om att det är bättre att prova att bo ihop och ha sex före äktenskapet än att skilja sig direkt efter att man har blivit gift. Äktenskapet har man ju redan ingått oavsett....En liten tanke bara.

För övrigt så ja, man kan bli BETYDLIGT bättre på att undervisa ungdomar om sex i kristna sammanhang.

Den undervisning jag fick i mitt kristna hem gick enbart ut på att inte ha sex före äktenskapet och resten får man veta när man är gift. Den enda meningen var HELA undervisningen.

Den undervisning vi fick i den kristna friskola där jag gick handlade ENBART om de mekaniska processerna- hormoner, ägg, spermier....

Denna brist på undervisning gjorde att jag i stället vände mig till äldre erfarna, men inte så förståndiga, kompisar, sexspalter i tidningar osv och råkade illa ut på kuppen.

Det misstaget har jag inte gjort med mina egna barn. Jag har undervisat dem öppet och på ett sätt jag önskar att jag själv blivit undervisad, och till skillnad från mina föräldrar har jag även besvarat deras frågor. Detta har gjort att mina barn faktiskt vågat vända sig till mig. Och på så sätt har jag en större möjlighet att skydda dem från att bli utsatta.
Anonym
#5. Publicerat 2020-07-30 av Anonym
Let's talk about sex!

Snabbt översatt : Låt oss prata om sex (ingen)
Nån kanske fattar vinken,...............?
Anonym
#6. Publicerat 2020-07-31 av Anonym
Snabbt översatt : Låt oss prata om sex (ingen)
Nån kanske fattar vinken,...............?
Jag fattade inte vinken men jag fattar sällan göteborgsskämt...

Sex är så överreklammerat. Varför vill de prata om sex hela tiden? Bara för att man kan?
Sex ska väl upplevas irl, inte prats sönder?
Anonym
#7. Publicerat 2020-07-31 av Anonym
Jag är inte prenumerant, så alla Dagens artiklar är låsta för mig (tråkigt att de inte ens låser upp debattartiklar). Därför har jag inte kunnat läsa någon av artiklarna.
Däremot har jag lyssnat på det förra "sexavsnittet" av dejtingpodden (Ep6).
Jag tyckte det fördes intressanta diskussioner och samtal, dock kan jag tänka mig att många kan ha ryggat för ett bitvis grovt språk med svärande etc och att gästerna inte fick tillräckligt utrymme ibland.

Jag håller med om det som sägs angående att man är så sexuellt kompatibel med vissa att man blir helt blind för att man är icke kompatibel för övrigt, eller att människan kanske är rentav är psykopat, våldsam eller annat.
Därför finns det största värdet i att lära känna varandras personligheter och hur man funkar ihop själsligt, värderingsmässigt och i ett vardagsliv före äktenskapet ingås. Det är inte att utforska sexuellt som är det mest bråkande.

Något jag reagerade starkt mot är att Cilla sa, upprepade gånger, att varken petting, att ta på varandras könsorgan tills man får orgasm eller att ha telefonsex är sex. Hon hävdade flera gånger att ENDAST penetration är sex. Alla som någon gång hånglat eller haft smeksex vet att detta t.o.m kan vara MER intimt och en stor del av ett sexliv. Är en oral våldtäkt, eller annat tvång att ta på någon eller bli vidrörd inte ett sexuellt övergrepp heller då? Om enbart penetration är sex så fattar jag ingenting.
Jag känner att man här helt missar vad intimitet innebär.
Anonym
#8. Publicerat 2020-07-31 av Anonym
Jag fattade inte vinken men jag fattar sällan göteborgsskämt...

Sex är så överreklammerat. Varför vill de prata om sex hela tiden? Bara för att man kan?
Sex ska väl upplevas irl, inte prats sönder?
Just att rubriken är på Engelska, ville man nå en bredare publik borde väl den mesta delen vara på English.
En del låtskrivare tycker att det är lättare att skriva på Engelska,trådstartaren har kanske drabbats av fenomenet eller så låter det oskyldigare på English
Anonym
#9. Publicerat 2020-07-31 av Anonym
Just att rubriken är på Engelska, ville man nå en bredare publik borde väl den mesta delen vara på English.
En del låtskrivare tycker att det är lättare att skriva på Engelska,trådstartaren har kanske drabbats av fenomenet eller så låter det oskyldigare på English
"Lets talk about sex" är titeln på en låt också...

"Låt oss tala om sex - igen" låter ju inte lika coolt som på English
Anonym
#10. Publicerat 2020-08-01 av Anonym
Något jag reagerade starkt mot är att Cilla sa, upprepade gånger, att varken petting, att ta på varandras könsorgan tills man får orgasm eller att ha telefonsex är sex. Hon hävdade flera gånger att ENDAST penetration är sex....Om enbart penetration är sex så fattar jag ingenting.
Vi har nog lyssnat på samma pod, Bexy. Jag tänkte då för mig själv var gränsen för sexuella trakasserier går enligt Cilla, i så fall, om endast penetration ska anses som sex? Lite småtafsande på bröst och rumpa är inte sexuellt alltså, speciellt om man inte har "avsikten" man kanske bara slant? Inte heller att sticka handen innanför trosor på unga tjejer på konserter eller trycka sitt erigerade kön mot någons kropp? När kvinnor visar upp sina urringade bröst ska inte tolkas som sexuellt utmanande?
Och då kan det inte vara sexuella trakasserier heller drar jag slutsatsen om Sex = Penetration? Ogenomtänkt teori tycker jag.
snömannen säger: Trött, tröttare, tröttast! Ibland känns de så med nattjobb, men nu lite kaffe, sedan kämpa på!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen