Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-07-29 av Anonym.
Pride + Kyrkan = Sant?

Är alla människor lika mycket värda i Guds ögon? Även hbtq och Pride har en plats i kyrkan?

Eller gäller de "gamla" värderingarna fortfarande? Eller är det så att Gud älskar syndiga människorna men inte deras syndiga handlingar? Jag har grannar som är honomsexuella, tror jag och som är världens trevligaste och hjälpsamma som få. Ska jag som troende vända hen ryggen för att de är honosexuella? Eller ska jag försöka omvända dem? Det är en fråga jag funderat över ett tag och nu mer aktuell än nåogonsin känns det som.

Stockholm Pride blir i år blir digital pga corona, skönt tycker många, ledsamt tyckar många andra.

Svenska kyrkan är delaktig och arrangerar som vanligt sitt eget program under Prideveckan, och som blivit en naturlig utveckling med tidens anda.

HBTQI är ett begrepp för homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter och intersexpersoner. Trakasserier och övergrepp på hbtqi-personer förekommer över hela världen. Samkönade relationer är kriminellt i över 70 länder, på vissa platser straffas det med döden. UNHCR:s uppfattning är att människor som utsätts för våld, omänsklig behandling eller allvarlig diskriminering på grund av sin sexuella läggning ska bli erkända som flyktingar.




Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Skall vi döma?

Gillar frågeställningen! Den är inte ny :)

Spontant tänker jag att vi människor, troende eller ej ägnar för mycket tid åt vad andra gör eller inte gör. Tänk om vi skulle fundera på vårt eget liv och försöka uppfylla allt som vi tycker andra borde göra.

Gud har ju inget emot människorna, däremot handlingar som vi gör. Självklart skall du inte vända dem ryggen, enligt mig. Forsätt att dricka en kopp kaffe och var ditt trevliga jag. Låt Gud ta hand om sin agenda och var öppen för att han verkar igenom dig.
Anonym
#2. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Lev i harmoni med vad ordet som står skrivet om denna handling
Gud har klargjort från början när han skapade människan. Adam och Eva
Inte Adam och Adam eller Eva och eva
Lev efter det som är sant och sunt du som är nu en troende angående homo som i Guds ögon är en styggelse
Många fd har fått befrielse från detta många troende fd homo har valt att endast leva för Jesus. Gud skapade människan till sin avbild och älskar människan, dock ej synden. Det finns förlåtelse för varje synd. Men att fortsätta leva i denna synd som troende är bibeln klar och tydlig med.
Sedan kan du läsa i 1 Tim 1:13 att du lever i denna synd för du vet inte bättre som otroende. Gud älskar som sagt människan men synden har konsekvenser.
Människan vill gå sina egna vägar ha sina egna åsikter vilja ej omvända sig, ursäkta sig och tro på lögnen före sanningen. Så är det idag.
Våra åsikter håller inte.
Tyck vad du vill nu om mig, säger bara vad ordet säger om styggelsen
Gud vet. Jag dömer inte dem. Gud älskar varje människa
Försvara inte synden. Erkänn den och omvänd dig från detta leverne
Anonym
#3. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Tack för att du lyfter frågan på ett respektfullt sätt

Jag har länge tänkt starta en sån tråd och kommer nog göra det sen utifrån vad jag har sett och upplevt. Men jag skjuter upp det gång på gång då jag sett folks inställning i frågan här på forumet och är rädd att bli alltför bedrövad av den.

Som mamma till en flicka som både är lesbisk och varmt troende kristen är ju svaret självklart. Hon låter Gud verka i henne och har samma dröm som ni andra, livslång monogam kärlek. Hon har varit förälskad på samma sätt, och sörjt olycklig kärlek på samma sätt. Bara att i hennes fall har det alltså ända sedan förskolan bara handlat om andra flickor.

Att kristna världen runt är så osunt fixerade vid, och ofta föraktfulla mot, en grupp människor som världen över förföljs, torteras, sparkas från arbetsplatser, förskjuts av sina föräldrar och allt för ofta mördas är något alla dessa "kristna" kommer få stå till svars för på domens dag. Det är jag övertygad om. Hitta något viktigare att haka upp er på!

Jag är tacksam över att jag och barnen hittat en församling där homosexuella välkomnas som medlemmar. Min dotter är betydligt närmare Gud än många hycklare man ser i
kyrkorna.

Tillägg: kommer senare att länka till en text som Kristna Värdepartiets partiledare skrev om homosexuella
för ett par år sedan, något av det mest vidriga, barnsliga och hånfulla jag sett en kristen människa skriva. Ett sorgligt exempel på det jag beskrev ovan.
Anonym
#4. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Tack för att du lyfter frågan på ett respektfullt sätt
Tack själv Bexy, för att delar med dig av dig själv och ditt liv. Respekt till dig tillbaka.

Det är ett viktigt ämne att prata om. Ofta. Vi glömmer nog lätt bort att de unga kämpar med sina sexuella identiteter.
Anonym
#5. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Kära Bexy
Jag förstår och lider med dig som mamma i detta.
Vi ska inte lägga bördor på varandra utan bära dem tillsammans. Men vi vet att som troende är det inte lätt för vi hamnar mellan stolarna som tiderna förändrats.
Men Guds ord står fast och skaparen själv gråter hur det blivit med perverterad människosyn. Han hon hen.
Sanningen gör ont och den är besvärlig. Men den friar oss om vi verkligen vill ta emot sanningen. Bara Gud vet hur det står till med var och en, lögnen fader har fått stor plats bland de unga och den är njutbar frestande och lite inne. Se bara på media hur stort utrymme den har fått.
Jesus kom till världen för att ominyetgöra dj.ns gärningar
Om jag gör en vacker oljetavla av min fina dotter och honfården.Honändrar på ansiktet och målningen blir inte som jag gjorde. Jag skulle bli ledsen:( vår pappa i himlenreagerar så närvi byter identitetsroll.Han har ej gjort det så.nDet finns befrielse det är sanningen. Din tjej är säkert fin, det är ej det. Be för hennes attthon kommer till insikt. Kyrkan gör fel som ej hjälper dessaäsom är älskade av Gud utan stjälper.Gud är kärlek, Ja,,,
Anonym
#6. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Kusten undrar i sin homosex-tråd:

Är det viktigt att man inte är homo bisexuell i kyrkan?
Är det ondska att vara homoseuell bisexuell?

Jag vill flytta frågorna hit eftersom Bexy, som beskrivit en familjemedlem som lesbisk, har den önskan. Hon vill följa denna tråds utveckling i ämnet och det är förklarligt, svaren berör henne mest eftersom hon "utlämnat sig" så modigt.

Nåväl, frågorna..
Nej, det är inte viktigt Kusten, det som är viktigt i kyrkan, Guds församling, är att vi kommer som vi är, in på den smala vägen, och ber Gud om barmhärtighet i de fall vi faller, och bär vi något som tycks vara omöjligt måste vi veta att Ingenting är omöjligt för Gud.

Nej, det är inte ondska, det är en följd av syndafallet, då föll vi alla under synden och dess konsekvenser, vi ser alla detta och varje människa bär denna följd på ett eller annat sätt.. Därför finns Nåden.
Anonym
#7. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Nej, det är inte ondska, det är en följd av syndafallet, då föll vi alla under synden och dess konsekvenser, vi ser alla detta och varje människa bär denna följd på ett eller annat sätt.. Därför finns Nåden.
Men här sätter du likhetstecken på att ett samkönat förhållande är fel, och det är genom nåden vi får komma. Men för mig undrar jag över om det verkligen är så när jag tänker efter, eller är det något som vissa vill att det ska vara? Vill man plocka bibelverser som passar? Beror det på att du som läser tycker en sak först att "det känns konstigt/fel med HBTQIA, jag ska leta i bibeln om jag har "rätt" i min tanke. Hur ofta har jag hört om 1 korinterbrevet 7 och framåt. Där det står att ingen borde gifta sig över huvud taget och leva åtskillda. Då måste det även gälla de "vanliga" äktenskapen.

Mycket utav det som sagts att det är fel men HB enligt bibeln står tillsammans med otukt. Alltså en form där man går "från den ena till den andra" och har ett stort sexuellt umgänge med flera. Och att det är något som inte är ok för människan. Att det florerade en del HIV och AIDS på 70 talet kring homosexuella har mest synen på att man hade sex med en handfull personer, och även inom de straighta är det fortfarande ett problem med sjukdomar som är kopplade till otukt. Därav tror jag det är viktigt att hålla sig till bara en.
Anonym
#8. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Men här sätter du likhetstecken på att ett samkönat förhållande är fel, och det är genom nåden vi får komma. Men för mig undrar jag över om det verkligen är så när jag tänker efter, eller är det något som vissa vill att det ska vara? Vill man plocka bibelverser som passar? Beror det på att du som läser tycker en sak först att "det känns konstigt/fel med HBTQIA, jag ska leta i bibeln om jag har "rätt" i min tanke. Hur ofta har jag hört om 1 korinterbrevet 7 och framåt. Där det står att ingen borde gifta sig över huvud taget och leva åtskillda. Då måste det även gälla de "vanliga" äktenskapen.

Mycket utav det som sagts att det är fel men HB enligt bibeln står tillsammans med otukt. Alltså en form där man går "från den ena till den andra" och har ett stort sexuellt umgänge med flera. Och att det är något som inte är ok för människan. Att det florerade en del HIV och AIDS på 70 talet kring homosexuella har mest synen på att man hade sex med en handfull personer, och även inom de straighta är det fortfarande ett problem med sjukdomar som är kopplade till otukt. Därav tror jag det är viktigt att hålla sig till bara en.
Jag tänker att Gud skapade människan till kvinna och man, och menade att vi ska bli ett och föröka oss.
Samkönade förhållanden kan inte föröka sig. Samkönad sex är nog inte det sex där Gud menar att vi ska bli ett, tror jag med tanke på hur vi är skapade som man och kvinna.

Ok, så långt kan jag se att när samkönade förhållanden kommer fram är de en följd av syndafallet, alltså det fall som skadade allt som Gud menat i skapelsen.

Utifrån det kan jag säga att samkönade förhållanden är fel utifrån Guds intentioner när han skapade.
Är det då en synd som skall upphöra för att vi inte ska synda?
Här är jag synnerligen vilse. Jag önskar att det inte är en synd som leder fel en dag. Och jag söker på nätet forskningsresultat kring varför denna sexualitet finns.. är den medfödd? Är det miljö? Är det både arv och miljö?
Är det något som ingen kan förändra, genom psykoterapi eller liknande, då hamnar den som dras till samma kön i en svår situation, livet måste då bli förfärligt, alltså utan kärlek, utan samhörighet med en maka/make.. ja allt som följer med när kärleken riktas till enbart samma kön.
Så har vi då Bibeln. Syndafallet gav oss alla skador, fosterskador var inte Guds vilja, begär var inte Guds vilja, frosseri var inte Guds vilja..m.m. och som sagt (skapelsen) samkönad sex var inte Guds vilja. Ja jag kan i stort se synden i allt vi är och gör.
Är då homoförhållanden en större synd än alla övriga synder? Jag, t.ex. får inte skilja mig om det inte finns otrohet hos min make, ändå skilde jag mig. Jag t.ex. får inte gifta om mig efter skilsmässan, men har ändå sökt efter ett nytt förhållande. Är min synd mindre än den homosexuelles?

Min synd accepteras, försöken att förklara bort min synd, (se ovan) är enormt stor och min synd rinner ut i sanden. Varför tycks den va
Anonym
#9. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Ja det klippte i vanlig ordning... Jag skrev vidare att Varför är min synd mer accepterad än den homosexuella..Det handlar i båda fallen om förhållanden, och om förbud..i äktenskapliga relationer.
Anonym
#10. Publicerat 2020-07-29 av Anonym
Men här sätter du likhetstecken på att ett samkönat förhållande är fel, och det är genom nåden vi får komma. Men för mig undrar jag över om det verkligen är så när jag tänker efter, eller är det något som vissa vill att det ska vara? Vill man plocka bibelverser som passar? Beror det på att du som läser tycker en sak först att "det känns konstigt/fel med HBTQIA, jag ska leta i bibeln om jag har "rätt" i min tanke. Hur ofta har jag hört om 1 korinterbrevet 7 och framåt. Där det står att ingen borde gifta sig över huvud taget och leva åtskillda. Då måste det även gälla de "vanliga" äktenskapen.

Mycket utav det som sagts att det är fel men HB enligt bibeln står tillsammans med otukt. Alltså en form där man går "från den ena till den andra" och har ett stort sexuellt umgänge med flera. Och att det är något som inte är ok för människan. Att det florerade en del HIV och AIDS på 70 talet kring homosexuella har mest synen på att man hade sex med en handfull personer, och även inom de straighta är det fortfarande ett problem med sjukdomar som är kopplade till otukt. Därav tror jag det är viktigt att hålla sig till bara en.
Det är just detta som är så problematiskt- varje gång man i kristenheten pratar om de homosexuella relationerna lyfter man de människor som lever ett utsvävande liv och jämför dem med heterosexuella kärnfamiljer.
De homosexuella jag känner är trogna, monogama, stabila föräldrar till sina barn, många av dem är kristna.
Många heterosexuella jag känner är raka motsatsen. Det är djupt orättvist att jämföra äpplen och päron- att i jämförelse ställa en person som ligger runt på bastuklubb bredvid familjen Svensson. Precis som när man älskar att visa bilder av halvnakna i nitar och läder, istället för alla familjer, när man vill avskräcka från Pride-festivalen.

Jesus älskar alla människor oavsett, men talar vi om synd är det avgörande hur rättvist man illustrerar exemplen.

Tack snälla för att du lyfte denna viktiga aspekt som jag ofta funderar över.