Dafred säger: Solens strålar värmer idag också, gott det, tack Jesus för det, men var är du min vän ?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-06-23 av Anonym.
Falska Lärare och hur man avslöjar dem
"I appeal to you, brothers, to watch out for those who cause divisions and create obstacles contrary to the doctrine that you have been taught; avoid them!"
Romans 16:17

Det är ett angeläget ämne och Jesus själv varnar för falska profeter och att undvika dem, men hur vet man att en lärare är en "falsk profet"? Ulvar i fårakläder är svåra att känna igen på håll men kommer man närmare så ser man. Och skrapar man lite på ytan så faller masken snabbt. Det är lätt att känna igen en falsk lärare om man vet hur man ska avslöja dem. De flesta avslöjar sig själva. Falska lärare finns i alla former och skepnader, och de är många och nya dyker upp överallt.

Tråden handlar om hur vi kan avslöja Falska Lärare. Var finns de? Hur jobbar de?
Men först faställa vad exakt är en falsk lärare?


Pay careful attention to yourselves and to all the flock, in which the Holy Spirit has made you overseers, to care for the church of God, which he obtained with his own blood. I know that after my departure fierce wolves will come in among you, not sparing the flock.
Acts 20:28–29

Jesus said to them “Watch and beware of the leaven of the Pharisees and Sadducees.”
Matthew 16:6

“Beware of false prophets, who come to you in sheep’s clothing but inwardly are ravenous wolves." Matthew 7:15

Look out for the dogs, look out for the evildoers, look out for those who mutilate the flesh. For many, of whom I have often told you and now tell you even with tears, walk as enemies of the cross of Christ. Philippians 3:2 and 3:18

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-06-23 av Anonym
En falsk ledare eller lärare kan man ofta inte avslöja eller ta avstånd från förrän det är för sent, men jag tycker att de ofta har flera gemensamma kännetecken.

De jobbar med skrämseltaktik och utnyttjar folks inneboende rädslor till att skapa misstänksamhet och hat.

De försöker skapa ett tänk av "vi" och "dem" istället för att verka för gemenskap och inkluderande.

Försök till ifrågasättande av det som lärs ut bemöts med att det är "besatthet", "angrepp från satan", "hjärntvätt" eller en del av en "världskonspiration".

En falsk lärare ifrågasätter aldrig sig själv, bara andra.

Den jobbar, om den också blir en ledare, med att sätta sina anhängare i beroendeställning.

En falsk lärare/ledare kan dock i bland vara så svår att upptäcka att det krävs en stark magkänsla och andlig vägledning.

Jag har säkert missat en del, men det är bara att fylla på :)
Anonym
#2. Publicerat 2020-06-23 av Anonym
Rackarns vilken bra inledning på tråden, Bexy. Det ska du ha stort tack för. Nu finns lite att jobba vidare på.
Anonym
#3. Publicerat 2020-06-23 av Anonym
Rackarns vilken bra inledning på tråden, Bexy. Det ska du ha stort tack för. Nu finns lite att jobba vidare på.
Tack Jag tycker det är ett superspännande, och väldigt aktuellt, ämne, så det kändes värt att fundera ut lite kännetecken, men det finns säkert många fler typiska (och atypiska) drag som kan hjälpa oss att inte bli lurade!

Ska bli intressant att se vad folk kommer på!
Anonym
#4. Publicerat 2020-06-23 av Anonym
Jag vill sätta en första knallröd varningsflagga - anonymitet.

Sanna Guds tjänare är inte anonyma. Gud kallar inte ut anonyma lärare.


På nätet kan folk vara anonyma och utge sig för att vara vem som helst. Men en Guds tjänare som har fått ett kall som lärare och har andens vägledning kan inte vara anonym. Man går även ut med sitt riktiga namn då. Man är ett levande vittne.
Det säger sig väl självt egentligen.

Om jag ska ta en lärare på allvar och få förtroende så vill jag självklart veta vem personen är och vad den heter så man vet vem man har att göra med. Man ska kunna kolla upp "läraren" och den ska tåla en granskning. Men det finns många självutnämnda "andliga" lärare därute som påstår sig vara speciellt "utvalda" och ha förmågor utöver, även med namn och foto.

Var vaksam! Anonymitet är suspekt i alla lägen (utom AA-möten) men speciellt när man påstår sig vara utsänd av Gud.
Anonym
#5. Publicerat 2020-06-24 av Anonym
Bexy skrev "En falsk lärare ifrågasätter aldrig sig själv, bara andra."

Självinsikt och att kunna reflektera över sig själv och sina egna brister är det minsta man kan förvänta sig av en
sann tjänare backad av Helige Ande och kallad av Gud. Eftersom jag själv inte är lärare så blir mitt fokus som elev.
Och jag är kräsen. Jag vill ha det Sanna. Förväntar mig Äkta vara. Jag nöjer mig inte med falska lärare, hur duktiga de än är.

Det står en massa i Bibeln hur Guds lärare ska vara och hur vi ska agera mot falska lärare.
Posta gärna bibelverser ni tycker passar in i sammanhanget.


Ser någon då och då på youtube (det är ju på nätet "freelansarna" håller till, men samma kriterier gäller för dem) och som
tar sig tid och lägger energi att att angripa och smutskasta andra bibellärare, evangelister, "mirakeljobbare" och kallar dem "falska lärare". Oftast har det föregåtts av någon konflikt dem emellan, en rivalitet finns upptäcker man om man gräver lite.

"En sann lärare ifrågasätter aldrig själv, bara andra."

* En sann lärare ifrågasätter inte heller andras/elevernas tro. En lärare kallad av Herren Gud
ger sig inte på andra människor helt enkelt. Man står över sånt negativt beteende. Punkt Slut.

* En sann lärare är en förebild för sina elever. Har stort tålamod, enagemang och nedlåter sig inte att gå till angrepp på någon. Oavsett vad det handlar om. Helige Anden tillåter inte det.

* En sann lärare som backas upp av Helige Ande har självbehärskning och total frid inom sig. Rubbas inte i första taget
och går inte i krig med elever eller andra som ifrågasätter eller kritiserar.

En sann lärare utsänd från Gud har ett uppdrag. Och har också ett eget vittnesmål att dela med människor.

Konflikter runt "Guds utsända lärare" vittnar också om att något inte står rätt till, och det börjar med privatlivet och i hemmet.
Är det disharmoni redan där så är man inte lämpad att vägleda andra i Guds Ord. Är man involverad i återkommande ekonomiskt skumma affärer och i juridiska tvister? Självklart kan andra angripa och anklaga falskt och ta Guds tjänare till domstol, det handlar om vilka val läraren gör själv. Man ska ha rett ut sig själv och sina egna affärer först, innan man kan ta sig an andra. Det är väl en självklarhet om man vill framstå som seriös och trovärdig oavsett offentlig position.

Men många falska lärare tror högt om sig själva och att man är kallad av Gud.
De skickliga kan även övertyga andra.
Anonym
#6. Publicerat 2020-06-24 av Anonym
Bexy skrev "En falsk lärare ifrågasätter aldrig sig själv, bara andra."

Självinsikt och att kunna reflektera över sig själv och sina egna brister är det minsta man kan förvänta sig av en
sann tjänare backad av Helige Ande och kallad av Gud. Eftersom jag själv inte är lärare så blir mitt fokus som elev.
Och jag är kräsen. Jag vill ha det Sanna. Förväntar mig Äkta vara. Jag nöjer mig inte med falska lärare, hur duktiga de än är.

Det står en massa i Bibeln hur Guds lärare ska vara och hur vi ska agera mot falska lärare.
Posta gärna bibelverser du tycker passar in i sammanhanget.


Ser någon då och då på youtube (det är ju på nätet "freelansarna" håller till, men samma kriterier gäller för dem) och som
tar sig tid och lägger energi att att angripa och smutskasta andra bibellärare, evangelister, "mirakeljobbare" och kallar dem "falska lärare". Oftast har det föregåtts av någon konflikt dem emellan, en rivalitet finns upptäcker man om man gräver lite.

"En sann lärare ifrågasätter aldrig själv, bara andra."

En sann lärare ifrågasätter inte heller andras/elevernas tro. En lärare kallad av Herren Gud
ger sig inte på andra människor helt enkelt. Man står över sånt negativt beteende. Punkt Slut.

En sann lärare är en förebild för sina elever. Har stort tålamod, enagemang och nedlåter sig inte att gå till angrepp på någon. Oavsett vad det handlar om. Helige Anden tillåter inte det.

En sann lärare som backas upp av Helige Ande har självbehärskning och total frid inom sig. Rubbas inte i första taget
och går inte i krig med elever eller andra som ifrågasätter eller kritiserar.

En sann lärare utsänd från Gud har ett uppdrag. Och har också ett eget vittnesmål att dela med människor.

Många konflikter runt "Guds utsända lärare" vittnar också om att något inte står rätt till, och det börjar med privatlivet
och i hemmet. Är det disharmoni redan där så är man inte lämpad att vägleda andra i Guds Ord. Är man involverad i återkommande ekonomiskt skumma affärer och i juridiska tvister? Självklart kan andra angripa och anklaga falskt och ta Guds tjänare till domstol, det handlar om vilka val läraren gör själv. Man ska ha rett ut sig själv och sina egna affärer först, innan man kan ta sig an andra. Det är väl en självklarhet om man vill framstå som seriös och trovärdig oavsett offentlig position.

Men många falska lärare tror väldigt högt om sig själva och att de verkligen är kallade av Gud.
&
Anonym
#7. Publicerat 2020-06-24 av Anonym
Angående det du skriver om att vara inblandad i skumma tvister och affärer; jag har särskilt liten tilltro till amerikanska "tv-predikanter", så mycket pengar, girighet, sex-skandaler, prostitutioner. Intentionerna må ha varit goda i början, men ondskan i världen har tagit över- något som tyvärr alltid är en risk vid rikedom och berömdhet- och då blir förkunnelsen inte längre sann.

Gällande anonymiteten du nämner i en annan punkt så är inte det en större varningsflagg för mig. Bara om den anonyma personen ifråga söker ekonomiska donationer, anhängare till en rörelse osv drar jag öronen åt mig, men gällande ren Bibelundervisning behöver jag inte ha namn och bild på människan även om det kan vara trevligt.
Om förkunnaren tex står upp mot sekterism, terrorism eller nazism kan den behöva göra det i skydd av anonymitet- risken är annars att den behöver censurera sig för att inte bli skadad.
Självklart är det trevligt att se vem som skriver, men inget måste för mig.
Anonym
#8. Publicerat 2020-06-24 av Anonym
Gällande anonymiteten du nämner i en annan punkt så är inte det en större varningsflagg för mig.
Det borde vara det Bexy. Var försiktig med anonyma "lärare".
Falska lärare drar in folk sakta. De avslöjar inte sig själva och sina avsikter direkt. Man anar ingenting. Plötsligt är man indragen.

Om läraren är anonym från början kan människor luras in snabbare då man inte har en chans att ta reda på vem det är.
Bryr man sig inte ta reda på vem som lär ut, bara att det låter bra, så är risken större att luras.

Det finns fina hemsidor och bloggar, flashiga youtubevideos utan namn eller info vem som står bakom. Det kan vara vemsomhelst. Som att få ett brev utan avsändare.

Seriösa lärare är inte anonyma. Döljer inte sig själva och har inget att dölja.

Står ingenstans i Bibeln heller, att det är ok med anonyma lärare. Tvärtom. Öppenhet förespråkas.
Jag kan bara varna, vilket är bibliskt däremot.
Man kan leda en häst till vatten men dricka måste den göra själv. Typ.
Anonym
#9. Publicerat 2020-06-24 av Anonym
Det borde vara det Bexy. Var försiktig med anonyma "lärare".
Falska lärare drar in folk sakta. De avslöjar inte sig själva och sina avsikter direkt. Man anar ingenting. Plötsligt är man indragen.

Om läraren är anonym från början kan människor luras in snabbare då man inte har en chans att ta reda på vem det är.
Bryr man sig inte ta reda på vem som lär ut, bara att det låter bra, så är risken större att luras.

Det finns fina hemsidor och bloggar, flashiga youtubevideos utan namn eller info vem som står bakom. Det kan vara vemsomhelst. Som att få ett brev utan avsändare.

Seriösa lärare är inte anonyma. Döljer inte sig själva och har inget att dölja.

Står ingenstans i Bibeln heller, att det är ok med anonyma lärare. Tvärtom. Öppenhet förespråkas.
Jag kan bara varna, vilket är bibliskt däremot.
Man kan leda en häst till vatten men dricka måste den göra själv. Typ.
Det är alltid svårt att debattera över nätet, det riskerar alltid att bli hetsiga diskussioner där man strider för sin ståndpunkt istället för inlyssnande samtal, däri är jag själv lika skyldig som alla andra. Jag kommer skriva vad jag anser om denna punkt, och jag vill vara tydlig med att det är min åsikt och min analys, ingen absolut sanning. Vi kommer antagligen aldrig tänka lika om just denna punkt även om vi är överens om andra. Redovisar i nytt inlägg då texten annars kapas.
Anonym
#10. Publicerat 2020-06-24 av Anonym
Det är alltid svårt att debattera över nätet, det riskerar alltid att bli hetsiga diskussioner där man strider för sin ståndpunkt istället för inlyssnande samtal, däri är jag själv lika skyldig som alla andra. Jag kommer skriva vad jag anser om denna punkt, och jag vill vara tydlig med att det är min åsikt och min analys, ingen absolut sanning. Vi kommer antagligen aldrig tänka lika om just denna punkt även om vi är överens om andra. Redovisar i nytt inlägg då texten annars kapas.
Inte min mening att debattera frågan med dig Bexy. Inte ens meningen att vara en debatterande tråd utan mer informativ.
Och framförallt varnande.

Det är min åsikt baserad på personlig erfarenhet. Du och alla andra får givetvis ha en egen åsikt. Vill du lyssna på anonyma lärare så gör du det. Är ju helt upp till dig. Det bestämmer ju inte jag, och då är det bara att strunta i min varning.

Men en allmän varning är på sin plats. Falska lärare finns överallt, anonyma som ickeanonyma.
Dafred säger: Solens strålar värmer idag också, gott det, tack Jesus för det, men var är du min vän ?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen