Jag tänker att där helgelsen fattas fastnar man lätt i lagiskhet. I tron är man fri, vilket givetvis inte betyder frihet från konsekvens. Flera tidiga kristna gick ju till prostituerade i tron att de nu var fria att göra vad som helst- men deras "fria" val skadade ju en annan människa- vilket är långt ifrån friheten i Kristus.
Lagiskhet gör skada men helgelse gör gott.
Ja, mycket klokt tänkt.
Jag kan se att lagiskheten ibland nästan aktivt motverkar helgelsen, eftersom självrättfärdigheten växer genom laggärningar man menar att man gör, medan synen på de som inte följer lagar blir hård och nedsättande och utan helgelsens mjuka hjärta och beroende av Gud som Herre och den som ger Anden och kraften i att följa Honom.
Angående det du skriver om att gå till prostituerade pga av en ny frihet blir att ignorera både lagiskhet och helgelse. Och även Jesus som Herre, för Jesus följer med människan in till den prostituerade, även om inte Jesus begår handlingen. Men Anden bor i människan, som är Guds tempel. Kroppen är templet.
Tänker på frågan som Jesus ger, om vem som gör Faderns vilja. Den som säger "ja" men inte går, eller den som säger "nej" men ångrar sig och går.
Anden ger ett styng i hjärtat på den som säger "nej" och viljan att lyda Herren och älska Herren med sitt liv gör att han går, trots att köttet egentligen inte ville.
Den som först vill vara duktig, kanske lagisk, säger ja men väljer att ignorera lydnaden och följer sin egen vilja och köttet istället. Och brister i sin kärlek till Fadern.
Den som går trots ett "nej" måste vara den som lever i en helgelseprocesss och är lyhörd för Anden och Faderns vilja och lyssnar och lyder, och också älskar.
Fariseerna och saduccerna brydde sig mer om lagen, men inte lika mycket om hjärtat och om att älska sin medmänniska. Friheten i att älska sin medmänniska och slippa bokstavslagen kan ju aldrig ignorera Andens vilja. Guds vilja upphör ju inte att existera, utan flyttar tvärtom in i människans hjärta. Men man kan aldrig mer berömma sig över någon självrättfärdighet, eftersom friheten från den är total eftersom friheten endast finns i Kristus. Det finns ingen frihet utanför Kristus. Och att leva i kristus innebär inte bara att ha blivit frälst, utan att leva efter Kristi Ande.
Hur tänker du kring att "synda på nåden"..?