smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Jesusmagnus
Skapat 2020-05-22 av Jesusmagnus, man, 51 år, Norrbottens län.
ditt favorit samfund/kyrka?
brainstorma!!!!!!!

/magnus.
ingen favorit, följer Herren Jesus.
det är mitt focus.

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2020-05-22 av sestir
Jag önskar mig en skånskortodox kyrka med Gudomliga Liturgin på ömsom skånska ömsom mösogotiska. Den kan ta inluenser från:
Östra Assyriska Kyrkan (Hudran, visst bruk av ikoner)
Evangelikala (bibeln är sann i sin ausgangstext)
Östortodoxa & Orientaliskortodoka (öppen kanon, helgonkalendrar)

Inget missionerande på andra kontinenter, inga påkostade gudstjänstlokaler, ingen arianism.

Givetvis trerätters "coffee hour". ;)
Anonym
#2. Publicerat 2020-05-22 av Anonym
Kristi kropp! Finns bara EN kyrka. Och den har med-lemmar i många "samfund" och även utan medlemskap i "samfund".
Anonym
#3. Publicerat 2020-05-23 av Anonym
Jag är såklart med i den församling jag trivs i och i det samfund jag blivit kallad till. En sak som jag uppskattar i det sammanhang som jag ska vara i är ärlighet och öppenhet, där både enskilda och församlingen kan vara öppna med sina brister, det minskar risken för sekterism där all energi till slut går åt till att putsa ytan.

Det är bra att det finns flera församlingar, alla med sin karaktär, jag hade önskat att det fanns flera.
Jesusmagnus
#4. Publicerat 2020-05-23 av Jesusmagnus
Kristi kropp! Finns bara EN kyrka. Och den har med-lemmar i många "samfund" och även utan medlemskap i "samfund".
sant! helt i linje med vad jag upplever.^^
Jesus är samlingspunkten. tack för ditt inlägg!

utveckla gärna?

/m.
Growitz
#5. Publicerat 2020-06-28 av Growitz
Min församling är en liten samfundsfri församling däram lever i bön, anden och gåvorna. Där det predikas hela Guds sanna ord från predikstolen, där ett bönemöte leds av dem helige ande och vad han vill göra den kvällen.

Detta är kyrka och församling för mig.
Anonym
#6. Publicerat 2020-06-28 av Anonym
Jag trivs bäst i serbisk-ortodoxa kyrkan, som tyvärr ligger en bit bort, tycker om ritualerna och liturgin, tittar även in i assyrisk-ortodoxa nån gång om året eftersom jag har en på gångavstånd.
När det ska firas jul eller påsk föredrar jag definitivt serbisk-ortodoxa kyrkan.

Senaste två åren, framförallt det senaste, har jag och mina barn hängt mycket i en EFK-kyrka som är öppen och fördomsfri och ordnar väldigt mycket kul aktiviteter för barn, de har en fantastisk söndagsskola och nu under corona-tider även bra webbsändningar.

Innan jag flyttade gick jag i bland till en missionsförbundskyrka bredvid vårt hus, också högt i tak och fin stämning. De hade roliga samlingar för småbarn när jag var föräldraledig.

Jag har även gått i Svenska Kyrkan i bland och tyckt det var fint.

Jag tror på att Gud möter oss där vi är och på den plats vi lättast hör honom, och den ser olika ut olika dagar och för olika personer.
Roffe
#7. Publicerat 2020-06-28 av Roffe

De troendes gemenskap

42 De höll troget fast vid apostlarnas undervisning och vid gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna. 43 Varje själ greps av bävan, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. 44 Alla de troende var tillsammans och hade allt gemensamt. 45 De började sälja sina egendomar och ägodelar och delade ut till alla efter vars och ens behov. 46 Varje dag var de troget och enigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och delade måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. 47 De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.


Anonym
#8. Publicerat 2020-06-28 av Anonym

De troendes gemenskap

42 De höll troget fast vid apostlarnas undervisning och vid gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna. 43 Varje själ greps av bävan, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. 44 Alla de troende var tillsammans och hade allt gemensamt. 45 De började sälja sina egendomar och ägodelar och delade ut till alla efter vars och ens behov. 46 Varje dag var de troget och enigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och delade måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. 47 De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.


Ja! Men var finns detta?
Anonym
#9. Publicerat 2020-06-28 av Anonym
Ja! Men var finns detta?
Vad jag vet har det aldrig fungerat i längden. Frågan är om det var meningen att det skulle fortsätta precis så eller om det var församlingens "kickstart". Så småningom måste vi ju ha vanliga liv också, för att försörja oss och ha något att dela med oss av osv. (när vi sålt allt vi ägt och delat ut åt de fattiga).

Jag minns hur jag själv levde som nyfrälst. Det var bara Bibeln i huvudet hela tiden. Varje dag efter jobbet samlades vi ungdomar och läste och bad - och det profeterades och stod härliga till. Men jag hade svårt att koncentrera mig på jobbet som programmerare. Jag ville ju bara läsa Bibeln! Det var så klart inte hållbart.
Anonym
#10. Publicerat 2020-06-28 av Anonym
Vad jag vet har det aldrig fungerat i längden. Frågan är om det var meningen att det skulle fortsätta precis så eller om det var församlingens "kickstart". Så småningom måste vi ju ha vanliga liv också, för att försörja oss och ha något att dela med oss av osv. (när vi sålt allt vi ägt och delat ut åt de fattiga).

Jag minns hur jag själv levde som nyfrälst. Det var bara Bibeln i huvudet hela tiden. Varje dag efter jobbet samlades vi ungdomar och läste och bad - och det profeterades och stod härliga till. Men jag hade svårt att koncentrera mig på jobbet som programmerare. Jag ville ju bara läsa Bibeln! Det var så klart inte hållbart.
Så roligt att se dig här igen!

Men skillnaden på den första församlingen och den moderna är enorm. Undrar vad apostlarna skulle säga åt alla församlingsledare och kyrkoledningar idag..och resten också?

Om man jämför med idag, vi har ju ett totalt annat uppbyggt samhällssystem, på gott och ont. Det finns väldigt liten valmöjlighet för många. Man kan inte välja att vara hemma med sina barn. Man måste arbeta och betala en tredjedel i skatt. Man kan inte ta hand om sina föräldrar och barn för att man måste arbeta och betala massor i skatt. Det har istället skapats "institutioner" för barn och gamla.
Att leva tillsammans, i ett samhälle och kyrkor som till så stor del bygger på individualism och självförverkligande, skulle det fungera ens i tanken..? När människor t.o.m. hatar sina trosyskon på ett kristet anonymt forum..?
Det låter underbart, det du beskriver. Jag vet att sångaren Keith Green och hans fru levde så. De levde i kollektiv och hjälpte ständigt människor. Men han turnerade också med sin musik och tjänade pengar genom sin Gudstjänst.
Många idag försöker satsa på att bli självförsörjande för att inte vara helt beroende av samhället. Men även ett arbete i samhället kan vara en Guds-tjänst.
Men...vad gör man med all annan tid som finns? Resten av de ca 70 timmarna i veckan..?
70 timmar X alla kristna som finns = församlingsliv á la Apg.?
smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen